تفاوت‌های ترمووود و پارک چوبی؛ از مقاومت در برابر رطوبت تا زیبایی

چوب همیشه یکی از متریال‌های کاربردی و پرسود در صنعت ساختمان‌سازی بوده است. چرا که چوب تنها منبع طبیعی تجدیدپذیر به شمار می‌رود و در اقتصاد جهانی جایگاه بالایی دارد. یکی از کاربردهای چوب در صنعت ساختمان‌سازی، ساخت کف‌پوش و پارکت است. پارکت‌ها با چوب‌های مختلفی ساخته می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها چوب طبیعی و ترمووود هستند. هر یک از این دو نوع چوب ویژگی‌های متفاوتی دارند که باعث می‌شود تا مزایا و معایب مختلفی داشته باشند. قبل از نصب پارکت لازم است که با این دو متریال آشنا شوید و ویژگی‌های هر کدام را بشناسید. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی و مقایسه تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی بپردازیم.

چوب طبیعی مورداستفاده در ساخت پارکت

قبل از بررسی تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی ، لازم است که با هر یک از این دو متریال آشنا شویم. چوب طبیعی در واقع همان چوب درختان و درختچه‌هایی است که قابلیت استفاده در صنایع را دارد. در واقع با اعمال تغییراتی در ابعاد و شکل این نوع چوب، ارزش و مرغوبیت این چوب افزایش پیدا می‌کند. باید بدانید که چوب طبیعی به شکل کاملاً طبیعی قابل‌تجزیه است و ثبات ابعادی ناپایداری دارد. این شرایط ممکن است به پوسیدگی و تغییر ابعاد چوب منجر شود. اما ظاهر این نوع چوب بسیار زیبا و جذاب است که معمولاً در مکان‌هایی استفاده می‌شود که عوامل محیطی مانند رطوبت و حرارت کم باشند. به‌این‌ترتیب چوب طبیعی آسیب کمتری خواهد دید.

ترمووود چه نوع چوبی است؟

ترمووود یا چوب ترمو در واقع همان چوب طبیعی است که فراوری شده و استحکام بالاتری دارد. برای تولید ترمووود، ابتدا چوب طبیعی را طی یک فرایند اصلاح حرارتی بین 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند. به‌این‌ترتیب استحکام و ماندگاری چوب به شکل بسیار چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. قبل از اینکه به بررسی تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی بپردازیم، باید با ویژگی‌های ظاهری آشنا شویم.

از جمله ویژگی‌های چوب ترمو مورداستفاده در صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در طی فرایند اصلاح حرارتی، رطوبت داخل چوب از بین رفته و کاملاً خشک می‌شود
  • چوب ترمو پس از قرارگرفتن در فرایند اصلاح حرارتی، در برابر عواملی مانند رطوبت و حرارت مقاومت پیدا می‌کند
  • چوب ترمو دچار پوسیدگی و تغییر ابعاد نمی‌شود
  • ترمووود در برابر ضربه و سایش مقاومت بسیار بالایی دارد
  • هر چه چوب تحت حرارت بیشتری باشد، رنگ آن تیره‌تر شده و هر چه حرارت کمتر باشد، رنگ آن روشن‌تر می‌شود
  • چوب ترمو به دلیل ویژگی‌های خود نه‌تنها در کف‌پوش، بلکه در ساخت نمای ساختمان، دکینگ و موارد دیگر نیز استفاده می‌شود.

مقایسه چوب طبیعی و ترمووود طب پارامترهای مختلف

برای بررسی تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی باید از چند زاویه مختلف به موضوع نگاه کنیم. در واقع چوب ترمو و چوب طبیعی از چند لحاظ مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. با آگاهی از این تفاوت‌ها شما می‌توانید جنس پارکت مناسب را باتوجه‌به شرایط محیط موردنظر برای نصب پارکت، انتخاب کنید. در جدول زیر به‌صورت خلاصه تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی عنوان شده‌اند که به شما در انتخاب متریال مناسب برای ساخت کف‌پوش کمک می‌کنند.

پارامترها ترمووود چوب طبیعی
وزن سبک‌تر سنگین‌تر
میزان مقاومت بالاتر پایین‌تر
دوام و ماندگاری بیشتر کمتر
روش نصب نیازمند زیرسازی بدون نیاز به زیرسازی
میزان رطوبت بسیار کم زیاد
هدایت حرارتی کمتر بیشتر

تفاوت ترمووود و چوب طبیعی از نظر وزن

وزن چوب به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها مقدار خلل‌وفرج و میزان رطوبت چوب هستند. یکی از تفاوت های ترمووود و پارکت چوبی در میزان وزن آن‌ها است. باید بدانید که چوب ترمو به دلیل قرارگرفتن در فرایند اصلاح حرارتی، مقدار بسیار زیادی از رطوبت خود را از دست می‌دهد. از همین رو چگالی آن نسبت به چوب طبیعی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه ترمووود نسبت به چوب طبیعی وزن کمتری دارد.

مقایسه ترمووود و چوب طبیعی از نظر میزان مقاومت و ماندگاری

میزان مقاومت چوب یک عامل بسیار تأثیرگذار در تعیین موارد مصرف و کیفیت کار با این متریال است. به‌عنوان‌مثال برای ساخت پارکت چوبی، مقاومت در برابر ضربه و سایش اهمیت بسیار زیادی دارد. در طی فرایند اصلاح حرارتی مقاومت چوب در برابر عواملی مانند ضربه و سایش افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه چوب هر چقدر که تحت‌فشار فیزیکی باشد شکسته نشده و تغییر ابعاد نمی‌دهد.

در مقابل، چوب طبیعی مقاومت کمی در برابر چنین عواملی دارد؛ بنابراین نباید تحت‌فشار باشد؛ بنابراین ماندگاری و دوام ترمووود بیشتر از چوب طبیعی است. از همین رو می‌توان میزان مقاومت و ماندگاری را یکی از تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی در نظر گرفت.

تفاوت روش نصب چوب ترمو و چوب طبیعی

چوب ترمو و چوب طبیعی از نظر روش نصب تفاوت زیادی دارند و در فرایند نصب هر یک از آن‌ها از ابزار مختلفی استفاده می‌شود. یکی از تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی از نظر روش نصب این است که در هنگام نصب ترمووود به‌عنوان کف‌پوش باید عملیات زیرسازی را انجام دهید. به این معنی که باید کف محیط کاملاً تمیز شده و سپس قطعات ترمووود به‌صورت کلیکی به یکدیگر متصل شوند. اما چوب طبیعی تنها با استفاده از میخ و پیچ قابل‌نصب است.

مقایسه میزان رطوبت و هدایت حرارتی در ترمووود و چوب طبیعی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی در میزان رطوبت و هدایت حرارتی است. در طی فرایند اصلاح حرارتی رطوبت داخل چوب ترمو به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ اما چوب طبیعی رطوبت بیشتری نسبت به ترمووود دارد. البته میزان رطوبت به عوامل مانند طول زمان‌برش، فصل برش و محیط نگهداری چوب وابسته است. باید اشاره کرد که ترمووود نسبت به چوب طبیعی رسانایی گرمایی بسیار کمتری دارد و در هر شرایطی دمای خود را حفظ می‌کند.

 

سؤالات متداول

تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی در چیست؟

این دو نوع چوب از نظر وزن، مقاومت، ماندگاری، دوام، روش نصب، میزان رطوبت و رسانایی گرمایی با یکدیگر تفاوت دارند.

رسانایی گرمایی ترمووود بیشتر است یا چوب طبیعی؟

رسانایی گرمایی چوب طبیعی بیشتر است؛ چرا که در فرایند اصلاح حرارتی، رسانایی گرمایی ترمووود کاهش پیدا می‌کند

ترمووود و پارکت چوبی از نظر وزن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ترمووود به دلیل ازدست‌دادن رطوبت داخلی خود در طی فرایند اصلاح حرارتی، نسبت به چوب طبیعی وزن کمتری دارد

کوهستان؛ برترین مرجع خرید ترمووود و سایر چوب‌های صنعتی

آگاهی از تفاوت‌های ترمووود و پارکت چوبی می‌تواند به شما در انتخاب یک متریال مناسب برای ساخت کف‌پوش کمک کند. باتوجه‌به مقایسه و بررسی انجام شده در این مطلب، چوب ترمو یک متریال بسیار عالی برای ساخت کف‌پوش و حتی نمای ساختمان است. برای خرید باکیفیت‌ترین چوب ترمو، شما می‌توانید به مجموعه کوهستان مراجعه کنید. ما در مجموعه کوهستان بهترین انواع چوب ترمو را از کشورهای تولیدکننده به ایران وارد می‌کنیم. همچنین خدمات پس از فروش چوب‌های صنعتی و نصب آن‌ها را نیز با بهترین کیفیت ارائه می‌دهیم.

برچسب ها: