تفاوت های ترموود و چوب پلاست؛ کاربردی‌ترین متریال ساختمانی

چوب یکی از زیباترین متریال و مصالح است که برای کفپوش کردن، پوشش دیوارها، ساخت سقف کاذب و بسیاری کاربردهای دیگر در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. این متریال محبوب اما نسبت به دیگر مصالح ساختمانی محدودیت‌هایی دارد که یکی از آن‌ها خرابی و کاهش طول عمر در اثر رطوبت محیط است. به همین دلیل این روزها از جایگزین‌ها یا انواع اصلاح شده آن مانند ترموود یا چوب پلاست استفاده می‌کنند. برای استفاده از جایگزین‌های چوب طبیعی ابتدا باید با ویژگی‌های هر کدام آشنا باشید، به همین دلیل این مطلب را به بررسی تفاوت های ترموود و چوب پلاست، دو نوع پرطرفدار از جایگزین‌های چوب در طراحی دکوراسیون اختصاص داده‌ایم.

معرفی چوب پلاست و ترموود؛ مصالح کاربردی این روزها

ترموود و چوب پلاست دو نوع از مصالح یا متریال ساختمانی هستند که شباهت زیادی به چوب طبیعی دارند و از این رو جز مصالح محبوب و پرکاربرد ساختمانی هستند. از این مصالح در نماسازی ساختمان‌ها، کف‌سازی فضاها، پوشش دیوارهای داخلی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود و مانند همه مصالح، هر کدام از آن‌ها مناسب فضا و کاربری به خصوص و متفاوتی هستند. برای درک بهتر تفاوت های ترموود و چوب پلاست، ابتدا نیاز است که با تعریف هر کدام به طور جداگانه آشنایی داشته باشید که عبارتند از:

معرفی چوب پلاست و ترموود
معرفی چوب پلاست و ترموود

 

  • چوب پلاست: چوب پلاست متریالی شبیه به چوب است که در تولید آن از الیاف چوبی و پلاستیکی استفاده می‌شود. این نوع از مصالح ساختمانی شباهت زیادی به چوب طبیعی دارد اما مقاومت آن بیشتر از چوب طبیعی است
  • ترموود: چوب‌های فرآوری شده که در اثر مکانیزم حرارتی پیشرفته مقاوم می‌شوند و استحکام آن‌ها افزایش پیدا می‌کند را ترموود می‌نامند. با توجه به اینکه الیاف ترموود کاملا چوبی است، شباهت آن به چوب طبیعی حتی از چوب پلاست هم بیشتر است و متریال محبوب‌تری نسبت به چوب پلاست و مصالح چوبی مصنوعی هستند.

تفاوت های ترموود و چوب پلاست

ترموود و چوب پلاست دو جایگزین چوب طبیعی در ساختمان‌سازی هستند که به دلیل شباهت فوق‌العاده به چوب بسیار پر مصرف و محبوب هستند اما با وجود شباهت‌های زیاد، تفاوت‌هایی هم میان این مصالح وجود دارد. تفاوت های ترموود و چوب پلاست در ساختار و مواد تشکیل دهنده آن‌ها، ظاهر، کاربرد و موارد استفاده، مزایا، نحوه نصب و اجرا و هزینه تهیه و استفاده از آن‌ها است که در ادامه به طور جداگانه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه تفاوت‌ها از نظر ظاهری

اولین مورد از تفاوت های ترموود و چوب پلاست، تفاوت این دو محصول از نظر ظاهری است. همان‌طور که گفته شد ترموود همان چوب طبیعی است که در اثر حرارت و مکانیزم فشار تولید شده و به همین دلیل از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با چوب درختان ندارد. چوب پلاست اما فرآورده‌ای از چوب و پلاستیک است که بسته به نوع آن گاهی بیشتر ماده تشکیل دهنده آن پلاستیک و مقدار کمی الیاف چوبی است. همین موضوع باعث می‌شود که با وجود طراحی این متریال به شکل چوب، تفاوت ظاهری آن با چوب طبیعی و مصنوعی بودن آن، از نزدیک کاملا مشخص باشد.

تفاوت در کاربردها

از دیگر تفاوت‌های چوب پلاست و ترموود می‌توان به کاربردهای آن‌ها اشاره کرد. هر دوی این محصولات مقاومت بالایی دارند و در انواع سازه‌هایی که نیاز به جایگزینی ماندگار برای چوب طبیعی است، قابل استفاده هستند. این محصولات نسبت به گرما، رطوبت و سرما مقاوم هستند اما نگهداری از ترموود با توجه به چوبی بودن آن کمی سخت‌تر و حساس‌تر از چوب پلاست است.

در مقابل اما ترموود مانند چوب طبیعی نسبت به نور مقاوم است، در حالیکه چوب پلاست مانند تمام مواد پلاستیکی در معرض نور تغییر رنگ می‌دهد، بنابراین چوب پلاست گزینه چندان مناسبی برای فضای باز نیست. تفاوت دیگر در کاربرد این محصولات، امکان شکل‌پذیری آن‌ها است که چوب پلاست در این ویژگی کاربردی‌تر از ترموود است. به خصوص در سازه‌های گرد، شکل دادن به چوب پلاست راحت‌تر از ترموود است با این حال ظاهر مصنوعی‌تر موضوعی غیرقابل چشم‌پوشی در مورد چوب پلاست است.

تفاوت در مزایا و معایب استفاده ترموود
تفاوت در مزایا و معایب استفاده ترموود

تفاوت در مزایا و معایب استفاده

مورد بعدی که در تفاوت های ترموود و چوب پلاست می‌توان به مقایسه آن پرداخت، تفاوت در مزایا و معایب استفاده از این محصولات است. در یک مقایسه کلی مزایا و معایب چوب پلاست و ترموود را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد.

مزایا و معایب چوب پلاست:

  • ضد رطوبت
  • مقاومت کامل در برابر حشرات
  • برش‌پذیری و شکل‌گیری ساده
  • تولید در اندازه‌های مختلف
  • مقاومت کمتر نسبت به تابش مستقیم خورشید
  • ظاهر مصنوعی
  • وزن متوسط و گاهی بالا

مزایا و معایب ترموود:

  • وزن کم و سبک
  • داشتن ویژگی‌های مشابه با چوب مانند حفظ رطوبت محیط
  • قابل بازیافت بودن
  • عایق صدا
  • تنوع طرح، رنگ و مدل
  • زیبایی در حد چوب طبیعی
  • قابل استفاده در نماسازی بیرونی و فضاسازی داخلی
  • مقاومت کمتر نسبت به رطوبت

تفاوت در هزینه‌ها

هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از مصالح ساختمانی هستند و در مقایسه ترموود و چوب پلاست هم باید آن‌ها را مد نظر قرار داد. با توجه به اینکه ترموود سازه‌ای تشکیل شده از چوب طبیعی است، هزینه آن مانند چوب طبیعی بالا است اما چوب پلاست به دلیل تشکیل شدن از الیاف چوبی همراه با پلاستیک، قیمت پایین‌تری دارد. البته هزینه کلی استفاده از این دو محصول به مقدار استفاده، ضخامت و نوع آن‌ها هم بستگی دارد و با توجه به چوبی بودن ترموود و ظاهر شکیل‌تر آن نسبت به چوب پلاست، بیشتر بودن هزینه منطقی و قابل چشم‌پوشی است.

تفاوت در روش نصب و اجرا

یکی دیگر از موضوعات مهم در تفاوت های ترموود و چوب پلاست، تفاوت در شیوه اجرای آن‌ها است. در هر دو روش نیاز به گندزدایی سطح زیری برای جلوگیری از رشد گیاهان هرز و جمع شدن حشرات است اما در چوب پلاست برای اتصال بهتر و بیشتر باید زیرسازی را از طریق نانو پلیمر یا یک زیرساز چسبنده قوی هم انجام داد تا اتصال محصول به سطح بهتر انجام شود، به عبارتی فرآیند نصب و زحمت اتصال در چوب پلاست نسبت به ترموود بیشتر است.

تفاوت‌ های ترموود و چوب پلاست
تفاوت‌ های ترموود و چوب پلاست

تفاوت‌ های ترموود و چوب پلاست؛ بهترین جایگزین‌های چوب طبیعی

آشنایی با تفاوت های ترموود و چوب پلاست، به عنوان بهترین جایگزین‌های چوب طبیعی و معمولی اولین قدم در خرید این محصولات است. ترموود به عنوان یکی از گزینه‌های با کیفیت مشابه چوب طبیعی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی نما و ساخت انواع سازه‌هاست که نمای طبیعی‌تر و بهتری نسبت به چوب پلاست دارد و به عنوان گزینه برتر توصیه می‌شود. در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر در مورد ویژگی‌های هر کدام از این محصولات و خرید آن‌ها تنها از طریق مراکز فروش معتبر مانند سایت پارس آرای کوهستان اقدام کنید.

برچسب ها: