انتخاب مناسب‌ترین متریال ساخت با شناخت تفاوت ترموود و چوب پلاست

به‌کارگیری چوب‌های فراوری‌شده مانند ترموود و چوب پلاست نسبت به چوب‌های طبیعی در ساخت‌وساز، ساخت آیتم‌های دکوراتیو، المان‌های مبلمان شهری و آیتم‌های دکوراسیون خارجی رایج‌تر است. این نوع از متریال‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط نامساعد جوی و ماندگاری مناسب، استحکام سازه‌ها را افزایش می‌دهند. بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با مزایا و کاربردهای ترموود و چوب پلاست، برای انتخاب متریال مناسب سازه‌های چوبی تردید دارند. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت پارس آرای کوهستان به بررسی تفاوت ترموود و چوب پلاست می‌پردازیم.

باتوجه‌به معماری سازه، ترموود یا چوب پلاست را انتخاب کنید

پیش از پرداختن به تفاوت‌های اصلی ترموود با چوب پلاست ذکر یک نکته الزامی است. هر دو متریال در برابر خط‌وخش، ضربه، رطوبت و نم، قارچ‌ها و میکروب‌ها، حشرات موذی و حرارت مقاومت بالاتری نسبت به چوب‌های طبیعی دارند. در زمان انتخاب هر یک از این متریال‌ها باید ابتدا به نوع سازه خود دقت داشته باشید و سپس بر اساس ویژگی‌های سازه نسبت به خرید متریال اقدام کنید.

مهم‌ترین عوامل در زمان انتخاب ترموود یا چوب پلاست به‌عنوان متریال اصلی عبارت‌اند از:

  • موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی
  • نیاز یا عدم نیاز به مقاومت بالا
  • معماری و ظاهر ساختمان
  • میزان بودجه

مهم‌ترین تفاوت‌های ترموود و چوب پلاست از نظر کاربرد و فرایند اجرا

برای انتخاب بهترین متریال برای سازه‌های مختلف، توجه به مزایا و معایب آن یک راهکار مؤثر است. ترموود و چوب پلاست نیز با تمام ویژگی‌هایشان، در برخی سازه‌ها کاربردهای بیشتری دارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به خرید متریال برای ساخت، با تفاوت ترموود و چوب پلاست آشنا باشید.

بر همین اساس مهم‌ترین تفاوت‌های ترموود و چوب پلاست از نظر کاربرد و فرایند اجرا عبارت‌اند از:

  • چوب پلاست بر خلاف ترموود بهترین گزینه برای ساخت سازه‌های منحنی و گرد است
  • ترموود در فضای باز کاربرد بیشتر و مقاومت بالاتری در برابر اشعه UV دارد
  • دوام و ماندگاری ترموود از چوب پلاست بیشتر است
  • هزینه نصب و نگهداری ترموود بیشتر است
  • کاربرد ترموود در دکوراسیون داخلی مانند کف‌پوش‌ها، نمای داخلی، تابلوهای نمایشی، پله، آیتم‌های مبلمان و… بیشتر است
  • چوب پلاست بیشتر برای دکوراسیون خارجی مانند کف بالکن، تراس، روف‌گاردن و… گزینه مناسب‌تری است

مقایسه چوب پلاست و ترموو‌د از نظر روش تولید، بازیافت و نگهداری

علاوه بر تفاوت ترموود و چوب پلاست از نظر کاربرد و فرایند اجرا، این دو متریال را می‌توان بر اساس ساختار تولید و فراوری نیز مقایسه کرد. بر همین اساس در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که تفاوت چوب پلاست و ترموود را کاملاً روشن می‌کند.

بازیافت‌شدن چوب پلاست؛ یک تفاوت مهم

قابل‌بازیافت بودن چوب پلاست را می‌توان یکی از تفاوت‌های ترموود و چوب پلاست دانست. برای تولید ترموود باید درختان را قطع کرد؛ اما تولید چوب پلاست نیازی به این کار ندارد و آن‌ها از خرده چوب‌های بازیافتی تولید می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد دوستدار محیط‌زیست خرید چوب پلاست را نسبت به ترموود ترجیح می‌دهند؛ اما عموماً کیفیت ترموود بالاتر است.

تفاوت از نظر فراوری ساخت

ترموود یک ماده کاملاً طبیعی است که برای افزایش مقاومت، آن را در دمای بالای 200 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. درصورتی‌که چوب پلاست در ترکیبات خود مواد شیمیایی دارد و ساختار آن ترکیبی از پلاستیک و چوب طبیعی است.

شرایط نگهداری

باتوجه‌به فراوری متفاوت ترموود تحت‌فشار مستقیم با بخار آب، این متریال به مراقبت بیشتری نسبت به چوب پلاست نیاز دارد. به‌ویژه زمانی که ترموود در محیط‌ها و فضاهای باز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ باید از پوشش‌های محافظ، واکس و پولیش برای افزایش ماندگاری آن استفاده کرد. درصورتی‌که چوب پلاست نیازی به مراقبت و نگهداری ندارد. همچنین برای افزایش ماندگاری چوب‌ها ترموود باید آن‌ها را در بازه زمانی مشخصی بررسی کرد تا از حملات موریانه‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های چوب در امان باشند.

عملکرد بهتر ترموود در شرایط نامناسب جوی

نکته دیگر در تفاوت ترموود و چوب پلاست، مقاومت بالای این دو متریال در زمان استفاده به‌عنوان کف‌پوش است. هر دو متریال نسبت به ضربه، فشار و دویدن مقاوم هستند؛ اما عملکرد ترموود برای حفظ فرم و شکل خود بهتر است. چوب پلاست در اوایل استفاده با افت رنگی اندکی روبه‌رو می‌شود که از براق بودن آن کم می‌کند. این نکته برای ترموود وجود ندارد و مقاومت آن در برابر اشعه UV و سایر عوامل محیطی بالا است.

با ترموود زیبایی طبیعی‌تر را احساس کنید

اشاره شد که فراوری ساخت ترموود به‌گونه‌ای است که این متریال از چوب طبیعی و بدون دخالت مواد شیمیایی ساخته می‌شود. همین موضوع باعث شده است تا ظاهر ترموود نسبت به چوب پلاست حالت طبیعی‌تری داشته باشد و به‌راحتی بتوان آن را به دلیل رنگ طبیعی‌اش، با انواع آیتم‌های دکوراتیو داخلی و خارجی ست کرد.

تفاوت قیمت چوب پلاست و ترموود

قیمت نهایی ترموود معمولاً از چوب پلاست بیشتر است؛ اما این قیمت به عوامل متغیری بستگی دارد. نوع چوب، وارداتی‌بودن، ابعاد، میزان گره، تراکم و… بر تعیین قیمت ترموود تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل در بسیاری از موارد، قیمت چوب پلاست بیشتر از ترموود محاسبه می‌شود.

عملکرد مناسب ترموود در مساحت‌های کوچک‌تر

به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد و کاربردهای بالای ترموود در فضای داخلی ساختمان‌ها، به‌کارگیری آن‌ها در مساحت‌های کوچک‌تر مانند باغ، ویلا و ساختمان‌های مسکونی که محدودیت بودجه وجود دارد، علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن، انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌آید.

پارس آرای کوهستان؛ معتبرترین مجموعه فروش ترموودهای باکیفیت

استفاده از ترموود انتخاب اول طراحان و کارفرمایان برای ساخت انواع سازه‌های چوبی است. پارس آرای کوهستان یک مجموعه معتبر به شمار می‌آید که باکیفیت‌ترین ترموودهای وارداتی را عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای مشاهده تولیدات مجموعه، به بخش دسته‌بندی محصولات سایت ما مراجعه کنید.

سؤالات متداول

بهترین متریال چوبی برای استفاده در دکوراسیون داخلی چه متریالی است؟

به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار، ترموود بهترین گزینه است.

هزینه خرید ترموود بیشتر است یا برای چوب پلاست باید پول بیشتری بپردازیم؟

این موضوع بستگی به عوامل تأثیرگذار بر قیمت مانند گره چوب، کیفیت چوب، وارداتی یا ایرانی بودن و… دارد.

تفاوت ترموود و چوب پلاست در فرایند تولید چیست؟

چوب پلاست از خرده چوب‌های بازیافتی تولید می‌شود؛ اما برای تولید ترموود باید درختان را قطع کنیم.

برچسب ها: