متأسفانه، به دلیل استفاده از مواد اولیه نا‌مرغوب و چشم‌پوشی از فرایند تولید ترموود”Thermowood”، ترموود ایرانی، کیفیت و دوام ترموود فنلاندی را دارا نیست. اغلب مردم به دلیل کم‌تر بودن قیمت هر مترمربع ترموود ایرانی آن را به ترموود فنلاندی ترجیح می‌دهند. تفاوت ترموود خارجی و داخلی امری بدیهی است. به نظر شما آیا چوب ترموود ایرانی و ارزان انتخاب مناسبی است؟ شرکت «پارس آرای کوهستان» ارائه‌دهنده بهترین چوب‌های ترموود وارداتی، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز است.

تفاوت ترموود خارجی و داخلی
تفاوت ترموود خارجی و داخلی

ترموود ایرانی

تولید ترموود ایرانی در داخل کشور از ارزشمندترین دستاوردها و پیشرفت‌های صنعت چوب کشور است. از سال 1391 این امر در صنعت چوب کشور به وقوع پیوست. در کل، استفاده از چوب از گذشته تا به الان در صنایع مختلف زیاد بوده است. ترموود ایرانی دارای کاربردهای مختلفی مانند استفاده در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی، مبلمان داخلی و مبلمان فضای باز و… است. ترموود‌های فنلاندی از چوب درختان کشور فنلاند (کاج فنلاندی) که جزو چوب‌های سخت به‌حساب می‌آید تولید می‌شوند. همچنین ترموود ایرانی از چوب‌های درخت کاج روسی و یا همان چوب روسی (نراد) تولید می‌شوند.

ترموود خارجی

نمونه‌ای از ترموود چوب حرارت دیده باکیفیت خارجی، ترموود فنلاند است. این محصول به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود سبب ماندگاری و دوام بیشتر چوب می‌شود. ترموود فنلاند، در ایران کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. به دلیل اینکه در شرایط مختلف جوی قابل‌استفاده است؛ در اغلب نقاط ایران می‌توانید از آنها استفاده نمایید. مخصوصاً در نقاط  شمال کشور که بارش زیاد بوده و رطوبت بسیار بالا است کاربرد زیادی دارد.

ترموود خارجی، چوب فراوری شده‌ای است که از طریق گرما و آب تولید می‌شود. همچنین بدون استفاده از هیچ‌گونه مواد شیمیایی، طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که ترموود فنلاند، از چوب ترمو تولید می‌شود. همچنین برای حفظ تازگی از رنگ  ترمو در آن استفاده می‌شود. چوب ترموود خارجی به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی، در سراسر دنیا طرف‌داران زیادی دارد. شما می‌توانید چوب ترموود موردنظر خود را از شرکت «پارس آرای کوهستان» تهیه کنید و در صنعت ساختمان‌سازی از آن استفاده نمایید.

مزیت‌های ترموود خارجی
مزیت‌های ترموود خارجی

مزیت‌های ترموود خارجی

ترمووود فنلاند به دلیل مزیت‌هایی مانند عایق صوتی، عایق حرارتی، سختی و مقاومت زیاد، طرف‌داران بسیاری هم دارد. لازم است بدانید که از این محصول در ساختمان‌سازی، سرویس بهداشتی و راه‌پله‌ها، آلاچیق‌ها و… بهره گرفته می‌شود. چوب ترموود دارای بیست نوع طیف رنگی است. این فرایند توسط کارخانه رنگ تکنوس که در کشور فنلاند قرار دارد؛ انجام می‌شود. ضمناً قیمت هر مترمربع ترمووود فنلاند، به ابعاد آن‌ها بستگی دارد.

این محصول برای اولین‌بار فقط در فنلاند تولید شد و سپس در کشورهای دیگر از جمله در ایران گسترش پیدا کرد. شرکت ایرانی «پارس آرای کوهستان» برای ارائه چوب ترموود باکیفیت، اقدام به واردکردن چوب‌های ترموود خارجی و مرغوب می‌کنند. این کشور دارای بهترین ترموود فنلاند است. زیرا درخت‌های کاج فنلاند بسیار مرغوب هستند.

چوب ترموود خارجی در ابعاد مختلف و در مدل‌های مختلف وجود دارد. این محصولات نمایی زیبا به ساختمان‌ها می‌بخشند. لازم به ذکر است که موارد دیگر استفاده از این محصولات در استخرها، نرده‌ها و در کف یا نمای ساختمان است. همچنین مزیت دیگر ترموود فنلاندی، رنگ روغن مرغوب موجود در آن و 30 سال عمر است.

تفاوت ترموود ایرانی و ترموود فنلاندی

همان‌طور که ذکر کردیم؛ چوب ترموود فنلاندی و ایرانی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند که عبارت‌اند از:

ماده اولیه چوب ترموود ایرانی و فنلاندی

ماده اولیه، چوب‌هایی که حاصل درخت‌های رشد کرده در شمال فنلاند هستند؛ بسیار باکیفیت هستند. ترموودی که از این چوب‌ها تولید می‌شوند؛ کیفیت بالاتری نسبت به ترمو‌ود تولید شده از سایر چوب‌ها دارند. از جمله این نوع چوب‌ها از درختان کاج سوزنی یا پاین است.  این درختان به دلیل اینکه تزئینی هستند دارای بافت منظم و گره‌های پروانه‌ای شکل هستند.

این نوع بافت تأثیر مستقیمی در کیفیت محصول ترموود دارد. لازم به ذکر است که کم‌شدن مقاومت ترموود باعث می‌شود که از آن‌ها در نمای بیرونی ساختمان و خیلی از اماکن دیگر استفاده نشود. به همین دلیل معمولاً از چوب‌هایی که گره‌های چوب فراوانی دارند استفاده نمی‌‌کنند.

جالب است بدانید که درختان کاج فنلاندی در تنه خود زایش شاخه‌های انشعابی کمتری دارند. بنابراین چوب آن‌ها تعداد گره‌های بسیار کمی دارد. اما متأسفانه به دلیل استفاده از مواد اولیه نامناسب در تولید ترموود ایرانی، این موضوع دررابطه‌با چوب ایرانی صادق نیست. چوب ترموود ایرانی برای استفاده در فضای خارجی مانند نما، کف‌پوش، محوطه خارجی، روف‌گاردن، آلاچیق و… مناسب نیست.

تکنولوژی اعمال فرایند ترموود

نکته قابل‌توجهی که وجود دارد این است که آزمایش‌های استاندارد برای تعیین کیفیت ترموود تنها در آزمایشگاه‌های مجهز کشور‌های اروپایی صورت می‌گیرد. همچنین مراکز اصلی آن در کشورهای فنلاند، استونی، آلمان و سوئد قرار دارد. ترموود فنلاندی استاندارد، دارای کاربردهای بسیار بیشتری نسبت به ترموود ایرانی است. به‌عنوان‌مثال از ترموود فنلاندی به میزان زیادی در دکوراسیون داخلی و نما استفاده می‌شود. درحالی‌که استفاده از چوب ترموود ایرانی که توسط تولیدکنندگان غیرمعتبر تولید می‌شود بسیار کم‌تر است.

تفاوت ظاهری چوب ترموود ایرانی با فنلاندی

رنگ ترموود فنلاندی تیره بوده و در مواقعی که رطوبت هوا متغیر است، بسیار پایدارتر است. در ترموود ایرانی دمای اکثر کوره‌های ایرانی غیرهمگن است. همچنین به‌اجبار دمای کوره در محدوده پایین‌تر از استاندارد ترموود تنظیم می‌شود تا چوب نسوزد. ازاین‌رو رنگ چوب ترموود ایرانی به دلیل تولید در دمای پایین‌تر، بسیار روشن‌تر از چوب ترمو فنلاندی است.

همچنین از نظر کیفیت پرداخت و صاف و صیقلی بودن کناره‌های چوب، ترموود ایرانی کیفیت پایین‌تری دارد.  این موضوع به دستگاه مولدر (Molder)  بستگی زیادی دارد. به دلیل استاندارد نبودن شرایط اکثر کوره‌های ترموود در ایران اغلب در ابتدا و انتهای شاخه‌های ترموود، ترک‌های ریز و درشتی وجود دارد. این ترک‌ها علاوه بر تأثیری که روی ظاهر محصول می‌گذارند؛ بر دوام آن نیز تأثیرگذار خواهند بود.

تکنولوژی اعمال فرایند ترموود
تکنولوژی اعمال فرایند ترموود

کلام آخر

ما در این مقاله مطالبی را درباره تفاوت چوب ترموود ایرانی و خارجی ذکر کردیم. کشور فنلاند با دارابودن موقعیت جغرافیایی مناسب و سال‌ها تحقیق، موفق به ایجاد جنگل‌های مصنوعی برای تولید صنایع ترموود شده است. این کشور در حال حاضر یکی از بهترین تولیدکنندگان چوب ترمو در جهان است. شما می‌توانید از شرکت «پارس آرای کوهستان» با خیال راحت نسبت به خرید چوب ترموود خارجی باکیفیت اقدام نمایید.

برچسب ها: