تفاوت بین انواع چوب کاربردهای آن‌ها را تعیین می‌کند

برای انتخاب چوب مناسب برای اجرای پروژه خود باید ابتدا با انواع چوب آشنا باشید. درختان به طور کل به دو دسته سوزنی‌برگ و پهن‌برگ تقسیم می‌شوند که به ترتیب چوب نرم و چوب سخت از آنها گرفته می‌شود. در این مطلب به بررسی تفاوت بین انواع چوب می‌پردازیم.

تفاوت بین انواع چوب سخت و نرم

در اولین مرحله باید چوب‌ها را از لحاظ سرمنشأ، یعنی درختان دسته‌بندی کرد. درختان به‌طورکلی به دودسته درختان سوزنی‌برگ و درختان پهن‌برگ دسته‌بندی می‌شوند. درختان سوزنی‌برگ مانند کاج، توسکا و سرو در تمام طول سال برگ‌های خود را حفظ می‌کنند. درحالی‌که درختان پهن‌برگ در پاییز برگ‌هایشان را از دست می‌دهند.

این دو نوع درخت چوب‌ها را به دودسته تقسیم می‌کنند:

  • چوب‌های نرم: درصد بالاتری از بازار را تشکیل می‌دهند و به نسبت چوب‌های سخت فراوانی بیشتری دارند و ارزان‌تر هستند. چوب نرم از درختان سوزنی‌برگ به دست می‌آید
  • چوب‌های سخت:‌ به دلیل زیبایی بیشتر در دکوراسیون استفاده می‌شوند و به نسبت چوب نرم قیمت بالاتری دارد و به دلیل طولانی‌تر بودن فرایند رشدشان کمیاب‌تر هستند. چوب سخت از درختان پهن‌برگ به دست می‌آیند

چوب‌های سخت معمولاً چگالی بیشتری به نسبت چوب‌های نرم دارند و سنگین‌تر هستند. چوب‌های سخت از مقاومت سطحی و خواص مکانیکی بالاتری برخوردارند، به همین دلیل بهتر است در مواردی مانند پارکت که برخورد دائم با سطح صورت می‌گیرد از چوب سخت استفاده شود. از طرفی چوب‌های نرم بیشتر مناسب مقاصد صنعتی و ماشین‌کاری‌ها مانند ساخت ام‌دی‌اف هستند.

تفاوت بین انواع چوب طبیعی و مصنوعی

چوب طبیعی همان‌طور که از نامش پیدا است کاملاً طبیعی و بدون فراوری استفاده می‌شود. این چوب صمغ و رطوبت خود را حفظ کرده و زیبایی مناسبی دارد. صفحات فینگرجوینت، سالید، بائوبوخا و چندلایی و … از جمله مثال‌های چوب طبیعی هستند. چوب طبیعی می‌تواند در انواع مختلفی از پروژه‌ها به کار برود.

چوب‌های مصنوعی از فشرده‌سازی ضایعات و خرده‌ریزهای چوبی با چسب و مواد شیمیایی ساخته می‌شوند و ساختار یکپارچه ندارند. در بین این صفحات می‌توان به نئوپان و ام‌دی‌اف اشاره کرد. این چوب‌ها قیمت پایین و کاربردهای بسیار دارند.

تفاوت بین چوب طبیعی و ترمووود

ترمووود نوعی از فراوری چوب است که طی پروسه حرارت‌دهی بین ۱۸۵ تا ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد صمغ چوب خارج می‌شود و ساختار مولکولی آن تغییر می‌کند. طی این تغییر مقاومت و استحکام چوب افزایش پیدا می‌کند و خواص مکانیکی چوب تقویت می‌شود.

ترمووود از همه نوع چوب قابل تولید است. این محصول در دو کلاس S و D تولید می‌شود. ترمووود کلاس S در حرارت پایین‌تر تولید می‌شوند و مقاومت بسیار بالایی دارند. چوب‌های نرم برای رسیدن به کلاس S باید در ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد و چوب‌های سخت در ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد پخته شوند. این درجات برای کلاس D ۲۰۰ و ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد به ترتیب برای چوب‌های نرم و چوب‌های سخت است.

تفاوت بین چوب طبیعی و ترمووود از نظر دوام و ماندگاری

چوب خام دوام کمی دارد و در مقابل حشرات، قارچ‌ها، اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت بسیار ضعیف عمل می‌کند. همین‌طور در طی تغییرات دمایی منبسط و منقبض می‌شود و تاب برمی‌دارد. با ارتقاء حرارتی چوب و تبدیل آن به ترمووود می‌توان از مقاومت آن در برابر این موارد اطمینان حاصل کرد.

تفاوت بین چوب طبیعی و ترمووود از نظر میزان مقاومت چوب

استفاده از چوب در سطوحی که برخورد زیادی با آنها صورت می‌گیرد نیازمند مقاومت و خواص مکانیکی بالا است که چوب طبیعی تا حدودی فراهم می‌کند؛ اما این مقاومت در اندازه‌ها و جهات مختلف آن متفاوت است و بر اثر فشاری بیش از اندازه ممکن است تسلیم شود.

با حرارت‌دهی به چوب رطوبت و صمغ درخت از آن خارج می‌شود. در نتیجه چگالی آن کاهش پیدا کرده و ساختاری یکپارچه‌تر و مستحکم‌تر تشکیل می‌شود. تاب‌آوری ترمووود در مقابل انواع فشار نسبت به چوب طبیعی بیشتر است.

مقایسه وزنی ترمووود و چوب طبیعی

وزن بستگی به تراکم و خلل چوب و همین‌طور میزان رطوبت آن دارد و با چگالی رابطه مستقیم دارد. در مراحل تولید ترمووود صمغ و رطوبت موجود در چوب موجب سبک‌شدن آن می‌شود. به همین دلیل استفاده از ترمووود در فضاهایی مانند روف‌گاردن گزینه بسیار مناسبی است.

تفاوت بین چوب طبیعی و ترمووود از نظر هدایت حرارتی

در خصوص رسانایی گرمایشی، ترمووود در مقایسه با چوب طبیعی معمولی ۲۰ تا ۲۵ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند. البته در این مورد عملکرد ضعیف‌تر به معنای ایمنی بیشتر و قابل‌استفاده‌تر بودن است؛ بنابراین ترمووود مناسب برای ساخت نما، پنجره، درب‌های بیرونی است. طراحی سونا با چوب ترمووود نیز بسیار به ماندگاری و پایداری آن کمک می‌کند.

تفاوت بین چوب طبیعی و ترمووود از نظر مقاومت در برابر حشرات

باتوجه‌به فرایندی که چوب ترمووود می‌گذراند، امکان نفوذ حشرات و میکروارگانیسم‌های چوب‌دوست به داخل چوب وجود ندارد. با پوشاندن سطح ترمووود با لاک یا روغن محافظ و یا رنگ ترمووود در برابر قارچ‌ها و میکروب‌ها نیز مقاوم می‌شود.

خرید انواع چوب‌های ساختمانی از پارس آرای کوهستان

به‌طورکلی هر نوع چوب کاربردهای خاص خود را دارد. چوب‌های مصنوعی به دلیل قیمت پایین و مقاومتشان در بیشتر پروژه‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. درحالی‌که چوب‌های طبیعی و ترمووود با حفظ ظاهر زیبای چوب طبیعی برای دکوراسیون‌های داخلی جذاب‌تر و نماهای ساختمانی استفاده می‌شوند.

مجموعه پارس آرای کوهستان از بزرگ‌ترین واردکنندگان عمده چوب ترمووود باکیفیت به کشور است. تیم متخصص و مجرب ما در زمینه انتخاب نوع ترمووود مناسب برای سطوح موردنظرتان به شما کمک می‌کند. ما همچنین همین‌طور آماده خدمت‌رسانی در زمینه نصب و اجرای ترمووود روی همه سطوح، از نمای ساختمان تا دکینگ استخر و سونا هستیم.

سؤالات متداول

درختان از لحاظ نوع چوب به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

درختان به دودسته درختان سوزنی‌برگ که چوب نرم دارند و درختان پهن‌برگ که چوب سخت دارند تقسیم می‌شوند. سوزنی‌برگان مانند کاج در کل طول سال برگ‌هایشان را حفظ می‌کنند درحالی‌که پهن‌برگان هرسال پاییز برگ‌هایشان را از دست می‌دهند.

آیا استفاده از چوب طبیعی بهتر از استفاده از چوب مصنوعی است؟

استفاده از چوب مصنوعی به دلیل فراوانی بیشتر آن برای تولید انبوه و استفاده‌های آپارتمانی و سازمانی مناسب‌تر است. چوب طبیعی به دلیل ظاهر زیبایی که دارد در دکوراسیون‌های تخصصی‌تر و گران‌تر استفاده می‌شود. به طور کل هر کدام کاربردهای خودشان را دارند.

چرا ترمووود گزینه بهتری نسبت به چوب طبیعی است؟

ترمووود به دلیل حرارت خوردن زیاد ساختار شیمیایی‌اش تغییر می‌کند و بسیاری از نقاط ضعف چوب طبیعی را می‌پوشاند؛ اما نقاط قوت آن مانند زیبایی خالص چوب طبیعی را حفظ می‌کند. استفاده از ترمووود به طور کل گزینه بهتری به نسبت چوب طبیعی است.

برچسب ها: