ام دی اف یا ترموود؛ کدام یک را انتخاب کنیم؟

امروزه از چوب در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها صنعت ساختمان‌سازی است. استفاده از چوب در ساختمان ناشی از دلایل مختلفی است. از جمله این دلایل می‌توان به افزودن حس طبیعی به محیط، دسترسی آسان به چوب، تنوع بسیار زیاد و… کرد. از بین خانواده چوب‌های صنعتی استفاده از ام‌دی‌اف و ترموود نسبت به سایرین بسیار بیشتر است. از این رو دانستن تفاوت‌ ام دی اف با ترموود اهمیت بالایی دارد. ام دی اف یک نوع تخته متراکم است که از الیاف چوبی یعنی ترکیب چوب‌های خرد و رزین‌های مصنوعی ساخته شده است. از طرف دیگر ترموود یک محصول کاملاً طبیعی است که تحت حرارت بالا تولید می‌شود. در ادامه به بررسی تفاوت‌های ام دی اف و ترموود می‌پردازیم.

ام‌دی‌اف با ترموود چه تفاوتی دارد؟

باتوجه‌به نوع ساختار و روش‌های تولید می‌توان به این نتیجه رسید که ام‌دی‌اف با ترموود تفاوت‌هایی دارند. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به روش‌های تولید، خصوصیات فیزیکی، میزان مقاومت به حرارت مستقیم، کاربردها و تأثیرات محیطی اشاره کرد. در ادامه به‌صورت دقیق‌تری به این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

روش‌های ساخت و تولید ام دی اف و ترموود

یکی از تفاوت‌های بزرگ در مقایسه‌ام دی اف با ترموود روش ساخت است. ام‌دی‌اف با روش متراکم‌کردن و چسباندن چوب‌های خرد ساخته می‌شود. این فرایند باعث تشکیل یک‌تخته یکنواخت از الیاف چوبی یا همان خرده چوب‌ها می‌شود. از طرفی برای ساخت ترموود نیاز به حرارت بالا می‌باشد. به‌طورکلی در فرایند پردازش ترموود، چوب با استفاده از حرارت تغییر شکل می‌یابد و با افزودن فشار شکل نهایی این محصول تعیین می‌شود. این روند تولید شامل هیچ نوع ماده شیمیایی نیست و چوب ترموود فیزیکی بسیار مناسبی برای استفاده در صنعت ساختمان دارد.

تفاوت ام‌دی‌اف و ترموود از نظر خصوصیات فیزیکی

دومین نکته در ایجاد تفاوت بین ام دی اف و ترموود خصوصیات فیزیکی آن‌ها است. ام‌دی‌اف دارای سطحی یکنواخت و صاف است که می‌توان آن را به‌سادگی رنگ و نقاشی کرد؛ ولی این محصول در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم نیست و برخورد مداوم آب با ام‌دی‌اف باعث ازبین‌رفتن آن می‌شود. در طرف مقابل ترموود به دلیل فرایند ساخت و پردازش پرفشار دارای مقاومت بالایی نسبت به آب و رطوبت است؛ اما باتوجه‌به شکل ظاهری آن امکان رنگ‌آمیزی روی سطح ترموود اندکی کمتر از ام‌دی‌اف است.

میزان مقاومت به حرارت مستقیم

یکی دیگر از شاخص‌های مهم در بررسی تفاوت ام‌دی‌اف و ترموود میزان مقاومت این محصولات چوبی نسبت به حرارت مستقیم است. آزمایش‌ها به شما نشان می‌دهند که استفاده از ام‌دی‌اف و ترموود در چه قسمت‌هایی کاربری بهتری دارد. به‌طورکلی ام‌دی‌اف در برابر حرارت بالا حساسیت و تخریب‌پذیری بالایی دارد. از سمت دیگر ترموود به‌عنوان یک محصول حاصل از تغییر شکل باحرارت بالا، در برابر تغییرات حرارتی مقاومت بیشتری دارد.

کاربردهای ام‌دی‌اف و ترموود

باتوجه‌به میزان استقامت هر دو محصول ام‌دی‌اف و ترموود می‌توان کاربردها و روش‌های استفاده از آن‌ها را حدس زد. از همین رو از ام دی اف برای ساخت مبلمان، کابینت‌ها، و سازه‌های داخلی استفاده می‌شود. اما حوزه مصرف ترموود بسیار وسیع‌تر است. این چوب صنعتی عموماً در زمینه‌هایی مانند دیوارپوش، کف‌پوش، نمای چوبی و محصولات دکوراتیو بیرونی و داخلی مورداستفاده است.

تفاوت ام‌دی‌اف با ترموود از نظر تأثیرات محیطی

از تمامی مطالب یاد شده که بگذریم اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته درباره تولید یک محصول صنعتی میزان زیست‌تخریب‌پذیری آن است. تولید ام دی اف نسبت به ترموود بیشتر به مصرف انرژی و منابع چوب نیاز دارد و ممکن است تأثیرات زیست‌محیطی بیشتری داشته باشد. در سوی دیگر اما ترموود از لحاظ مصرف انرژی و مواد اولیه نیاز به منابع کمتری برای تولید دارد به همین دلیل تأثیرات زیست‌محیطی آن کمتر است.

نکات دیگر در مورد ترموود و ام‌دی‌اف

بررسی ویژگی‌های ظاهری و نوع استفاده از دو محصول ام‌دی‌اف و ترموود باعث می‌شود تا شما بتوانید به‌راحتی آن‌ها را شناسایی کنید. به‌طورکلی ام‌دی‌اف در صنعت دیزاین و طراحی داخلی استفاده می‌شود. البته امروزه با پیشرفت خط تولید شرکت‌های تأمین‌کننده ام‌دی‌اف محصولاتی از خانواده ام‌دی‌اف وارد بازار ساخت‌وساز شده‌اند که مقاومت قابل‌قبولی نسبت به شرایط آب‌وهوایی دارند.

از دیگر نکته‌های مهم درباره ام‌دی‌اف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف‌پذیری بالا
  • فرم‌پذیری بالا
  • داشتن ثبات در ابعاد
  • قیمت نسبتاً ارزان‌تر در مقایسه با محصولات چوبی
  • بدون گره بودن

در سوی دیگر ترموود اساساً برای صنایع ساختمانی و نمای سازه‌ها استفاده می‌شود. مقاومت بالای این محصول باعث شده است که عمر طولانی‌تری نسبت به سایر چوب‌های صنعتی داشته باشد. اما از طرفی نیز تنوع نسبتاً کمتری در مقایسه با ام‌دی‌اف دارد. به دلیل فرایند تولید پیچیده‌تر، ترموود ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد.

 ترموود باکیفیت را از پارس آرای کوهستان بخواهید

پارس آرای کوهستان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های فروش چوب‌های صنعتی و طراحی سازه‌های چوبی ترموودی در زمینه‌های مختلف است. ما در این مجموعه برترین انواع ترموود را از کشورهایی مانند استونی وارد می‌کنیم و با قیمت عالی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سؤالات متداول

در زمان انتخاب مصالح ساختمانی چوبی چه موردی اهمیت بالاتری دارد؟

بدون شک اصلی‌ترین نکته در انتخاب محصولات ساختمانی بالابودن عمر مفید و میزان تأثیرات محیطی است.

ترموود یا ام‌دی‌اف، کدام گزینه بهتری برای استفاده است؟

به‌طورکلی استفاده از یک محصول باید مطابق با قابلیت‌های آن و نیازهای پروژه باشد. به‌عنوان مثال استفاده از ترموود برای نمای‌ ساختمانی و فضای بیرونی و همچنین فضاهای داخلی کاربرد دارد. اما ام دی اف فقط مناسب فضای داخلی است.

ویژگی‌های ام‌دی‌اف شامل چه مواردی می‌شوند؟

ام‌دی‌اف دارای ویژگی‌های بسیار متنوعی است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به شکل‌پذیری راحت، امکان رنگ‌کردن، قیمت مناسب، انعطاف‌پذیری بالا و البته طول عمر کوتاه و مقاومت کم در برابر رطوبت اشاره کرد.

برچسب ها: