تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود؛ ترفندهای طول عمر سازه‌های دارای ترموود

ترموود نوعی متریال چوبی و جذاب است که به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، استفاده از آن در هر سازه‌ای نتیجه‌ای فوق‌العاده دارد. با استفاده از این متریال می‌توان نماسازی یک ساختمان را به بهترین شکل انجام داد، دکوراسیون داخلی را به زیبایی تزئین کرد و فضایی گرم و صمیمی برای خانه ایجاد کرد. ترموود متریالی ماندگار است و راز این ماندگاری نگهداری مناسب از آن است. تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود اصولی دارد که در این مطلب قصد صحبت در مورد آن‌ها را داریم.

روش‌های تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود

چوب ترموود محصولی فوق‌العاده جذاب است. این محصول را به‌عنوان نمای چوبی ساختمان‌ها یا برای فضاسازی داخلی مانند ساخت راه‌پله، دیوار، سقف و کف‌پوش مورداستفاده قرار می‌دهند. این متریال نسبت به چوب طبیعی ماندگارتر است اما مانند تمام محصولات، طول عمری مشخص دارد. برای افزایش طول عمر چوب ترموود استفاده طولانی‌تر از این متریال باید به‌خوبی از آن نگهداری کرد. تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود و هر سازه‌ای که با استفاده از این محصول ساخته می‌شود، اصول و روش‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از رنگ مخصوص برای ایجاد لایه مقاوم در سطح ترموود
  • استفاده از پوشش‌های پلی‌اورتان
  • استفاده از روغن‌های مخصوص
  • جلوگیری از ضربه دیدن چوب
  • تمیزکردن به‌موقع ترموود
  • عدم استفاده از شوینده‌های قوی برای تمیزکردن ترموود
  • و….

در صورت خرابی ترموود چه باید کرد؟

ترموود متریالی ماندگار است؛ اما گاهی به دلیل نگهداری غیراصولی، استفاده در مناطقی با اقلیم خاص و بسیاری موارد دیگر ممکن است دچار خرابی و آسیب‌دیدگی شود. این خرابی گاهی بسیار جزئی است و با کمی رسیدگی برطرف می‌شود؛ اما در مواردی ممکن است خرابی چوب ترموود جدی‌تر باشد و نیاز به تعویض چوب باشد. درصورتی‌که خرابی چوب ترموود جزئی یا محدود باشد، کافی است مراحل زیر را طی کرد:

شستشوی چوب موردنظر یا بخش آسیب‌دیده

در اولین مرحله برای تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود باید بخش آسیب‌دیده را شستشو کرد. این کار را می‌توان به‌صورت کلی انجام داد تا در صورت وجود مشکل در هر بخش از سازه ترموودی آن را تشخیص داد. شستشوی سازه ترموودی قبل از تعمیر کلی یا جزئی، بازسازی و ترمیم رنگ ترموود الزامی است.

ساب زدن و لایه‌برداری

پس از شستشوی کامل سطح سازه نوبت به ساب زدن آن می‌رسد. ساب زدن و لایه‌برداری در صورتی موردنیاز است که سطح چوب دچار آسیب‌دیدگی شده باشد یا بخشی از آن پوسیده باشد. با استفاده از این کار لایه آسیب‌دیده یا پوسیده را حذف کرده، ایرادات سطحی آن را بر‌می‌دارند و سطح سازه را یکدست می‌کنند.

ترمیم رنگ یا رنگ‌کاری مجدد

پس از شستشوی سازه و ساب زدن و یکدست کردن سطح آن، نوبت به رنگ‌کاری می‌رسد. فرایند یا عملیات رنگ‌کاری در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول کل سازه یا بخش موردنظر رنگ‌آمیزی می‌شود تا سطح رنگ موردنظر را به خود بگیرد و در مرحله دوم پرداخت نهایی انجام می‌شود تا رنگ ظاهری یکدست و یکنواخت پیدا کند.

اصلاح ایرادات موجود در سطح

در طول فرایند شستشو تا رنگ‌کاری ممکن است، ایراداتی در سطح سازه ایجاد شود یا متوجه ایرادات قبلی آن شوید که اصلاح آن‌ها بعد از خشک‌شدن کامل سطح سازه انجام می‌شود. البته به این نکته دقت داشته باشید که اصلاح ایرادات در این مرحله تنها در حد اصلاحات جزئی مانند سفت کردن پیچ‌ها، جابه‌جایی الوارها، تعویض برخی الوارها و… امکان‌پذیر است.

تعویض کلی لایه‌های چوبی آسیب‌دیده

4 مرحله قبلی در صورتی قابل انجام است که ایرادات جزئی باشد. در غیر این صورت و زمانی که آسیب دیدگی سازه بیش از اندازه باشد، نیاز است که چوب‌های ترموود را تعویض کرد. تعویض چوب ترموود کار چندان سختی نیست اما تنها توسط نیروهای متخصص قابل انجام بوده و نیاز به ابزارهای به خصوص دارد.

آیا تعمیر سازه‌های چوبی ترموود به‌صرفه است؟

یکی از سؤالاتی که در مورد تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود، همواره مطرح است، به‌صرفه‌بودن یا نبودن تعمیر این سازه‌ها است. نگهداری از سازه‌های چوبی در هر شرایطی الزامی است و اگر به‌درستی انجام شود تا مدت‌ها نیازی به تعمیر آن‌ها نخواهد بود. بااین‌حال درصورتی‌که آسیب‌دیدگی و خرابی سازه جزئی باشد، تعمیر به‌صرفه‌تر از تعویض چوب‌های ترموود است. در غیر این صورت و زمانی که بخش زیادی از چوب‌های سازه در هر بخشی دچار آسیب شده باشند، بهتر است آن‌ها را تعویض کرد تا هزینه کار به‌صرفه‌تر تمام شود و تا مدت طولانی‌تری از زیبایی‌های این متریال بهره برد.

نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود با استفاده از ترموود باکیفیت

آشنایی با اصول تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود رازی برای افزایش طول عمر سازه‌هایی است که با استفاده از این متریال ساخته می‌شوند؛ اما یک راه ساده‌تر برای ماندگار کردن این سازه‌ها، استفاده از ترموود باکیفیت است. پارس آرای کوهستان یکی از مراکز عرضه‌کننده ترموود باکیفیت، متریال چوبی و انواع تجهیزات وابسته به آن‌ها است. ساخت سازه‌های چوبی با بهترین متریال، نصب و اجرای انواع متریال چوبی و… از جمله خدمات مجموعه ما هستند. در صورت نیاز به دریافت راهنمایی جهت استفاده از خدمات گفته شده، کافی است با کارشناسان ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

بهترین روش‌های برای تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود چیست؟

استفاده از رنگ‌وروغن مخصوص، پوشش ترموود با پلی‌اورتان، جلوگیری از ضربه و فشار به چوب و… از جمله روش‌های تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود هستند.

تعمیر ترموود آسیب‌دیده در چند مرحله انجام می‌شود؟

تعمیر ترموودهای آسیب‌دیده در 4 مرحله شستشو، ساب‌زنی، رنگ‌کاری و رفع ایرادات انجام می‌شود.

آیا تعمیر و نگهداری خانه چوبی ترموود به‌صرفه است؟

تعمیر ترموود در صورتی به‌صرفه است که تنها بخش کوچکی از سازه دچار آسیب شده باشد، در غیر این صورت تعویض آن گزینه‌ای مناسب‌تر است.

 

برچسب ها: