ترفندهای تعمیر انواع خراشیدگی روی پارکت

گاهی پارکت‌ها به دلایل مختلفی خراشیده می‌شوند؛ ممکن است این خراشیدگی‌ها سطحی یا عمیق باشند. حتی تنها چند خط ریز روی پارکت ایجاد شود و ظاهر پارکت را از حالت طبیعی خارج کنند. بنابراین در چنین شرایطی لازم است نسبت به تعمیر خراشیدگی‌های روی پارکت اقدام کنید. ممکن است هر چند وقت یک‌بار روی پارکت خط و خراش ایجاد شود؛ بنابراین شما نمی‌توانید برای هر خط و خراشی تعمیرکار بیاورید. خود شما می‌توانید با انجام اقداماتی به تعمیر خط و خش‌های روی پارکت بپردازید. همچنین برای افزایش طول عمر پارکت، می‌توانید اقدامات مراقبتی مانند شستشوی منظم و استفاده از لاک‌های مخصوص را انجام دهید. با ما همراه باشید تا با بهترین روش‌های تعمیر خراشیدگی پارکت آشنا شویم.

عوامل موثر بر خراشیدگی کف‌پوش پارکت
عوامل موثر بر خراشیدگی کف‌پوش پارکت

 

عوامل موثر بر خراشیدگی کف‌پوش پارکت

تمام افرادی که در منزل پارکت دارند، با مشکل خراشیدگی آن مواجه هستند. برخی از خراشیدگی‌ها به صورت خط‌های ریز و درشت ایجاد می‌شوند و برخی به شکل سوراخ در می‌آیند. به طور کلی خراشیدگی در هر نوعی باعث زشت شدن ظاهر کف‌پوش می‌شوند. اما سوال اصلی این است که چرا پارکت خراشیده می‌شود؟ قبل از تعمیر خراشیدگی پارکت بهتر است با عوامل موثر بر ایجاد آن آشنا شویم. با توجه به اینکه متریال اصلی پارکت در واقع چوب است، بنابراین توسط هر نوع جسم سخت‌تر از چوب، خراشیده خواهد شد.

برخی از دلایل خراشیدگی پارکت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کشیده شدن اجسام سنگین روی کف‌پوش
  • فشار پایه‌های اجسام سنگین مانند مبل، بوفه و میز تلویزیون روی یک نقطه از پارکت
  • اجسام فلزی نوک‌تیز مانند پیچ‌گوشتی، میخ و موارد دیگر
  • کشیده شدن اجسام دارای حرارت بالا

روش ترمیم خط افتادگی روی پارکت

برخی از خراشیدگی‌های روی پارکت نگران‌کننده به نظر می‌رسند؛ اما در واقع بسیار جزئی هستند و در حد چند خط ریز روی پارکت ایجاد شده‌اند. برای تعمیر خراشیدگی پارکت که به صورت خط افتادگی است، باید با استفاده از یک دستمال مرطوب سطح پارکت را کاملا تمیز کنید. لازم به ذکر که به‌هیچ‌عنوان نباید شوینده‌های اسیدی و قوی برای تمیز کردن پارکت به کار ببرید. چرا که شوینده‌های اسیدی باعث خوردگی سطح پارکت شده و شما مجبور خواهید بود که پارکت را تعویض کنید. به این ترتیب باید هزینه تعویض پارکت را نیز در نظر بگرید.

پس از اینکه پارکت را به طور کامل تمیز شستشو دادید، تا خشک شدن کامل آن صبر کنید. اکنون باید مقداری سرکه سیب و روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کرده و روی قسمت خراشیده شده بکشید. اجازه دهید تا چند ساعت این محلول روی پارکت باقی بماند؛ سپس با یک دستمال تمیز به پاک کردن محلول بپردازید. این محلول باعث ترمیم خراشیدگی روی پارکت می‌شود.

چگونه خراشیدگی‌های جزئی روی پارکت را ترمیم کنیم؟

خراشیدگی‌های جزئی نسبت به خط افتادگی‌ها عمیق‌تر هستند. این نوع خراشیدگی‌ها معمولا در اثر کشیده شدن ناخن پنجه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه ایجاد می‌شوند. باید بدانید که در صورت نادیده گرفتن چنین خراشیدگی‌هایی، عمق آن‌ها بیشتر شده و پارکت آسیب بیشتری خواهد دید. در نتیجه مجبور می‌شوید که هزینه زیادی برای تعویض پارکت بپردازید. درست مانند روش تعمیر خط افتادگی پارکت، ابتدا باید کف‌پوش را کاملا تمیز کنید.

توجه داشته باشید که اگر در محل خراشیدگی گردوخاک وجود دارد، باید کاملا پاک شود. اکنون باید با استفاده از یک سمباده محل خراشیدگی را صاف کرده و براده‌ها بردارید. در این مرحله باید برای تعمیر خراشیدگی جزئی پارکت، با استفاده از موم خراشیدگی‌ها را بپوشانید. شما این امکان را دارید که در کنار موم، مدادشمعی نیز به کار ببرید.

مراحل تعمیر خراشیدگی‌های عمیق روی پارکت
مراحل تعمیر خراشیدگی‌های عمیق روی پارکت

در صورت به‌کارگیری از مدادشمعی برای تعمیر خراشیدگی پارکت بهتر است از مدادی هم‌رنگ پارکت یا رنگی نزدیک به رنگ پارکت استفاده کنید. موم و مدادشمعی را باید به طور کامل روی محل خراشیدگی پارکت بکشید تا به این ترتیب بتوانید آن را تعمیر کنید. در نهایت با استفاده از محلول سرکه و روغن زیتون محل خراشیدگی را شستشو دهید. سپس با یک دستمال تمیز محل خراشیدگی ترمیم شده را تمیز کنید.

مراحل تعمیر خراشیدگی‌های عمیق روی پارکت

گاهی خراشیدگی‌های روی پارکت به‌اندازه‌ای عمیق هستند که تا عمق لایه‌های اول و دوم پارکت نفوذ پیدا می‌کنند. همچنین احتمال افزایش عمق این نوع خراشیدگی‌ها بسیار زیاد است. این نوع خراشیدگی‌ها معمولا در اثر کشیده شدن پنجه سگ و اجسام فلزی سنگین ایجاد می‌شوند. برای تعمیر خراشیدگی عمیق پارکت باید روی آن سمباده بکشید. توجه داشته باشید که اگر میزان خراشیدگی‌ها زیاد است کل پارکت باید سمباده کشیده شود. اما اگر خراشیدگی به صورت موضعی ایجاد شده است، باید با استفاده از بتونه یا موم محل خراشیدگی را پر کرده و آن را رنگ بزنید.

فرایند تعمیر خراشیدگی عمیق پارکت را باید در چند مرحله انجام دهید؛ اولین مرحله شستشو و خشک کردن مخل خراشیدگی روی پارکت است. در مرحله دوم باید در محل خراشیدگی موم یا بتونه قرار دهید. در صورتی که عمق خراشیدگی زیاد باشد بهتر است بتونه مخصوص چوب رو محل خراشیدگی بگذارید. اکنون باید سطح بتونه یا موم را کاملا صاف کنید و اجازه دهید که به مدت دو ساعت به همین حالت باقی بماند. پس از اینکه بتونه یا موم خشک شد، باید روی آن سمباده بکشید و در مرحله آخر با رنگ مناسب، محل خراشیدگی ترمیم شده رنگ بزنید.

چند نکته مهم درباره تعمیر خراشیدگی پارکت

در بازار می‌توانید کیت‌ها مخصوص رفع خراش پارکت را خریداری کنید و برای تعمیر خراشیدگی پارکت به کار ببرید. برای پخش کردن موم یا بتونه در داخل محل خراشیدگی بهتر است از یک کاردک استفاده کنید؛ اما در صورت نداشتن کاردک می‌توانید با یک کارت بانکی بلااستفاده این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید که اگر بتونه یا موم خشک شده را سنباده نزنید، روی سطح پارکت برآمدگی ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین نکته درباره تعمیر خراشیدگی پارکت، شستشوی کامل و خشک کردن محل خراشیدگی قبل از اقدام به تعمیر آن است. همچنین قبل از شروع به شستشو باید بررسی کنید که شدت خراشیدگی پارکت چقدر است تا با توجه میزان خراشیدگی بهترین راهکار را برای تعمیر آن انتخاب کنید.

خرید انواع پارکت مقاوم
خرید انواع پارکت مقاوم

خرید انواع پارکت مقاوم در برابر خراشیدگی از پارس آرای کوهستان

تعمیر خراشیدگی پارکت کاری است که شما بدون نیاز به حضور تعمیرکار نیز می‌توانید انجام دهید. آوردن تعمیرکار برای رفع خراشیدگی پارکت هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. بنابراین بهتر است خودتان برای تعمیر پارکت دست‌به‌کار شوید. اما بهترین راهکار در این زمینه خرید پارکتی است که مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی داشته باشد. مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از برترین عرضه‌کنندگان پارکت و چوب‌های ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه ما پارکت‌هایی باکیفیت و مقاوم در برابر خراشیدگی را خریداری کنید.

برچسب ها: