برای خرید ترموود، حتما باید چوب ترمو اصل از تقلبی را تشخیص داد

ترموود نوعی چوب فراوری شده است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد. از این چوب صنعتی در ساخت دکینگ، کف‌پوش، نمای بیرونی و داخل ساختمان‌ها و آلاچیق و موارد دیگر استفاده می‌شود. اولین کشوری که به تولید این نوع چوب صنعتی پرداخت، کشور فنلاند بود. این کشور به دلیل داشتن جنگل‌های انبوه درخت کاج، در تولید ترموود پیشرو بوده است. در حال حاضر مرغوب‌ترین نوع ترموود، محصولات ساخته شده در فنلاند هستند. اما برخی از کشورهای دیگر به تولید این چوب با کیفیت پایین‌تر پرداخته‌اند. از همین رو در حال حاضر تشخیص ترموود مرغوب کمی دشوار است. با ما همراه باشید تا با روش‌های تشخیص ترموود اصل از تقلبی آشنا شویم.

فرایند تولید چوب ترمو و تغییرات حاصل شده در آن

قبل از بررسی روش‌های تشخیص ترموود اصل از تقلبی لازم است که با روش تولید این چوب صنعتی آشنا شویم. چوب ترمو یا همان ترموود (Thermowood) نوعی چوب صنعتی است که در طی فرایند اصلاح حرارتی تمام ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن تغییر پیدا می‌کند. در واقع طی این فرایند چوب از برخی جوانب بهبود پیدا می‌کند. به این صورت که استحکام آن افزایش یافته و در برابر ضربه مقاوم می‌شود. همچنین به دلیل از بین رفتن رطوبت داخل چوب، در برابر رطوبت نیز مقاومت پیدا می‌کند. در اثر قرار گرفتن در حرارت بالا، این چوب نسبت به حرارت نیز مقاوم می‌شود. در نهایت به دلیل از بین رفتن مواد مغذی داخل چوب، حشرات به آن حمله نکرده و قارچ یا کپک نمی‌زند.

فرایند تولید چوب ترمو
فرایند تولید چوب ترمو 

فرایند ترمو کردن چوب در سه مرحله انجام می‌شود. طول انجام این سه مرحله به نوع، حجم و رطوبت اولیه چوب مورد استفاده بستگی دارد. مراحل ترمو کردن چوب شامل خشک کردن، حرارت دادن و خنک کردن می‌شود. تمام این مراحل معمولا بین 48 تا 96 ساعت یا به عبارتی دو تا چهار روز کامل طول می‌کشد.

مرحله حرارت با استفاده از بخار آب انجام می‌شود؛ با توجه به از بین رفتن رطوبت اولیه چوب، وزن آن کاهش پیدا می‌کند. همچنین رسانایی گرمایی آن تا حد زیادی کاسته می‌شود؛ به طوری که دمای خود را حفظ کرده و به عنوان عایق حرارتی عمل می‌کند. در طول فرایند ترمو شدن، رنگ چوب تیره‌تر می‌شود؛ این تیرگی باعث جذابیت بیشتر محیطی خواهد شد که در آن ترموود به کار رفته است.

روش‌های تشخیص دقیق ترموود اصل از تقلبی

اگر قصد خرید چوب ترمو برای استفاده در ساختمان خود را دارید، حتما باید با روش‌های تشخیص ترموود اصل از تقلبی آشنا شوید. در بیشتر موارد ترموود از چوب درختان سوزنی‌برگ مانند کاج تولید می‌شود. در شبه جزیره اسکاندیناوی در شمال قاره اروپا تعداد زیادی از این نوع درخت وجود دارد. کشور فنلاند یکی از مناطق اسکاندیناوی است که جنگل‌های کاج بسیار زیادی داشته و بهترین نوع ترموود را در سراسر دنیا تولید می‌کند. در ایران نیز مرغوب‌ترین انواع چوب ترمو، در واقع ترموود فنلاندی و ترموود ایرانی هستند. اما چگونه می‌توانیم ترموود اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

از جمله روش‌های تشخیص دقیق ترموود اصل از تقلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراکم چوب
  • ضخامت و چگالی چوب
  • نوع چوب و مقاومت آن
  • رنگ و گره‌های چوب
  • گواهی ترموود بین‌المللی

میزان تراکم چوب؛ عاملی مهم برای تشخیص ترموود اصل از تقلبی

یکی از عواملی که می‌تواند اصل بودن ترموود را نشان دهد، میزان تراکم آن است. باید بدانید که ترموود فنلاندی تراکم بسیار بالایی دارد. به طور کلی تراکم یک عامل تعیین‌کننده در استحکام سازه‌های چوبی به شمار می‌رود. هر چه تراکم ترموود بالاتر باشد، استحکام و طول عمر بیشتری خواهد داشت. معمولا چوب ترموود مرغوب تراکم بسیار بالا دارد، اما ترموودهای تقلبی دارای تراکم بسیار کمی هستند. ترموود مرغوب معمولا از مغز درخت ساخته می‌شود؛ به همین علت تراکم آن بالا است. ترموودهای تقلبی از لایه‌های بیرونی درخت ساخته شده و درهم‌تنیدگی زیادی دارد.

تشخیص ترموود مرغوب
تشخیص ترموود مرغوب

تشخیص ترموود مرغوب با بررسی ضخامت و چگالی آن

اصل چگالی و ضخامت یکی از عوامل مهم در تشخیص ترموود اصل از تقلبی است. باید بدانید که هر چه چگالی ترموود بیشتر باشد، کیفیت آن نیز به‌مراتب بالاتر خواهد بود. برای اینکه بتوانید چگالی ترموود را بررسی کنید، باید به اندازه‌گیری ابعاد و وزن چوب بپردازید. ضخامت استاندارد تمام پروفیل‌های ترموود دو سانتی‌متر است. بنابراین هر ترموودی که ضخامتی غیر از دو سانتی‌متر داشته باشد، کیفیت مطلوبی ندارد و تقلبی به شمار می‌رود.

نوع چوب و مقاومت؛ عامل تعیین‌کننده مرغوبیت چوب ترمو

ترموود معمولا از درختان سوزنی‌برگ مانند کاج تولید می‌شوند که نرم و انعطاف‌پذیر هستند. در صورتی که چوب ترمو از این نوع درختان ساخته نشده باشد، تقلبی به شمار می‌رود و کیفیت لازم را ندارد. از سوی دیگر می‌توان مرغوبیت چوب ترمو را با بررسی سه اصل مقاومت در برابر شکاف و شکستگی، فشار و پیچ‌خوردگی تشخیص داد. تنها ترموودی مرغوب است که در برابر این سه مورد مقاومت بالا داشته باشد.

مطمئن شدن از مرغوبیت ترموود با بررسی رنگ و گره‌های چوب

در راستای تشخیص ترموود اصل از تقلبی، باید بدانید که چوب ترموی اصل رنگ تیره دارد. چرا که هر چه رنگ چوب ترمو تیره‌تر باشد، نشان‌دهنده قرارگیری ترموود در میزان حرارت مناسب است. حتما به گره‌های روی ترموود دقت کنید، هر چه تعداد گره‌ها بیشتر باشد، کیفیت پروفیل ترموود پایین‌تر بوده و سریع‌تر دچار شکستگی می‌شود. یک ترموود مرغوب کمترین تعداد گره را دارد.

گواهی کنترل کیفیت بین‌المللی ترموود، نشانه اصل بودن آن است

ترموود بر اساس استانداردهای خاصی تولید می‌شود؛ از همین رو دارای یک گواهی بین‌المللی کنترل کیفیت است. در واقع در این گواهی کیفیت و مرغوبیت چوب ترمو تایید شده و شنان می‌دهد که پروفیل مرغوبی است. در هنگام خرید، فروشنده باید این گواهی و کاغذ ترخیص از گمرک، برگه نمایندگی و هر نوع سند دارای تاییدیه اصل بودن ترموود را به خریدار ارائه دهد.

خرید ترموود اصل و باکیفیت
خرید ترموود اصل و باکیفیت

خرید ترموود اصل و باکیفیت از مجموعه پارس آرای کوهستان

ترموود فنلاندی مرغوب‌ترین چوب ترمو در دنیا است؛ اما چند نوع ترموود روسی و غیر فنلاندی نیز وجود دارند که به‌جای ترموود فنلاندی فروخته می‌شوند. برای تشخیص ترموود اصل فنلاندی از تقلبی آن یک راه ساده وجود دارد. باید بدانید که ترموود فنلاندی دارای گره‌های پروانه‌ای شکل است. این نوع گره‌ها تنها روی ترموود فنلاندی وجود دارند؛ بنابراین هر ترموودی که این گره‌ها را نداشته باشد، ترموود اصل فنلاندی نیست. مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از واردکنندگان بهترین ترموودهای فنلاندی به شمار می‌رود. برای تهیه این پروفیل‌های ترموود تنها کافی است که با کارشناسان بخش فروش ما در پارس آرای کوهستان تماس بگیرید.

برچسب ها: