ترموود؛ متریالی کاربردی در صنایع خودروسازی

یکی از کاربردهای مهم چوب، استفاده در ساخت و تولید انواع خودروها بوده است. از زمان اختراع اولین خودروها تا به امروز، چوب در صنعت خودروسازی کاربرد دارد و هنوز هم استفاده می‌شود. در حال حاضر رایج‌ترین چوب مورد استفاده در صنایع خودروسازی، چوب ترمو است که نوعی چوب فراروی شده به شمار می‌رود. در گذشته از چوب برای ساخت بدنه خودروها استفاده می‌شد، اما امروزه در ساخت بخش‌هایی از داخل کابین خودرو به کار برده می‌شود. با ما همراه باشید تا به بررسی کاربردهای ترموود در صنایع خودروسازی بپردازیم.

تاریخچه استفاده از چوب در صنعت خودروسازی

در گذشته چوب یک متریال بسیار مهم در انواع صنایع به شمار می‌رفت و طبیعتا در صنعت خودروسازی نیز کاربرد زیادی داشته است. در گذشته بدنه خودروها از چوب ساخته می‌شد؛ چرا که این متریال در واقع نسبت به سایر متریال‌ها مانند فلزات قیمت پایین‌تری داشت. همچنین چوب در بازار فراوان بود و به‌راحتی پیدا می‌شد. به غیر از بدنه خودروها، در کفه داخل کابین، ستون‌ها و حتی چرخ‌های خودروها نیز از چوب استفاده می‌شد. اما به مرور زمان استفاده از این متریال به دلایل مختلفی کمتر شد. از جمله این دلایل می‌توان به سنگین بودن برخی از چوب‌ها و در نتیجه کاهش شتاب و سرعت خودروها اشاره کرد.

تاریخچه استفاده از چوب در خودروسازی

با گذشت زمان متریال‌هایی مانند آلومینیوم، فولاد و آلیاژ‌های مختلف جایگزین شدند. اما در چند سال گذشته روشی برای تولید چوب فراوری شده ابداع شد و صنایع مختلف را با تحولات زیادی روبه‌رو کرد. کشور فنلاند در این زمینه پیشرو بود و تولید چوب‌های ترمو در این کشور آغاز شد. چوب ترمو یا همان ترموود نسبت به چوب معمولی وزن کمتری دارد و در بسیاری از صنایع مختلف استفاده می‌شود.

باید بدانید که در حال حاضر در صنعت خودروسازی انواع چوب در ساخت بدنه، کفه داخل اتومبیل، ستون‌ها و چرخ‌ها کاربرد ندارند. در این بخش‌ها معمولا از فلزات و آلیاژها استفاده می‌شود. اما ترموود در صنایع خودروسازی جایگاه خود را به شکل دیگری پیدا کرده است. در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی در ساخت خودروهای لوکس از چوب ترمو در برخی از بخش‌های خودروها استفاده می‌کنند. هدف اصلی از به کار بردن چوب ترمو در ساخت خودروهای لوکس افزایش جذابیت ظاهری خودروها است. اما با توجه به ویژگی‌های چوب ترمو، استفاده از آن تنها به افزایش زیبایی ظاهری خودرو ختم نمی‌شود.

چوب ترمو و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن

قبل از بررسی کاربردهای ترموود در صنایع خودروسازی باید با این نوع چوب کمی آشنا شویم. چوب ترمو که در اصطلاح به آن ترموود گفته می‌شود از انواع چوب فراوری شده است. این نوع چوب برای اولین‌بار در کشور فنلاند ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

ترموود معمولا با استفاده از چوب درخت کاج و زبان گنجشک یا همان ون تولید می‌شود. کشور فنلاند به دلیل داشتن جنگل‌های انبوه درخت کاج بهترین انواع چوب ترمو را در دنیا تولید و عرضه می‌کند. ترموود در واقع نوعی چوب حرارت دیده است که در طی فرایند ترمو شدن دچار تغییرات زیادی می‌شود.

طی  فرایند ترمو شدن، چوب در حرارت بسیار زیاد بخار آب قرار می‌گیرد و در نتیجه رطوبت داخل آن به طور کامل از بین می‌رود. به این ترتیب مقاومت چوب ترمو در برابر رطوبت به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر حرارت نیز کمترین تاثیر را روی این نوع چوب خواهد داشت. در واقع چوب ترمو به‌نوعی عایق گرما به شمار می‌رود؛ چرا که دمای خود را حفظ کرده و رسانایی گرمایی بسیار پایینی دارد. در نتیجه به‌سختی تغییر دما می‌دهد.

فرایند ترمو شدن چوب، باعث افزایش مقاومت آن در برابر ضربه و فشار می‌شود. به عبارتی قرار دادن اجسام با وزن زیاد روی این چوب هیچ تاثیری روی آن نمی‌گذارد. همچنین با وارد کردن ضربه به آن، ترک برنداشته و نمی‌شکند. از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن در برابر حرارت بالا، مواد مغذی داخل چوب از بین رفته و باعث می‌شود حشرات، قارچ‌ها و کپک‌ها به آن حمله نکنند. با توجه به ویژگی‌های ترموود، این چوب در صنعت خودروسازی می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

کاربردهای ترموود

کاربردهای ترموود در صنعت خودروسازی

چوب در گذشته متریال مهمی در صنایع خودروسازی به شمار می‌رفت، اما با پیشرفت صنعت و استفاده از فلزات و آلیاژهای مختلف استفاده از چوب کاهش پیدا کرد. در حال حاضر به دلیل چوب‌های فراوری شده مانند ترموود، استفاده از چوب در صنعت خودروسازی لوکس افزایش پیدا کرد.

در واقع امروزه ترموود در صنایع خودروسازی لوکس کاربرد بیشتری دارد. باید بدانید که چوب ترمو در حالت عادی ظاهر بسیار زیبایی و جذابی دارد. اما نوعی رنگ و روغن مخصوص برای جلا دادن به ترموود وجود دارد که زیبایی ظاهر آن را دوچندان می‌کند. از سوی دیگر این رنگ و روغن به غیر از افزایش زیبایی ظاهری مقاومت چوب ترمو را در برابر عوامل محیطی افزایش می‌دهد.

بخش‌های مهم خودروها که در آن‌ها از چوب ترمو استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • پنل داشبورد خودرو
  • فرمان خودرو
  • داخل درب خودرو

در تزئین بخش‌های ذکر شده خودروهای لوکس مانند رولز رویس، فراری، کادیلاک و BMW از ترموود استفاده می‌شود. امروز در تولید خودروهای برقی و هیبریدی نیز چوب ترمو کاربرد دارد. یکی از کاربردهای ترموود در صنایع خودروسازی برقی و هیبریدی استفاده از چوب ترمو برای ساخت محفظه باتری خودرو است. طراحان خودروها محفظه‌هایی را از جنس ترموود می‌سازند تا باتری خودروهای هیبریدی و برقی در آن قرار بگیرد. با توجه به این که به طور کلی چوب نوعی عایق به شمار می‌رود، بنابراین باتری این نوع خودروها محافظت شده و اتصالی نخواهند کرد.

ترموود؛ متریال مورد استفاده

ترموود؛ متریال مورد استفاده در صنایع خودروسازی لوکس

ترموود به دلیل ویژگی‌های خود مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت، حرارت و ضربه یک متریال مناسب برای ساخت بخشی از خودروهای مدرن است. از سوی دیگر چوب ترمو زیبایی ظاهری خاصی دارد و می‌تواند جذابیت داخل کابین خودرو را افزایش دهد. در حال حاضر بیشتر در خودروهای بسیار لوکس از ترموود در بخش‌هایی مانند فرمان و درب‌های خودرو استفاده می‌شود. در خودروهای برقی نیز از ترموود در ساخت محفظه قرارگیری باتری خودرو استفاده می‌شود؛ چرا که ترموود عایق حرارت و الکتریسیته است و به این ترتیب باتری در محفظه‌هایی با جنس ترموود آسیب نخواهد دید.

برچسب ها: