ترموود در صنایع بسته بندی؛ جلوه‌ای دیگر از کاربردهای این متریال مهم

در صنایع بسته بندی استفاده از متریال مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این کار علاوه بر نظم بخشیدن به انبار، حمل و نقل محصولات را هم بهبود بخشیده و تسریع می‌کند. برای بسته بندی از وسایل و تجهیزات مختلفی مانند نایلون، کارتن، کیسه‌های توری، گونی و پالت پلاستیکی استفاده می‌کنند. اما بهتر است بدانید که هیچ یک از آن‌ها مزایای ترموود را ندارند. ترموود در صنایع بسته بندی به شکل پالت‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که بتوانید پنل‌های ترموودی نازک را تهیه کنید می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد باکس ها برای بسته‌بندی انواع محصولات استفاده کنید. در این مطلب به بررسی کاربردهای ترموود در صنایع بسته بندی می‌پردازیم.

منظور از پالت چوبی در بسته‌بندی چیست؟

پیش از اینکه با کاربردهای مختلف ترموود به عنوان پالت چوبی در صنایع بسته بندی آشنا شوید خوب است تا کمی‌درباره پالت‌های چوبی اطلاعات به دست بیاورید. پالت‌ها به سکوها و جعبه‌های چوبی کوچکی گفته می‌شود که برای حمل و جابه‌جا کردن اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این کاربرد تنها مورد استفاده از پالت‌ها نمی‌باشد و در بسیاری از موارد به عنوان قفسه برای نگهداری محصولات و کالاها در انبار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از چوب ترموود با توجه به در دسترس بودن متریال اولیه آن یک ایده هوشمندانه برای تولید پالت بوده است که می‌تواند سالیان درازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پالت چوبی در بسته‌بندی
پالت چوبی در بسته‌بندی

پالت‌های چوبی از آغاز تا به امروز چه روندی را طی کرده‌اند؟

اولین باری که از پالت‌های چوبی استفاده شد در بحبوحه جنگ جهانی دوم بود. ارتش آمریکا به دنبال راهکاری برای حمل و نقل ساده‌تر مهمات خود بود تا علاوه بر سهولت ایمنی بیشتری نیز داشته باشد و زمان کمی‌برای این موضوع صرف گردد.

این نقطه ایده‌ی اولیه برای ساخت جعبه‌های کوچکی از جنس چوب را ایجاد کرد که در واقع نسل قدیمی‌پالت‌های چوبی فعلی هستند. این پالت‌ها روی هم قرار می‌گرفت و با نیروی انسانی کمتری این امکان وجود داشت که میزان بیشتری از مهمات در طول جنگ جابه‌جا شود. بعدها از این ایده برای بخش‌های مختلفی استفاده شد. در لنگرگاه‌ها و انبارها همچنین در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها همگی به استفاده از پالت‌ها روی آوردند تا به راحتی محصولات و کالاهای مورد نظر خود را جابه‌جا کنند.

اهمیت استفاده از ترموود در صنایع بسته بندی چیست؟

امروز افزایش میزان سرعت در پروسه بسته بندی در کنار امنیت و حفظ سلامت بار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چوب یک سازه بسیار مستحکم به شمار می‌رود و به همین دلیل از آن در ساخت انواع پالت استفاده می‌کنند تا امنیت کالاهای درون آن بیشتر حفظ گردد.

این نوع از پالت‌ها دارای ابعادی استاندارد بوده و می‌توانند تا وزن‌های بالا را به راحتی تحمل نماید. نکته مهم دیگری که موجب استفاده بیشتر از چوب در پالت سازی می‌شود قابلیت تعمیر و بازیافت این نوع از پالت است. طراحی‌ها و مدل‌های متنوعی نیز از انواع پالت چوبی در بازار موجود است که می‌توان از آن با توجه به نیاز و کاربری مورد نظر استفاده نمود.

استفاده از پالت‌های چوبی از جنس ترموود در صنایع بسته بندی

همان طور که از نام پالت چوبی مشخص است از تخته های چوبی ساخته می‌شوند که در ایران بیشتر از چوب درخت کاج روسی برای تهیه انواع پالت‌ها استفاده می‌کنند. همه ما می‌دانیم که برای صادرات کالاها به مقصد های دور و خارج از کشور نیاز به یک بسته بندی خوب و قابل اطمینان وجود دارد تا محصول مورد نظر به سلامت به مقصد برسد و دچار آسیب های احتمالی نگردد.

برای فرستادن کالا‌ها به مقصد باید از یک بسته‌بندی مناسب صادراتی استفاده کنیم. سپس برای حمل کانتینری این بسته ها باید بر روی پالت استاندارد چوبی قرار گیرند. چرا که اگر از پالت در بسته بندی کالا‌ها استفاده نشود و کالا ها بدون پالت در کف کانتینر بارگیری شوند احتمال آسیب‌های جانبی برای کالا وجود دارد و ممکن است در اثر تغییرات شرایط آب و هوایی و یا رطوبت حاصل از سردخانه سبب شود که محصول له و خراب گردد.

ترموود در صنایع بسته بندی

ترموود در صنایع بسته بندی باعث جلوگیری از دفرمه شدن و آسیب رسیدن به کالا می‌شود

از دیگر مزایای استفاده از پالت‌های چوبی ترموود در صنایع بسته بندی می‌توان به جلوگیری از دفرمه شدن و ضربه های احتمالی به هنگام بارگیری و جابه جایی اشاره کرد. قابل ذکر است که وقتی محصولات بر روی پالت قرار گرفتند با تسمه یا انواع شیرینگ برای اطمینان بیشتر در بسته بندی بسته می‌شوند تا محصول با اطمینان و کمترین احتمال آسیب به مقصد برسد. از مزایای دیگر پالت های چوبی مقرون به صرفه بودن این نوع پالت ها در کنار مزایا و کاربردهای زیادشان می‌باشد.

پالت‌های چوبی ترموود در صنایع بسته بندی چه ویژگی‌هایی دارند؟

پالت‌های چوبی ترموود در دو نوع مسطح و باکس پالت تهیه و تولید می‌شوند. چوب مورد استفاده برای ساخت باکس پالت از نوع چوب خام بوده و همچنین دیواره‌هایی برای نگهداری بیشتر از کالا در اطراف آن تعبیه شده است. اگر ایمنی و آسانی در حمل و نقل کالا برای شما در اولویت باشد استفاده از باکس پالت گزینه بهتری است. همچنین استفاده از چوب در پالت سازی موجب می‌شود تا رطوبت به درون باکس‌ها نفوذ نکرده و در نتیجه کالا از خراب شدن و رطوبت زدگی در امان خواهد ماند. انواع چوبی پالت نسبت به دیگر انواع آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب میان پالت چوبی یا پلاستیکی

برخی از اوقات افرادی که قصد خرید پالت دارند بین نوع چوبی و پلاستیکی دچار تردید می‌شوند. برای اینکه بتوانید انتخاب آسان‌تری داشته باشید باید توجه کنید که چوب در پالت سازی قدمت بیشتری دارد و از طرفی چوب قادر به تحمل وزن‌های بیشتری است تا پلاستیک بنابراین وزن باری که پالت قرار است تحمل کند در این انتخاب از اولویت‌های اصلی می‌باشد. برای حمل بارهایی از جنس سنگ و سرامیک بهتر است تا از پالت‌های چوبی استفاده کنید.

ترموود در صنایع بسته بندی

با ترموود در صنایع بسته بندی هزینه‌های شما کاهش پیدا می‌کنند

از ترموود به دلیل ثبات ابعاد، عدم تاثیرپذیری از دمای محیط و رطوبت به عنوان پالت‌ها و جعبه‌های چوبی برای نگهداری انواع محصولات مانند محصولات صوتی و تصویری استفاده می‌کنند. از طرفی یکی دیگر از مزایای ترموود برای بسته‌بندی سهولت جابه‌جایی آن است. پالت‌های چوبی ترموود به آسانی توسط جک پالت، لیفتراک و جرثقیل می‌توانند جابه‌جا شوند. به این ترتیب بارهای مختلف با سرعت و ایمنی بیشتری می‌توانند جابه‌جا شوند و به میزان زیادی هم خسارت وارد شده به انواع بار کاهش پیدا می‌کند.

برچسب ها: