بررسی تخصصی‌ترین کاربردهای چوب ترموود در صنعت ساختمان

از دهه نود میلادی و با ابداع روش “حرارت‌دهی به چوب” در فنلاند ترموود جایگاه خود را به‌عنوان یک متریال قابل‌اطمینان تثبیت کرد. این فرایند پایدار و دوستدار محیط‌زیست موجب ایجاد تغییرات ساختاری در چوب طبیعی می‌شود و در مجموع ویژگی‌های مثبت آن را بهبود می‌بخشد. ازجمله این موارد می‌توان به ثبات ابعادی، مقاومت در برابر پوسیدگی، تعمیر آسان، طول عمر زیاد و پایداری بالا در محیط‌های مرطوب و گرم اشاره کرد. این خواص ترموود را به متریال قابل‌اطمینان برای مصارف گوناگون و خاص تبدیل کرده است. در این مطلب تخصصی‌ترین کاربردهای چوب ترموود در حوزه‌های گوناگون را با هم بررسی می‌کنیم.

کاربردهای تخصصی چوب ترموود

از گذشته تا کنون چوب به‌عنوان یک متریال طبیعی زیبا و قابل‌دسترس برای مصارف گوناگون به‌کاررفته است. امروزه از چوب در تولید درب و پنجره، دکور، مبلمان، ساختمان، دکوراسیون داخلی هواپیما و کشتی و انواع کف‌پوش و روکش استفاده می‌شود. دراین‌بین ترموود با ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی بهتر در مقایسه با چوب معمولی، کاربردهای تخصصی پیدا کرده است. شما می‌توانید ترموود بدون پوشش محافظ را در فضاهای خارجی به کار ببرید، اما برای حفظ رنگ و کیفیت چوب استفاده از رنگ یا روغن توصیه شده است. در ادامه برخی از تخصصی‌ترین کاربردهای چوب ترموود را معرفی می‌کنیم.

استفاده از چوب ترموود به‌عنوان کف‌پوش

مقاومت بالای ترموود در برابر حرارت، فشار و نفوذ آب آن را به متریالی عالی برای ساخت کف‌پوش تبدیل کرده است. بافت ترموود بسیار شیک و زیبا است و به‌خاطرنداشتن ترکیبات شیمیایی از آن برای پوشش بالکن، پاسیو و تراس استفاده می‌شود. خشک‌بودن بافت داخلی ترموود باعث می‌شود تا در مقایسه با چوب معمولی دچار انقباض، تورم و تاب کمتر در گذر زمان شود.

آسان بودن ماشین‌کاری با ترموود ویژگی بسیار مهم دیگر آن برای استفاده به‌عنوان روکش سطوح است. شرکت‌های تولیدکننده ترموود باتوجه‌به این خواص محصولات خود را به شکل پروفیل‌های استاندارد و ویژه تولید و به مشتریان عرضه می‌کنند.

استفاده از چوب ترموود برای ساخت آلاچیق

آلاچیق‌های ساخته شده با ترموود علاوه بر زیبایی دارای ویژگی‌های عملکردی بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید اسکلت آلاچیق را از جنس چوب یا فلز بسازید. استفاده از آلاچیق‌های ترموود زیبایی خاصی به فضا می‌بخشد و عنصری دکوراتیو به شمار می‌آید. آلاچیق ترموود در برابر هر نوع آب‌وهوا تاب‌آوری بسیار بالایی دارد. وزن پایین چوب ترموود جابه‌جاکردن الوارها و نصب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. نکته مهم دیگر پایین‌بودن انتقال حرارتی در چوب ترموود است، موضوعی که باعث می‌شود دمای سطح چوب در هوای بسیار گرم افزایش کمتری داشته باشد. این ویژگی برای اقلیم ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کاملاً ایده‌آل است.

استفاده از چوب ترموود برای ساخت سایه‌بان

سایه‌بان‌های ساخته شده با ترموود علاوه بر حفاظت شما در برابر نور خورشید، به زیباتر شدن نمای ساختمان و دکوراسیون هم کمک می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر این سازه چوبی یک عنصر دکوراتیو هم به شمار می‌آید. مقاومت ترموود در برابر تابش نور خورشید و بارش برف‌وباران موجب طول عمر بیشتر سایه‌بان می‌شود. علاوه بر این ساختار منسجم ترموود کار نظافت را ساده می‌کند.

استفاده از چوب ترموود برای ساخت گلخانه

امروزه ترموود جایگزین الوارهای سخت برای ساخت گلخانه شده است. عمر گلخانه‌های تولید شده با ترموود به دلیل نداشتن مواد شیمیایی در فرایند ساخت و مقاومت بالای چوب بسیار زیاد است. همچنین در بلندمدت نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری گلخانه پیدا می‌کنید. مقاومت بالای ترموود در برابر پوسیدگی، قارچ و حشرات موذی نیز آن را برای ساخت گلخانه و استفاده در محیط مرطوب ایده‌آل می‌کند.

استفاده از چوب ترموود برای تولید مبلمان

خواص ترموود از آن در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کند، ازاین‌رو بسیاری آن را برای تولید مبلمان در فضای خارجی به کار می‌برند. نیمکت و صندلی‌های ساخته شده با ترموود مقاومت بالایی دارند و برای سال‌ها قابل‌استفاده هستند. شما می‌توانید بدون نگرانی مبلمان ترموود را در باغچه، کنار استخر و اطراف باربیکیو قرار دهید. تماس ترموود با زمین موجب پوسیدگی آن نمی‌شود، اما بهتر است تا جای ممکن از برخورد با خاک یا غوطه‌ورشدن در آب پیشگیری کنید.

استفاده از چوب ترموود برای ساخت سونا

ساخت سونا به دلیل شرایط محیطی بسیار گرم و مرطوب با هر متریالی قابل‌اجرا نیست. ساختار متخلخل و انتقال حرارتی پایین ترموود آن را به چوبی بسیار عالی برای این منظور تبدیل می‌کند. این ویژگی‌ها موجب مقاومت بالای ترموود در برابر پوسیدگی و نفوذ آب می‌شوند. ترموود ظاهر بسیار زیبا و شیک به سونا می‌بخشد و استفاده از آن به دلیل پایین ماندن دمای سطوح آزاردهنده نیست.

نکاتی که هنگام استفاده از ترموود باید رعایت شوند

به‌طورکلی ترموود به دلیل ساختار شکننده‌تر و خشک‌بودن بافت داخلی باید در مقایسه با چوب‌های نرم معمولی بادقت بیشتری مورداستفاده قرار گیرد. استفاده از ابزارهای تیز برای پرداخت و برش ترموود توصیه می‌شود. مانند دیگر متریال‌های چوبی با خیس کردن سطح پیش از عملیات نتیجه بهتری کسب خواهید کرد؛ بنابراین حتماً به این نکات توجه کنید:

  • ترموود مانند دیگر انواع چوب قابلیت اره، سمباده و دریل شدن را دارد
  • تا جای ممکن از پیچ به‌جای میخ استفاده کنید. ضربه چکش می‌تواند موجب شکسته‌شدن ترموود شود
  • حتماً پیش از استفاده از چسب، دستورالعمل شرکت تولیدکننده ترموود را مطالعه کنید. توجه به دما، سطح رطوبت و پاکیزگی سطح ترموود پیش از چسب زدن ضروری است

برتری چوب ترموود نسبت به دیگر متریال‌ها

بررسی‌ها حاکی از آن است که ترموود در مقایسه با چوب‌های نرم معمولی مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی دارد و با چوب‌های سخت استوایی در یک رده قرار می‌گیرد. در مقابل فرایند حرارت‌دهی برای هر نوع چوب قابل‌انجام است و کیفیت آن‌ها را بالا می‌برد؛ در نتیجه امکان استفاده از منابع بومی و چوب جنگل‌های تجدیدپذیر برای تولید متریال موردنیاز وجود دارد.

ترموود موردنیاز خود را از پارس آرای کوهستان تهیه کنید

مجموعه پارس آرای کوهستان با نزدیک به دو دهه سابقه فعالیت و بیش از 100 نفر نیرو محصولات متنوع ترموود را در بازار داخلی عرضه می‌کند. ما همچنین در بخش واردات چوب و تجهیزات وابسته، نصب و اجرای سازه‌های چوبی، مبلمان چوبی فضای باز، مبلمان شهری و ساخت خانه‌های چوبی فعالیت داریم. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین انواع ترموود و محصولات وابسته به آن را از مجموعه ما خریداری کنید.

برچسب ها: