تولید و استفاده از ترمووود چه تاثیرات زیست محیطی ایجاد می‌کند؟

ترمووود یکی از چوب‌های کاربردی و رایج برای استفاده به عنوان زیر سقف، نمای داخلی، نمای خارجی، کفپوش و دیوارپوش است. همچنین به عنوان دکینگ استخر می‌توان از این چوب استفاده کرد. اما ممکن است برای افراد دغدغه‌مند نسبت به محیط زیست این سوال مطرح شود که تاثیر زیست محیطی تولید ترمووود چیست؟ آیا این چوب‌ها به طبیعت آسیب می‌زنند؟ در این مطلب از مجموعه پارس آرای کوهستان به دنبال جوابی برای این سوال هستیم.

ترمووود؛ چوبی باکیفیت و مقاوم

ترمووود (همچنین به عنوان چوب اصلاح شده حرارتی یا چوب حرارتی نیز شناخته می‌شود) اصطلاحی است که برای توصیف هر محصول چوبی که برای بهبود پایداری و دوام آن در داخل حرارت کوره قرار گرفته باشد، استفاده می‌شود. این فرآیند که شامل قرار دادن چوب در معرض دمای شدید (حدود 200 درجه سانتیگراد) است، یک فرآیند کاملا طبیعی است که تمام رطوبت را از چوب حذف می‌کند. هنگامی که چوب به این روش تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد، مقاومت و ساختار پیشرفته آن، چوب را به یک ماده ایده آل برای استفاده در پروژه‌های مختلف ساخت و ساز و مبلمان در فضای باز تبدیل می‌کند.

ترمووود زمانی ایجاد می‌شود که تمام رطوبت موجود در چوب تبخیر شده باشد. این کار با قرار دادن چوب در یک کوره مخصوص و قرار دادن آن در معرض حرارت شدید برای چندین ساعت انجام می‌شود. در فرایند ساخت، دما بین 185-212 درجه سانتیگراد متغیر است و پس از گرم شدن، چوب دوباره به سرعت خنک خواهد شد.

در طول فرآیند، تمام OH (هیدروکسیل) و H20 (آب) از سلول‌های چوب حذف می‌شود. هیدروکسیل چیزی است که به طور معمول سلول‌های آب آزاد را به داخل چوب می‌کشد و باعث ناپایداری آن می‌شود. با حذف این گروه‌ها، ترمووود بسیار پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر خواهید شد. این در حالی است که در ساخت آن از هیچ رزینی استفاده نمی‌شود و این یعنی ترمووود بافت و براقیت اصلی خود را حفظ می‌کند.

مهم‌ترین تأثیرات زیست‌محیطی تولید ترمووود

به‌طورکلی، می‌توان گفت که تأثیر زیست‌محیطی تولید ترمووود در طبیعت کاملاً مشهود است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این تأثیرات بیشتر جنبه مثبت دارند و به همین خاطر، می‌توان برای استفاده‌های گسترده روی این چوب حساب ویژه باز کرد.

در ادامه لیستی از مهم‌ترین تأثیرات زیست‌محیطی ترمووود وجود دارد:

  • عدم استفاده از مواد شیمیایی
  • قرارگرفتن در دسته چوب‌های طبیعی و قابل‌بازیافت
  • طول عمر بالا و کاهش نیاز به قطع درختان
  • عدم استفاده از مواد سمی در ساخت ترمووود
  • عایق حرارتی مناسب و جلوگیری از اتلاف انرژی
  • عدم برخورداری از پسماند
  • عدم استفاده از پوشش‌های گیاهی و درختان خاص از نظر زیست‌محیطی

در تولید ترمووود از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب ترمووود این است که در فرایند ساخت آن از هیچ نوع ماده شیمیایی مضری استفاده نمی‌شود. به‌طورکلی، می‌توان گفت که هر ماده شیمیایی که ساخته می‌شود، به نوبه خود تأثیرات زیست‌محیطی مخربی خواهد داشت. به همین خاطر، می‌توان گفت تأثیر زیست‌محیطی تولید ترمووود در این مورد ناچیز و تقریبا هیچی است.

ترمووود یکی از چوب‌های قابل بازیافت است

یکی دیگر از موارد درباره تاثیر زیست محیطی تولید ترمووود، قابل بازیافت بودن ترمووود است. به این معنی که بعد از گذشت مدت طولانی و از بین رفتن ترمووود، امکان بازیافت آن استفاده از چوب ترمووود در صنایع دیگر مانند کاغذسازی وجود دارد.

طول عمر بالای ترمووود باعث کاهش نیاز به قطع درختان می‌شود

توجه کنید که ترمووود طول عمر بالایی دارد و اگر نمونه‌های اصلی و باکیفیتی را خریداری کنید، تا بیش از یک دهه به هیچ نوع ترمیمی نیاز نخواهید داشت. همین موضوع باعث می‌شود تا برخلاف متریال دیگر که بعد از چند سال به ترمیم و تعویض نیاز پیدا می‌کنند، به دنبال ترمووود نباشید که این مساوی است با کاهش نیاز به قطع درختان!

ترمووود دارای هیچ نوع ماده سمی مضر برای ساکنان نیست

در ساخت ترمووود هیچ یک از متریال و موادی که استفاده می‌شوند، مضر نیستند و همین باعث شده است تا بتوان از این چوب‌ها در فضاهای داخلی و خارجی در کنار هم استفاده کرد. ترمووود به گونه‌ای است که حتی کودکان نیز در صورت تماس با آن یا قرار گرفتن در مجاورت ترمووود، با مشکل مواجه نخواهند شد.

ویژگی عایق حرارتی ترمووود باعث افزایش بهره‌وری انرژی می‌شود

ترمووود به لطف عایق حرارتی مناسبی که است، باعث کاهش اتلاف انرژی و افزایش بهره‌وری آن می‌شود. به این معنی که با خرید ترمووود، می‌توانید باعث کاهش مصرف انرژی شوید. به دلیل تامین انرژی از سمت نیروگاه و سوخت‌های فسیلی، می‌توان گفت که تولید ترمووود تأثیر زیست محیطی مثبتی خواهد داشت.

عدم وجود پسماند برای آسیب زدن به محیط زیست

به طور کلی، می‌توان گفت که ترمووود به دلیل فرایند تولید منحصر به فرد خود، هیچ‌گونه پسماندی ندارد که به طبیعت آسیب بزند و باعث تاثیرات زیست محیطی منفی شود. به همین خاطر، از این بابت، خیالتان کاملا راحت خواهد بود.

عدم استفاده از پوشش گیاهی باارزش

بعضی از درختان گونه‌های استوایی دارای ارزش بالای زیست محیطی هستند و قطع آن‌ها برای تامین چوب‌های ساختمانی ضرر بزرگی برای محیط زیست جهانی است. در حالی که در ساخت ترمووود از این نوع درختان استفاده نمی‌شود.

خرید ترمووود اصلی و باکیفیت از مجموع پارس آرای کوهستان

به طور کلی، تاثیر زیست محیطی تولید ترمووود را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. اگر قصد خرید ترمووود اصلی و باکیفیت را دارید، ما در مجموعه پارس آرای کوهستان، انواع ترمووود اصلی را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات از مجموعه ما، می‌توانید با کارشناسان پارس آرای کوهستان تماس بگیرید.

سوالات متداول

تاثیرات مثبت زیست محیطی تولید ترمووود بیشتر است یا تاثیرات منفی آن‌؟

تاثیرات مثبت تولید این چوب به مراتب بیشتر از تاثیرات منفی آن است.

آیا ترمووود باعث آسیب به طبیعت می‌شود؟

این آسیب‌ها بسیار ناچیز هستند و می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

آیا ترمووود از فرایند طبیعی ساخته می‌شود؟

بله. این فرایند کاملا طبیعی است.

برچسب ها: