بهترین چوب سونا؛ مساله‌ای که انتخاب آن از اهمیت زیادی برخوردار است

سونا خشک مزایای زیادی دارد و همین امر موجب شده تا امروزه بسیاری از افراد به ایجاد این فضا در منزل خود تمایل داشته باشند. پروسه از طراحی تا ساخت سونا یک پروسه سرمایه‌گذاری بلند مدت است. انتخاب بهترین چوب سونا به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید سونا تا چه مدت زمانی برای شما قابل استفاده است. اگر قصد انجام این کار را دارید، انتخاب یک چوب مناسب برای سونا موضوعی حیاتی است. شما باید به عنوان کاربر سونای خانگی به سراغ انتخاب چوبی بروید که با دوام، سبک و با طول عمر بالا باشد.

بهترین چوب سونا
بهترین چوب سونا؛ مساله‌ای که انتخاب آن از اهمیت زیادی برخوردار است

ویژگی‌های عمده بهترین چوب مورد استفاده در سونا

از آن جایی که چوب‌های مورد استفاده برای سونا به صورت منظم در معرض حرارت و رطوبت قرار می‌گیرند، باید از چوب‌هایی استفاده کنیم که در برابر این عوامل از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این چوب‌ها نه تنها در معرض رطوبت قرار نمی‌گیرند، بلکه استقامت و پایداری آن‌ها باید به حدی باشد که در اثر حرارت پیچیده نشوند. این دو مورد کلی از معیارهای انتخاب بهترین چوب برای سونا بود. در ادامه به سایر ویژگی‌های مهم بهترین چوب برای سونا خشک اشاره خواهیم کرد.

در این رابطه خواندن مطلب ” چوب سونا خشک | بهترین انواع چوب برای پوشش داخلی این فضای مفرح ” میتواند مفید باشد !

بهترین چوب برای سونا نباید گره‌های زیادی داشته باشد

یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی که باید در زمان انتخاب چوب مناسب برای سونا در نظر بگیرید، داشتن گره‌های کم است. دلیل این موضوع هم در این است که در بخش گره‌های چوب به دلیل وجود تراکم و فشردگی بیشتر، رطوبت دیرتر از بین خواهد رفت. در نتیجه چوب به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز خواهد داشت.

چوب باید کاملا طبیعی باشد
چوب باید کاملا طبیعی باشد

چوب باید کاملا طبیعی باشد

آن دسته از چوب‌هایی که در ساخت فضای سونا مورد استفاده قرار می‌گیرند باید کاملا طبیعی باشند. بر روی بدنه این چوب‌ها نباید هیچ رنگ و یا پوشش مصنوعی وجود داشته باشد. اگر چوب‌هایی که برای ساخت سونا مورد استفاده قرار می‌گیرند در محتویات خود رنگ یا رزین داشته باشند، امکان انتشار گازهایی سمی از این رنگ‌ها در اثر حرارت اتقا سونا وجود خواهد داشت.

دلایل استفاده از ترموود در طراحی سونا

چوب طبیعی پس از ترمو شدن مقاومت و استحکام بالایی برخوردار خواهد بود و مشکلات چوب معمولی را ندارد. به همین دلیل است که امروزه از چوب ترموود در تمام زمینه‌های ساختمان‌سازی اعم از طراحی داخلی و خارجی استفاده می‌شود. علاوه بر استحکام بالا، فاکتور مهم دیگری به نام رطوبت پایین این چوب را به بهترین چوب برای استفاده در سونا تبدیل کرده است.

طول عمر بالای ترموود

با وجود اینکه چوب ترموود در شرایط بهینه و بدون برخورداری از روکش می‌تواند تا 30 سال عمر مفید داشته باشد. اما اگر بالافاصله بعد از نصب، از پوشش مناسبی به منظور محافظت از آن استفاده شود؛ می‌تواند حتی تا 60 سال نیز عمر کند. در نتیجه از این لحاظ، ترموود بهترین انتخاب برای چوب سونا است.

هزینه‌های نگهداری پایین این چوب

به صورت کلی ترموود ماده‌ای که نیاز به نگهداری خاصی ندارد. با این حال بیشتر کارشناسان بر این باور هستند که برای حفظ کیفیت این ماده و جلوگیری از تغییرات ظاهری در آن، باید هر 5 سال یک‌بار از رنگ و یا روغن محافظ به عنوان پوشش برای این چوب استفاده کنیم.

مقاوم در برابر آب و رطوبت

از دیگر دلایل اشاره به چوب ترموود به عنوان بهترین چوب سونا می‌توانیم به مقاومت آن در برابر آب و باران اشاره کنیم. بیشتر محصولاتی که امروزه تحت عنوان ترموود در بازار به فروش می‌رسند، بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. سپس با قرارگیری در معرض تغییرات حرارتی، خصوصیات ویژه‌ای پیدا می‌کنند. در نتیجه چنین محصولاتی در تمام شرایط آب و هوایی آزمون خودشان را پس می‌دهند.

بهره‌مندی از دوام و ثبات ابعاد
بهره‌مندی از دوام و ثبات ابعاد

بهره‌مندی از دوام و ثبات ابعاد

از نکات جالب توجه درباره چوب ترموود، ویژگی دوام و ثبات ابعاد آن است. در حقیقت قضیه از این قرار است که پس از فرایند ترمو درصد رطوبت موجود در چوب به حدود 4 تا 6 درصد کاهش پیدا می‌کند. این موضوع بیانگر آن است جذب رطوب توسط چوب و نیز تبادل حرارت آن با محیط اطرافش بسیار کم خواهد بود. چوبی که از این فرایند به دست می‌آید دارای ثبات در ابعاد خودش بوده و احتمال ترک‌خوردگی آن نیز تا حد زیادی از بین خواهد رفت. از طرفی خاصیت عایق بودن الوارهای این چوب باعث می‌گردد تا به راحتی در امکان مرطوب از شر آسیب‌های پوستی و سوختگی در قسمت‌های مختلف سونا مانند سکوها‌، کفپوش و سقف مورد استفاده قرار بگیرد.

یک پرسش مهم؛ بهترین نوع چوب ترموود برای استفاده در سونا چیست

در زمان طراحی و ساخت سونای خشک این پرسش اساسی شکل می‌گیرد که چه نوع چوب ترموودی برای استفاده در سونا مناسب است. به صورت کلی چوب‌ها از نظر گره‌ها، نوع الیاف مورد استفاده، عمر درخت و همچنین میزان رطوبت به دو دسته سخت چوب‌ها و نرم‌چوب‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

چوب‌های نرم به دلیل اینکه از تراکم کمتری برخوردار می‌باشند، در محتویات خود میزان فیبر و سلولزی سبک‌تری را دارند. همین موضوع باعث می‌شود که این نوع چوب‌های ترموود گرمای کمتری را به خود جذب کنند و جزو بهترین چوب برای سونا به شمار بیایند. نرم‌چوب‌ها خیلی داغ نمی‌شوند و راه رفتن و نشستن بر روی آن‌ها به هیچ عنوان باعث سوختگی نخواهد شد. اما درست در طرف دیگر ماجرا، چوب‌های سختی را داریم که به دلیل تراکم بالایی که دارند، سریعا داغ شده و باعث سوختگی خواهند شد.

بهره‌مندی از دوام و ثبات ابعاد
بهره‌مندی از دوام و ثبات ابعاد

با انتخاب بهترین چوب برای سونا طراحی ایده‌آل خود را پیاده کنید

ترموود به شکل امروزی و مدرن در دهه 40 میلادی در کشور فنلاند تهیه و سپس به بازار عرضه شد. ترموود یا چوب فرآوری شده در واقع چوبی است که در شرایط خاصی حرارت می‌بیند و در این بین با استفاده از بخار آب مقاوم‌سازی می‌شود. البته نسل‌های پیش از ما به تجربه درک کرده بودند که چوبی که سوخته باشد در مقایسه با چوب تازه، رفتار متفاوتی از خود نشان خواهد داد و کارایی آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود. گروه صنعتی پارس آرای کوهستان با بیش از یک دهه سابقه، از مراجع تخصصی در حوزه مشاوره و اجرای انواع پروژه‎های ساختمانی و طراحی دکوراسیون داخلی با استفاده از چوب ترموود است.

برچسب ها: