معرفی مختصر پارکت چوبی

پارکت چوبی نوعی کفپوش از جنس چوب است که به صورت یک لایه و چند لایه در ابعاد، اشکال و طرح‌های مختلفی وجود دارد. پارکت‌های چوبی علاوه بر زیبایی از نظر سلامت و بهداشت نیز بهترین نوع پارکت به شمار می‌آید. پارکت‌های چوبی از انواع مختلف چوب ساخته می‌شوند. نوع چوب این پارکت‌ها در مدل و قیمت آن تاثیر زیادی دارد. بسته به معیارهایی که در ذهن دارید انتخاب صحیح یک پارکت چوبی مناسب می‌تواند بر اساس معیارهای مانند دوام، مقاومت، زیبایی، مقرون‌به‌صرفه بودن و … باشد. در این مطلب ابتدا به تاریخچه پارکت چوبی می‌پردازیم و در ادامه انواع چوب‌های پارکت را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه استفاده از انواع چوب برای پارکت

کلمه پارکت در زبان فرانسوی به معنای قطعات کوچک و هندسی از جنس چوب است. ساخت و اولین استفاده از پارکت‌های چوبی به اواسط تا اواخر سال 1600 میلادی در کاخ ورسای فرانسه بر می‌گردد. در آن زمان، استفاده از سایر کف‌های سخت مانند بتن رایج‌تر بود. از این نوع پارکت‌ها در آن زمان به عنوان عایق سرما استفاده می‌کردند. اشکال این پارکت‌ها اشکال هندسی منظم مانند مستطیل، لوزی، مربع و مثلث بود؛ گاهی به شکل خورشید و ستاره نیز بودند. در آن زمان دو الگوی پارکت چوبی در کاخ ورسای مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ الگوی شورون و الگوی پانل دو ورسای.

برخی از مورخان بر خلاف آن‌هایی که قبول دارند پارکت چوبی ابتدا در فرانسه به‌وجود آمده عقیده دیگری در زمینه ساخت آن دارند. آن‌ها بر این باور هستند که کاترین دو مدیچی، از اعضای دودمان اشرافی مدیچی در ایتالیا، در دوران رنسانس به‌وسیله نفوذ خود در آن زمان، این آیتم را وارد فرهنگ اروپایی کرد.

انواع چوب مناسب برای پارکت
انواع چوب مناسب برای پارکت

 

انواع چوب مناسب برای پارکت

پارکت‌های چوبی انواع و طرح‌های مختلفی دارند که شامل رنگ‌بندی‌های مختلفی هستند. از آن‌جا که درختان مختفی برای ساخت پارکت چوبی برش می‌خورند، جنس چوب در هر نوع از پارکت‌های چوبی با دیگر پارکت‌های چوبی متفاوت است. پارکت چوبی برای ایجاد محیطی گرم و پرنشاط در کف منازل توصیه می‌شود. این پارکت علاوه بر ایجاد زیبایی در فضا، باعث بازتاب نور در فضا می‌شود و فضا را باز‌تر می‌کند. این پارکت‌های چوبی انواع مختلفی دارند که در ادامه با بهترین چوب برای پارکت آشنا می‌شویم.

پارکت چوبی درخت بلوط استحکام زیادی دارد

در بین انواع پارکت‌های چوبی، پارکتی که از چوب درخت بلوط ساخته می‌شود از محکم‌ترین نوع پارکت‌ها است که در گذشته‌های دور از آن استفاده می‌شده است. عمر درخت بلوط را بیش از 1200 سال تخمین می‌زنند. یونانیان باستان درخت بلوط را نماد قدرت و استقامت می‌دانستند. جالب است بدانید که برای 500 سال در شهر ونیز، در ستون خانه‌ها از چوب بلوط استفاده می‌کردند. استحکام چوب بلوط زیاد است و در مکان‌های پر رفت و آمد از آن استفاده می‌شود. رنگ قهوه‌ای و طلایی بلوط این چوب را قادر می‌سازد تا با هر دکوراسیونی از کلاسیک تا مدرن هماهنگ شود. همین امر باعث شده تا این چوب طرفداران زیادی داشته باشد.

پارکت ساخته شده از چوب بلوط یک پارکت سخت به شمار می‌آید که از گذشته‌های دور استفاده می‌شده است. به‌طور کلی سازه‌های ساخته شده از درخت بلوط، از نظر استحکام با سازه‌های فلزی رقابت می‌کنند. این چوب علاوه بر استحکام، زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد.

استفاده از چوب راش در تولید پارکت

چوب راش نیز مانند چوب بلوط استحکام و زیبایی را در کنار هم دارد. پارکت چوبی راش زمانی که درخت را تازه قطع کرده و آن را برش می‌دهند بخار پز می‌شود و سپس آن را خشک می‌کنند. در طول این فرایند، رنگ چوب تن صورتی گرمی پیدا می‌کند. راش نیز مانند بلوط به دلیل استحکام بالای آن در مکان‌های پردد استفاده می‌شود. از چوب راش معمولا برای فضاهای نسبتا کوچک استفاده می‌کنند چون برش‌های باریک و بلند روشن آن به بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی کمک شایانی می‌کند.

استفاده از چوب راش در تولید پارکت
استفاده از چوب راش در تولید پارکت

مردم آلمان چوب راش را چوب سحر و جادو می‌دانستند و بسیاری از کتیبه‌های خود را بر روی آن حک می‌کردند. این چوب علاوه بر استحکام و زیبایی از لحاظ وزنی بسیار سبک و قابل حمل است. در صورتی که از این پارکت نگهداری و مراقبت مناسب انجام شود، طول عمر و دوام آن بالاتر می‌رود. رنگ این چوب، کرم مایل به قرمز است که حسی از آرامش، لطافت و زیبایی را به شما هدیه می‌دهد. بستگی به انتخاب شما دارد که این چوب را بهترین چوب برای پارکت در نظر داشته باشید یا نه. اما قطعا می‌تواند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به چوب‌های روشن باشد.

پارکت چوب افرا

سازهایی مانند ویولن، ویلن سل و گیتار از چوب افرا ساخته می‌شوند؛ چرا که این چوب از استحکام بالایی برخوردار است. این چوب علاوه بر استحکام بالا، خاصیت انعطاف‌پذیری ویژه‌ای دارد. درخت افرا شیره‌ای غنی از قند داشته و باارزش‌ترین عسل‌ها از شکوفه‌های این درخت ساخته می‌شوند. پارکت‌هایی که از این درخت ساخته می‌شوند منعطف هستند و استحکام بالایی دارند. رنگ روشن این پارکت‌ها همانند پارکت‌های درخت بلوط و راش باعث بزرگنمایی فضای داخل خانه می‌شود.

پارکت چوبی از جنس درخت گردو

درخت گردو تقریبا در همه جای دنیا وجود دارد. این درخت به درختی سرکش و مغرور معروف است. از این درخت برای مصارف مختلفی در سراسر جهان استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت بالای این چوب از آن در تهیه انواع لوازم چوبی استفاده می‌شود.

طیف رنگی پارکت‌هایی که از چوب گردو ساخته می‌شوند از شکلاتی تا قرمز سیر را در بر می‌گیرد. اشکال مختلف روی چوب گردو، این نوع پارکت را به چوبی گران و باارزش تبدیل کرده است. در لوازم تزئینی خاص مانند صفحه شطرنج و مبلمان نیز از این نوع چوب استفاده می‌شود. پارکت‌های ساخته شده از این نوع چوب از زیبایی و استحکام بالایی دارند.

بهترین چوب برای پارکت
بهترین چوب برای پارکت

بهترین چوب برای پارکت کدام است؟

پارکت‌ها بسته به نوع چوب، رنگ و طرح، قیمت متفاوتی دارند. همواره در انتخاب نوع چوب پارکت، سلیقه مشتری و موارد استفاده در محیط‌های مختلف در اولویت قرار دارند. برای مثال اگر به پارکت چوبی با رنگ قرمز علاقه دارید می‌توانید پارکت درخت گردو را خریداری کنید. اگر چوبی با ظاهری لطیف‌تر و آرامش‌بخش‌تر می‌خواهید می‌توانید از پارکت چوب راش استفاده کنید.

مجموعه پارس آرای کوهستان ، تولید کننده انواع محصولات چوبی مانند پارکت، سازه‌های ترموودی و دیگر محصولات چوبی است. محصولات ما با بالاترین کیفیت و در بهترین محدوده قیمتی به فروش می‌رسند که رضایت مشتریان را به همراه داشته است. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

برچسب ها: