بهترین چوب‌ها برای پارکت

یکی از مهم‌ترین عواملی که تفاوت پارکت‌های چوبی را مشخص می‌کند، نوع چوب آن است. نوع چوب پارکت می‌تواند در کیفیت، ماندگاری و شکل ظاهری پارکت بسیار تأثیرگذار باشد. با شناخت انواع چوب پارکت می‌توانید انتخاب بهتری در زمینه پارکت چوبی داشته باشید و باتوجه‌به شرایط محیطی مکان موردنظر، پارکتی مناسب انتخاب کنید.

در ابتدا برای شناخت انواع پارکت‌های چوبی، لازم است انواع چوب را بشناسید. انتخاب درست پارکت چوبی، سبب خسارت‌های کمتری در آینده می‌شود و مشکلات مرتبط با این کالا را کاهش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع چوب و ویژگی بهترین چوب‌ها برای پارکت آشنا کنیم. اگر می‌خواهید با دید بازتری اقدام به خرید پارکت چوبی کنید، با ما همراه باشید.

انواع چوب برای پارکت

به‌طورکلی چوب درختان، از لحاظ تراکم، استحکام و سایر ویژگی‌ها در دودسته چوب‌های سخت و چوب‌های نرم قرار می‌گیرند. تقسیم‌بندی چوب‌ها بر اساس نوع و اقلیم درخت، تعیین شده و کیفیت چوب را مشخص می‌کنند. در ادامه به بررسی این دو نوع چوب می‌پردازیم. با شناخت چوب سخت و نرم انتخاب برای شما راحت‌تر می‌شود.

انواع چوب برای پارکت

چوب نرم

این دسته از چوب مربوط به درختان همیشه‌بهار و همیشه‌سبز است. درختان این دسته خزان ندارند و در تمام طول سال سبز هستند. درواقع در پاییز دچار برگ‌ریزان نمی‌شوند و رنگ برگ‌هایشان تغییری نمی‌کند. چوب این نوع درختان استحکام کمتری دارند و به همین دلیل قیمتشان پایین‌تر از سایر درختان است.

این نوع چوب ماندگاری‌اش کمتر است و در برخی فضاها استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود. از معروف‌ترین درختانی که دارای این چوب هستند، می‌توان به درخت کاج، صنوبر، صدر، سرخ‌دار، سدروس، ارس، کاج نوئل، صنوبر داگلاس و نراد اشاره کرد. پارکت‌های چوبی این درختان، مقاومت زیادی در برابر رطوبت یا آتش ندارند و زودتر می‌سوزند.

چوب سخت

درختانی که حاوی این نوع چوب هستند، دارای خزان بوده و در پاییز دچار برگ‌ریزان می‌شوند. چوب این نوع درختان برای ساخت پارکت بسیار مناسب‌تر هستند و قیمت بالاتری نیز دارند. این نوع چوب بسیار مقاوم است و استحکام بالایی در برابر ضربه و سایر آسیب‌ها دارد. به همین دلیل دیرتر سبب خسارت می‌شوند.

درختانی که چوب سخت دارند، تراکم بافتی آن‌ها بالاتر است و دیرتر تحت‌تأثیر رطوبت و نم قرار می‌گیرند و خرید پارکت چوبی با این نوع چوب، درواقع یک سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید‌ زیرا قیمت خانه و ملکی که دارای این نوع پارکت باشد، افزایش می‌یابد. درختانی که چوب سخت دارند شامل درختان بلوط، راش، زبان‌گنجشک، انجیر، تبریزی، چنار، گردو، سپیدار و افرا می‌شوند.

چوب سخت

بهترین چوب‌ها برای پارکت کدام است؟

به‌طورکلی، چوب سخت به دلیل استحکام بالا، ماندگاری زیاد و مقاومت بلایی در برابر آسیب دارد. بنابراین؛ انتخاب بهتری برای خرید پارکت است. پارکت تهیه شده از چوب نرم نیز کاربردهای خود را دارد. این نوع پارکت زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. چوب سخت قیمت بالاتری داشته و به طور معمول گران‌تر به فروش می‌رسد. پارکت چوبی که از چوب سخت تولید شده نسبت به پارکت‌هایی با چوب نرم، رگه‌ها و صمغ کمتری دارد و زیباتر است.

 پارکت‌های چوبی با چوب سخت، حتی در برابر حریق و آتش‌سوزی مقاومت بیشتری دارند. البته پارکت‌های چوبی با چوب سخت نیز به‌خودی‌خود تنوع بالایی دارند و انتخاب آن‌ها ممکن است سخت باشد. بهترین پارکت‌های چوبی که از سخت‌چوب‌ها تشکیل شده‌اند، پارکت‌های چوب درخت گردو و بلوط هستند. پارکت‌های چوبی این درخت‌ها در برابر خش و ضربه بسیار مقاوم هستند و در محیط‌های پر رفت‌وآمد از آن‌ها استفاده می‌شود.

 این دو نوع پارکت قیمت بالاتری دارند و برای سرمایه‌گذاری نیز عالی هستند؛ زیرا سبب افزایش قیمت خانه می‌شوند. البته هر کدام از این پارکت‌ها، از لحاظ کیفیت درجه‌بندی شده و درجه‌های مختلفشان قیمت متفاوتی نیز دارند. برای مثال، پارکت چوبی درخت گردو در کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگونی در بازار عرضه می‌شود و تنوع بالایی دارد.

کدام چوب انتخاب بهتری برای خرید پارکت است؟

پارکت چوبی مهندسی‌شده بهتر است یا یک‌تکه؟

به‌طورکلی پارکت‌های چوبی در دو نوع تولید می‌شوند. نوع قدیمی پارکت چوبی که در واقع کف‌پوش چوبی یک‌تکه و تمام ‌چوب است، طرف‌داران بسیاری نیز دارد. نوع دوم‌ پارکت‌های چوبی که تولید آن امروزه رواج یافته پارکت‌های چوبی مهندسی‌ شده است. در ساخت پارکت‌های چوبی یک‌تکه، از یک چوب بدون برش و یک‌پارچه استفاده می‌شود.

اما پارکت چوبی مهندسی شده، در واقع از چندلایه چوب که بر روی‌هم قرار می‌گیرند ساخته شده است. حداقل لایه‌های این نوع پارکت سه‌لایه است. یک‌لایه در مرکز عرضی پارکت قرار دارد و دو لایهٔ دیگر در اطراف این لایه مرکزی هستند. پارکت‌های مهندسی محکم‌تر لایه‌های بیشتری نیز دارند و از چوب سخت در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

ترمیم و بازسازی پارکت‌های چوبی مهندسی شده بسیار آسان‌تر از نوع دیگر پارکت‌های چوبی یعنی پارکت یک‌تکه است. استفاده از پارکت‌های تمام چوب در محیط‌های مرطوب پیشنهاد نمی‌شود‌ زیرا این پارکت‌ها مقاومت بسیار کمتری در برابر رطوبت دارند و به‌صورت سراسری خراب می‌شوند و امکان ترمیم آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که از پارکت مهندسی شده را می‌توان در محیط‌های مرطوب نیز استفاده کرد. زیرا این نوع پارکت دیرتر دچار خرابی می‌شود و در اغلب موارد امکان ترمیم آن وجود دارد.

پارکت‌های چوبی مهندسی شده را نمی‌توان به‌صورت متداول سنباده‌کاری کرد. زیرا در صورت سمباده کشیدن‌های متداول بر روی سطح آن، ممکن است به لایه‌های زیرین برسید. در نتیجه جلوه ظاهری پارکت از بین برود. اما پارکت‌های چوبی یک‌تکه توانایی سمباده خوردن زیادی دارد. پارکت‌های چوبی یک تکه همچنین احساس گرمای بیشتری را منتقل می‌کند.

پارکت چوبی مهندسی‌شده بهتر است یا یک‌تکه؟

انتخاب بهترین نوع پارکت چوبی با پارس آرای کوهستان

شما می‌توانید انواع پارکت‌های چوبی باکیفیت فوق‌‌العاده و دوام بی‌نظیر را از پارس آرای کوهستان تهیه کنید. کارشناسان پارس آرای کوهستان شما را در انتخاب بهترین چوب‌ها برای پارکت راهنمایی می‌کنند. با دریافت مشاوره از کارشناسان ما می‌توانید بهترین نوع پارکت‌ها را انتخاب کنید و از تجربه‌ خرید درست خود لذت ببرید.

پارس آرای کوهستان‌ با سال‌ها تجربه‌ در ارائه انواع پارکت چوبی مرغوب و اجرای پروژه‌های مختلف، بهترین راهنما برای شما عزیزان است. ما آمادهٔ خدمت‌رسانی به شما عزیزان در خرید درست و نصب اصولی پارکت هستیم. تیم ما باتوجه‌به سلیقه و انتظار مشتریان، بهترین پارکت را به آن‌ها معرفی می‌کند.

 

برچسب ها: