بررسی سونا بخار و اجزای تشکیل دهنده آن ؛ همیشه استخر و سونا برای انسان ها یک تفریح بسیار مناسب بوده و از گذشته های دور در بین آن ها مرسوم بوده است. سونا خشک می تواند بسیاری از سموم بدن را دفع کند و باعث سلامتی پوست شود از طرفی شنا کردن در آب استخر موجب افزایش قدرت و توان بدن شده و به نوعی انرژی های بد را خواهد گرفت. مزایای استفاده از سونا و استخر کاهش استرس ها و افزایش حس آرامش می باشد.

در این مقاله به طور کلی اطلاعاتی در مورد سونا خشک و نکاتی که در ساخت آن وجود دارد بحث خواهیم کرد پس با ما همراه باشید تا با این اختراع بشر بیشتر آشنا شوید.

بررسی سونا بخار
بررسی سونا بخار

دلایل قابل تحمل بودن دما سونا خشک چیست؟

برای طراحی و ساخت سونا خشک ابتدا باید با انواع آن ها آشنا شوید. به طور کلی هوا اطراف ما می تواند مقدار مشخصی از رطوبت را در داخل خود نگه دارد و انسان نیز می تواند ترکیبی از دما و رطوبت مشخص را تحمل نماید. در سونا خشک انسان در معرض گرما و رطوبت به نسبت پایینی قرار می گیرد. شرایط آسایش انسان در سونا خشک بر روی نمودار سایکومتریک در جای مناسبی قرار میگرید به همین دلیل می باشد که شرایط مطلوبی را تجربه می کند.

یکی از راه های دفع سموم بدن تعرق است. از نکات جالب در مورد سیستم بدن انسان تنفس سخت در دمای 45 تا 50 درجه سانتی گراد می باشد ولی در سونا خشک که دما بین 70 تا 100 درجه است به راحتی عمل تنفس انجام می شود. توجیه علمی مسئله فوق نیز از طریق نمودار سایکرومتریک قابل انجام است. همانطور که در بالا گفته شد هوا می تواند میزان مشخصی از رطوبت را در خود نگهدارد و رطوبت نسبی به معنای درصد رطوبت هوا نسبت به صد درصد رطوبتی که هوا در آن دما می تواند نگه دارد.

در سونا خشک انسان در رطوبت نسبی پایین و دمای بالایی قرار می گیرد به همین دلیل است که قادر به تحمل چنین شرایطی است.

در این رابطه خواندن مقاله “7 دلیل برای اینکه سونا خشک موجب حفظ سلامتی شما خواهد شد” میتواند مفید باشد ‍!

اتاق سونا از چه چیزی تشکیل می شود؟

به طور کلی سونا خشک از اتاقکی با جنس چوب، گرمکن ها، سکو و تجهیزات کنترل کننده تشکیل می شود. بر روی این چوب ها فرایندی به نام KD صورت می گیرد که موجب قابل استفاده شدن آن ها در سونا خواهد شد. در فرایند KD الوار های درختان پس از قطع شدن وارد کوره های مخصوص می شوند و در معرض حرارت بالا قرار می گیرند. این حرارت موجب شده که صمغ و مواد داخل چوب ها از بین برود تا بتوان از آن ها در سونا خشک استفاده کرد.

به دلیل حرارت بالا موجود در سونا خشک و میزان رطوبت کم توصیه می شود که از چوب های نرم در ساخت سونا استفاده شود. برای ساخت سونا خشک نیازی به استفاده از چوب های سخت، کم یاب و گران قیمت نیست. شرایطی در سونا خشک حاکم است که می توان با یک چوب معمولی آن را اجرا کرد.

ابعاد استاندارد سونا خشک

به طور کلی برای هر چیزی ممکن است که یک اندازه استاندارد و مشخصی وجود داشته باشد. سایز استاندارد برای سونا نیز صدق می کند. ارتفاع ایده آل برای اتاق سونا تقریبا 2/13 متر می باشد. رعایت این استاندارد باعث تضمین توزیع گرما در داخل اتاق سونا می شود.

گرمکن از مهم ترین قسمت های یک سونا

یکی از مهم ترین قسمت های سونا خشک گرمکن یا هیتر است که در واقع هسته اصلی آن می باشد. انواع مختلفی از هیتر ها و گرم کن ها وجود دارد و به طور قطع مشخص است که در صورت نبود آن ها جز اتاقکی کوچک چیزی باقی نخواهد ماند.

اتاق سونا از چه چیزی تشکیل می شود؟
اتاق سونا از چه چیزی تشکیل می شود؟

انواع هیتر:

گرمکن های معمولی و سنگی

گرمکن های مادون قرمز

اکثر افراد عقیده دارند که زادگاه سونا چوبی از کشور فنلاند است به طوری که در بیشتر خانه های این کشور سونا ساخته شده است. بسیاری از افراد عقده دارند که بهترین گرمکن برای استفاده در سونا خشک، گرمکن های معمولی یا سنگی می باشد. البته گرم کن های مادون قرمز نیز کاربرد گرم کن های معمولی را دارند و تفاوت فاحشی میان این دو نیست.

در گرم کن های معمولی از سنگ های مخصوصی استفاده می شود. این گرم کن ها حرارت مورد نیاز خود را می توانند از سوخت های متفاتی مانند برق، گاز، گازوئیل و حتی چوب تامین کنند. شاید سونا های زیادی را دیده باشید که در آن ها این سنگ ها درون محفظه های فولادی قرار می گیرند و سپس در کف و یا دیوار سونا متصل می شوند.

با روشن شدن سونا سنگ های مخصوص گرما را به خود جذب کرده و داغ می شوند. بعد از داغ شدن سنگ ها شروع به پخش کردن حرارت به درون محیط اطراف می کنند و سونا شروع به داغ شدن خواهد کرد. البته در بعضی از موارد دور محفظه فولادی از محافظی استفاده می شود تا در صورت برخورد بدن با آن خطر سوختگی کاهش پیدا کند.

از چه نوع سنگی در سونا خشک استفاده می شود؟

سنگ در گرم کن سونا دارای اهمیت زیادی هست. این سنگ ها به طور معمول آذرین یا سنگ های آتشفشانی هستتند. سنگ های گرم کن سونا خشک دارای ظرفیت حرارتی بالایی هستند و تحت تاثیر حرارت بسیار زیاد و از سرد شدن مواد مذاب آتشفشان ها بدست می آیند.

از انواع چنین سنگ هایی می توان به پریدوتیت، واکانیزه اشاره کرد که بیشترین استفاده را در سونا دارند و یک نوع آزمایش برای میزان مقاومت آن ها انجام می شود. ابتدا دما سنگ های مورد نظر را تا 100 درجه سانتی گراد بالا می برند و سپس آن ها را به صورت مستقیم درون سطل های آب سرد قرار می دهند. بعد از خنک شدن سنگ ها را مورد بررسی قرار داده و در صورت عدم وجود ترک و شکاف آن ها را در سونا خشک استفاده می کنند.

تجهیزات کنترل کننده یکی دیگر از مهم ترین ها

درواقع می توان گفت مانند سنسور هایی عمل می کنند که همیشه تمام اتفاقات را زیر نظر دارند. آن ها مانند زمان سنج هایی هستند که در صورت کم شدن حرارت گرم کن ها را روشن می کنند و زمانی را معین خواهند کرد تا گرم کن ها به فعالیت خود ادامه دهند.

در گرم کن به طور معمول یک ترموستات وجود دارد که با کم و زیاد کردن دمای آن حرارت را می توان تغییر داد. در کنترل گر های دیجیتال که در بعضی از گرم کن ها وجود دارد دما بر روی صفحه ای نشان داده می شود ولی در گرم کن های معمولی که دارای کنترل گر های مکانیکی هستند این امکان وجود ندارد و باید از دماسنج برای کنترل دما استفاده کرد.

سکو های نشیمن

سکو های باید طوری طراحی شوند که بیشترین نفرات توانایی نشستن بر روی آن ها را داشته باشند. این سکو ها مانند دیوار های سونا از چوب های فراوری شده ساخته می شوند به همین دلیل است نشستن و دراز کشیدن بر روی آن ها حسی آرامش بخش را به افراد منتقل می کنند.

در اکثر سونا خشک ها یک سکو در پایین و دیگری بر روی آن قرار دارد که بهتر است عرض سکو بالایی 50 سانتی متر و پایینی 40 سانتی متر باشد. طول سکو ها نیز به صورت استاندارد 180 سانتی متر در نظر گرفته شده تا اکثر افراد به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

تجهیزات کنترل کننده یکی دیگر از مهم ترین ها
تجهیزات کنترل کننده یکی دیگر از مهم ترین ها

به طور کلی چندین سال است که در آپارتمان ها و خانه ها ساخت سونا خشک بسیار مرسوم و زیاد شده است ولی باید این کار توسط افراد متخصص صورت گیرد. در سونا خشک همانطور که بیان شده نوع سنگ های گرم کن، چوب های استفاده شده، کنترل کننده و نشیمن ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و باید به خوبی عایق شوند تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود و در صورت ایمن نبودن فضا ممکن است مشکلات جدی را برای افراد داخل آن به وجود بیاورد.

 شرکت پارس آرای کوهستان با برخورداری از کارشناسان متخصص و مجرب و پشتوانه‌ی علمی و تجربی شناخته شده ، با واردات انواع چوبهای فرآوری شده و ترموود مورد استفاده در صنعت ساختمان و استانداردهای بین‌المللی و تاكید بر اصل رضایت مشتری نیازهای مهندسین و کارفرمایان کشور را مرتفع و در تعاملی پایدار با کارفرمایان ، راه کارهای نوینی را ارائه می نماید، و توانسته است سهم قابل ملاحظه‌ای نسب به سایر همکاران در این گروه كسب نماید و موفق به ارایه خدمات گسترده تر و با كیفیت بالاتر برای کارفرمایان گردید.

برچسب ها: