برای حفظ زیبایی و کیفیت ترموود نمای ساختمان باید آن را احیا کنید

هرچند مقاومت چوب ترموود پس از پشت سر گذاشتن عملیات حرارت‌دهی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند، اما بعد از چندین سال ترموود نما نیز نیاز به بازسازی و احیا پیدا می‌کند. شیوه‌های احیای بسیار متنوع وجود دارند که سطح چوب ترموود را در برابر عوامل خارجی، مخصوصاً در فضای باز مقاوم می‌کنند. البته چوب ترموود پس از مدتی در تماس با محیط رنگ خاکستری پیدا می‌کند و خواص خود را حفظ خواهد کرد. در این حالت سطح ترموود به طور طبیعی یک‌لایه محافظ ایجاد می‌کند. اما اگر می‌خواهید ظاهر اولیه آن حفظ شود باید مراحل بازسازی را انجام دهید. در این مطلب با نکات بازسازی و احیای چوب ترموود در نما آشنا می‌شویم.

بازسازی و احیای چوب ترموود در نما را چگونه انجام دهیم؟

به‌منظور بازسازی و احیای ترموود و جلوگیری از ایجاد آسیب و تغییر رنگ نما باید از پوشش‌های محافظ استفاده کنید. این لایه‌های محافظ از سطح ترموود نما در برابر عوامل جوی و پرتوهای فرابنفش محافظت می‌کنند. اگر می‌خواهید رنگ قهوه‌ای تیره ترموود را در بلندمدت حفظ کنید باید پوشش‌های محافظ مخصوص را به کار ببرید. به‌طورکلی دو عامل پرتوهای فرابنفش و باران سبب خاکستری شدن یا بی‌رنگی ترموود می‌شوند؛ به منظور جلوگیری از این اتفاق سطح نمای چوبی را با ترکیبات محافظتی یا روغن‌ها می‌پوشانند. علاوه بر این در برخی موارد ترموود نما با رنگ پوشیده می‌شود. با این وجود برخی با تغییر رنگ ترموود و خاکستری شدن نمای منزل هیچ مشکلی ندارند؛ در این حالت نما به‌مرورزمان و با تابش پرتوهای فرابنفش به رنگ بسیار زیبا و خاکستری در می‌آید.

چوب ترموود مورداستفاده در نما به‌منظور رسیدن به نرخ رطوبت مناسب باید چندین روز در فضای باز یا مسقف، در محیطی که قصد دارید آن را اجرا کنید، نگهداری شود. محافظت از رنگ ترموود با استفاده از روغن رنگی مخصوص، واکس، لاک چوب و وارنیش یا رنگ مقاوم در برابر پرتو فرابنفش پوشیده شود. در این صورت رنگ اولیه ترموود و بافت طبیعی آن حفظ می‌شود و کیفیت سطح چوب کاهش پیدا نخواهد کرد. عملیات بازسازی و احیای چوب ترموود در نما می‌تواند بلافاصله پیش از اجرا یا بلافاصله پس از نصب انجام شود. برای این کار تنها کافی است یک‌لایه نازک از پوشش حفاظتی را به سطح ترموود اضافه می‌کند.

آیا باید بازسازی و احیای چوب ترموود در نما را به طور مداوم تکرار کرد؟

درصورتی‌که شرایط محیطی نامساعد باشد و نشانه‌های آشکار از تغییر ظاهر و رنگ بر روی سطح ترموود نما ظاهر شود، باید بازسازی و احیای چوب ترموود در نما را تکرار کنید. البته این موضوع به وضعیت جوی و فاکتورهایی مانند میزان تابش اشعه فرابنفش، بارش برف‌وباران و تغییرات شدید دمایی بستگی دارد.

به طور معمول باید عملیات بازسازی و احیای ترموود را هر پنج سال یکبار تکرار کنید. با رعایت این موضوع طول عمر چوب ترموود تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و روند بازسازی آن ادامه‌دار خواهد بود. به طور کلی با رعایت نکات بازسازی و احیای چوب ترموود در نما می‌توان طول عمر آن را تا سه برابر افزایش داد! بنابراین با نوسازی و افزودن پوشش‌های محافظ به نمای ترموود می‌توانید تا حد زیادی از هزینه‌های تعمیر و جایگزینی بخش‌های مختلف بکاهید و این موضوع در بلندمدت کاملاً احساس خواهد شد.

نکات مهم که پیش از احیای ترموود باید بدانید

انجام بازسازی و احیای چوب ترموود در نما نیازمند رعایت نکات و دستورالعمل‌ها گوناگون است. اگر به این مراحل استاندارد و اصولی توجه کنید فرایند بازسازی نمای ترموود شما با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود. در ادامه با مهم‌ترین نکات که پیش از شروع عملیات احیا باید بدانید، آشنا می‌شویم:

  • ترموود خام و بدون پوشش حفاظتی باید در محیط داخلی و به دور از باران و آفتاب نگهداری شود
  • حتما پیش از انتخاب پوشش حفاظتی با کارشناس‌های ترموود مشورت کنید
  • برای حفاظت سطح ترموود در برابر غبار و خاک می‌توانید از پوشش پارافین و پیگمنت‌های رنگی استفاده کنید
  • برای حفاظت از ترموود نما در فضاهای مرطوب و شرجی پوشش‌های پایه-روغن یا وارنیش سونا را به کار ببرید
  • در استفاده از پوشش‌های حفاظتی افراط نکنید و هنگام اجرا مقادیر اضافی را از روی سطح پاک کنید
  • حتماً در هنگام پوشاندن سطح نمای ترموود به دستورالعمل‌های شرکت سازنده توجه کنید

احیای ترموود نمای ساختمان موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود

چوب ترموود مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ آب و پوسیدگی دارد؛ به همین دلیل به‌عنوان متریال قابل‌اعتماد برای ساخت محصولات مورداستفاده در فضای باز استفاده می‌شود. شما می‌توانید با بازسازی چوب ترموود در نما خواص و ظاهر طبیعی چوب را احیا کنید. استفاده از روغن‌های مخصوص، لاک چوب، رنگ‌های ترموود و پوشش‌های محافظ برای افزایش طول عمر و کارایی نمای ساخته شده با ترموود توصیه می‌شوند. شرکت پارس آرای کوهستان انواع ترموود باکیفیت تولیدکنندگان مطرح اروپایی را در بازار کشور عرضه می‌کند. شما می‌توانید خدمات متنوع، از جمله بازسازی و احیای چوب ترموود را، با مراجعه به وبسایت ما و ثبت درخواست دریافت کنید.

سؤالات متداول

معمولاً چوب ترموود در نما چند سال طول عمر دارد؟

به‌طورکلی چوب ترموود در نما حدود 30 سال طول عمر دارد. شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های بازسازی و احیای مناسب این مدت‌زمان را چندین برابر افزایش دهید.

بهترین پوشش محافظ برای پوشاندن نمای ترموود چیست؟

پوشش روغنی بهترین لایه محافظ برای سطح نمای ترموود است. پوشاندن سطح ترموود با روغن موجب حفظ رنگ طبیعی چوب می‌شود. علاوه بر این مقاومت ترموود در برابر آب را افزایش می‌دهد و دیگر شاهد ایجاد ترک به دلیل نفوذ رطوبت و پرتوهای فرابنفش نخواهیم بود.

آیا چوب ترموود در برابر آتش مقاوم است؟

برخی از محصولات چوب ترموود با استانداردهای مقاومت در برابر آتش مانند EN 13501 تولید می‌شوند. درصورتی‌که ترموود در عملیات خاص و تحت‌فشار اضافی تولید شود استاندارد کلاس B نمای سازه‌های ساختمانی را کسب خواهد کرد.

برچسب ها: