بازسازی ترموود باعث افزایش دوام ساختمان می‌شود

مصالح ساختمانی در گذر زمان دچار استهلاک می‌شوند. ترموود نیز از این قاعده جدا نیست و با وجود مقاومت بالا بعد از چندسال ممکن است کیفیت آن کاهش پیدا کند. برای مثال ترموود استفاده شده در نمای ساختمان که به‌طور مستقیم در مقابل اشعه فرابنفش خورشید قرار دارد ممکن است دچار تغییر رنگ شود. البته جای نگرانی برای این موضوع وجود ندارد؛ زیرا که ترمیم ترموود کار دشواری نیست. در این مطلب از پارس آرای کوهستان به بررسی اهمیت بازسازی ترموود در افزایش دوام ساختمان می‌پردازیم و روش‌های ترمیم ترموود نما را بررسی می‌کنیم.

اهمیت بازسازی ترموود در افزایش دوام ساختمان در چیست؟

ترموود استفاده شده در نمای ساختمان پس از گذشت زمان دچار تغییراتی مانند رنگ‌پریدگی می‌شود و نیازمند ترمیم و رنگ‌کردن است. ترمیم ترموود نما می‌تواند با استفاده از رنگ و یا روغن و لاک محافظ انجام شود. استفاده از این مواد می‌تواند زیبایی را به ترموود برگرداند. آلودگی بر اثر گردوخاک نیز از دلایل تغییر رنگ نمای ترموودی است.

توجه‌نکردن ترمیم و بازسازی ترموود تنها باعث افزایش مشکلات در مقیاس بزرگ‌تر و اضافه‌شدن به هزینه‌های شما می‌شود. رنگ‌رفتگی‌ها ممکن است در درازمدت مشکلات دیگری را ایجاد کنند و کار بازسازی سخت‌تر شود.

افزایش دوام نمای ترموودی با نگهداری اصولی

به دلیل اهمیت بازسازی ترموود در افزایش دوام ساختمان، بهتر است پیش از خراب‌شدن چوب‌ها با نگهداری اصولی، عمر آن‌ها را افزایش دهید. مراقبت و نگهداری اصولی از نمای ترموودی برای جلوگیری از تغییر رنگ نمای ساختمان ضروری است. هرچند که این تغییر رنگ به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب روی ساختمان اجتناب‌ناپذیر است، اما با مراقبت اصولی می‌توانید تا جای ممکن این اتفاق را به تعویق بیندازید.

موارد زیر به ماندگاری رنگ ترموود نما کمک می‌کنند:

  1. جلوگیری از واردآمدن ضربه، فشار فیزیکی و خراشیدگی به ترموود
  2. جلوگیری از انواع حرارت متمرکز روی ترموود مانند آتش‌سوزی و حتی خاموش‌کردن سیگار روی آتش
  3. عدم استفاده از مواد شیمیایی نامناسب برای شستشوی ترموود

عوامل تغییر رنگ نمای ترموودی

هرچند ترموود از بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین انواع چوب موجود در بازار است؛ اما از مشکلات آن می‌توان به امکان تغییر رنگ بعد از گذشت چند سال از نصب و اجرای آن اشاره کرد. این تغییر رنگ تأثیر زیادی روی مقاومت و استحکام ترموود ندارد؛ اما در درازمدت ممکن است مشکل‌ساز شود.

علل وقوع این تغییر رنگ سه مورد هستند:

  • تغییر رنگ بر اثر نور آفتاب: که به دلیل برخورد اشعه فرابنفش با سطح ترموود انتخاب می‌افتد. این اتفاق مانند برنزه‌شدن پوست انسان در برابر آفتاب است
  • تغییر رنگ بر اثر تماس زیاد با آب: درصورتی‌که در منطقه بارانی نمای ترموود اجرا کرده‌اید ممکن است بعد از گذشت چند سال به علت تماس زیاد ترموود با آب شاهد تغییر رنگ آن بشوید
  • تغییر رنگ بر اثر گرما: هرچند گرما به دلیل رطوبت کمی که ترموود در خود دارد اثر ناچیزی روی آن دارد. اما در اثر گذشت زمان می‌تواند اثر خود را بگذارد و موجب تغییر رنگ ترموود شود

بسیار ضروری است هنگام نصب و اجرای ترموود روی نمای ساختمان از رنگ و یا لاک و روغن‌های محافظ استفاده کنید. استفاده از این مواد تغییر رنگ ترموود را تا جای ممکن به تأخیر می‌اندازد و می‌توانید طول عمر مفید بالاتری را از ترموود انتظار داشته باشید.

مراحل بازسازی ترموود باهدف افزایش دوام ساختمان

بازسازی ترموود باید به‌صورت دوره‌ای بعد از نصب و اجرای نمای ترموودی هر چند سال یک‌بار انجام شود. ترموود محصولی مقاوم و بادوام است و با پوشاندن آن با روغن و لاک‌های محافظ و یا رنگ می‌توانید از طول عمر طولانی آن اطمینان پیدا کنید. اما هر چند سال یک‌بار به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب و تماس مداوم با آب باران شروع به تغییر رنگ می‌کند. برای رفع این مشکل باید لایه جدیدی از رنگ روی آن اجرا کنیم و گاهی برخی از تکه‌های چوب را تعویض کنیم. در ادامه مراحل بازسازی نمای ترموود را بررسی می‌کنیم.

بازسازی بخش‌هایی که تحت‌تأثیر اشعه UV رنگ خاکستری به خود گرفته‌اند

اهمیت بازسازی ترموود فقط در افزایش دوام ساختمان نیست و زیبایی ساختمان را نیز باید در نظر گرفت. برای مثال ممکن است ترموود، از نظر ساختاری تغییر چندانی نکند؛ اما رنگ آن تغییر کرده باشد. بخش‌هایی از چوب که تحت‌تأثیر اشعه UV رنگ خاکستری به خود گرفته‌اند به دو روش قابل‌ترمیم هستند. روش اول استفاده از ماده شیمیایی مخصوص ترموود با نام Antigrey است. روش دوم استفاده از دستگاه ساب‌زن مخصوص چوب می‌باشد.

تعویض قطعات چوبی

برخی از قطعات به دلیل خرابی زیاد ممکن است دیگر قابل‌استفاده نباشند. در این صورت باید قطعات خراب و مستهلک تعویض شوند. اگرچه درصورتی‌که بخش آسیب‌دیده مساحت کمی داشته باشد می‌توان آن را برش داد و با استفاده از کیت‌های پایه اپوکسی تعمیرشان کرد. بعد از پوشش مناسب برای پوشاندن از اپوکسی استفاده می‌کنیم.

تعویض و اصلاح پیچ‌ها

چوب‌های نما در مدت‌زمان طولانی تحت‌تأثیر عواملی مانند رطوبت و تغییرات دما، منبسط یا منقبض می‌شوند که این موضوع می‌تواند باعث شل‌شدن پیچ‌ها شود. همچنین برخی از پیچ‌ها ممکن است به زنگ‌خوردگی دچار شوند. درصورتی‌که پیچی شل شود، سر آن بالا می‌رود. به‌جای استفاده از چکش برای فروکردن مجدد پیچ‌ها، بهتر است پیچ‌های قدیمی را بردارید و پیچ‌های جدید را به‌جای آن‌ها نصب کنید.

تجدید رنگ و پوشش مقاوم به اشعه UV خورشید

در پارس آرای کوهستان، ما برای بازسازی رنگ و ایجاد پوشش مقاوم در برابر اشعه UV خورشید، از رنگ‌ها و روغن‌های خاص وارداتی استفاده می‌کنیم. ساختار چوب، مانند سایر گیاهان، دارای سلول است. هر دو نوع سلول تشکیل‌دهنده چوب‌های Softwood و Hardwood فضایی را دارند که می‌توانند با هر ماده‌ای که با آن تماس دارند، پر شوند. به همین دلیل استفاده از روغن و لاک باکیفیت بر روی ترموود پیشنهاد می‌شود.

پارس آرای کوهستان؛ ارائه‌دهنده خدمات بازسازی ترموود

مجموعه پارس آرای کوهستان از بزرگ‌ترین واردکنندگان عمده ترموود به ایران است. ما با در اختیار داشتن تیم متخصص و مجرب در این زمینه از برترین مجریان پروژه‌های ترموودی در کشور هستیم. اهمیت بازسازی ترموود در افزایش دوام ساختمان دغدغه بسیاری از دارندگان نمای ترموودی است. تیم اجرایی پارس آرای کوهستان از برترین تیم‌ها برای ترمیم و بازسازی نمای ترموودی هستند و شنا می‌توانید برای دریافت خدمات در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

نکات مهم نگهداری از نمای ترموودی شامل چه مواردی می‌شود؟

جلوگیری از واردشدن ضربه و فشار، جلوگیری از تماس با آتش و حرارت متمرکز حتی خاموش‌کردن سیگار روی آن و همین‌طور عدم استفاده از مواد شیمیایی نامناسب برای شستشوی ترموود از مهم‌ترین نکات نگهداری از ترموود هستند.

چه دلایلی موجب تغییر رنگ ترموود می‌شود؟

تابش نور خورشید، رطوبت و گرما از علت‌های تغییر رنگ ترموود هستند.

بازسازی ترموودی نما به چه شکل‌هایی انجام می‌شود؟

لایه‌برداری با استفاده از دستگاه ساب یا ماده شیمیایی آنتی‌گری، تعویض قطعات چوبی خراب، تعویض پیچ‌ها و تجدید رنگ یا لاک از جمله راهکارهای بازسازی ترموود هستند.

برچسب ها: