برای خرید بهترین ترموود به استاندارد آن توجه کنید

چوب ترموود با استفاده از یک فرایند حرارت‌دهی ویژه در حضور بخار آب تولید می‌شود. ترموود‌های تولید شده با انواع چوب نرم و سخت به دلیل داشتن ویژگی‌های مختلف دارای استاندارد متفاوت هستند. به طور کلی دو کلاس کلی برای چوب‌های ترموود در نظر گرفته شده‌اند. نوع استاندارد به دمای چوب در فرایند حرارت‌دهی بستگی دارد و بر اساس آن تعیین می‌شود. در این مطلب به آشنایی با استاندارد ترموود و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

معرفی انواع استاندارد چوب ترموود

چوب ترموود دارای دو استاندارد اصلی است. این دو استاندارد بر اساس فاکتورهایی از جمله انبساط و انقباض چوب در تماس با مایعات، تغییر رنگ چوب و مقاومت چوب در برابر عوامل بیولوژیک تعیین می‌شوند. در طول فرایند حرارت‌دهی این امکان وجود دارد که شرایط محیط اصلاح تغییر کند تا محصول نهایی ویژگی‌های بهتر داشته باشد. آشنایی با استاندارد ترموود و اهمیت آن در این پروسه لازم است. در ادامه با دو کلاس اصلی چوب ترموود آشنا می‌شویم.

چوب ترموود Thermo-S

در این کلاس حرف S مخفف واژه Stability به معنای پایداری است. این نوع ترموود علاوه بر ظاهر زیبا دارای پایداری بسیار زیاد نیز می‌باشد. به همین دلیل از چوب ترموود Thermo-S برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که باید پایداری بالا داشته باشند. به طور میانگین میزان انبساط و انقباض ترموود Thermo-S در مواجهه با رطوبت بین 6 تا 8 درصد است. چوب دارای استاندارد Thermo-S طبق استاندارد EN 113 پایداری بالایی دارد. همچنین مقاومت طبیعی این چوب در برابر پوسیدگی آن را در کلاس 3 قرار می‌دهد. در جدول زیر می‌توانید کاربردهای توصیه شده برای دو نوع چوب سخت و چوب نرم تولید شده با استاندارد Thermo-S را مشاهده کنید.

چوب سخت با استاندارد Thermo-S چوب نرم با استاندارد Thermo-S
اثاثیه منزل ساخت اجزای چوبی
اثاثیه و وسایل منزل پوشش محیط‌های خشک
انواع مبلمان اثاثیه مورداستفاده در محیط‌های خشک
ساخت کف‌پوش مبلمان
ساخت چارچوب کلی سونا مبلمان مورداستفاده در محیط باغ
مبلمان مورداستفاده در محیط باغ ساخت نیمکت سونا
  ساخت قطعات درب و پنجره

چوب ترموود Thermo-D

حرف D مورداستفاده در این کلاس مخفف واژه Durability یا همان دوام و ماندگاری است. در این نوع ترموود شما می‌توانید ماندگاری بالا را همراه با زیبایی ظاهری داشته باشید. محصولات تولید شده با ترموود Thermo-D ماندگاری بیولوژیک بسیار خوبی دارند. میانگین انبساط و انقباض این نوع ترموود در تماس با رطوبت بین 5 تا 6 درصد است که از این بابت در مقایسه با ترموود Thermo-S بهتر است. این نوع ترموود با توجه به استاندارد EN 113 به عنوان چوب بسیار بادوام طبقه‌بندی می‌شود. مقاومت ترموود Thermo-D در برابر پوسیدگی آن را در کلاس 2 قرار می‌دهد.

مقایسه ویژگی‌های فیزیکی ترموود Thermo-S و Thermo-D

به‌طورکلی قرارگرفتن چوب در محیط فرایند حرارت‌دهی موجب می‌شود تا خواص بسیار ویژه پیدا کند. این خواص باتوجه‌به دمای فرایند متفاوت خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید ویژگی‌های دو نوع چوب نرم و سخت تولید شده با استاندارد Thermo-S و Thermo-D را مشاهده و مقایسه کنید.

چوب نرم حرارت‌دهی شده (چوب کاج و صنوبر)
Thermo-D Thermo-S  
212 درجه سانتی‌گراد 190 درجه سانتی‌گراد دمای مورداستفاده در فرایند حرارت‌دهی
++ + مقاومت در برابر عوامل جوی
++ + پایداری ابعادی
بدون تغییر مقاومت در برابر خمش
++ + تیره‌شدن رنگ
چوب سخت حرارت‌دهی شده (چوب کاج و صنوبر)
Thermo-D Thermo-S  
200 درجه سانتی‌گراد 185 درجه سانتی‌گراد دمای مورداستفاده در فرایند حرارت‌دهی
+ بدون تغییر مقاومت در برابر عوامل جوی
+ + پایداری ابعادی
بدون تغییر مقاومت در برابر خمش
++ + تیره‌شدن رنگ

اگر این دو ترموود استاندارد را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تراکم بافت انواع Thermo-S از Thermo-D بیشتر است. به زبان ساده‌تر چوب Thermo-D به دلیل قرارگرفتن در دماهای بیشتر طی فرایند حرارت‌دهی در مقایسه با چوب Thermo-S قدری سبک‌تر است. از نظر مقاومت در برابر خمش نیز ترموود Thermo-D در مقایسه با Thermo-S ضعیف‌تر است و راحت‌تر می‌شکند. بااین‌وجود چوب Thermo-D سخت‌تر از Thermo-S است؛ به معنای دیگر ترموود Thermo-D با وجود سخت‌تر بودن ترد و شکننده است. به‌طورکلی ترموود Thermo-D ویژگی‌های زیر را دارد:

  • مقاومت بالا در برابر عوامل جوی
  • پایداری ابعادی
  • رنگ تیره
  • تراکم بافت کمتر
  • وزن کمتر

چوب ترموود برای تمام نیازها و کاربردها مناسب است

به‌طورکلی چوب‌های تولید شده در فرایند ترموود دارای سیستم استاندارد مخصوص به خود هستند. این سیستم نوع کاربرد چوب ترموود را تعیین می‌کند. چوب ترموود دارای دو کلاس Thermo-S و Thermo-D است. این دو کلاس برای چوب‌های نرم و سخت که تحت فرایند حرارت‌دهی قرار می‌گیرند، استفاده می‌شوند. چوب‌های نرم و سخت به دلیل داشتن خواص فیزیکی متفاوت باید در دمای متفاوت حرارت ببینند و به همین دلیل به‌صورت جداگانه حرارت‌دهی می‌شوند.

به‌این‌ترتیب اگر قصد استفاده از ترموود برای اجرای پروژه ساختمانی یا ساخت محصول مدنظر خود را دارید آشنایی با استاندارد ترموود و اهمیت آن بسیار حیاتی است. شرکت پارس آرای کوهستان واردکننده انواع چوب ترموود و تجهیزات وابسته به آن است و می‌توانید بهترین محصولات ساخته شده با ترموود را از مجموعه ما خریداری کنید.

سؤالات متداول

چوب ترموود چه ویژگی‌هایی دارد؟

چوب‌هایی که با فرایند حرارت‌دهی تولید می‌شوند دارای دوام بالا، پایداری ابعادی و ویژگی‌های دمایی خاص هستند. ترموود یک جایگزین بسیار عالی برای چوب‌های ساخته شده در “فرایند تحت‌فشار” است. این چوب در برابر عوامل جوی، رشد قارچ و پوسیدگی نیز مقاوم است.

آیا ترموود در ضدحریق است؟

چوب ترموود طبق استاندارد EN 13501 در صورت استفاده به‌عنوان روکش نما در کلاس B آتش قرار می‌گیرد. چوب ترموود در مقایسه با انواع معمولی حدود 30 درصد مقاومت بیشتری در برابر آتش از خود نشان می‌دهد.

آیا چوب ترموود را می‌توان رنگ کرد؟

شما می‌توانید سطح چوب ترموود را به چندین روش پوشش‌دهی و محافظت کنید. برای این منظور می‌توان از رنگ‌های باکیفیت، روغن مخصوص چوب، واکس و لاک استفاده کرد. شما می‌توانید محصولات مورداستفاده برای چوب‌های معمولی را نیز به کار ببرید.

برچسب ها: