انواع چوب در دکوراسیون داخلی  

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی سال‌هاست که رایج شده است و طراحان دکوراسیون از انواع چوب در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند که علاوه بر جلوه زیبا و خیره‌کننده، حس گرمابخش و دلنشینی به خانه می‌دهد. امروزه صنایع چوبی هم کاربرد تزیینی و هم کاربرد مصرفی دارند و از چوب برای تولید پارکت چوبی، مبلمان، میز، دیوار خانه و… استفاده می‌شود.

حتی در برخی از موارد بیشتر مصالح خانه، چوبی است. برای نمونه می‌توان به کلبه‌های سوئیسی که امروز خیلی موردتوجه کاربران قرار گرفته است اشاره کرد. استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی اصول خاصی دارد که بهتر است قبل از اقدام به آن‌ها آگاه باشیم. در این مقاله قصد داریم، بهترین ایده‌ها برای استفاده از چوب در طراحی داخلی، کاربرد هر کدام از چوب‌ها در دکوراسیون و مناسب‌ترین چوب‌ها برای دکوراسیون خانه را به شما معرفی کنیم.

بهترین ایده‌ها برای استفاده از چوب در طراحی داخلی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، چوب یکی از المان‌هایی است که امروزه در طراحی داخلی بسیار استفاده می‌شود. نکتهٔ مهم ‌انواع چوب در دکوراسیون داخلی و هماهنگ بودن آن‌ها با هارمونی خانه شما و به‌روز بودن آن‌ها است. استفاده از چوب به سبک دکوراسیون خانه شما هم‌بستگی دارد، برای مثال اگر دکوراسیون خانه شما به سبک وینتیج (نوستالژیک) است بهتر است از چوب‌های تیره‌تر با ظاهر قدیمی استفاده کنید. اگر به سبک مینیمال که امروزه خیلی پرطرف‌دار است علاقه‌مندید این قسمت مقاله برای شماست، با ما همراه باشید.

 پارکت چوبی

استفاده از پارکت چوبی برای کف خانه و محل کار یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌هاست و مزایای بسیار زیادی دارد. از مزیت‌های قابل‌توجه این پارکت‌ها می‌توان به طول عمر بالا، دوام و استحکام، عایق بودن در برابر صدا و رطوبت، زیبایی و جلوه خیره‌کننده، به‌روز بودن و راحتی اشاره کرد.

 پارکت چوبی

مبلمان چوبی

امروزه مبلمان چوبی در طرح‌ها و انواع مختلف از چوب تولید می‌شوند و شما می‌توانید به‌راحتی مبلمان متناسب با طراحی داخلی خانه خود را انتخاب کنید. این نوع مبلمان علاوه بر راحتی و جلوه زیبا، همیشه به‌روز هستند و زیبایی خانه شمارا تضمین می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های مثبت مبلمان چوبی می‌توان به دوام و طول عمر بالای آن‌ها اشاره کرد که باتوجه‌به بالابودن هزینه‌ها نکتهٔ بسیار حائز اهمیتی است.

برخی از افراد ممکن است فکر کنند استفاده هم‌زمان از مبلمان چوبی و پارکت چوبی جلوه مناسبی ندارد درحالی‌که این تصور کاملاً اشتباه است و استفاده‌کردن این دو المان در کنار هم دکوراسیون شما را چندین برابر زیباتر خواهد کرد.

تخته چوبی یا پانل دیواری

شما می‌توانید از پانل‌های چوبی در بخش‌های مختلف خانه استفاده کنید. نکتهٔ مهم در استفاده از این پانل‌ها این است که آن‌ها کجا نصب شوند و کدام بخش از خانه پتانسیل بیشتری برای نصب آن‌ها دارد. برای مثال، شما می‌توانید این پانل‌ها را روی دیوار پشت تلویزیون، فضای بین کابینت و سینک، فضای بین کابینت و گاز و یا اطراف شومینه استفاده کنید.

استفاده از چوب در سقف داخلی

یکی از جدیدترین ایده‌ها، استفاده از ترموود در سقف است. این ایده مزایای بسیاری در بر دارد و به‌روز است. شما می‌توانید این چوب‌ها را به شکل داربست در قسمت داخلی سقف بکار ببرید که ظاهری مثل خانه‌های شمال کشور به خانه شما می‌دهد، همچنین می‌توانید از چوب‌هایی مشابه پارکت چوبی در سقف خانه استفاده کنید که جلوهٔ خیره‌کننده‌ای دارند. از مزیت‌های استفاده از ترموود در سقف می‌توان به استحکام، عایق بودن در برابر رطوبت و صدا، مقاومت در برابر حشرات و تنوع در رنگ‌بندی و طرح اشاره کرد.

استفاده از چوب در سقف داخلی

 نورپردازی چوب

از دیگر ایده‌های نو که چند سال است در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود می‌توان به نورپردازی اشاره کرد. ترکیب نورپردازی با چوب ظاهری خیره‌کننده ایجاد می‌کند. برای مثال نصب الوارهای چوبی بر روی دیوار و انجام نورپردازی بین آن‌ها ظاهری خودمانی و گرم به خانه شما می‌دهد.

مناسب‌ترین چوب‌ها در دکوراسیون و کاربرد آن‌ها

استفاده از چوب مناسب، در دیزاین داخلی یکی از نکات مهمی است که نباید آن را فراموش کنید. ‌هرکدام از انواع چوب در دکوراسیون داخلی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند و اگر در جای درست به کار بروند، تمام پتانسیل آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. دقت‌کردن به این نکات و توجه به آن‌ها شاید در نظر اول به چشم نیاید، اما در آخر کار، تفاوت طراحی حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از روی همین نکات ریز مشخص می‌شود.

به همین دلیل در این قسمت تصمیم داریم مناسب‌ترین چوب‌ها در دکوراسیون خانه و کاربرد آن‌ها را توضیح دهیم. چوب‌ها به‌طورکلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. چوب طبیعی (سخت): که حاصل از درختان سوزنی‌برگ مثل کاج، سرو، سدر و… هستند. کارکردن با این نوع چوب آسان است و وزن آن‌ها سبک است.
  2. چوب طبیعی (نرم): که حاصل از درختان پهن‌برگ مثل بلوط، گردو، گیلاس و… هستند. این چوب‌ها دوام بیشتری دارند و در تولید پارکت چوبی بیشتر از این چوب‌ها استفاده می‌شود. این چوب‌ها از نظر دوام، طول عمر، تنوع در رنگ‌بندی و طرح از چوب‌های نرم بهتر هستند.
  3. چوب مصنوعی: این چوب‌ها چندلایه هستند و معروف‌ترین انواع آن‌ها ام‌دی‌اف و نئوپان است. درست است که این چوب‌ها از چوب طبیعی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند؛ اما جلوه و حس چوب طبیعی از آن‌ها بیشتر است.

مناسب‌ترین چوب‌ها در دکوراسیون و کاربرد آن‌ها

کاربرد انواع چوب در دکوراسیون داخلی

  • افرا: چوب درخت افرا به دلیل بادوام بودن و مقاومت آن در برابر خراشیدگی و کثیفی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت پارکت چوبی و کابینت است.
  • راش: چوب این درخت بسیار مقاوم و قابل‌تطبیق است به همین دلیل از چوب این آن برای ساخت پارکت‌های چوبی، مبلمان، دیوارپوش و اشیای تزیینی استفاده می‌شود.
  • گردو: چوب این درخت یکی از لوکس‌ترین و خیره‌کننده‌ترین چوب‌ها در دکوراسیون داخلی است و علاوه و بر جلوه ظاهری، دوام و مقاومت بالایی هم دارد. از چوب درخت گردو در ساخت پارکت‌های چوبی، مبلمان، دیوارپوش و اشیای تزیینی استفاده می‌شود.
  • بلوط قرمز: اولین ویژگی خاص این چوب رنگ مجذوب‌کننده آن است. این چوب همچنین از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است و بیشتر در تولید مبلمان، دیوارپوش چوبی و پارکت‌های چوبی استفاده می‌شود.

کاربرد انواع چوب در دکوراسیون داخلی

بهترین پارکت چوبی را از پارس آرای کوهستان تهیه کنید

شرکت پارس آرای کوهستان با بیش از دو دهه فعالیت در حوزه صنایع چوب آماده ارائه انواع خدمات، اعم از طراحی، نصب و اجرا انواع پارکت‌های چوبی است. کارشناسان ما با داشتن تجربه کافی در حوزه صنایع چوب به شما در انتخاب و پیداکردن پارکت چوبی مناسب از بین ‌انواع چوب در دکوراسیون داخلی کمک می‌کنند.

 انتخاب حرفه‌ای و درست پارکا از برند معروفی مثل بوئن آلمان باعث می‌شود که شما در آینده مجبور به پرداخت هزینه‌های جانبی نشوید و در طولانی‌مدت از کیفیت محصولات چوبی در خانه خود لذت ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

برچسب ها: