انواع روش‌های نصب پارکت چوبی

آشنایی با روش‌های نصب پارکت چوبی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا عدم توجه به اصول اجرای این کار باعث می‌شود که کف‌پوش در نهایت ظاهر ‌ایده‌آلی نداشته باشد. زیر‌سازی خوب و بهینه، ابزار لازم برای نصب و نحوه چیدن تایل‌ها در کنار یکدیگر و همچنین استاندارد‌های لازم برای نصب پارکت چوبی روی دیوار‌ها و پله‌ها و… دقت بالایی می‌طلبد. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر استانداردهای لازم، به اصول و انواع روش‌های نصب پارکت چوبی که لازم است قبل از شروع فرایند نصب رعایت شوند، بپردازیم.

آشنایی با روش‌های نصب پارکت چوبی بر روی سطوح مختلف

ممکن است سطحی که برای کارگذاشتن کف‌پوش چوبی انتخاب می‌کنید از سیمان باشد و شاید هم قصد دارید که راه‌پله‌هایتان را پارکت کنید. در این قسمت قصد داریم تا روش‌های نصب کف‌پوش چوبی را بر روی سطوح مختلف بررسی کنیم.

آشنایی با روش‌های نصب پارکت چوبی بر روی سطوح مختلف

نصب و اجرای پارکت بر روی سیمان

در ساختمان‌هایی که کف آنها از سیمان ساخته شده و قصد دارید از کفپوش چوبی برای زیباسازی آن استفاده کنید، ابتدا به کف‌سابی نیاز خواهید داشت. با انجام این کار، کلیه ناهمواری‌هایی که روی زمین وجود دارد پاک خواهد شد. سپس باید گردوغبار را پاک کنید. هر گونه رطوبت و یا نم بر روی سطوح سیمانی قبل از نصب پارکت باید کاملاً برطرف شود. بعد از برطرف‌شدن رطوبت می‌توانید نصب را آغاز کنید.

نصب‌کردن پارکت روی پله‌ها

انواع روش‌های نصب پارکت چوبی بر روی پله، مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. نصب پارکت روی پله‌ها دقت بسیار بالایی را می‌طلبد؛ چرا که گذاشتن پارکت در لبه‌ها و گوشه‌های پله‌ها اگر بادقت انجام نشود نتیجه کار رضایت‌بخش نخواهد بود.

توجه داشته باشید که روش نصب پارکت شامل جزئیات زیادی است که فقط در حین کار با آن‌ها مواجه خواهید شد. به همین دلیل بهتر است این کار را به یک نصاب پارکت حرفه‌ای بسپارید.

نصب‌کردن پارکت روی پله‌ها

6 اصل مهم در نصب پارکت چوبی

با رعایت اصول مهم در انواع روش‌های نصب پارکت چوبی مطمئناً کار باکیفیت‌تری را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت قصد داریم به ذکر شش اصل مهم در نصب پارکت‌های چوبی بپردازیم.

اصل ۱- زیرسازی خوب و بهینه

قبل از اجرا و نصب پارکت لازم است که زیرسازی خوب و بهینه‌ای ایجاد کنیم که قطعاً تأثیر خوب و مستقیمی بر نتیجه کار خواهد داشت.

اصل ۲- ازبین‌بردن رطوبت کف

رطوبت باعث تورم کف‌پوش‌های چوبی می‌شود. به همین دلیل سطح باید کاملاً خشک و عاری از هرگونه رطوبت باشد.

اصل ۳- هموارکردن برجستگی‌ها

برجستگی‌هایی که در سطح زیرین وجود دارند باعث می‌شوند که سطح پارکت ناهموار شده و احتمالاً منجر به پارگی و سوراخ در تایل‌ها خواهد شد.

اصل ۴- سم‌پاشی کردن محیط

فضای زیر کف‌پوش محل مناسبی برای زندگی مورچه‌ها، موریانه‌ها و دیگر حشرات است. به همین دلیل ابتدا باید نسبت به سم پاشی تمام اقدام کرده و بعد پارکت گذاشته شود.

اصل ۵- سازگاری کف‌پوش با محیط

کف‌پوش‌های چوبی تحت شرایط دمایی مختلف انبساط و انقباض را تجربه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است حداقل دو روز قبل از نصب آن‌ها را در محلی که قرار است نصب شوند، قرار دهید. با رعایت این اصل، کفپوش‌ها با شرایط محیطی سازگار شده و پس از نصب، تغییرات کمتری در آن‌ها مشاهده خواهد شد.

اصل ۶- محکم کردن موزاییک و سرامیک‌های زیرین

اگر قصد دارید روی موزاییک و سرامیک را پارکت کنید، ابتدا لازم است که تمامی موزاییک و سرامیک‌های زیرین را محکم نمایید. سرامیک‌ها و موزاییک‌های شل زیر پارکت به‌مرورزمان باعث جداشدن و لق شدن پارکت چوبی از سطح خواهند شد.

6 اصل مهم در نصب پارکت چوبی

انواع مختلف روش‌های نصب پارکت چوبی

باتوجه‌به شرایط محیطی و سبک دکوراسیون امکان چیدمان تایل‌ها با طرح‌ها و مدل‌های مختلف امکان‌پذیر است. امروزه شاهد تنوع در انواع روش‌های نصب پارکت چوبی هستیم که در این قسمت به چند مورد می‌پردازیم:

نصب شناور

در این روش، تخته‌های پارکت به یکدیگر متصل نمی‌شوند و روی زیرلایه نصب می‌شوند.

  • مزایا: نصب سریع و ساده، قابل‌حمل و جابه‌جایی، بدون نیاز به چسب، اجازه تغییر در آینده را می‌دهد.
  • معایب: ممکن است کمی سختی در تصحیح تخته‌ها و اصطکاک باشد.

نصب با چسب

تخته‌ها با استفاده از چسب مخصوص به زیرلایه چسبانده می‌شوند.

  • مزایا: ثبات بالا، کاهش صدا
  • معایب: نیاز به مهارت بالا در نصب، ممکن است زمان‌بر باشد.

نصب با میخ‌ زنی

تخته‌ها را با استفاده از میخ و چکش به زیرلایه می‌زنند.

  • مزایا: ثبات بالا، نصب سریع‌تر نسبت به نصب با چسب.
  • معایب: نیاز به ابزارهای خاص، ایجاد صدای زیاد در فرایند نصب.

نصب با پیچ

تخته‌ها را با استفاده از پیچ به زیرلایه می‌پیچند.

  • مزایا: ثبات بالا، قابل‌تعویض و تغییر، ساده در صورت نیاز به تعمیرات.
  • معایب: ممکن است زمان‌بر باشد، نیاز به توانایی در کار با ابزارهای پیچ‌گوشتی.

قفل‌زنی مکانیکی پارکت چوبی

در انواع روش‌های نصب پارکت چوبی سیستم قفل‌زنی مکانیکی، تخته‌های پارکت را با استفاده از سیستم‌های قفل‌زنی خاص به یکدیگر متصل می‌کنند. این سیستم‌ها به‌صورت مکانیکی قفل می‌شوند و نیاز به چسب، میخ یا پیچ ندارند.

  • مزایا: نصب سریع، قابل‌حمل و جابه‌جایی، نیاز به چسب ندارد
  • معایب: محدودیت در اعمال تغییرات، قابلیت تعمیر محدود

 علاوه بر روش‌های مختلف نصب، الگوها و چیدمان‌های متعددی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نصب آجری شکل: در این مدل، چیدمان تایل‌ها مشابه با چیدمانی است که در تایل‌های آجر مشاهده می‌کنیم. یعنی تایل‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند درست مثل دیوار‌های آجری.
  2. نصب جناقی: در این روش تایل کفپوش چوبی باید به‌صورت زیگزاگ به یکدیگر متصل شوند.
  3. نصب خطی: یکی از ساده‌ترین روش‌های نصب کف پوش چوبی محسوب می‌شود. در این روش، تایل‌ها به‌موازات یکدیگر در یک خط قرار می‌گیرند.
  4. نصب هفت و هشت: همان‌طور که از نام این پترن پیداست، نصاب تایل‌ها را به شکل هفت و هشت در کنار هم می‌چیند.
  5. طرح حصیری: در این طرح، نصاب چند بلوک از تایل‌های پارکت را کنار هم قرار می‌دهد که معمولاً بین سه تا پنج عدد تایل برآورد شده است. در مرحله بعد، این بلوک‌ها در جهت مخالف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این روش برای منازل و فضا‌های کلاسیک و سنتی مناسب است.

قفل‌زنی مکانیکی پارکت چوبی 

بهترین پارکت چوبی را از پارس آرای کوهستان تهیه کنید

پارکت‌های چوبی در طرح و مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند و انتخاب این محصول امری سلیقه‌ای است و هر فرد با درنظرگرفتن بودجه و شرایط خود می‌تواند پارکت‌های باکیفیتی را برای محیط زندگی و یا کار خود انتخاب کند. اما باتوجه‌به این که انواع روش‌های نصب پارکت چوبی از جمله مسائلی است که نقش بسزایی در کیفیت نهایی کار ایفا می‌کند و بهتر است قبل از خرید پارکت با کارشناسان باتجربه مجموعه پارس آرای کوهستان مشورت کنید. با این کار بهترین نوع از پارکت چوبی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

 

برچسب ها: