انواع ترموود از نظر مصرف در صنعت ساخت‌وساز

به‌مرورزمان بسیاری از افراد برای زیباسازی نمای داخلی یا خارجی محل زندگی یا کار خود به سمت متریال‌هایی ایمن و طبیعی سوق داده می‌شوند. یکی از بهترین متریال‌ها در صنعت ساختمان ترموود است. ترموود از نظر پایداری و عدم آسیب‌رسانی به محیط‌زیست در مقایسه با بسیاری از محصولات مشابه، در وضعیت بهتری قرار دارد. اما چند نوع ترموود وجود دارد و هر یک از آن‌ها در چه مواردی مورداستفاده قرار می‌گیرند و با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند؟ در این مطلب از سایت پارس آرای کوهستان انواع ترموود از نظر مصرف را به شما معرفی می‌کنیم.

تقسیم‌بندی انواع ترموود از نظر مصرف

چوب ترموود محصولی بسیار کاربردی و مفید است که در طول فرایندی خاص موسوم به ترمو تولید می‌شود. این چوب تحت‌تأثیر دمای 200 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد و بخار استفاده شده در طول این فرایند نقش یک گاز محافظ را ایفا کرده و باعث جلوگیری از آسیب‌دیدن و ایجاد شکاف در طول روند تولید می‌شود. از ترموود هم می‌توان برای پوشش کف و دیوار و هم به‌عنوان قسمتی از نمای سازه استفاده کرد. بااین‌وجود انواع مختلفی از ترموود در بازار موجود هستند که ممکن است اطلاعات چندانی از آن‌ها نداشته باشید. به همین دلیل در ادامه این قسمت انواع ترموود از نظر مصرف را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع ترموود از نظر نوع چوب درختان به شرح زیر هستند:

  • سخت‌چوب: به ترموودی که با استفاده از چوب درختان پهن‌برگ مانند زبان‌گنجشک تهیه شده باشد، ترموود سخت‌چوب می‌گویند. از این ترموودها عمدتاً در مناطقی که نیاز به مقاومت بیشتری دارد استفاده می‌کنند
  • نرم‌چوب: به ترموودی که با استفاده از چوب درختان سوزنی برگی مانند کاج تهیه می‌شود، ترموود نرم‌چوب می‌گویند. از این محصول در اغلب موارد برای نمای ساختمان و دیوارها استفاده می‌کنند

انواع ترموود از لحاظ پروفیل و چگونگی مصرف آن‌ها در سازه

به‌طورکلی چوب‌های ترموود به شکل پروفیل‌های 3 الی 6 متری در دسترس کاربران قرار دارند. این دسته از پروفیل‌ها در دو نوع شیاردار و بدون شیار تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارند و در بخش‌های خاصی از سازه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع ترموودها از نظر نوع پروفیل به شرح زیر هستند:

  • پروفیل کف یا همان Deck به علت وجود شیار، بهترین گزینه برای فضاهایی مثل استخر و حیاط است و به‌عنوان کف‌پوش مورداستفاده قرار می‌گیرد
  • پروفیل چهار تراش ساده یا همان SHP کاربردهای متفاوتی دارد و هم در فضاهای داخلی و هم در فضاهای خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد
  • نوع دیگری از پروفیل‌های ترموود، پروفیل‌های لمبه یا به بیانی دیگر UTV و UTS هستند که به علت اتصال خشکی که برقرار می‌کنند در بسیاری از موارد برای نمای ساختمان مصرف می‌شوند

انواع ترموود از لحاظ پروسه تولید

در این بخش از مطلب انواع ترموود از نظر مصرف می‌خواهیم یک تقسیم‌بندی رایج دیگر برای ترموودها را به شما معرفی کنیم. به‌طورکلی عاملی که کیفیت متریالی مثل ترموود را تعیین می‌کند، نوع چوبی است که در طول پروسه ساخت مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما به همراه کیفیت مواد اولیه، روش تولید هم تأثیر بالایی بر روی نتیجه نهایی دارد. به‌طورکلی انواع ترموود از نظر روش تولید مطابق استاندارهای ترمو به دودسته ترمو اس و ترمو دی تقسیم می‌شوند.

حرف اس در ترمو اس به معنای پایداری و ثبات محصول است. به‌طورکلی برای تولید این نوع ترموود ماده اولیه تا 180 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند. همین موضوع نیز باعث مقاوم‌سازی محصول نهایی می‌شود. ثبات نسبی در ابعاد و سایر خصوصیات ترمو اس، این آیتم را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در فضاهای داخلی تبدیل کرده است. از طرفی دیگر کلمه دی در ترمو دی به منی دوام است.

به‌طورکلی برای تولید ترمو دی چوب تا دمای 220 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند و همین موضوع نیز باعث می‌شود محصول نهایی این پتانسیل را داشته باشد تا در شرایط آب‌وهوایی مختلف دوام کافی را داشته باشد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی انواع ترموود از نظر مصرف را معرفی کردیم، در همین راستا نیز می‌خواهیم به کاربرد ترموودهای دی اشاره کنیم. به‌طورکلی از این ترموودها در فضاهای باز و برای ساخت سازه‌هایی مانند آلاچیق، پرگولا، استخر و همچنین کف‌پوش‌های فضای باز استفاده می‌شود.

خرید انواع ترموود فنلاندی از مجموعه پارس آرای کوهستان

انواع ترموودها هر یک از نظر مصرف تفاوت‌هایی با هم دارند که در این مطلب به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. تمامی گونه‌های ترموود دارای مراحل اجرا و نصب سریع و آسانی هستند و می‌توانند در برابر شرایط نامساعد جوی مقاومت زیادی از خود نشان دهند. از طرفی اگر به شنیدن صداهای بیرون از محیط علاقه‌ای ندارید، استفاده از ترموود را به شما توصیه می‌کنیم؛ چرا که یک عایق صوتی بی‌نظیر است. پارس آرای کوهستان از معتبرترین شرکت‌های فعال در زمینه چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان است. شما می‌توانید از طریق مجموعه ما برترین انواع ترموود باکیفیت فنلاندی را با قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا خریداری کنید.

سؤالات متداول

آیا امکان استفاده از چوب همه درختان برای تولید انواع ترموود وجود دارد؟

خیر نمی‌توان برای تولید ترموود از چوب همه درختان استفاده کرد. برای تولید ترموودها عمدتاً از چوب درخت‌هایی مثل کاج، نوئل، صنوبر، توس و کبوده از گونه درختان نرم‌چوب و چوب درختانی مثل راش، زبان‌گنجشک و بلوط برای درختان سخت‌چوب استفاده می‌شود.

انواع ترموود از نظر پروسه تولید کدام هستند و چه کاربردی دارند؟

از لحاظ پروسه تولید ترموودها به دودسته‌ای و دی تقسیم می‌شوند. نوع دی برای سازه‌های فضای باز و نوع اس برای فضاهای داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آیا استفاده از ترموود باعث تشدید آلرژی می‌شود؟

تحقیقات گوناگونی در این زمینه صورت‌گرفته که نتیجه آن‌ها ثابت کرده است ترموود هیچ نوع ماده شیمیایی از خود متصاعد نمی‌کند. به همین دلیل نیز برای افرادی که حساسیت‌های آلرژیک دارند، مشکلی از این نظر ایجاد نخواهد شد.

برچسب ها: