چگونه بهترین نوع چوب ترموود را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین نوع چوب ترموود به فاکتورهای متفاوتی مانند کاربرد موردنظر بستگی دارد. ترموود دارای انواع مختلفی است که هرکدام کاربردهای خاصی دارند. این چوب به دلیل استحکام زیاد، مقاومت بالا و زیبایی طبیعی در بسیاری از نقاط ساختمان مانند کف، دیوار، اطراف استخر، درب و پنجره، سقف و .. استفاده می‌شود.

چوب ترموود در طول مراحل ساخت تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود؛ این حرارت‌دهی بالا باعث تغییر ساختار شیمیایی چوب می‌شود و استحکام و قدرت بالایی در آن ایجاد می‌کند. از دیگر مزایای ترموود مقاومت در برابر حشراتی مثل موریانه و میکروارگانیسم‌هایی است که به چوب علاقه دارند. در این مطلب انواع ترموود را برای انتخاب بهترین نوع بررسی می‌کنیم.

ترموود از چوب چه درختانی ساخته می‌شود؟

برای انتخاب بهترین نوع چوب ترموود ضروری است که بدانیم این نوع از چوب از چه درختانی ایجاد می‌شود. از درختانی که سهم بیشتری در تولید ترموود دارند می‌توان به درخت کاج، زبان‌گنجشک و راش اشاره کرد. ترموود ساخته شده از هر کدام از این درختان می‌تواند دارای ویژگی‌های خاص خود باشد، اما همه ترمودها از مقاومت و استحکام بالا برخوردار هستند.

کشورهای اروپا شمالی و اسکاندیناوی با داشتن جنگل‌های وسیع از درختان کاج، زبان‌گنجشک و راش اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های ترموود هستند. هرچند کشورهایی مانند ایالات متحده نیز سهمی از بازار را از آن خود کرده‌اند.

به طور کل از درختان سوزنی‌برگ مثل کاج و همین‌طور سرو و صنوبر ترموود سخت‌چوب، و از درختان پهن‌برگ مانند زبان‌گنجشک، افرا، گردو، بلوط و راش ترموود نرم‌چوب تولید می‌شود که هر نوع ترموود کاربرد خاص خود را دارد.

انتخاب بهترین نوع چوب ترموود از میان ترموود سخت‌چوب یا نرم‌چوب

انتخاب بهترین نوع چوب ترموود برای محل موردنظر از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انتخاب ترموود نرم‌چوب و یا ترموود سخت‌چوب باید به مواردی مانند آفتاب خوردن آن، شرایط جوی محل نصب، فشاری که ممکن است روی چوب وارد شود و… توجه کرد.

از نظر علم گیاه‌شناسی چوب‌ها به دودسته تقسیم می‌شوند:

  • چوب‌های نرم: چوب درختان پهن‌برگ مانند گردو، راش و زبان‌گنجشک
  • چوب‌های سخت: چوب درختان سوزنی‌برگ مثل کاج، صنوبر و سرو

ترموود نرم‌چوب

به طور کل چوب‌های نرم به دلیل استحکام بالا و تطبیق‌پذیری در موارد مختلفی مثل کفپوش و مبلمان، عرشه قایق، ساخت محوطه و … استفاده می‌شوند. درختان پهن‌برگ که چوب‌های نرم از آنها گرفته می‌شود رشد سریع‌تری به نسبت سوزنی‌برگ‌ها دارند. چوب‌های نرم انعطاف‌پذیرتر از چوب‌های سخت هستند و باتوجه‌به چگالی کمترشان وزن کمتری دارند. ترموود نرم‌چوب می‌تواند انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان باشد.

ترموود سخت‌چوب

چوب‌های سخت از درختان سوزنی‌برگ تولید می‌شوند که تراکم بالاتر آنها باعث بالارفتن چگالی و وزنشان می‌شود. این ساختار متراکم و پیچیده باعث می‌شود که چوب‌های سخت استحکام و دوام بالاتری از خود نشان دهند و در صنایع و محصولات مختلفی مورداستفاده باشند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ساخت‌وساز
  • قایق‌سازی
  • مبلمان
  • روکش دیوار
  • آلات موسیقی
  • کف‌پوش

درختان سوزنی‌برگ به نسبت پهن‌برگ‌ها زمان بیشتری برای رشد نیاز دارند. فراوری و ترموسازی چوب‌های سخت نیز هزینه و زمان بیشتری دارد. سخت‌چوب‌ها نسبت به چوب‌های نرم انعطاف‌پذیری پایین‌تری دارند و در پروژه‌های استفاده می‌شوند که نیاز به استحکام و مقاومت بالا داشته باشند. نجارها به ترموود سخت‌چوب علاقه زیادی دارند و به علت داشتن رگه چوب‌های زیبا و رنگ و بافت بی‌نظیرش در موارد مانند مبل‌های استخوانی چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب بهترین نوع چوب ترموود از میان ترموود وارداتی یا تولید داخل

فرآیند تولید ترموود برای اولین‌بار در فنلاند انجام شد و کشور‌های شمال اروپا و اسکاندیناوی با داشتن جنگل‌ها و درختان باکیفیت پیشرویان صنعت ترموود هستند. از برترین تولیدکنندگان ترموود می‌توان به فنلاند، آلمان، کانادا و به‌خصوص استونی اشاره کرد. ترموود وارداتی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. اما باید عنوان کرد که شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی در سالهای اخیر به تولید ترموود مشغول هستند که از قیمت مناسبی برخوردار هستند. با این حال ترموود وارداتی از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

برای استانداردسازی و یکسان‌سازی فرایند تولید ترموود، انجمن بین المللی ترموود فنلاند تأسیس شده است که بر استانداردهای تولید ترموود در جهان نظارت می‌کند. برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید ترموود در ایران از استانداردهای این انجمن برای تولید محصولات خود پیروی می‌کنند.

شرایط جوی ایران برای رشد درختان باکیفیت برای تولید ترموود مناسب نیست و چوب خام باید از خارج کشور تهیه شود. هرچند به دلیل تحریم، واردات تنها از کشور روسیه انجام می‌شود که خود از تولیدکنندگان ترموود است. هرچند متأسفانه به دلیل عدم دسترسی آسان به مواد اولیه مناسب برای تولید ترموود باکیفیت، کیفیت بسیاری از تولیدات ترموود داخلی پایین است، اما به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به ترموود وارداتی همچنان مورد استقبال است.

انتخاب بهترین نوع چوب ترموود از میان کلاس‌های S و D

چگونگی فرایند تولید چوب ترموود پیچیدگی‌های خاصی دارد و بر اساس سختی و نرمی چوب و همین‌طور نوع درخت ممکن است متفاوت باشد. چوب ترموود با قرارگرفتن در شرایط سخت باحرارت بالا تولید می‌شود. باحرارت دادن به چوب ترکیبات شیمیایی چوب دچار تغییراتی می‌شود که برای استحکام و مقاومت آن مفید هستند. همین‌طور مقدار حرارت تأثیر بسزایی روی ظاهر چوب دارد.

به طور کل ترموود از نظر شیوه و مقدار انجام فرایند حرارت‌دهی به دودسته تقسیم می‌شود:

  • ترموود کلاس S: حرف S به معنی Stability (پایداری و مقاومت) است. حدود ۶ تا ۸ درصد باتوجه‌به رطوبت محیط تغییر ابعاد می‌دهند. حداکثر دمای لازم برای تولید این گروه از ترموودها ۱۹۰ درجه است. چوب‌های نرم کلاس S در دمای ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد و چوب‌های سخت در دمای ۱۹۰ درجه پخته می‌شوند
  • ترموود کلاس D: حرف D به معنای Durability (دوام و ماندگاری) است. بین ۵ تا ۶ درصد ممکن است تغییر ابعاد داشته باشند. چوب‌های نرم کلاس D در ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و چوب‌های سخت در ۲۱۲ درجه پخته می‌شوند

طراحی طبیعی و بادوام با بهترین نوع ترموود وارداتی

برای انتخاب ترموود مناسب باید ویژگی‌های محل نصب کاملاً در نظر گرفته شده و با ویژگی‌های ترموود مناسب آن تطبیق داده شود. مجموعه پارس آرای کوهستان با واردکردن ترموود با بالاترین کیفیت و برخورداری از تیمی کارشناسان و مجریان ترموود می‌تواند در انتخاب بهترین نوع ترموود برای فضای موردنظر به شما کمک کند. پارس آرای کوهستان همچنین مفتخر است که با تیمی مجرب تمامی خدمات نصب ترموود با بالاترین کیفیت را به شما ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

ترموود از چوب چه درختانی تولید می‌شود؟

ترموود از چوب انواع درختان تولید می‌شود. معمول‌ترین درختانی که در تولید ترموود نقش دارند کاج، زبان‌گنجشک و راش هستند.

بهترین نوع ترموود کدام نوع است؟

انتخاب بهترین نوع چوب ترموود باید بر اساس فضای و محل نصب باشد. محل نصب باید توسط افراد باتجربه مورد بررسی قرار بگیرد و نوع ترموود مورداستفاده انتخاب شود.

ترموود تولید داخل بهتر است یا وارداتی؟

به دلیل عدم دسترسی آسان به مواد اولیه باکیفیت، ترموودهای تولید ایران کیفیت ترموودهای وارداتی را ندارند. هرچند قیمت آنها مناسب‌تر ارزان‌تر است.

برچسب ها: