ترموود؛ متریالی مناسب برای محیط‌های مرطوب

بسیاری بر این باور هستند که ترموود فقط در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی به‌کار می‌رود؛ اما نحوه تولید منحصربه‌فرد ترموود، این متریال را از سایر متریال‌های چوبی متمایز می‌کند و باعث افزایش کاربرد آن در مصارف گوناگون می‌شود. فراوری همراه با فشار بخار این متریال و مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب، باعث شده است تا ترموود به گزینه‌ای مناسب برای محیط‌های مرطوب تبدیل شود. به‌همین دلیل معماران و طراحان داخلی ساختمان‌ها، استفاده از ترموود در استخر و سونا را توصیه می‌کنند.

ترموود در ساخت استخر و سونا
ترموود در ساخت استخر و سونا

 

چرا باید از ترموود در ساخت استخر و سونا استفاده کرد؟

ترموود نوعی متریال چوبی است که با استفاده از فراوری همراه با فشار بخار حرارتی تولید می‌شود و این فراوری کاربرد آن را در ساخت نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، آلاچیق، دکنیگ، پرگولا، تزئینات چوبی، پارکت، سونا و استخر و … افزایش می‌دهد. استحکام و عایق بودن این متریال، آن را از سایر چوب‌های معمولی متمایز کرده و باعث کاربردهای گوناگون آن شده است.

برخی از ویژگی‌های ترموود عبارتند از:

  • سازگار با محیط‌زیست و عدم واردکردن مواد مضر به داخل جو
  • جذب رطوبت کم‌تر نسبت به سایر متریال‌های چوبی
  • مقاومت در برابر انواع پوسیدگی و کپک‌زدگی
  • عایقی حرارتی مناسب
  • مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه
  • تنوع رنگ بالا و افزایش زیبایی دکوراسیون و نماها
  • بدون مواد شیمیایی و ضرر برای سلامت انسان

با توجه به این ویژگی‌ها و سایر خصوصیات منحصربه‌فرد این متریال، استفاده از ترموود در استخر و سونا بسیار رایج است. در ادامه به ویژگی‌هایی می‌پردازیم که این متریال را به گزینه‌ای مناسب برای طراحی سونا و استخر تبدیل می‌کند.

ترموود؛ متریالی با طول عمر بالا برای استفاده در سونا و استخرها

یکی از دلایل استفاده از ترموود در استخر و سونا، طول عمر بالا و کاهش هزینه‌های ناشی از آن است. ترموود در شرایط بهینه طول عمری ۳۰ساله دارد و برای ساخت سونا و استخر از جمله متریال‌های مقرون‌به‌صرفه به‌شمار می‌رود.

استفاده از ترموود در استخرها
استفاده از ترموود در استخرها

استفاده از ترموود در استخرها هزینه نگهداری کمی دارد

ترموود متریالی است که برای افزایش طول عمر و نگهداری بلندمدت آن، نیازی به افزودن مواد شیمایی و افزودنی ندارد. متناسب با شرایط آب‌وهوایی موجود و میزان رفت‌وآمد و تماس مستقیم این متریال با نور خورشید، ترموودها طول عمر متفاوتی دارند. برخی طراحان برای حفظ زیبایی و افزایش ماندگاری آن، استفاده از رنگ‌روغن را به‌عنوان پوششی برای ترموود، هر 5 سال یکبار توصیه می‌کنند.

مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت؛ اصلی‌ترین دلیل استفاده از ترموود در استخر و سونا

به جز ویژگی‌های منحصربه‌فرد ترموود، اصلی‌ترین دلیل برای استفاده از این متریال در سونا و استخرها، مقاومت و عایق بودن بالای آن در برابر آب، باران و رطوبت است. فرایند متفاوت تولید این متریال جذب رطوبت را در بالاترین حد خود انجام می‌دهد و با تجزیه آب موجود در خود، به حداکثر مقاومت در برابر شرایط مرطوب می‌رسد. عدم استفاده از مواد شیمیایی و به‌کارگیری فراوری حرارتی، ابعاد ترموود را در شرایط مرطوب ثابت نگه می‌دارد و در صورت تماس با آب هیچ اثری از پوسیدگی در آن به وجود نمی‌آید.

عدم نفوذ حشرات به درون ترموود
عدم نفوذ حشرات به درون ترموود

عدم نفوذ حشرات به درون ترموود ایمنی آن را برای استفاده در استخر و سونا افزایش می‌دهد

جذب رطوبت کم‌تر ترموود نسبت به سایر متریال‌های چوبی، از ترک‌خوردن و شکستگی آن جلوگیری می‌کند. افزایش قدرت عایق‌بندی این متریال در برابر گردوغبار، حشرات و رطوبت به دلیل نوع تولید آن، مانع از نفوذ حشراتی موذی مانند مورچه و موریانه در این متریال می‌شود.

همچنین حرارت بالای به‌کاررفته در تولید ترموود، با ازبین‌بردن رطوبت مازاد موجود در بافت آن، مانع از رشد کپک‌ها می‌شود و درصد پوسیدگی این متریال را توسط حشرات به حداقل می‌رساند. بر اساس همین دلایل استفاده از ترموود در استخر و سونا ایمنی افراد را تا میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

بهداشت بالای ترموود؛ از دلایل استفاده از این متریال برای استخر و سونا

با توجه به لزوم وجود نظافت در مکان‌هایی مانند سونا و جکوزی، در ساخت آن‌ها باید از متریالی استفاده شود که این هدف را در پی داشته باشد. عدم استفاده از مواد شیمایی در تولید و رنگ‌آمیزی ترموود و واکنش مواد به‌کاررفته در آن با حرارت، علاوه بر ایجاد طرح‌های زیبا و متنوع، بهداشت این متریال را افزایش می‌دهد و استفاده از ترموود در استخر و سونا را به گزینه اول طراحان برای این بخش‌های ساختمانی تبدیل می‌کند.

کدام نوع از ترموود برای سونا و استخر پیشنهاد می‌شود؟

ترموود با توجه به گره‌های موجود در چوب، رطوبت چوب، سن درخت و ساختار الیاف به دو دسته چوب نرم و چوب سخت تبدیل می‌شود. ترموودهای نرم به دلیل تراکم کم‌تر و داشتن فیبر و سلولز سبک‌تر، توانایی جذب گرما را ندارند و این عامل در هنگام نشستن یا راه‌رفتن روی آن، باعث آسیب‌زدن به بدن نمی‌شود.

بر خلاف چوب‌های نرم، نوع سخت این متریال به دلیل سرعت بالای گرم‌شدن و افزایش دمای سطح چوب، احتمال سوختگی و آسیب به اعضای بدن را دارد و به همین دلیل استفاده از ترموودهای نرم برای استخر و سونا مناسب‌تر است.

در هنگام استفاده از ترموود در استخر و سونا باید به میزان رطوبت محیط نیز توجه بالایی داشت. هرچه میزان رطوبت ترموود به صفر نزدیک باشد، دوام آن در استخر و سونا افزایش می‌یابد. رطوبت‌های بالای 10 درصد امکان پیچ‌خوردن و جمع‌شدن چوب ترموود مورد استفاده در استخر و سونا را افزایش می‌دهند.

مناسب‌ترین ترموود
مناسب‌ترین ترموود

مناسب‌ترین ترموود برای استخر و سونا را از پارس آرای کوهستان بخواهید

استفاده از ترموود باکیفیت عاملی مهم در افزایش طول عمر و ایمنی سازه‌ها است. مراکز متعددی این متریال چوبی را عرضه می‌کنند که شناخت معتبرترین مراکز به انتخاب ترموود مناسب برای استخر و سونا کمک فراوانی می‌کند.

پارس آرای کوهستان ارائه‌دهنده ترموودهای باکیفیت و وارداتی از فنلاند است. مجموعه ما با طراحی و اجرای انواع پارکت‌های چوبی، آلاچیق‌ و پرگولا، نماهای ترموودی، دکینگ‌ها، مبلمان چوبی فضاهای باز و مرطوب، مبلمان و المان‌های شهری، خانه‌های چوبی و روف‌گاردن‌ها خدمات فراوانی را در زمینه ساخت سازه‌های ترموودی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مشاهده بخش‌های مختلف سایت، علاوه بر آگاهی از خدمات متنوع ما، ترموود مناسب برای استخر و سونا را سفارش دهید.

برچسب ها: