از بین بردن لکه روی ترموود ممکن است

یکی از نکات مهم در افزایش طول عمر متریال‌های ساختمانی به‌خصوص چوب‌ها، شست‌وشو و تمیز نگه‌داشتن سطح آن‌ها است. چوب ترموود یکی از این مصالح ساختمانی مهم است که معمولاً در نمای ساختمان، روف‌گاردن، کف‌پوش‌ها و حتی در داخل سونا استفاده می‌شود. چوب ترموود یک محصول مقاوم و باکیفیت است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود برای استفاده در فضاهای خارجی و داخلی مناسب می‌باشد. یکی از اتفاقات رایجی که ممکن است برای چوب‌های ترموود رخ دهد ایجاد لکه روی سطح آن‌ها است. در این صورت نیاز به راهکارهایی برای ازبین‌بردن لکه روی ترموود دارید. در این مطلب به بررسی روش‌های پاک‌سازی لکه روی چوب ترموود و اقدامات طلایی برای رفع این مشکل می‌پردازیم.

مراحل و روش‌های پاک‌کردن لکه از روی چوب ترموود

برای ازبین‌بردن لکه روی ترموود نیاز به انجام مراحل مختلف دارید. از جمله این مراحل می‌توان به شناسایی نوع لکه، استفاده از تمیزکننده تخصصی، استفاده از تست پاک‌‌کنندگی روی یک نقطه، تهیه و درست‌کردن مخلوط‌های شوینده و استفاده از محلول‌های گیاهی و طبیعی اشاره کرد. در ادامه به این مراحل و راهکارها می‌پردازیم.

شناسایی نوع لکه؛ اولین اقدام برای ازبین‌بردن لکه روی ترموود

ابتدا لازم است نوع لکه را شناسایی کنید. قبل از اقدام به ازبین‌بردن لکه نیاز به بررسی دقیق آن دارید. شناسایی نوع لکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از محلول مطابق با لکه، اقدام به شست‌وشوی کثیفی‌های روی چوب ترموود کنید. با توجه از نکاتی مانند بررسی اندازه لکه، نوع لکه و بسیاری از موارد دیگر می‌توانید محلول تمیز‌کننده مناسب را انتخاب کنید.

استفاده از تمیز‌کننده‌های تخصصی

هرچه سریع‌تر پس از ایجاد لکه، به تمیزکردن آن بپردازید. این کار مانع نفوذ لکه به عمق چوب می‌شود. همچنین توصیه می‌شود پس از شناسایی نوع لکه از مواد تمیزکننده ملایم استفاده کنید. همچنین در برخی از موارد اسپری تمیزکننده چوب یا مخلوط آب و سرکه مناسب هستند.

تست تمیزکنندگی روی یک نقطه

باتوجه‌به اینکه چوب ممکن است با تمیزشدن توسط یک پاک‌کننده غیرمرتبط دچار خرابی شود یا رنگ آن پاک شود، توصیه می‌شود که قبل از استفاده از هر ماده شیمیایی، آن را در یک نقطه کوچک از چوب ترموود تست کنید تا از عدم تأثیر منفی بر رنگ و ساختار چوب اطمینان حاصل شود. همچنین درصورتی‌که اقدام ازبین‌بردن لکه روی چوب ترموود با موفقیت همراه بود از همان محلول برای تمیزکردن کامل چوب استفاده کنید.

تهیه مخلوط‌های تمیزکننده برای تمیزکردن لکه ترموود

استفاده از ترکیبات خاص نیز یکی دیگر از اقدامات مهم در ازبین‌بردن لکه روی ترموود است. البته این مورد نیز بستگی به نوع لکه ایجاد شده دارد. اما به‌طورکلی برخی از مخلوط‌های خاص با استفاده از مواد مختلف باعث تمیزشدن لکه می‌شوند.

از جمله این مواد شوینده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوانه ذرت
  • بی‌کربنات سدیم
  • آب

استفاده از مواد طبیعی و گیاهی برای ازبین‌بردن لکه روی ترموود

اگر لکه شناسایی شده توسط پا‌ک‌کننده‌های شیمیایی و محلول‌های دست‌ساز از بین نرود برای رفع این مشکل استفاده از مواد گیاهی و طبیعی توصیه می‌شود. برخی از مایعات طبیعی مانند روغن‌زیتون یا روغن کنجد برای پاک‌سازی لکه‌ها مفید هستند. این مواد می‌توانند به نرمی لکه را حل کرده و از سطح چوب جذب کنند. استفاده از روغن‌های گیاهی همچنین باعث براق و شفاف‌شدن ترموود نیز می‌شود.

استفاده از موادی مانند جوش‌شیرین و خمیردندان

استفاده از برخی محلول‌ها مانند جوش‌شیرین و خمیردندان نیز از دیگر روش‌های ازبین‌بردن لکه روی ترموود به شمار می‌آیند. برای استفاده از محلول جوش‌شیرین نیاز است تا ابتدا این محلول را درست کنید. ابتدا یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با یک قاشق آب مخلوط کنید و روی لکه بریزید سپس به شکل دایره‌ای آن را تمیز کنید. استفاده از جوش‌شیرین باعث کم‌رنگ‌شدن لکه و درنهایت پاک‌شدن آن می‌شود.

درصورتی‌که استفاده از جوش‌شیرین باعث ازبین‌رفتن لکه نشد، استفاده از خمیردندان نیز می‌تواند به پاک‌کردن سطوح کثیف روی چوب ترموود کمک کند. برای استفاده از خمیردندان ابتدا مقداری خمیردندان روی چوب بریزید و با استفاده از یک‌پارچه نخی تمیز مقدار ریخته شده را پخش کنید. نکته قابل‌توجه درباره استفاده از خمیردندان برای تمیزکردن سطح ترموود این است که استفاده زیاد از این ماده باعث مات و کدرشدن سطح چوب می‌شود. در انتها نیاز است تا قبل از هر اقدامی نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنید؛ زیرا در برخی مواقع ممکن است بر اثر واکنش مایع یا محلول پاک‌کننده با چوب گازهای سمی تولید شوند و به شما آسیب برسانند.

خرید انواع ترموود از پارس آرای کوهستان

پارس آرای کوهستان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های فروش چوب‌های صنعتی در زمینه‌های ساختمانی است. مجموعه ما از اصلی‌ترین واردکننده‌های محصولات چوبی در صنعت ساختمان‌سازی کشور است. شما می‌توانید با بررسی دقیق سایت مجموعه ما از سایر خدمات پارس آرای کوهستان اطلاع پیدا کنید.

سؤالات متداول

چگونه از ایجاد لکه روی سطح ترموود جلوگیری کنیم؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات در نگه‌داری مصالح ساختمانی رسیدگی مداوم به آن‌ها است که باعث افزایش سلامت این محصولات می‌شود. اگرچه چوب ترموود به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی و حرارت بالا می‌تواند در بازه زمانی طولانی‌مدت سالم بماند، ایجاد لکه روی آن اتفاق می‌افتد. از همین رو برای استفاده از این نوع محصولات در بلندمدت توصیه می‌شود که در صورت اتفاقات کوچکی مانند ایجاد لکه نیز اقدامات لازم جهت رفع مشکل را انجام دهید.

عامل اصلی آلودگی و لکه‌دار شدن سطح ترموود چیست؟

دررابطه‌با لک‌شدن چوب ترموود دلایل بسیار زیادی دخیل هستند. اما اصلی‌ترین دلیل آلودگی سطح ترموود است. چوب ترمو به دلیل استحکام بالای خود معمولاً در محیط‌هایی با فضای باز مانند نمای ساختمان یا روف‌گاردن استفاده می‌شود و برخورد بسیار زیاد این محصول چوبی باحرارت، آب، رطوبت و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند دلیل ایجاد آلودگی و لکه در روی سطح این چوب باشد.

برچسب ها: