ترموود متریالی کاربردی در معماری مدرن است

سبک معماری مدرن در دهه‌های نخست قرن بیستم میلادی ایجاد شد. در این سبک از معماری بر اصولی مانند سادگی، کارایی و کنار گذاشتن برخی ویژگی‌ها مانند لزوم تقارن تاکید می‌شود. این سبک در طراحی نمای ساختمان نیز با طرح‌های خلاقانه و جسورانه‌اش قابل شناسایی است. برای اجرای نمای مدرن از متریال‌های مختلفی مانند سیمان، سنگ، فلز و چوب استفاده می‌شود. از میان چوب‌های ساختمانی نیز چوب ترمو به‌دلیل مقاومت بالاتر و شکل‌پذیری محبوبیت بالایی دارد؛ بنابراین در این مطلب از مجموعه پارس آرای کوهستان با مزایا و ایده‌های ادغام ترموود در معماری مدرن آشنا می‌شویم.

چرا ترموود گزینه مناسبی برای ادغام در معماری مدرن است؟

یکی از ویژگی‌های متمایز معماری مدرن، استفاده صریح و بدون پوشش از مصالح ساختمانی است. حتی ممکن است در این روش معماری در نمای ساختمان، برخی از تأسیسات ساختمانی مانند لوله‌های فلزی را نیز مشاهده کنید؛ بنابراین در این سبک از طراحی تلاش می‌شود تا بافت، رنگ و جنس واقعی متریال قابل‌مشاهده باشد. این یکی از دلایل استفاده از ترموود در نمای بیرونی و داخلی در ساختمان‌های مدرن است.

اگرچه ترموود چوبی فراوری شده می‌باشد؛ اما ظاهر طبیعی خود را به طور کامل حفظ کرده است. همچنین شما می‌توانید بدون رنگ‌کردن از این متریال استفاده کنید. حتی به دلیل وجود استانداردهای مختلف و ترموودهای تولید شده از چوب درختان مختلف، طراحان به طیف گسترده‌ای از ترموودها از نظر رنگ و بافت دسترسی دارند.

مزایای استفاده از ترموود در ساخت نمای مدرن

اگر به‌تازگی تصمیم به ساخت خانه‌ای جدید گرفته‌اید و یا قصد تغییر نمای ساختمان را دارید یکی از گزینه‌های مناسب برای اجرای نمای ساختمان در سبک مدرن، ترموود است. بسیاری از مردم تصور می‌کنند چوب یک متریال طبیعی است که خیلی زود پوسیده می‌شود. اما این تصور در مورد ترموود درست نیست. زیرا ترموود چوبی است که به دلیل فرایند ترمو کردن و بدون استفاده از مواد شیمیایی طی این فرایند، ویژگی‌های آن ارتقا یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به ثبات ابعادی، ویژگی عایق در برابر صدا، طول عمر بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت و عوامل جوی اشاره کرد.

یک مزیت دیگر ترموود این است که امکان ادغام با سبک معماری مدرن و بسیاری از سبک‌های دیگر معماری را دارد. این چوب در ابعاد و رنگ‌های مختلفی در دسترسی است و به‌سادگی برش می‌خورد و حتی می‌توان آن را در اشکال سفارشی تولید کرد؛ بنابراین ویژگی تطبیق‌پذیری آن، ترموود را به متریالی عالی برای سبک‌های مختلف معماری تبدیل کرده است. برای مثال شما می‌توانید یک‌خانه تمام چوب را به سبک مدرن یا مینیمال ایجاد کنید. این روش برای خانه‌های جنگلی و ویلاها گزینه‌ای عالی است.

از سوی دیگر به‌سادگی می‌توان از ترموود در ساخت روف‌گاردن در طرح‌های مدرن استفاده کرد. کافی است از طراحان بخواهید تا با تأکید بر ویژگی‌های سبک مدرن، مانند استفاده مناسب از خطوط صاف و دوری از ایجاد اشکال سنتی و حکاکی و… بخش‌ها و آیتم‌های بام سبز را برای شما بسازند. همچنین بهتر است در این مورد خاص بر ایجاد زیرسازی حرفه‌ای نیز تأکید کنید.

امکان ساخت سازه‌ها و آیتم‌هایی در سبک مدرن با چوب ترموود

برای ادغام ترموود در معماری مدرن راهکارهای متنوعی وجود دارند. برای مثال یکی از این ایده‌ها استفاده از آن به‌عنوان دیوارپوش است. سطوح ترموودی، پژواک صدا را در فضاها کاهش می‌دهند. زیرا ترموود متریالی متخلخل است و شیره چوب نیز از درون آن تخلیه شده است؛ بنابراین می‌تواند عایقی مناسب در برابر صدا باشد. این دیوارپوش‌ها را می‌توان به‌صورت افقی یا عمودی یا با الگوهای تکرارشونده در فضاهای داخلی به کاربرد و ظاهری مدرن را در فضا ایجاد کرد.

اتاقک‌های سونا از سازه‌های پرکاربرد در سبک طراحی مدرن هستند و ترموود نیز یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت اتاقک سونا است. دلیل آن نیز مقاومت بالای ترموود در برابر حرارت و رطوبت است. البته با استفاده از برخی پوشش‌ها مانند لاک و روغن نیز می‌توان مقاومت این چوب را در برابر آب و رطوبت موجود در فضای سونا افزایش داد. برای مثال در هتل Kaktus Byko+Maria Gelpi در کشور اسپانیا از این چوب‌ها برای ساخت سونا استفاده شده است.

یکی دیگر از ایده‌های ادغام ترموود در معماری مدرن، ساخت پارتیشن‌ها با این متریال است. در واقع شما می‌توانید پارتیشن‌های جمع‌شونده یا حتی دیوارهای غیر باربر ترموودی را در فضاهای داخلی اداری و مسکونی ایجاد کنید.

از دیگر ایده‌ها نیز می‌توان به ساخت آیتم‌های مدرن مبلمان فضای باز برای بام سبز، محوطه‌سازی ویلا، پارک و… اشاره کرد. برای مثال امروزه طراحان از طرح‌هایی جدید، نوآورانه و مدرن برای ساخت سایبان‌ها و انواع پرگولا استفاده می‌کنند. ساخت آلاچیق در سبک مدرن و حتی میز و صندلی فضای باز در سبک مدرن نیز از روش‌های ادغام ترموود با طرح‌های مدرن در معماری و دکوراسیون است.

از ایده‌ها نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ساخت پایه چراغ‌های ایستاده که از عناصر مبلمان شهری است
  • ساخت پلکان چوبی مدرن در خانه‌های دوبلکس
  • ساخت نرده چوبی
  • ساخت فلاورباکس ترموودی
  • ساخت خانه حیوانات با الوارهای ترموود
  • ساخت آیتم‌های کوچکی مانند چراغ ترموودی
  • ساخت مجسمه‌های سبک مدرن با ترموود
  • ساخت ایستگاه اتوبوس با ترموود
  • ساخت آیتم‌های بازی کودکان با ترموود در پارک‌ها و حیاط ویلاها و باغ‌ها
  • ساخت دکینگ ترموود

اجرای نمای مدرن با خدمات مجموعه پارس آرای کوهستان

پارس آرای کوهستان برترین واردکننده الوارهای ترموودی اروپایی در ایران است. ما در این مجموعه صفر تا صد خدمات تأمین ترموود، طراحی نمای ترموودی مدرن و نصب و اجرای ترموود در این پروژه‌ها را ارائه می‌دهیم. برای بهره‌مندی از این خدمات کافی است با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چرا از ترموود در نمای ساختمان استفاده می‌شود؟

ترموود از اکثر متریال‌های مورداستفاده در نمای ساختمان سبک‌تر است و همچنین یک‌لایه محافظ به ساختمان اضافه می‌کند.

ترموود را در چه محیط‌های جغرافیایی می‌توان استفاده کرد؟

مقاومت بالای ترموود در برابر عوامل جوی و حتی نور خورشید باعث شده است که بتوان از آن تقریباً در هر آب‌وهوایی استفاده کرد.

ایده‌های ادغام ترموود در معماری مدرن کدام موارد هستند؟

ساخت نمای ساختمان در سبک مدرن و ساخت سازه‌هایی مانند روف‌گاردن، سونا و پرگولا از جمله این ایده‌ها به شمار می‌آیند.

برچسب ها: