چوب ترموود؛ متریال دوستدار محیط‌زیست

استفاده از چوب ترموود برای ساخت آیتم‌های دکوراتیو، دکینگ، پارکت، آلاچیق، مبلمان باغی، آیتم‌های مبلمان شهری، نمای ساختمان و… آن را به متریالی کاربردی تبدیل کرده است. طراحان ساخت سازه‌‌های چوبی به دلیل طول عمر بالا و عدم آسیب رساندن ترموود به محیط‌زیست، از این متریال استفاده‌های گوناگونی می‌کنند. برهمین اساس به دلیل فراوری متفاوت ترموود نسبت به تولید چوب‌های معمولی، به‌کارگیری آن در ساخت آیتم‌های کاربردی مزایای بیشتری برای محافظت از محیط زیست به همراه دارد. در این مطلب از وب‌سایت پارس آرای کوهستان به اثرات محیط زیستی چوب ترموود می‌پردازیم.

سازگاری با محیط‌زیست؛ اصلی‌ترین چالش تولید فراورده‌های چوبی

به‌کارگیری چوب برای ساخت سازه‌های مختلف و استفاده از آن در طراحی نمای ساختمان‌ها از گذشته رایج بوده است. رشد بی‌رویه قطع درختان و آسیب‌های فراوان ناشی از این موضوع، طراحان سازه‌های چوبی را بر آن داشت تا برای تولید محصولات، از متریال‌‌هایی استفاده کنند که سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند.

بر همین اساس با رشد تکنولوژی و ساخت متریال‌هایی خاص، توجه به‌سلامت محیط‌زیست نیز موردتوجه قرار گرفت. ترموود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح معماری مدرن، به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و نوع فراوری متفاوت، نقش مهمی در حفظ سلامت محیط‌زیست دارد. اثرات محیط زیستی چوب ترموود بر کاهش آلایندگی هوا و حفظ سلامت جنگل‌ها، این متریال را به کاربردی‌ترین محصول در طراحی سازه‌های چوبی مدرن تبدیل می‌کند.

اصلی‌ترین دلیل سازگاری ترموود با محیط‌زیست فرایند تولید آن است

نکته مهم متمایزکننده ترموود از دیگر متریال‌های چوبی، فراوری متفاوت آن است. در زمان تولید و پردازش این متریال، از بخار و حرارت بالا به‌جای مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این موضوع باعث عدم نیاز ترموود به استفاده از مواد شیمیایی برای ماندگاری در برابر شرایط محیطی می‌شود و سازگاری آن را با محیط‌زیست بیشتر می‌کند.

مزایای ترموود برای محیط‌زیست

در کنار مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی، دوام مناسب در برابر ضربه و پایداری در برابر حملات حشرات، ترموود به دلیل فرایند تولید متفاوتش، اثرات مفیدی برای اکوسیستم جهانی دارد. بر همین اساس مهم‌ترین اثرات محیط زیستی چوب ترموود عبارت‌‌اند از:

  • ساختار خاص و فرایند حرارتی ترموود، این متریال را در برابر پوسیدگی و حمله قارچ‌ها ایمن می‌کند
  • ثبات رنگ ترموود از سایر متریال‌ها بالاتر است. به همین دلیل از رنگ کمتری در آن‌ها استفاده می‌شود که این موضوع به‌سلامت محیط‌زیست کمک می‌کند
  • مقاومت بالایی در برابر گرما و آتش‌سوزی دارد و فرایند سوختن آن کندتر است

تأمین سلامت محیط‌زیست با بازیافت چوب‌های ترموود

متریال‌هایی که قابلیت بازیافت دارند، مناسب‌ترین محصولات برای ساخت سازه‌های مختلف هستند. ترموود نیز با دارابودن خاصیت تجدیدپذیری به‌راحتی قابل‌بازگشت به طبیعت است. این متریال با تولید کربن در اکوسیستم نقش مؤثری دارد و بر خلاف متریال‌هایی مانند فولاد و آجر دی‌اکسیدکربن به محیط وارد نمی‌کند. بر اساس آخرین مطالعات چوب ترموود از نظر تولید زباله‌های جامد، آلودگی آب‌وهوا و به‌کارگیری انرژی، آسیب به‌مراتب کمتری به محیط‌زیست می‌زند.

ترموود متریال مناسبی برای حفظ محیط‌زیست است، زیرا:

  • دوام مناسب در برابر آفت‌کش‌ها و حشرات و عدم نیاز به استفاده از مواد شیمیایی برای افزایش مقاومت در برابر حشرات موذی، از اثرات محیط زیستی چوب ترموود به شمار می‌آید
  • باتوجه‌به امکان بازیافت متریال ترموود و عدم نیاز به حذف یا دفن نخاله‌ها، استفاده از این متریال به کاهش تولید زباله کمک فراوانی می‌کند
  • نوع فراوری آن به‌گونه‌ای است که بوی سوختن آن خفیف و بدون مشکل برای محیط‌زیست است
  • کاملاً تصفیه شده و طبیعی است و سازه‌های تولید شده با آن هیچ‌گونه آلاینده‌ای ندارند
  • پس از پایان طول عمر ترموود می‌توان آن را با فرایند بازیافت به چرخه حیات طبیعت بازگرداند
  • چوب حرارتی ترموود از جنگل‌زدایی و قطع درختان جلوگیری می‌کند

کاهش تخریب منابع طبیعی‌؛ از اثرات محیط زیستی ترموود

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از ترموود در ساخت سازه‌های چوبی، کاهش تخریب منابع طبیعی است. برای تولید ترموود از روش‌هایی تخصصی و دقیق استفاده می‌شود که حفظ سلامت محیط‌زیست در اولویت به‌کارگیری این روش‌ها قرار دارد. از سوی دیگر برای تولید محصولات ترموود، به استانداردها و تأییدیه‌های زیست‌محیطی مانند گواهی شورای بین‌المللی نظارت بر جنگل (FCS)، نشان زیست‌محیطی نوردیک و PEFC توجه می‌شود که همین موضوع آسیب‌های وارده ناشی از تولید چوب به محیط‌زیست را کاهش می‌دهد.

بهترین چوب‌های ترموود برای حفاظت از محیط‌زیست

ترموود از چوب‌های مختلفی مانند ساج، کاج، راش و… تولید می‌شود. فرایند فراوری ترموود و اصلاح و درمان این چوب‌ها با روش یکسانی ندارد. بر همین اساس برخی چوب‌های ترموود ویژگی‌هایی دارند که در تعیین اثرات محیط زیستی چوب ترموود تأثیرگذار هستند. معمولاً چوب‌های سخت ترموود مانند توسکا، روبینیا و بلوط، نسبت به تأثیرات خارجی بر محیط‌زیست مقاوم‌تر است. از سوی دیگر انتخاب چوب‌های ترموود راش، خاکستر حرارتی، کاج و صنوبر نیز انتخاب مناسبی برای ساخت انواع سازه‌های چوبی با استفاده از متریال به شمار می‌آید.

پارس آرای کوهستان؛ مرجع توزیع ترموودهای سازگار با محیط‌زیست

مجموعه‌های فراوانی در سطح کشور وجود دارند که انواع ترموودهای تولید داخل و وارداتی را به بازار فروش عرضه می‌کنند. پارس آرای کوهستان یک فروشگاه معتبر در زمینه فروش، اجرا و ساخت انواع محصولات از ترموودهای وارداتی است که مرغوب‌ترین متریال‌ها را به فروش می‌رساند. محصولات ترموودی مجموعه ما با استانداردهای موجود در کشور استونی ساخته شده‌اند و کوچک‌ترین خطری برای محیط‌زیست ندارند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات فروشگاه پارس آرای کوهستان و ثبت سفارش، با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین اثرات محیط زیستی چوب ترموود چه اثراتی هستند؟

قابلیت بازیافت، کاهش تخریب منابع طبیعی، سازگاری با محیط‌زیست و عدم نیاز به مواد شیمیایی برای مقاومت در برابر حشرات از مهم‌ترین اثرات ترموود در این زمینه هستند.

بهترین چوب‌های ترموود برای کمک به فرایند زیست‌محیطی چه چوب‌هایی هستند؟

چوب‌های راش، بلوط، توسکا، روبینیا و بلوط چوب‌های مناسبی هستند.

آیا چوب‌های ترموود اثرات زیست‌محیطی یکسانی در محیط‌های مختلف دارند؟

بله. سازگاری ترموود با موقعیت‌های مختلف و مقاومت بالای آن در برابر شرایط جوی نامساعد، این متریال را به ابزاری کاربردی برای اهداف مختلف تبدیل کرده است.

برچسب ها: