اندازه و ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف

انتخاب یک کف‌پوش مناسب برای محیط کار و یا خانه از چند منظر دارای اهمیت فراوانی است. با انتخاب یک پارکت چوبی مناسب علاوه بر این که زیبایی را به خانه خود می‌آورید، از دیگر مزایای استفاده از این کفپوش چوبی نیز بهره‌مند خواهید شد. کف پوش چوبی دارای مزایای فراوانی است که از جمله می‌توان به طبیعی بودن چوب، زیبایی و جذابیت، استقامت بالا و انطباق با رنگ دیگر عناصر و تجهیزات مورداستفاده در محیط خانه و یا کار اشاره کرد.

مسئله‌ای که ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول کرده این است که ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف باید چه اندازه باشد؟ مسلماً انتخاب کف‌پوش چوبی با ابعاد مناسب یکی از فاکتور‌هایی است که باید هنگام خرید و نصب موردتوجه قرار گیرد.

اندازه و ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف

با ابعاد پارکت‌های چوبی برای محیط‌های مختلف آشنا شوید

پارکت‌های چوبی در ابعاد و انواع مختلفی موجود هستند که می‌توان از آن‌ها در محیط‌های مختلف نیز استفاده کرد.

  • کف‌پوش چوبی از نوع مهندسی شده

این نوع از پارکت‌های چوبی اولین‌بار در دهه ۶۰ میلادی بود که مورداستفاده قرار گرفت. در بازار ۳۰ درصد کل کف‌پوش‌ها از نوع مهندسی شده هستند. این مسئله نشان‌دهنده محبوبیت این محصول است. ابعاد این پارکت‌ها ۲۰ در ۱۲۰ و ۲۰ در ۱۵۰ در بازار موجود هستند. البته به‌تازگی پارکت مهندسی شده در ابعاد ۳۰ در ۶۰ نیز به بازار وارد شده است. در محیط‌هایی که امکان استفاده از پارکت‌های چوبی امکان‌پذیر نیست، می‌توان این نوع از پارکت‌ها را با درنظرگرفتن ابعادشان جایگزین کرد.

  • پارکت‌های چوبی کلاسیک و سایز آن‌ها

پارکت‌های چوبی مهندسی شده، در مقایسه با نوع کلاسیک دارای ابعاد نسبتاً کوچک‌تری هستند. پارکت‌های چوبی روی پنل‌های خاصی طراحی می‌شوند. حتی اگر پنل‌ها به شکل چرخشی چیدمان شوند، نیازی به در اختیار داشتن ابعاد بیشتر از پارکت‌های چوبی نوع کلاسیک نخواهد بود. پارکت‌های چوبی کلاسیک در ابعاد ۳ تا ۱۰ سانتی‌متر، ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متر و ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر موجود هستند.

  • پارکت‌های تمام چوب جامد و ابعاد آن‌ها

پارکت‌های چوبی جامد دارای ساختاری تک‌لایه هستند. هنگام خرید باید حتماً به یکسری موارد و نکات مهم دقت داشته باشید. نکاتی مثل تولید این پارکت‌ها از چوب درختانی همچون افرا، گیلاس، راش و یا بامبو. از جمله مزایای این پارکت‌ها می‌توان به استقامت بسیار بالا، مقاومت در مقابل گردوخاک و پاک‌شدن راحت لکه‌ها از روی آن‌ها اشاره کرد. پارکت‌های چوبی از نوع جامد در ابعاد ۱۵ در ۹۰ و ۱۰ در ۹ سانتی‌متر موجود هستند.

پارکت‌های تمام چوب جامد و ابعاد آن‌ها

اهمیت آگاهی از ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف

آگاهی از ابعاد کف‌پوش چوبی برای اجرا و نصب در برخی از پروژه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. با دانستن ابعاد پارکت‌های چوبی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ای که می‌بایست برای نصب کف‌پوش پرداخت شود، از پرتی در اجرا و نصب هم جلوگیری خواهد شد. در ادامه به ذکر دلایل دیگری که می‌بایست از ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف آگاه باشیم، می‌پردازیم.

هماهنگی با فضای فیزیکی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که نشان‌دهنده اهمیت انتخاب ابعاد مناسب برای کف‌پوش است، هماهنگی با فضای فیزیکی است. با بررسی دقیق ابعاد فضایی که قرار است کفپوش در آن نصب شود از برش مناسب و تغییر شکل کف پوش جلوگیری کرده و در نهایت فضایی با ظاهری زیبا خواهید داشت.

زیبایی و جذابیت فضا

با انتخاب ابعاد صحیح برای کف‌پوش، جذابیت و زیبایی محیط دوچندان خواهد شد. با انتخاب ابعاد مناسب برای کف‌پوش چوبی و درنظرگرفتن نسبت هندسی، جلوه‌ای هماهنگ و درعین‌حال جذاب و زیبا به فضای داخلی می‌بخشید.

سلیقه فردی و دکوراسیون

ابعاد مختلفی برای کف‌پوش می‌توان انتخاب کرد. اما باید باسلیقه فردی و سبکی که خریدار برای دکوراسیون خانه خود در نظر گرفته سازگار باشد. در این حالت، تناسب و هماهنگی در فضا نیز دوچندان خواهد شد.

اهمیت آگاهی از ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف

فاکتور‌های مؤثر در انتخاب ابعاد پارکت‌های چوبی

کف‌پوش‌های چوبی در ابعاد و طرح‌های مختلفی در بازار موجود هستند. در این قسمت قصد داریم تا فاکتور‌های مؤثر در انتخاب ابعاد پارکت‌های چوبی را بررسی کنیم.

عرض تایل‌های کف‌پوش چوبی

تکه‌های کف‌پوش دارای عرضی بین ۲ تا ۸ اینچ (۵ تا ۲۰ سانتی‌متر) تخمین زده شده است. این ابعاد نشان‌دهنده استقامت کف‌پوش بوده که بر ظاهر آن بعد از اجرا و نصب نیز تأثیر خواهد گذاشت. عرض تکه‌ها به شکل منسجم و یا متغیر در طول پارکت‌ها قابل‌اجرا است و این مسئله علاوه بر سبک دکوراسیونی که فرد می‌پسندد به نوع کف‌پوشی که انتخاب می‌شود هم‌بستگی خواهد داشت.

طول تایل‌های کفپوش چوبی

فاکتور طول در کف‌پوش‌های چوبی متغیر بوده و ابعاد آن بین ۱ تا ۸ فوت تخمین‌زدن شده است. طول تکه‌ها نیز با درنظرگرفتن فضای فیزیکی و سبکی که موردنظر افراد است، انتخاب خواهد شد.

ضخامت کف‌پوش چوبی

پارکت‌های چوبی دارای ضخامت‌های متفاوتی بین 0.۲۵ تا 0.۷۵ اینچ ( 0.6 تا ۱. ۹ سانتی‌متر) برآورد شده است. ضخامت پارکت چوبی هر چه بیشتر باشد، استقامت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود. البته هر چه ضخامت کفپوش بیشتر باشد، وزن بیشتری داشته و مسلماً باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایید.

الگو و طرح کف‌پوش چوبی

الگو و طرح از فاکتور‌های مهم در ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف است. این الگو و طرح کف پوش است که باعث ظاهر نهایی زیبای کار می‌شود. طرح کف‌پوش می‌تواند یکنواخت، تصادفی و یا ترکیبی از این دو باشد.

فاکتور‌های مؤثر در انتخاب ابعاد پارکت‌های چوبی

انتخاب ابعاد مناسب برای کف‌پوش چوبی در پارس آرای کوهستان

انتخاب ابعاد پارکت چوبی برای محیط‌های مختلف باعث می‌شود، نصب به‌راحتی انجام شود. در نهایت تأثیر زیادی بر ظاهر و کارایی کار خواهد داشت. هنگام انتخاب پارکت، مساحت فضا و همچنین طراحی فضا باید موردتوجه قرار گیرد. پارکت‌هایی با طول بلندتر، باعث پیوسته شدن محیط به نظر می‌رسند.

پارکت‌هایی که دارای طول کوتاه‌تری هستند نیز محیط شما را دنج‌تر و راحت‌تر نشان خواهند داد. پارس آرای کوهستان با در اختیار داشتن کارشناسان باتجربه و سال‌ها فعالیت در این حوزه می‌تواند شما را در انتخاب ابعاد مناسب برای پارکت چوبی راهنمایی کند تا بتوانید مناسب‌ترین کف‌پوش را با درنظرگرفتن سلیقه فردی و نیازهایتان خریداری نمایید.

 

برچسب ها: