آلاچیق پشت بام؛ فضاسازی پشت بام به شیوه‌ای متفاوت

آلاچیق سازه‌ای شبیه به سایبان اما با ظاهری شکیل‌تر از آن است که در پارک‌ها، باغ و باغچه، فضای سبز و ویلاها و به عنوان فضایی برای نشیمن و دورهمی ساخته می‌شود. این سازه که برای محوطه سازی و زیبا کردن فضا استفاده می‌شود، این روزها یک کاربری دیگر هم پیدا کرده است و آن فضاسازی پشت بام است. این روزها در آپارتمان‌های فاقد محوطه و فضای سبزی برای آرامش ساکنین، پشت بام با گل‌کاری و استفاده از المان‌های تزئینی فضاسازی می‌شود. آلاچیق پشت بام یکی از سازه‌ها و المان‌هایی است که به این منظور در پشت بام از آن استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از آلاچیق پشت بام

پشت بام بخشی از ساختمان است که در قدیم برای نصب کولر آبی یا آنتن استفاده می‌شد اما این روزها با افزایش استفاده از کولرهای گازی و آنتن‌های رومیزی عدمتا بلااستفاده است. البته چند سالی است که این بخش از ساختمان‌ها هم به فضایی کاربردی تبدیل شده و به اندازه دیگر قسمت‌ها به نماسازی و زیبایی آن دقت می‌شود. ساخت این محصول یکی از راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان پشت بام را به بخش جذاب ساختمان تبدیل کرد. اجرای این سازه روی پشت بام مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ارزش مادی ملک
  • ساخت فضایی برای استراحت
  • زیباتر شدن پشت بام
  • ایجاد فضایی برای دورهمی ساکنین ساختمان
  • ایجاد فضایی برای آرامش
  • نماسازی زیباتر ساختمان و…

"انواع

 

انواع آلاچیق مناسب پشت بام

یکی از آیتم‌های کاربردی برای فضاسازی پشت بام، آلاچیق است. آلاچیق پشت بام را می‌توان با طرح‌ها و متریال مختلفی اجرا کرد که انواع مختلف این سازه را تشکیل می‌دهند. از انواع آلاچیق مناسب اجرا روی پشت بام می‌توان به آلاچیق‌های چوبی، شیشه‌ای، فلزی و سیمانی اشاره کرد. هر یک از این آلاچیق‌ها جلوه و ظاهری متفاوت دارند و اجرای آن‌ها نیز با شرایط متفاوتی انجام می‌شود.

آلاچیق چوبی

چوب یکی از کاربردی‌ترین متریال در اجرای سازه‌های مختلف است. یکی از سازه‌های زیبا و پرطرفدار که با استفاده از انواع چوب ساخته می‌شود، آلاچیق است. آلاچیق‌های چوبی به دلیل سازگاری ظاهری با طبیعت، جلوه‌ای خاص به پشت بام می‌بخشند و با اجرای آن‌ها حتی به تنهایی هم می‌توان فضایی زیبا برای پشت بام ایجاد کرد. ساخت آلاچیق‌های چوبی بیشتر با ترموود انجام می‌شود.

ترموود نوعی از مصالح ساختمانی است که با استفاده از چوب طبیعی ساخته می‌شود. برای ساخت این محصول چوب تحت فرآیندی خاص حرارت داده می‌شود و فشار ناشی از حرارت آن را مقاوم می‌کند. آلاچیق‌های ساخته شده از ترموود در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم هستند و طول عمر بالایی هم دارند. همچنین هزینه و مراحل ساخت آن‌ها نسبت به دیگر انواع آلاچیق پشت بام ساده‌تر است.

آلاچیق شیشه‌ای

آلاچیق شیشه‌ای نوع دیگری از آلاچیق‌ها است که پایه یا اسکلت آن‌ها فلزی و سقف یا دیواره‌ها از جنس شیشه است. آلاچیق‌های شیشه‌ای با استفاده از شیشه سکوریت و چند جداره ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی داشته و نسبت به انتقال صدا نیز عایق است. البته استفاده از شیشه به تنهایی برای آلاچیق پشت بام چندان کاربردی نیست، زیرا کوچک‌ترین آسیب به شیشه باعث از بین رفتن کل دیوار می‌شود. بهترین حالت اجرای آلاچیق‌های شیشه‌ای، استفاده از ترکیب شیشه و ترموود است که هم مقاومت آلاچیق را بیشتر می‌کند و هم نمایی زییباتر برای آن ایجاد می‌کند.

آلاچیق سیمانی

آلاچیق سیمانی یکی از قدیمی‌ترین انواع آلاچیق است که به دلیل وزن بالا ساخت آن روی پشت بام باید با دقت انجام شود. در صورتی که سقف بام، مقاومت ساخت یک سازه سیمانی را نداشته باشد، احتمال ترک سقف و حتی خرابی پشت بام وجود دارد. آلاچیق سیمانی به خصوص اگر صفر تا صد آن با استفاده از سیمان ساخته شود، وزن بسیار زیادی داشته و ساخت آن هم چندان ساده نخواهد بود.

"روش

آلاچیق فلزی

از دیگر انواع این محصول می‌توان به آلاچیق فلزی اشاره کرد که دارای دیواره‌هایی فلزی است و سقف آن هم معمولا آلومینیومی یا از جنس فلزات سبک است. این نوع آلاچیق هم در صورتی که با ترکیب ترموود و فلز ساخته شود، ظاهری زیباتر دارد اما امکان اجرای آن صرفا با فلز هم وجود دارد.

روش ساخت آلاچیق پشت بام

ساخت آلاچیق پشت بام هم به اندازه آلاچیق در محوطه حیاط یا باغ ساده است. برای ساخت آلاچیق روی پشت بام کافی است مصالح را روی پشت بام منتقل کرد و بعد از اجرای اسکلت آلاچیق براساس نوع مورد نظر، آن را نماسازی کرد. همچنین می‌توان از اسکلت‌های آماده که با جرثقیل آماده می‌شوند استفاده کرد و با قرار دادن آن‌ها روی پشت بام، اجرای آلاچیق را انجام داد.

در ساخت آلاچیق روی پشت بام باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در ساخت و اجرای آلاچیق پشت بام هم مانند دیگر سازه‌ها نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد و این نکات عبارتند از:

  • مساحت پشت بام و فضایی که برای ساخت آلاچیق در نظر گرفته شده است
  • آب و هوای منطقه‌ای که آلاچیق پشت بام روی آن ساخته می‌شود برای انتخاب مصالح
  • سبک طراحی ساختمان و طراحی پشت بام آن
  • حفظ حریم خصوصی و دید همسایگان به پشت بام
  • ظر فیت باربری ساختمان
  • اندازه مورد نیاز برای آلاچیق و…
ساخت آلاچیق روی پشت بام
ساخت آلاچیق روی پشت بام

ساخت آلاچیق روی پشت بام ایده‌ای متفاوت اما کاربردی در معماری

تا همین چند سال پیش فضاسازی پشت بام کاری عجیب و غیرعادی به نظر می‌رسید، این روزها اما این موضوع نه تنها عجیب نیست بلکه به یکی از شاخه‌های معماری تبدیل شده و به اندازه محوطه سازی رواج پیدا کرده است. یکی از ایده‌های مناسب و کاربردی برای فضاسازی روی پشت بام، ساخت آلاچیق پشت بام است. در پایان در نظر داشته باشدی که آلاچیق‌های ساخته شده با ترموود علاوه بر کاربردی‌تر کردن فضای پشت بام، این بخش از ساختمان را زیباتر هم می‌کنند.

برچسب ها: