راهنمای جامع انتخاب چوب ضد رطوبت برای سونا خشک

سونا خشک یکی از سازه‌هایی است که امروزه در طراحی ویلاها و فضاهای بزرگ، جایگاه بسیار مهمی را دارد. به‌طورکلی برای ساخت این سازه از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که چوب در بین آن‌ها بهترین گزینه برای پوشش فضای داخلی سونا است. از طرفی یکی از مهم‌ترین خواصی که چوب مورداستفاده در سونا باید داشته باشد، ضد رطوبت بودن است. در این مطلب از پارس آرای کوهستان به شما می‌گوییم که چطور باید چوب ضد رطوبت برای سونا خشک خریداری کنید.

چوب ضد رطوبت برای سونا خشک چه ویژگی‌هایی دارد؟

به‌طورکلی شما برای استفاده از چوب در سونا گزینه‌های مختلفی مانند چوب شوکران، توسکا، سرو، سدر، صنوبر، ترموود و اکالیپتوس را پیشروی خود دارید. از گذشته تابه‌حال، از چوب به‌عنوان اصلی‌ترین متریال در ساخت سونا خشک یاد می‌شود. برای مقاومت چوب در مقابل رطوبت تحقیقات زیادی انجام شده است و مطابق این تحقیقات امروزه بهترین و به‌روزترین متریال چوب ضد رطوبت برای سونا خشک، ترموود است. در ادامه سایر ویژگی‌های مهمی که چوب ضد رطوبت برای سونا خشک باید داشته باشد را به شما معرفی می‌کنیم.

ترموود پروسه ضد رطوبت بودن را طی کرده است

چوب‌های ترموود را می‌توان تنها چوب‌هایی دانست که ظاهر طبیعی خود را حفظ می‌کنند و می‌توانند همچنان به‌صورت یک چوب طبیعی در چشم بیننده باقی بمانند. پروسه ضد آب‌کردن چوب، باعث جلوگیری از انقباض و انبساط ترموود در حین کار می‌شود. به این معنا که چوب ترموود بعد از مدتی که استفاده شد هیچ‌گاه از سایر طبیعی خود کوچک‌تر نمی‌شود. این چوب‌ها همچنین مانع از جذب حشرات و موریانه‌ها شده و مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی مثل رطوبت دارد.

به این دلیل که چوب سونا به طور دائم در معرض رطوبت و بخار قرار دارد، باید دارای مقاومت بالایی نیز باشد. زیرا که رطوبت سبب پوسیدگی در هر نوع چوبی می‌‌شود و نفوذ حشرات و رشد قارچ در بافت چوب سونا خشک را به دنبال دارد. به همین دلیل در صورت عدم محافظت از چوب سونا توسط روغن چوب، عمر آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر چوب سونا باید عایق و روغن‌کاری شود تا در برابر رطوبت و بخار از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

برخورداری از گره‌های کمتر

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که چوب مورداستفاده برای سونا خشک باید داشته باشد، گره‌های کم است. دلیل این مسئله هم این است که در بخش گره‌های چوب به علت تراکم و فشردگی بیشتر، رطوبت دیرتر از بین رفته و چوب به مدت‌زمان بیشتری برای خشک‌شدن نیاز دارد. در نتیجه از همین قسمت‌ها پیچ‌خوردگی یا تابیدگی در چوب ایجاد می‌شود.

طبیعی بودن

به‌طورکلی چوب‌هایی که در ساخت سونا استفاده می‌شوند باید کاملاً طبیعی بوده و در آن‌ها از هیچ‌گونه رنگ و پوشش مصنوعی استفاده نشده باشد. زیرا درصورتی‌که این چوب‌ها رنگ یا رزین داشته باشند، امکان انتشار گازهای سمی به‌واسطه این رنگ‌ها در اتاق سونا بسیار زیاد است.

نباید صمغ داشته باشند

چوب‌هایی مثل کاج که دارای مقادیر بالایی از صمغ هستند به‌هیچ‌عنوان برای اتاقک سونا مناسب نمی‌باشند. به این خاطر که در اتاقک‌های سونا خشک حرارت زیادی وجود داشته و ممکن است صمغ این چوب‌ها تحت‌تأثیر حرارت و رطوبت زیاد، از چوب بیرون بزند. بیرون‌زدن صمغ‌های درون‌چوب علاوه بر ایجاد سوختگی در بدن، بخاری دارد که باعث ایجاد انواع حساسیت‌ها و سردردها برای افراد می‌شود.

چوب ضد رطوبت برای سونا خشک ثبات ابعاد دارد

از نکات بسیار مهم در خصوص چوب ضد رطوبت برای سونا خشک، موضوع ثبات ابعاد آن‌ها است. به‌طورکلی بعد از فرایند آماده‌سازی ترمو، درصد رطوبت درون‌چوب به مقدار 4 تا 6 درصد کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به این معنا است که جذب رطوبت توسط چوب و همچنین تبادل حرارت چوب با محیط اطراف بسیار کم خواهد بود. به همین خاطر چوب سونا به‌دست‌آمده دارای ثبات ابعاد است و احتمال ترک‌خوردن آن به حداقل می‌رسد. خصوصیت عایق بودن الوارهای چوب ترمو باعث می‌شود که به‌سادگی در محیط‌های مرطوب و بدون هرگونه نگرانی در خصوص آسیب‌دیدگی بدن و پوست، در بخش‌های مختلف اتاقک سونا مانند سکوها، کف‌پوش و سقف این چوب‌ها به طور مؤثر استفاده کرد.

کدام نوع ترموود، خاصیت ضد رطوبت بیشتری دارد؟

در زمان ساخت سونای خشک این سؤال به وجود می‌آید که چه نوع چوب ترموودی به‌منظور ساخت سونا باید استفاده شود. به‌صورت کلی چوب‌ها از لحاظ گره‌ها، نوع الیاف، عمر درخت، میزان رطوبت چوب به دودسته چوب سخت و چوب نرم تقسیم‌بندی می‌شوند.

چوب‌های نرم به دلیل اینکه از تراکم کمتری برخوردار هستند دارای میزان فیبر و سلولز سبک‌تری هستند که باعث می‌شود گرمای کمتری را به خود جذب کنند و در نتیجه خیلی داغ نشده و راه‌رفتن و نشستن بر روی آن باعث سوختگی نخواهد شد. بر عکس آن چوب‌های سخت به دلیل تراکم بالا سریع داغ شده و باعث سوختگی خواهند شد که اصلاً برای سونا مناسب نیستند. دررابطه‌با ضد رطوبت بودن هم باید گفت که نرم‌چوب‌ها بهتر می‌توانند رطوبت را با محیط اطراف خود تبادل کنند.

پارس آرای کوهستان؛ اولین و معتبرترین مرجع برای خرید ترموود در ایران

ترموود یکی از مدرن‌ترین متریال‌ها در صعنت ساختمان و دکوراسیون است. این نوع از چوب‌ها به دلیل گذراندن فرایندهای حرارتی خاص، دچار تغییر در ساختار سلولی خود می‌شوند. این پروسه باعث ایجاد بعضی از تغییرات فیزیکی و شیمیایی در ترموود می‌شود که افزایش مقاومت این متریال را در برابر عوامل گوناگون محیطی مانند رطوبت را به دنبال دارد. در نتیجه ترموود بهترین انتخاب برای ساخت اتاقک سونا خشک است.

پارس آرای کوهستان اولین و معتبرترین مرجع برای خرید ترموود در ایران است. شما می‌توانید صفر تا صد ساخت سونا چوبی، از سکوها و کف‌پوش گرفته تا سقف را به مجموعه ما بسپارید. ترموودهای مورداستفاده ما برای ساخت سونا خشک از برترین نمونه‌های وارداتی هستند که برای خرید آن‌ها می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

برچسب ها: