ترمووود؛ متریالی مقاوم با شرایط نگهداری خاص

چوب‌ها از مهم‌ترین متریال‌های ساخت انواع سازه‌ها و آیتم‌های پرکاربرد در طراحی مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی هستند. از میان انواع چوب، ترمووود به‌عنوان یک متریال کاربردی و جدید در ساخت سازه‌های چوبی با استفاده از فرایند خاصی تولید می‌شود. این فرایند ویژه باعث شده است تا مقاومت ترمووود در برابر انواع تغییرات آب‌وهوایی، رطوبت، گرما، حرارت و آسیب‌های فیزیکی بیشتر باشد. بااین‌حال اگر شما برای دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان، ساخت آلاچیق در ویلا، تزیین فضا و… از آیتم‌های ترمووودی استفاده می‌کنید، باید با نکات نگهداری این متریال کاربردی آشنا باشید تا طول عمر سازه یا آیتم دکوراسیون را افزایش دهید.

نکات نگهداری ترمووود که طول عمر آن را افزایش می‌دهند

نگهداری از سازه‌های چوبی به دلیل حساسیت بیشتر آن‌ها به عوامل بیرونی، نیاز به‌دقت بیشتری دارد. از سوی دیگر ترمووود به دلیل فرایند تولید با استفاده از فشار بخار و افزایش مقاومت در برابر آسیب‌های محیطی، نیازمند دقت و ظرافت بیشتری برای نگهداری است.

بی‌توجهی به نکات نگهداری از این متریال، علاوه بر ازبین‌بردن هزینه‌های خرید سازه‌های ترمووودی، طول عمر این متریال را نیز کاهش می‌دهد. شما باید متناسب با شرایط آب‌وهوایی مختلف استانداردهای خاص و مناسبی را برای نگهداری از این سازه‌ها مدنظر قرار دهید.

با این نکات نگران آسیب به سازه ترمووودی خود نباشید

ترمووودها به دلیل ازبین‌رفتن ناخالصی‌ها در فرایند تولید، به‌صورت طبیعی مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارند. از سوی دیگر مقاومت آن‌ها در برابر آب‌وهوای مرطوب و تماس با آب نیز بالا است؛ اما این به معنای آسیب‌ناپذیر بودن این متریال نیست. به همین دلیل برای افزایش طول عمر سازه ترمووودی دقت به برخی نکات مهم، بسیار اهمیت دارد. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

استفاده از لاک‌های مخصوص یا رنگ ویژه ترمووود

اولین نکته برای نگهداری از ترمووود بعد از نصب، استفاده از پوشش‌های مخصوص این متریال برای جلوگیری از نفوذ آب و تأثیر اشعه خورشید بر روی آن است. باتوجه‌به کاربرد بالای ترمووود در دکوراسیون خارجی، نمای ساختمان، دکینگ‌های تراس و بالکن، ساخت پنجره‌ها و پله‌های ورودی و… استفاده از این پوشش‌ها به افزایش طول عمر این سازه کمک می‌کند.

استفاده از پوشش‌های ترمووود

فاصله استفاده از پوشش‌های ترمووودی به شرایط مختلفی بستگی دارد. در برخی شرایط آب‌وهوایی ترمووود در شرایط ناپایدارتری قرار دارد و احتمال برخورد آب، نفوذ رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید و احتمال ضربه یا خراش دیدن آن بیشتر است. به همین دلیل شما باید در صورت آسیب‌پذیرشدن سازه ترمووودی نسبت به استفاده از رنگ‌های ترمووود اقدام کنید؛ البته بهتری است هر دو سال یک‌بار متریال‌های ترمووودی را با این پوشش‌ها عایق‌بندی کنید.

جلوگیری از تماس چوب با رطوبت

مجاورت همیشگی سازه‌های ترمووودی با آب در پوسیدگی و کاهش طول عمر این متریال بیشترین تأثیر را دارد. همچنین نفوذ رطوبت به درون بافت‌های ترمووود، ابعاد سلول‌های درون‌چوب را تغییر می‌دهد و ترمووود اصطلاحاً باد می‌کند و دفرمه می‌شود. در چنین شرایطی دو راهکار مهم پیشنهاد می‌شود:

  • استفاده از پوشش‌های ضد آب مخصوص ترمووود
  • جلوگیری از نصب ترمووود در خاک‌های با رطوبت بالا

از ترمووود در برابر تابش مستقیم اشعه UV خورشید مراقبت کنید

اشعه فرابنفش و تابش مستقیم نور خورشید یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب به سازه‌های ترمووودی هستند. این اتفاق باعث تجزیه‌شدن بافت سلولی چوب می‌شود و در طولانی‌مدت بافت و رنگ چوب را تغییر می‌دهد. اگر چند وقتی است که یک سازه ترمووودی خریده‌اید و پس از مدتی رنگ آن به خاکستری تبدیل شده، به دلیل تأثیر اشعه UV بر آن و عدم دقت به استانداردهای متریال‌های ترمووودی است. در چنین شرایطی نیز استفاده از پوشش‌های مقاوم‌کننده ترمووود در برابر اشعه خورشید گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

توجه به جریان هوا

در زمان فرایند نصب ترمووود، باید دقت کنید که در جلو یا پشت این سازه گردش هوا جریان نداشته باشد. مهم‌ترین راهکار برای این کار در زمان به‌کارگیری این متریال به‌عنوان آیتم‌های دکوراسیون داخلی و خارجی، دقت به ضخامت مناسب ترمووود در شرایط مختلف آب‌وهوایی است. ضخامت الوارهای این متریال برای استفاده در کف، نمای ساختمان، آلاچیق و پرگولا، سازه‌های چوبی و … با یکدیگر تفاوت دارند.

اجازه رشد جلبک و قارچ در سازه ترمووودی را ندهید

اگر در محیط‌های مرطوب اقدام به ساخت سازه‌های ترمووودی کرده باشید، حتما با برخی گیاهان سبزرنگ روبه‌رو شده‌اید که بر روی نمای ساختمان یا چوب ترمو رشد کرده‌اند. این گیاهان همان جلبک‌ها هستند که مقاومت این متریال در برابر آسیب‌های فیزیکی را کاهش می‌دهند؛ زیرا مواد مغذی چوب مهم‌ترین منبع تغذیه آن‌ها به شمار می‌روند. در صورت مشاهده این گیاهان، باید با استفاده از بورس‌های مخصوص که خط و خراشی را روی ترمووود ایجاد نکنند، جلبک‌ها را از بین ببرید. پس از این کار نیز، سطح موردنظر را با استفاده از رنگ یا لاک مخصوص ترمووود عایق‌بندی کنید.

جلوگیری از تماس اشیای تیز با ترمووود بعد از نصب

در میان استانداردهای ضروری برای نگهداری از ترمووود، به‌کارگیری بورس‌های مخصوص که خراشی بر روی این متریال ایجاد نکنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. بورس‌های مورداستفاده نباید بیش از حد زبر و تیز باشند. این موضوع به‌ویژه در زمان استفاده از این متریال برای کف یا آیتم‌های دکوراتیو بسیار اهمیت دارد؛ زیرا ضربه یا خراش می‌تواند باعث خراش و شکستگی ترمووود و ورود آب و رطوبت به داخل بافت آن شود.

پارس آرای کوهستان؛ مرجع تولید و توزیع سازه‌های ترمووودی باکیفیت

استفاده از باکیفیت‌ترین محصولات ترمووودی، اولین گام برای اطمینان از طول عمر بالای آن‌ها است. پارس آرای کوهستان به‌عنوان برترین واردکننده ترمووودهای فنلاندی و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده این متریال در کشور، انواع سازه‌های آلاچیق و پرگولا، پارکت چوبی، چوب سونا، چوب نمای ساختمان، چوب‌های سازه‌ای و چوب‌های دکینگ را به مشتریان عرضه می‌کند. این مجموعه با ارائه خدمات نصب و اجرای انواع محصولات چوبی، طراحی و اجرای انواع آلاچیق، مبلمان و المان‌های شهری، مبلمان چوبی مناسب فضای باز، خانه‌های چوبی و روف‌گاردن‌ها یک مرکز تخصصی برای خرید سازه‌های باکیفیت ترمووودی است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از خدمات متنوع پارس آرای کوهستان، به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

برچسب ها: