طریقه نصب کفپوش با چسب فوری

در طراحی داخلی فضاهای مسکونی و تجاری، انتخاب کفپوش یا پارکت مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پارکت نه‌تنها به زیبایی و استتار فضا کمک می‌کنند، بلکه باید بتوانند نیازهای عملی و تردد روزانه را نیز تحمل کنند. در این راستا، روش‌های مختلف نصب پارکت چوبی وجود دارد، که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

یکی از این روش‌ها، نصب کفپوش با چسب فوری است. این روش به دلیل سرعت نصب، نتایج ظاهری بهتر و دوام بالا، جذابیت بیشتری پیدا کرده است. در این مقاله، به بررسی این روش نصب می‌پردازیم و مراحل اجرا، مزایا و نکات کلیدی را به‌تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین، عواملی که می‌توانند در دوام و کیفیت نصب پارکت چوبی تأثیر بگذارند، موردبحث قرار خواهند گرفت.

پس با ما همراه باشید تا بادقت به این روش نصب کارآمد، در نصب کف‌پوش خود بهترین تجربه را داشته باشید.

مراحل نصب کفپوش با چسب فوری

قبل از شروع به نصب کفپوش، باید اطمینان حاصل شود، که زیر سطح کاملاً تمیز، صاف و خشک باشد. هر گونه ذرات گردوغبار، چربی یا خطرات دیگر بر روی زیرسطح باعث کاهش کیفیت چسبندگی می‌شود. اگر زیر سطح ناصاف باشد، باید با استفاده از مواد معرفی شده توسط تولیدکننده، صاف شده و آماده شود. اجرای پارکت روی سطح زبر سیمان‌کاری شده طبق مراحل زیر می باشد:

مراحل نصب کفپوش با چسب فوری

  • پیش آماده‌سازی سطح برای نصب پارکت

ابتدا سطح زیر کار (سیمان‌کاری) را با استفاده از مخلوطی از پودر سنگ الک و سیمان سیاه (به نسبت مناسب) و محلول چسب بتن مخلوط کرده و مخلوط را ماسه مانند به دست آورید. این ماده به نام “بتونه” است. سطح سیمان‌کاری را با بتونه ماسه مانند بپوشانید تا سطح آن کاملاً صاف شود. از کاردک صاف و پهن برای تسطیح بتونه استفاده کنید و مازاد بتونه را بادقت جمع کنید.

  • انتخاب چسب فوری برای پارکت

برای نصب کفپوش با چسب فوری انتخاب چسب مناسب در نوع کفپوش امری حیاتی است. برخی از چسب‌های فوری برای کف‌پوش‌های مختلف بهینه شده‌اند. به عنوان مثال در صورت تردی و نازک بودن کف‌پوش، از چسب فوری با ویژگی‌های انعطاف‌پذیری بیشتر استفاده کنید.

  • استفاده از چسب خمیری و چسب فوری برای نصب پارکت

پس از تسطیح سطح سیمان‌کاری با بتونه، از چسب خمیری برای نصب کفپوش استفاده کنید. چسب خمیری به دلیل ویژگی‌های خود برای نصب بر روی سطح‌های زبر توصیه می‌شود.

چسب فوری را برای نصب کف‌پوش بر روی سطح آماده کنید. این کار معمولاً با اعمال چسب فوری به عقب کفپوش انجام می‌شود.

نکته مهم:  حتماً توجه داشته باشید، که بتونه به ضخامت مناسب و به طور یکنواخت روی سطح سیمان‌کاری پوشانده شود. ضخامت زیاد بتونه باعث کندتر خشک‌شدن و احتمال ترک‌های در آینده می‌شود. ترک‌ها می‌توانند باعث بلندشدن ناهمواری‌ها در زیر کف‌پوش شده و در نهایت به دوپوست شدن کف‌پوش منجر شوند.

  • نصب کفپوش

قطعات کفپوش را بادقت و باتوجه‌به طرح یا الگوی موردنظر در محل نصب قرار دهید. در صورت نیاز، قبل از نصب نهایی، طرح را با خط کش یا موارد دیگر مشابه مشخص کنید. از یک سر کف‌پوش را بلند کنید و روی زیرسطح چسب فوری را باتوجه‌به دستورالعمل تولیدکننده به‌راحتی بریزید.

همچنین، می‌توانید چسب را روی پشت کفپوش نیز اعمال کنید. کف‌پوش را بادقت و به‌آرامی به زیر سطح فشار دهید. اطمینان حاصل کنید که کف پوش به طور یکنواخت و بدون خال و فاصله با زیر سطح چسبیده است.

  • فشردن و تثبیت پارکت

پس از قراردادن کف‌پوش، از وسایلی مانند ورق‌های چوبی یا غلتک برای تثبیت بهتر کفپوش استفاده کنید. این کار باعث ایجاد فشار متناسب بر روی کف‌پوش و زیر سطح می‌شود و چسبندگی بهتری را فراهم می‌آورد.

خشک‌شدن و پایان مراحل: بگذارید کفپوش با چسب فوری به مدت زمانی که تولیدکننده مشخص کرده است، خشک شود. به طور عمومی، این زمان حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. بعد از خشک‌شدن کامل، می‌توانید وسایل تثبیت را بردارید و از کف‌پوش نصب شده لذت ببرید.

فشردن و تثبیت پارکت

علت دولایه شدن کفپوش

یکی از مشکلات ممکن در نصب کفپوش با چسب فوری این است که پس از نصب کفپوش با استفاده از چسب فوری رخ دهد، دولایه شدن یا جداشدن لایه‌های مختلف کف‌پوش از یکدیگر است. در اینجا، علل و عوامل مرتبط با این مشکل تشریح و توضیح داده می‌شوند.

  • حساسیت رویه UV کفپوش: رویه UV که برخی از نوع کف‌پوش‌های از آن استفاده می‌کنند، نسبت به مواد شیمیایی مانند تینر و بنزین حساسیت دارد. چسب فوری که برای نصب کفپوش استفاده می‌شود، معمولاً حاوی تینر است. اگر پس از نصب کف‌پوش رویه UV به چسب افتاده و بدون تمیزکردن باقی‌مانده باشد، ممکن است رویه کف پوش آسیب ببیند و به عبارتی “دوپوست” شود.
  • تمیزکردن ناکافی سطح کفپوش: پس از هر مرحله نصب و چسبکاری، سطح زیر کار و کف‌پوش باید به طور کامل تمیز شود. اگر این تمیزکردن به‌صورت دقیق انجام نشود و باقی‌مانده‌های چسب باقی بمانند، می‌تواند به دولایه شدن کف‌پوش منجر شود؛ بنابراین، حذف باقی‌مانده‌های چسب به‌ویژه در نقاطی که به لبه‌ها نزدیک هستند، بسیار حائز اهمیت است.
  • میزان و زمان چسبکاری: استفاده از مقدار مناسب چسب فوری و رعایت زمانی که برای خشک‌شدن آن مشخص شده است، اهمیت دارد. اگر چسب بیش از حد یا کم‌تر از حد استفاده شود، یا اگر زمان لازم برای خشک‌شدن رعایت نشود، کفپوش ممکن است به لبه‌ها فشرده شده و در اثر فشار دولایه شود.
  • مشکلات تولید: در برخی موارد، مشکلاتی مانند به‌هم‌خوردن تنظیم دما در فرایند تولید می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در کف پوش شود. به‌عنوان‌مثال، رویه UV ممکن است به لایه زیر کار به‌خوبی چسب نکند و در اثر فشار کفپوش به لبه‌ها چسبیده و دولایه شود.

علت دولایه شدن کفپوش

پارس آرای کوهستان ؛ مرجع کامل انواع پارکت چوبی

در این مقاله، به بررسی روش نصب کفپوش PVC با استفاده از چسب فوری پرداختیم. این روش سریع و مؤثر است و با رعایت دقیق مراحل و نکات مهم، می‌تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. عواملی همچون حساسیت رویه UV کف‌پوش به مواد شیمیایی، تمیزکردن مناسب سطح، مقدار و زمان چسبکاری، و مشکلات مرتبط با تولید، می‌توانند تأثیرات مثبت یا منفی بر روی چسبندگی و دوام نصب داشته باشند.

بهتر است همیشه راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های تولیدکننده را به‌دقت مطالعه کرده و در نصب کفپوش‌ها دقت و تجربه لازم را به کار ببرید.

استفاده از ابزارها و مواد مناسب، تمیزکاری دقیق و رعایت نکات اجرایی مهم، به شما کمک می‌کند تا نصب کف‌پوش با چسب فوری به بهترین شکل انجام شود و نتیجهٔ ظاهری و عملکردی عالی را به ارمغان آورد. البته مهم تر از همه اینها سپردن کار به متخصصین پارس آرای کوهستان در این زمینه می باشد. چون دیگر نگران اتفاقات پیش آمده برای نصب پارکت نیستید.

 

برچسب ها: