مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید؛ مقابله با چالش آب‌وهوایی

بسیاری از افراد فعال در صنعت ساخت‌وساز، برای اجرای پروژه‌های مختلف خود با دغدغه آسیب‌دیدگی مصالح خصوصاً بر اثر رطوبت و نور خورشید مواجه هستند. این چالش‌ها باعث شده که معماران و طراحان به دنبال متریالی مقاوم در برابر این عوامل مخرب باشند. ترموود به‌عنوان یک متریال جذاب و مقاوم در این زمینه شناخته می‌شود. این متریال طبیعی و زیبا شرایط تولید ویژه‌ای داشته که باعث افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت و اشعه فرابنفش می‌شود. ترموود در مقایسه با چوب‌های معمولی، به‌خوبی از خود در برابر تغییرات جوی محافظت می‌کند و به تعمیرات مکرر نیازی ندارد. اکنون قصد داریم دررابطه‌با مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید صحبت کنیم.

مقاومت ترموود در برابر رطوبت

ترموود به چه شکل در برابر رطوبت و نور خورشید مقاومت می‌کند؟

ترموود که به چوب حرارتی نیز معروف است، از طریق فرآیندی به نام حرارت‌دهی تحت دما و بخار آب تولید می‌شود. این فرایند به چوب اجازه می‌دهد که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را تجربه کرده و به میزان بالایی از استحکام برسد. مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید یکی از مزایای اصلی این متریال است.

این متریال به دلیل کاهش میزان رطوبت داخلی و تغییرات ساختاری که در طی فرآیند حرارت‌دهی انجام می‌شود، حرارت و فشردگی بالاتری پیدا می‌کند. این ویژگی باعث شده که ترموود کم‌تر دچار تغییرات حرارتی قرار گیرد با مشکلاتی از قبیل ترک‌خوردگی، تغییر شکل و ابعاد نیز مواجه نشود. از سوی دیگر، ترموود در پروسه تولید بخش اعظمی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد و ازاین‌رو بانفوذ رطوبت، پوسیدگی و… روبه‌رو نخواهد شد.

چوب‌های معمولی به طور طبیعی دچار رنگ‌پریدگی و کاهش کیفیت پایین‌تری می‌شوند. درحالی‌که ترموود این مشکل را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. حرارتی که در طی پروسه ساخت چوب ترمو به آن اعمال می‌شود، موجب تیره‌شدن رنگ چوب خواهد شد. به همین دلیل است که ترک‌های سطحی و رنگ‌پریدگی کم‌تری بر روی ترموود ایجاد شود.

از سوی دیگر، سطح ترموود به طور خودکار نازک‌تر شده و زبری‌های سطحی نیز کاهش می‌یابد. این موضوع باعث افزایش تحمل چوب در برابر اشعه UV می‌شود. همه این فرآیندها دلیلی برای بالابودن مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید هستند.

فواید استحکام بالای چوب ترمو

فواید استحکام بالای چوب ترمو نسبت به نور خورشید و رطوبت

همان‌طور که اشاره شد، مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید با توجه فرآیند تولید خاصی است که بر روی این چوب انجام می‌شود. در این پروسه، چوب در دماهای بالا و در فضای کم اکسیژن قرار می‌گیرد که این فضا منجر به بروز تغییراتی در ساختار شیمیایی و فیزیکی چوب شده و خواص آن را بهبود می‌بخشد. اما فواید این استحکام و مقاومت بالا چیست؟ در ادامه می‌خوانیم.

کاهش نفوذ رطوبت

ترموود یکی از چوب‌های طبیعی است که دارای ساختار متراکمی می‌باشد. این موضوع موجب کاهش نفوذ رطوبت به بافت این چوب می‌شود. همین ویژگی از انبساط و انقباض چوب در برابر تغییرات رطوبتی به بهترین شکل جلوگیری می‌کند و عمر مفید آن را نیز افزایش می‌دهد.

مقاومت در برابر قارچ‌ها و باکتری‌ها

حرارت به‌کاررفته در فرآیند ترموودی، منجر به کاهش محتوای قند و عناصر مغذی در چوب می‌شود. این امر سبب شده تا ترموود کمتر در معرض نفوذ و رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها قرار داشته باشد؛ بنابراین، چوب ترمو در برابر تخریب زودهنگام ناشی از رطوبت بیشترین مقاومت را دارد.

حفظ زیبایی طبیعی

سطح چوب ترموود به شکلی فرآوری شده که میزان اثرات منفی اشعه فرابنفش نور خورشید بر روی این چوب کم باشد. این خصوصیت جذاب از رنگ‌رفتگی و کاهش کیفیت ظاهری چوب در برابر نور خورشید جلوگیری کرده و زیبایی چوب را حفظ خواهد کرد.

دوام و عمر بیشتر

باتوجه‌به ویژگی مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید و سایر خصوصیات این چوب، ترموود‌ها معمولاً دوام بیشتری نسبت به چوب‌های معمولی دارند. این ویژگی خصوصاً در شرایط آب‌وهوایی مختلف، منجر به کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری خاص خواهد شد.

دوستدار محیط‌زیست

استفاده از چوب ترموود، با توجه به فرآیندهای طبیعی و عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر در تولید آن، به عنوان یک گزینه مناسب و پایدار شناخته می‌شود. این ویژگی سبب کاهش خطر آسیب ترموود به محیط‌زیست شده است. از این رو، چوب ترمو یک گزینه ایده‌آل برای استفاده در فضای سبز به شمار می‌آید.

مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید
 

کاربردهای چوب ترموود براساس مقاومت بالای آن مقابل رطوبت و نور خورشید

این روزها استفاده از چوب ترموود با توجه به مزایایی نظیر مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید، زیبایی طبیعی، سازگاری با محیط زیست و… افزایش قابل توجهی داشته است. با توجه به مقاومت این متریال در مقابل خورشید و رطوبت، ترموود را می‌توان در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار داد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ترموود، ساخت نمای خارجی ساختمان‌ها است که در معرض نور خورشید و رطوبت قرار دارند. مقاومت چوب ترموود در برابر اشعه UV به جلوگیری از تغییر رنگ و پوسیدگی آن منجر می‌شود؛ با استفاده از ترموود برای طراحی و ساخت نمای ساختمان، عمر این بخش از ساختمان تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

این چوب در ساخت کف‌پوش‌های بیرونی نیز به کار می‌رود. باتوجه‌به این دلیل، ترموود گزینه‌ای عالی برای مکان‌های مرطوب یا ساحلی به شمار می‌آید. از طرفی، از ترموود در ساخت آلاچیق‌های فضای باز نیز استفاده می‌شود. با استفاده از این چوب، می‌توان محیطی دلپذیر و زیبایی را خلق کرد که همزمان دوام و استحکام مطلوبی دارد.

برخی دیگر از کاربردهای ترموود با توجه به مقاومت در برابر رطوبت و نور خورشید:

  • میز و صندلی فضای باز
  • فضای بازی کودکان
  • دکینگ استخر
  • پیاده‌راه‌های فضای سبز
  • باغچه‌های شهری
  • پل چوبی
  • حصارهای ترموودی
  • پرگولا
  • تراس و بالکن
  • سازه‌های هنری
  • تابلوهای راهنمایی
  • آبنماهای ترموود
  • باربیکیو
  • گلدان‌ها و پایه چراغ‌ها
  • مجسمه‌های دکوری و…

مقاوم‌ترین و زیباترین چوب‌های ترموود را در پارس آرای کوهستان خریداری کنید

باتوجه‌به مقاومت ترموود در برابر رطوبت و نور خورشید، این متریال بهترین گزینه برای استفاده در فضای باز و محیط مرطوب به شمار می‌آید. ترموود علاوه بر افزایش زیبایی محیط‌های مختلف، استحکام بالای آن‌ها را نیز تضمین خواهد کرد.

مجموعه پارس آرای کوهستان بهترین مرکز عرضه ترموود باکیفیت بالا، قیمت مناسب و ضمانت اصالت محصول بوده که سابقه‌ای درخشان در حوزه کاری خود دارد و آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود است. ما در این مجموعه باتکیه‌بر نیروهای حرفه‌ای و ماهر خود، اجرای پروژه‌های ترموودی مختلف را به بهترین، سریع‌ترین و بادقت‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهیم. چرا که کیفیت و رضایت مشتری اولویت ما است.

سؤالات متداول

چرا ترموود در برابر نور خورشید مقاوم است؟

ترموود با استفاده از فرآیندهای خاصی تولید می‌شود. به‌این‌ترتیب ساختار آن تقویت شده و مقاومت آن در برابر تابش UV افزایش می‌یابد. همین موضوع مانع کدری رنگ و کاهش کیفیت کلی ترموود می‌شود.

مدت‌زمان عمر ترموود در شرایط مختلف چقدر است؟

اگر به‌صورت استاندارد و اصولی از ترموود نگهداری شود، این چوب طبیعی در شرایط ایده‌آل می‌تواند بین 25 تا ۳۰ سال عمر داشته باشد.

برچسب ها: