ب ترموآیا ترموود در برابر آب مقاوم است؟

ترموود به عنوان یک چوب طبیعی فرآوری شده، به دلیل مکانیزم حرارتی پیشرفته خود در روند تولید، در برابر آب، رطوبت، گرما، باد و تهدیدات حشرات موذی مقاوم است. این عملیات حرارتی باعث به وجود آوردن تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب می‌شود و کیفیت و مقاومت آن را افزایش می‌دهد. در نتیجه با افزایش مقاومت ترموود در برابر آب، می‌توان از این متریال در محیط‌های مرطوب با خیال راحت استفاده کرد. در این مطلب پارس آرای کوهستان با دلایل مقاومت چوب ترمو در برابر آب آشنا می‌شویم.

فرآیند ضد آب کردن چوب ترموود
فرآیند ضد آب کردن چوب ترموود

 

مزیت فرآیند ضد آب کردن چوب ترموود

در مواردی که چوب‌های طبیعی با استفاده از پوشش مواد و روکش‌ها، ضد آب می‌شوند، ظاهر چوب و بافت آن از بین می‌رود. اما بافت و رنگ ترموود به‌عنوان یک چوب طبیعی به دلیل فرآیند مقاوم‌شدن به‌وسیله گرما و بخار فشرده تغییری نمی‌کند. به همین خاطر، این چوب عایق بسیار مناسبی برای آب و رطوبت است

مقاومت ترموود در برابر آب کاربردهای آن را افزایش می‌دهد

مقاوم بودن ترموود در برابر آب، باعث استفاده‌های کاربردی بسیاری از این متریال شده است. فرآیند ساخت متفاوت ترموود باعث شده که شهرهای بارانی و فضاهایی که در معرض حضور همیشگی آب هستند، از این چوب برای سازه‌های چوبی خود استفاده کنند. با این حال کاربردهای متفاوت ترموود، استفاده از این چوب در برخی سازه‌ها را افزایش داده است. در ادامه به نقش مقاومت ترموود در برابر آب در سازه‌هایی ترموودی می‌پردازیم.

آلاچیق‌های ساخته شده از ترموود؛ از سازه‌های مقاوم در برابر آب

یکی از کاربردهای مهم ترموود، استفاده از این متریال در ساخت آلاچیق‌ها است. آلاچیق‌ها به عنوان یکی از سازه‌های تزئینی پرطرفدار که در محیط‌های تفریحی عمومی، پارک‌ها و ویلاهای شخصی ساخته می‌شوند، باید در برابر آب مقاوم باشند. به‌همین دلیل برای ساخت آن‌ها باید از متریالی استفاده شود که در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد. مقاومت ترموود در برابر آب باعث شده است که در محیط‌هایی که باران و رطوبت زیاد است و همچنین در پارک‌ها و محیط‌های تفریحی، این چوب به گزینه اول طراحان برای ساخت آلاچیق تبدیل شود.

دکینگ‌های ساخته‌شده از ترموود مقاومت بالایی در برابر آب دارند

دکینگ به کفپوش‌های مورد استفاده در فضای باز گفته می‌شود که به منظور ایجاد سطحی هموار در کف سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن جایی که مقاومت ترموود در برابر آب بالا است، آب نمی‌تواند باعث پوسیدگی آن شود. به‌همین دلیل برای ساخت دکینگ‌ها بیشتر از ترموود استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت در برابر پوسیدگی، رطوبت کم و رسانایی حرارتی، ترموود یک محصول چوبی پایدار و بادوام و با خواص عایق بهبود یافته است.

استفاده از ترموود
استفاده از ترموود

استفاده از ترموود در استخر، سونا و کناره‌های جکوزی به علت مقاومت بالا در برابر آب

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ترموود در ساخت سونا و دیواره‌های جکوزی استخرها است. در گذشته برای کفپوش‌کردن اطراف استخرهای سرباز و سرپوشیده از سیمان استفاده می‌شد که در گرمای هوای تابستان و سرمای زمستان، راه رفتن بر روی آن دشوار بود. ترموود به‌عنوان بهترین جایگزین سیمان در کف‌پوش کردن کناره استخرها، از مقاومت و زیبایی بالایی برخوردار است.

برای افزایش مقاومت ترموود در برابر آب استخرها از رزین ترمو استفاده می‌شود. رزین ترمو که رنگ ترمو نیز نامیده می‌شود، به‌صورت کامل سطح ترموود را می‌پوشاند. علاوه بر این که این پوشش باعث زیبایی ظاهری ترموود می‌شود، مقاومت آن را در برابر تبله‌شدن، خورده‌شدن و پوسیده شدن افزایش می‌دهد. همچنین در استخرها به‌دلیل تماس مستقیم چوب با آب، سطح زمین ممکن است لغزنده شود. ترموود باعث از بین رفتن لغزندگی سطح شده و انتخاب مناسبی برای کفپوش کردن محیط اطراف استخرها است.

نقش ترموود در مقاومت نمای ساختمان‌ها در برابر آب

برای ساخت نمای ساختمان‌ها از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود و یکی از بهترین این متریال‌ها ترموود است. ترموود علاوه بر این که در برابر سرما و گرما مقاوم است، با تنوع بالای خود باعث زیبایی ظاهر ساختمان می‌شود. کاربرد این چوب در استان‌هایی که در معرض بارش همیشگی باران و رطوبت قرار دارند، بیشتر است. ترموود به‌دلیل فرآیند فشرده تولید، عایق مناسبی برای آب و رطوبت به‌شمار می‌رود. استفاده از این چوب در بام سبز‌ و نماهای ساختمانی که در معرض تماس مستقیم با آب هستند، بهترین گزینه است.

پرگولا؛ سازه‌ای چوبی با مقاومت بالا در برابر آب

استفاده از ترموود در پرگولا بسیار رایج است. این سازه که اغلب با آلاچیق اشتباه گرفته می‌شود، به‌عنوان سازه‌ای تفریحی در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرگولا بر خلاف آلاچیق که سقف پوشیده‌ای دارد، دارای سقفی مشبک است که نیم‌سایه ایجاد می‌کند و در فصل‌های سرد سال کمتر می‌توان از آن استفاده کرد. مقاومت ترموود در برابر آب و خواصی که این چوب فرآوری شده دارد، ترموود را به متریال محبوب مورد استفاده در این سازه‌ها تبدیل کرده است.

در فصل‌های گرم سال، ساخت پرگولا بر روی پشت‌بام خانه‌های آپارتمانی و در کنار ساحل‌ها بسیار رونق پیدا می‌کند. از آن جایی که ایران کشوری چهار فصل است و نمی‌توان با قطعیت درباره وضعیت آب و هوا تصمیم گرفت، استفاده از متریالی مقاوم در برابر آب در ساخت سازه‌ها بسیار مهم است. چوب ترمو علاوه بر این که در ساخت پرگولا کاربرد دارد، در ساخت آربور هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترموود مقاوم‌ترین متریال
ترموود مقاوم‌ترین متریال

ترموود مقاوم‌ترین متریال در برابر آب برای سازه‌های چوبی

با توجه به خواص ترموود، استفاده از آن در سازه‌های چوبی گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و بسیار مناسب است. این متریال به دلیل زیبایی ظاهری و کیفیت بالا، تحول زیادی در طراحی و ساخت سازه‌های چوبی ایجاد کرده است. پارس آرای کوهستان به‌عنوان اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان پیشنهادی خوب برای افرادی است که قصد دارند سازه‌های چوبی خود را از جنس ترموود بسازند. شرکت ما با ارائه متنوع‌ترین پکیج پروفیل و محصولات چوبی ساختمان اعم از پارکت، ترموود، آلاچیق، سونا، دکینگ، روف‌گاردن و بام سبز بهترین پیشنهاد برای ساخت سازه‌های چوبی شما است. شما می‌توانید برای شناخت بیشتر محصولات ما، دیگر بخش‌های وب‌سایت ما را مشاهده کنید.

برچسب ها: