معایب پارکت چوبی و فواید آن برای علاقه مندان به چوب طبیعی

پارکت چوبی یکی از زیباترین و پرطرف‌دارترین گزینه‌ها برای کف‌پوش‌های داخلی می‌باشد. استفاده از این نوع کف‌پوش جلوه خاص و چشم‌انداز زیبایی به محیط زندگی شما می‌بخشد. وجود انواع پارکت‌های چوبی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف دست شما را در انتخاب بهترین و سازگارترین نوع پارکت متناسب با سبک دکوراسیون موردنظرتان کاملاً باز خواهد گذاشت.

استفاده از پارکت چوبی انتخابی هوشمندانه برای زیباسازی و طراوت محیط زندگی شما خواهد بود. بااین‌حال استفاده از پارکت چوبی همچون کف‌پوش‌های دیگر مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد. در این مقاله از پارس آرای کوهستان به بررسی معایب پارکت چوبی و فواید آن برای علاقه مندان به چوب طبیعی خواهیم پرداخت. اگر معایب پارکت چوبی شما را در انتخاب این نوع پارکت دلسرد کرده، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معایب پارکت چوبی و فواید آن برای علاقه مندان به چوب طبیعی

مزایای پارکت چوبی

در ساخت پارکت دقت در معایب پارکت چوبی و فواید آن مهم است. برای ساخت از انواع مختلف چوب درختان بلوط، افرا، گیلاس، گردو، زبان‌گنجشک، راش و بامبو استفاده می‌شود. هر کدام از انواع این چوب‌ها دارای طرح، رنگ و مقاومت متفاوتی هستند. همچنین هزینه هر یک از انواع این چوب‌ها در تهیه پارکت با هم متفاوت خواهد بود.

معایب پارکت چوبی و فواید آن زیاد هستند، اما فواید آن بیشتر است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد، که شامل:

  • ازآنجایی‌که پارکت چوبی از مواد طبیعی ساخته شده، هیچ‌گونه ضرری برای سلامتی نداشته و کاملاً با بدن انسان سازگار است.
  • پارکت چوبی متناسب با هر فصل از سال دمای مناسبی دارد.
  • پارکت‌های چوبی ظاهر زیبا و شیکی داشته و جلوه خاصی به محیط زندگی شما می‌بخشند.
  • پارکت‌های چوبی دوام بالایی داشته و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع نیاز سلیقه‌های مختلف را برطرف می‌کنند.
  • این نوع پارکت‌ها برای کودکان ایمن و مناسب بوده و حساسیتی برای آن‌ها ایجاد نخواهند کرد.
  • کف‌پوش‌های چوبی را به‌راحتی می‌توانید با دکورهای مختلف هماهنگ کرده و یک محیط شیک و جذاب خلق کرد.
  • پارکت‌های چوبی سرعت نصب بالایی داشته و نسبت به سایر کف‌پوش‌ها گرمای بیشتری دارند.
  • این نوع کفپوش‌ها عایق صدا و حرارت بوده و باکتری‌ها در آن‌ها رشد نمی‌کند.
  • نظافت کف پوش‌های چوبی بسیار آسان است.

مزایای پارکت چوبی

معایب پارکت چوبی

معایب پارکت چوبی و فواید آن تقریبا همچون سایر کف‌پوش‌ها می‌باشد. در ادامه به بررسی معایب استفاده از پارکت چوبی می‌پردازیم. به شما کمک خواهیم کرد، تا با در نظر گرفتن مزایا و معایب پارکت چوبی، بهترین انتخاب را برای محیط موردنظر خود داشته باشید.

  • پارکت‌های چوبی در برابر سیستم سرمایشی و گرمایشی از کف مقاومت کمتری دارند.
  • درصورتی‌که نصب پارکت‌های چوبی به درستی انجام نشود، میان پارکت‌ها فاصله افتاده و باعث ایجاد سروصدا در هنگام راه رفتن شود.
  • از جمله معایب پارکت چوبی و فواید آن برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به شست‌وشو با آب دارند مناسب نیستند. شست‌وشوی زیاد با آب منجر به خراب‌شدن پارکت چوبی خواهد شد. بهتر است قبل از نصب پارکت، زمین را کاملاً خشک کنید تا رطوبتی نداشته باشد. روی سطح پارکت آب نریزید و برای تمیزکردن آن از دستمال مرطوب یا تی استفاده کنید.
  • پارکت‌های چوبی به خط‌وخش حساس هستند. برای محافظت از آن‌ها بهتر است برای پایه مبلمان و میزهای خود حفاظ داشته باشید. همچنین، با ابزار تیز بر روی پارکت کار نکنید و از واردکردن ضربه سنگین به آن خودداری نمایید.
  • از دیگر خصوصیات پارکت‌های چوبی انقباض و انبساط بر اثر تغییرات دمایی است. این امر ممکن است، در درازمدت باعث به‌وجودآمدن فاصله بین قطعات پارکت شود. از همین رو بهتر است در هنگام نصب فواصل را در نظر گرفته و نصب پارکت چوبی را به افراد حرفه‌ای و متخصص پارس آرای کوهستان واگذار کنید.
  • یکی دیگر از معایب پارکت چوبی این است، که این پارکت‌ها در معرض نور مستقیم خورشید تغییر رنگ می‌دهند. برای ماندگاری طولانی‌تر لازم است، از تابش مستقیم نور بر آن جلوگیری کنید.

آیا پارکت چوبی موریانه می‌زند؟

از دیگر معایب پارکت چوبی می‌توان به امکان موریانه زدن اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید، که احتمال این اتفاق بسیار کم است. اما برای احتیاط بهتر است مواردی را در نظر داشته باشید. توجه کنید که چوب برخی از درختان در برابر موریانه مقاوم‌تر بوده و انتخاب چوب این نوع درختان برای پارکت چوبی، احتمال حمله موریانه‌ها را کاهش خواهد داد. پس اگر در محیط زندگی شما موریانه وجود دارد، در انتخاب نوع چوب پارکت دقت بیشتری داشته باشید. سم‌پاشی خاک اطراف منزل، مسدودکردن سوراخ‌ها و منافذ منزل، خشک نگه‌داشتن پارکت چوبی و دارابودن سیستم تهویه مناسب نیز از دیگر مواردی هستند که احتمال حمله موریانه را کاهش خواهند داد.

به یاد داشته باشید که آب‌وهوای منطقه سکونت شما و میزان رطوبت مکان نصب پارکت چوبی اهمیت بسیار بالایی دارد. جهت جغرافیایی منزل، میزان آفتاب‌گیری، امکان وجود حشرات و مقدار بودجه در نصب پارکت چوبی اهمیت زیادی دارد. بنابراین قبل از اقدام برای نصب این نوع پارکت، موارد گفته شده را در نظر داشته باشید.

آیا پارکت چوبی موریانه می‌زند؟

پارکت چوبی پارس آرای کوهستان ؛ زیبایی طبیعی در دکوراسیون منزل شما

پارکت چوبی همچون سایر کف‌پوش‌ها در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد. البته ناگفته نماند که کفه مزایای این نوع کفپوش سنگین‌تر از معایب آن است. به همین دلیل با وجود معایب پارکت چوبی و فواید آن که ذکر شد، هنوز هم پارکت‌های چوبی جزو پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین کف پوش‌ها می‌باشند.

نگه‌داری از این کف‌پوش‌ها سخت‌تر از سایر انواع آن است. اما اگر به دنبال زیبایی خاص و منحصربه‌فرد برای محیط زندگی خود هستید، کمی سختی به جان خریده و در نگهداری این کفپوش چوبی حوصله به خرج دهید. همچنین با گرفتن مشاوره از متخصصین پارس آرای کوهستان می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید.

 

برچسب ها: