چوب ترموود محبوبیت بالایی در ساخت‌وساز دارد

ترموود یا “چوب اصلاح‌شده با عملیات حرارتی” با افزایش دمای چوب معمولی تا حدود 200 درجه سانتی‌گراد در محیطی با اکسیژن پایین و طی روشی جدید و نوآورانه تولید می‌شود. ترموود در دسته الوار جای دارد و به دلیل پایداری و مقاومت بالا و ویژگی‌های بهتر در مقایسه با چوب‌های معمولی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. معمولا الوارها پیش از انجام عملیات ترمو کردن حدود پنج درصد رطوبت دارند که در نهایت تمام آن از چوب خارج می‌شود. در این مطلب مزایای چوب ترموود برای ساخت و ساز را با هم بررسی می‌کنیم.

چوب ترموود محبوبیت بالایی در ساخت‌وساز دارد

مزایای چوب ترموود برای ساخت و ساز چیست؟

به‌طور کلی چوب برای استفاده در ساخت و ساز باید برخی ویژگی‌ها را دارا باشد. فرایند حرارت‌دهی که محصول نهایی آن ترموود است علاوه بر حفظ ویژگی‌های ظاهری و کیفی چوب برخی ایرادهای ساختاری آن را از بین می‌برد. چوب ترموود در مقایسه با چوب‌های معمولی استفاده‌های بیشتری دارد و می‌توان آن را در محیط‌های گوناگون و بعضا چالشی نیز به‌کار برد. در ادامه تعدادی از این مزایا که برای پروژه‌های ساخت و ساز اهمیت ویژه‌ای دارند را با هم مرور می‌کنیم.

ثبات ابعادی و عایق بودن

چوب ترموود به دلیل فرایند تولید خاص خود از ثبات ابعادی بسیار بالایی برخوردار است. این چوب هیچگونه رزین و رطوبت در خود ندارد و همانند چوب‌های معمولی در مواجهه با محیط تغییر شکل نمی‌دهد. همین موضوع آن را به گزینه‌ای عالی برای استفاده به‌عنوان کفپوش و پوشش سطوح تبدیل می‌کند. تخلخل بیشتر چوب ترموود آن را به یک عایق بهتر تبدیل می‌کند که فاکتورهای مثبت بسیاری برای استفاده به عنوان عایق صدا دارد و رطوبت دارد.

مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ

پروسه تولید ترموود موجب خروج رطوبت و مایعات داخل چوب می‌شود. از این‌رو دیگر نیاز نیست نگران پوسیدگی و رشد قارچ در داخل آن باشید. علاوه بر این به دلیل خشک بودن چوب ترموود حشرات موذی و موریانه نیز جذب آن نمی‌شوند که خود یک برتری مهم در مقایسه با دیگر انواع چوب است.

مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ چوب ترموود

طول عمر بیشتر

فرایند تولید ترموود موجب افزایش طول عمر آن در مقایسه با اکثر چوب‌های دیگر می‌شود. هرچند اندازه‌گیری دقیق عمر مفید چوب آسان نیست اما چوب ترموود به‌خاطر قرار گرفتن در دماهای بالا دارای ساختار مقاوم‌تر است. به‌طور کلی هرچقدر چوب مدت طولانی‌تری در مواجهه با دماهای بالاتر قرار گیرد طول عمر بیشتری خواهد داشت.

ویژگی‌های زیست‌محیطی بهتر

شرکت‌های تولیدکننده چوب ترموود نیاز خود را از جنگل‌های دارای مجوز PEFC و مزارع کشت درخت تامین می‌کنند، به همین دلیل محصول نهایی تجدیدپذیر است. علاوه بر این نبود مواد شیمیایی و افزونه در فرایند تولید موجب می‌شود تا چوب ترموود راحت‌تر بازیافت شود و به طبیعت بازگردد. از آنجایی که در فرایند تولید ترموود تنها از گرما و بخار آب استفاده می‌شود، پروسه تولید آن در مقایسه با روش‌های دیگر خطرات زیست‌محیطی کمتری دارد.

از دیگر مزایای زیست‌محیطی چوب ترموود استفاده از مواد اولیه یا همان چوب طبیعی بومی است. در نتیجه آلاینده‌ها و هزینه‌های زیست‌محیطی مربوط به حمل‌ونقل کاهش پیدا می‌کند و همزمان رونق کسب‌وکار در محل کارخانه را نیز ایجاد می‌کند.

سهولت استفاده و ماشین‌کاری

کار کردن با چوب ترموود در فرایند ساخت آسان است و بین نجاران و طراحان محبوبیت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید این چوب را به راحتی اره، دریل یا رنده کنید و برای مصارف مختلف به کار ببرید. امکان استفاده از دستگاه‌های برش لیزری نیز وجود دارد. از آنجایی که رطوبت داخل بافت‌های چوب بسیار پایین است محل برش ظرافت بیشتری خواهد داشت.

خشک بودن ترموود و نداشتن رطوبت موجب کاهش وزن آن هم می‌شود. همین ویژگی استفاده از آن در پروژه‌های بزرگ مانند ساخت سونا را آسان‌تر کرده است و برخلاف چوب‌های سنتی نیازمند ایجاد فونداسیون خیلی بزرگ نیستید.

زمان استفاده از ترموود

نگهداری راحت‌تر

چوب ترموود به نگهداری و توجه چندان زیاد نیاز ندارد و پایداری بالایی در محیط خارجی از خود نشان می‌دهد. با این‌حال استفاده از پوشش روغن جلوی تغییر رنگ آن را گرفته و نظافت چوب را آسان‌تر خواهد کرد (گرد و غبار به داخل بافت‌های چوب نفوذ نمی‌کند).

ظاهر لوکس و شیک

اگر به دنبال یک متریال طبیعی با ظاهر شیک می‌گردید و از مشکلات معمول چوب‌های سنتی گریزان هستید ترموود بهترین گزینه برای شما است. رنگ تیره‌تر ترموود باعث می‌شود تا به راحتی لک نشود و با استفاده از کلیرهای ضد UV می‌توان جلوی هرگونه تغییر رنگ را گرفت.

در زمان استفاده از ترموود این نکات را به یاد داشته باشید

از آنجایی که در تولید چوب ترموود هیچگونه افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم نیست و با توجه به نیاز خود باید آن را با پوشش‌های مناسب بپوشانید. معمولا برای این منظور از روغن‌ها، رنگ و لایه‌های محافظ چوب استفاده می‌شود. این پوشش‌ها نظافت چوب را نیز آسان‌تر می‌کنند.

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد کاهش استحکام چوب ترموود در فرایند تولید است. خروج رطوبت چوب مزایای بسیار دارد، اما آن را قدری شکننده‌تر خواهد کرد. بنابراین نباید از آن برای تحمل فشار و ساخت اسکلت چوبی استفاده کنید. همچنین استفاده از دریل و پیچ کردن چوب در مقایسه با میخ توصیه می‌شود؛ زیرا امکان شکستن ترموود به دلیل ترد بودن بافت آن وجود دارد. تا جای ممکن از چسب‌های پایه آب نیز در ترموود استفاده نکنید و به‌جای آن چسب دو جزئی گزینه بهتری است.

بهترین پارکت‌ها را از پارس آرای کوهستان تهیه کنید

بهترین پارکت‌ها را از پارس آرای کوهستان تهیه کنید

چوب ترموود در مقایسه با چوب معمولی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیای برتر بسیاری دارد. این خواص در کنار زیست‌محیطی بودن فرایند ساخت و تولید چوب ترموود را به متریال اصلی مورد استفاده برای اجرای کفپوش، نما و ساخت و ساز تبدیل کرده است. مجموعه پارس آرای کوهستان با ارائه بهترین چوب‌های ترموود وارداتی نیاز شما به این متریال ارزشمند را پاسخ می‌دهد.

سوالات متداول

بهترین شرایط برای افزودن پوشش روغنی به ترموود چه زمانی است؟

بهترین شرایط جوی برای افزودن روکش روغنی به چوب ترموود هوای خشک و حداقل دمای 13 درجه سانتی‌گراد است. در صورت امکان باید این کار را در نور غیرمستقیم خورشید انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

آیا چوب ترموود قابل اشتعال است؟

بله. فرایند حرارت‌دهی به چوب موجب تغییر خواص اشتعال‌‌پذیری ترموود نمی‌شود. البته شما می‌توانید با استفاده از رنگ و پوشش مخصوص از چوب در برابر حرارت و آتش محافظت کنید. برخی تولیدکنندگان نیز با استفاده از فرایندهای جداگانه اقدام به افزایش مقاومت ترموود تولیدی در برابر آتش می‌کنند.

ترموود در دسته چوب نرم قرار می‌گیرد یا چوب سخت؟

فرایند حرارت‌دهی برای انواع چوب‌های سخت و نرم قابل اجرا است. معمولا از چوب درختان کاج، سرو، توسکا و صنوبر برای ساخت ترموود بیشتر استفاده می‌شود. به‌طورکلی ترموود یک جایگزین پایدار، مقاوم و بهتر برای چوب‌های سخت استوایی است.