ترموود وارداتی و کاربرد گسترده آن در معماری ساختمان

چوب در طراحی معماری ساختمان‌ها کاربردهای گسترده‌ای دارد و امروزه برای ساخت بخش‌های مختلف ساختمان از مدرن‌ترین مصالح چوبی مانند ترموود استفاده می‌شود. ترموود با به‌کارگیری یک مکانیزم حرارتی پیشرفته تولید می‌شود و نسبت به سایر محصولات چوبی از ماندگاری و استحکام بیشتری برخوردار است. کشور فنلاند به‌عنوان اولین و پیشروترین تولیدکننده ترموود در جهان شناخته می‌شود. کیفیت و ماندگاری ترموودهای وارداتی با محصولات داخلی قابل‌مقایسه نیست و تمامی کارشناسان صنعت ساختمان‌سازی پیشنهاد می‌کنند که حتماً در طراحی نمای ساختمان، از نمونه‌های خارجی این محصول استفاده کنید. در این مطلب با مزایای ترموود وارداتی و کاربرد آن در ساخت سازه‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

چرا در ساختمان‌ها از ترموود وارداتی استفاده می‌شود؟

کشورهای پیشرو در تولید ترموود برای تولید این چوب‌ها از به‌روزترین تجهیزات و باتجربه‌ترین تکنسین‌های فنی استفاده می‌کنند. یکی از مزایای ترموود وارداتی مقاومت بالای آن‌ در برابر رطوبت است. برای تولید ترموودهای وارداتی آن‌ها را در معرض حرارت شدیدی قرار می‌دهند که باعث ازبین‌رفتن رطوبت و شیره موجود در مغز چوب می‌شود. در نتیجه ترموود‌های وارداتی می‌توانند شکل خود را در شرایط آب‌وهوایی مختلف حفظ کنند و دچار تورم یا ترک‌خوردگی نشوند. همچنین خشک‌شدن رطوبت و شیره موجود در بافت چوب باعث کاهش وزن این ترموودهای باکیفیت خارجی می‌شود.

قرارگرفتن چوب در معرض حرارت و استفاده از فرایند‌های تولید پیشرفته، همچنین باعث افزایش ماندگاری و طول عمر ترموودهای وارداتی می‌شوند. هر چه مقدار حرارتی که به چوب داده می‌شود بیشتر باشد، طول عمر و ماندگاری چوب نیز بیشتر خواهد شد. یکی دیگر از مزایای ترموود وارداتی قابلیت بازیافت آن است. در واقع اگر ترموود دیگر کاربردی نداشته باشد، می‌توان آن را به‌عنوان یک چوب تصفیه‌نشده وارد فرایند بازیافت کرد. به همین علت پیشنهاد می‌شود که به‌جای ترموود ایرانی از ترموودهای وارداتی استفاده کنید.

یکی دیگر از نکات جالب در تولید این مصالح ساختمانی این است که چوب موردنیاز برای ساخت ترموود در کشورهای پیشرفته از تنه درختانی تأمین می‌شود که در جنگل‌های مدیریت‌شده کاشته می‌شوند. در واقع شرکت‌های تولیدکننده مصالح چوبی ساختمان حق ندارند که درخت‌های مناطق دیگر را قطع کرده و از آن برای تولید ترموود استفاده کنند. در نتیجه هیچ شرکتی نمی‌تواند به محیط‌زیست و فضای سبز شهرهای مختلف نیز آسیبی وارد کند.

مهم‌ترین مزایای ترموود وارداتی

همان‌طور که اشاره کردیم، ترموود یکی از باکیفیت‌ترین مصالح ساختمانی چوبی موجود در بازار به شمار می‌رود. ترموود دارای مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که این محصول را از سایر انواع مصالح چوبی متمایز می‌کند. در ادامه به معرفی مزایای ترموود وارداتی می‌پردازیم.

مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

برای تولید ترموود از مکانیزم حرارتی پیشرفته استفاده می‌کنند و چوب را در معرض حرارت بالا قرار می‌دهند. قرارگرفتن در معرض حرارت باعث افزایش مقاومت چوب در برابر تغییرات آب‌وهوایی و شرایط محیطی مانند بارندگی و تغییرات دما می‌شوند. به دلیل وجود مقاومت بالا می‌توان از ترموود در شهرهایی با شرایط آب‌وهوایی متغیر و برای ساخت بخش‌های مختلف نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده کرد. همچنین ترموود وارداتی در برابر فشار و ضربه نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.

حفظ رنگ و شکل ظاهری

یکی از بهترین مزایای ترموود وارداتی این است که می‌تواند شکل ظاهری خود را برای مدتی طولانی حفظ کند و در برابر عوامل بیرونی دچار اعوجاج و شکستگی نشود. درحالی‌که بسیاری از محصولات مشابه ایرانی با گذر زمان شکل ظاهری اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین رنگ این ترموودهای وارداتی با گذر زمان تغییر نخواهد کرد و همچنان زیبایی و درخشندگی اولیه خود را حفظ می‌کنند.

سازگاری با محیط‌زیست و بدن انسان؛ از مزایای اصلی ترموود وارداتی

از دیگر مزایای ترموود وارداتی می‌توان به سازگاری آن با محیط‌زیست اشاره کرد. برای تولید این محصول در کشورهای مدرن خارجی از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و این چوب‌ها کاملاً قابل‌تجزیه و بازیافت هستند. همچنین بافت ترموودهای وارداتی بسیار نرم و طبیعی است و باعث ایجاد حساسیت در پوست شما نمی‌شود و هیچ ضرری ندارد.

قابلیت شستشو و مقاومت در برابر نفوذ حشرات

همان‌طور که اشاره کردیم، ترموود وارداتی در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و آب به‌سادگی نمی‌تواند به داخل آن نفوذ کرده و باعث ایجاد پوسیدگی شود. در نتیجه شما می‌توانید با خیال راحت ترموودهای وارداتی را با استفاده از شوینده‌های مختلف به کمک آب تمیز کنید و از ایجاد قارچ و کپک در چوب جلوگیری کنید. اما متأسفانه برخی از ترموودهای ایرانی با چندمرتبه شستشو متورم شده و زیبایی خود را از دست می‌دهند. همچنین ترموود وارداتی در برابر نفوذ انواع حشرات موذی مقاوم است و حشراتی مانند موریانه نمی‌توانند به بافت چوب آسیبی وارد کنند.

نصب آسان یکی از مهم‌ترین مزایای ترموود وارداتی است

هر چند ممکن است که شما برای نصب صحیح ترموود به کمک یک نیروی متخصص نیاز داشته باشید، اما ساختار و شکل ظاهری ترموودهای وارداتی به‌گونه‌ای است که نصب آن‌ها را ساده‌تر کرده است. در نتیجه حتی اگر خود شما نیز نتوانید این ترموودها را به‌درستی نصب کنید، یک نیروی متخصص می‌تواند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی این کار را برای شما انجام دهد.

ترموود وارداتی چه کاربردهایی دارد؟

مزایای گوناگون ترموود وارداتی باعث شده است که از این چوب‌ها برای ساخت نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها استفاده شود. فضاهای خالی موجود در ترموود این چوب را به یک عایق بی‌نظیر برای صدا و حرارت تبدیل کرده است. به همین علت از ترموودهای وارداتی برای ساخت پارکت و دیوارپوش استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای ترموود وارداتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکوراسیون داخلی منزل
  • ساخت استخر و سونا
  • ساخت انواع آفتاب‌گیر و سایه‌بان
  • تولید نیمکت و آلاچیق‌ها
  • طراحی روف‌گاردن
  • ساخت انواع نرده‌ها و پلکان‌های چوبی

خرید بهترین ترموودهای وارداتی از پارس آرای کوهستان

ترموود یکی از مصالح کاربردی در معماری مدرن به شمار می‌آید که از آن در طراحی نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده می‌شود. مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی، حفظ رنگ و شکل ظاهری، عایق بودن در برابر حرارت و صدا از اصلی‌ترین مزایای ترموود وارداتی هستند که باعث محبوبیت این محصول در میان معماران و مهندسان شده‌اند.

شرکت پارس آرای کوهستان به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین فعال حوزه چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان، باکیفیت‌ترین ترموودهای وارداتی را در بازار ایران عرضه می‌کند. اگر شما نیز قصد دارید که در نمای داخلی یا بیرونی ساختمان خود از ترموودهای وارداتی استفاده کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه پارس آرای کوهستان تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.

برچسب ها: