مراقبت از پارکت چوبی

در چند سال گذشته گرایش بسیاری از افراد به استفاده از کف‌پوش‌های مختلف از جمله پارکت چوبی افزایش‌یافته است. به همین دلیل مراقبت از پارکت چوبی و اطلاع از راه‌های مختلف آن اهمیت بسیار زیادی دارد. پارکت چوبی به عنوان یکی از زیباترین و لوکس‌ترین کفپوش‌های موجود برای پوشش‌دهی کف اماکن مسکونی، تجاری و اداری شناخته می‌شود.

درصورتی‌که با راه‌های مقاومت از این کف‌پوش‌ها آشنایی داشته باشید، این پارکت‌ها سال‌های متمادی در منزل و یا محل کار شما به زیباترین شکل ممکن می‌درخشند. سؤالی که ممکن است برای دارندگان پارکت چوبی مطرح شود، درباره نحوه مراقبت یا نگهداری پارکت چوبی است.

با داشتن اطلاعات کافی و اطلاع از نحوه نگهداری پارکت چوبی، می‌توانید کف‌پوش‌های خود را همیشه سالم و نو نگه دارید، با اینکار کمک بزرگی به درخشان بودن دکوراسیون خود نمایید. در ادامه این مطلب، راه‌های مراقبت از پارکت چوبی را از دید متخصصان پارس آرای کوهستان بررسی می‌کنیم.

نکاتی برای مراقبت از پارکت چوبی

برای مراقبت از پارکت چوبی و افزایش طول عمر این کف‌پوش‌ها باید برخی نکات را در نظر گرفته و رعایت کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای نگهداری از پارکت‌های چوبی خود باید رعایت کنید را بررسی می‌کنیم:

تمیزکردن پارکت چوبی با آب ممنوع!

آب و پارکت چوبی با یکدیگر سازگار نیستند. پارکت‌های چوبی ساختار طبیعی و کاملاً ارگانیک دارند، که ساختار سلولی آن‌ها در ترکیب با آب واکنش نشان داده و تورم و ترک در سطح چوب پدیدار می‌شود. لازم به ذکر است، که سطح پارکت ضخامت زیادی ندارد و با مقداری مایعات ترک می‌خورد. کارشناسان و متخصصان مجموعه پارس آرای کوهستان توصیه می‌کنند، که از آب به‌صورت مستقیم برای تمیزکردن پارکت‌های چوبی خود استفاده نکنید.

به‌جای استفاده از مواد شیمیایی و آب برای تمیز کردن پارکت‌ها، می‌توانید تمیزکردن پارکت‌های چوبی را به یک جاروبرقی با برس نرم بسپارید. اینکار را به‌صورت هفتگی انجام دهید و درزهای اطراف پارکت را به‌دقت تمیز کنید. اگر قصد دارید پارکت خود را با محلول مایع تمیز کنید، حتماً باید تمیزکننده‌ مخصوص کف‌پوش‌ها و پارکت چوبی استفاده کنید، با این روش می‌توانید رطوبت را کاهش دهید.

تمیزکردن پارکت چوبی با آب ممنوع!

مراقبت از پارکت چوبی در برابر اجسام سنگین

برخی از کف پوش‌ها از جنس لمینت به‌صورت تایل‌های مربع یا مستطیل هستند، که هر تایل در جهات گوناگون به تایل‌های دیگر متصل می‌گردد. طریقه اتصال تایل‌ها به یکدیگر به شکل کلیکی است و زبانه‌های نر و مادگی در یکدیگر قفل می‌شوند. این اتصال مقاومت و استحکام کف‌پوش را افزایش می‌دهد. با این وجود باز هم نباید لوازم سنگین و بزرگ را به‌صورت مستقیم روی پارکت قرار دهید.

همچنین اجسام سنگین مختلف از جمله کاناپه‌های بزرگ، کتابخانه، بوفه‌های سنگین و هر وسیله سنگین دیگری می‌تواند بر روی پارکت رد به جا بگذارد. برای مراقبت از پارکت چوبی در برابر اجسام سنگین می‌توانید، از قطعه‌ای موکت برای زیر این اجسام استفاده کنید.

مراقبت از پارکت چوبی در برابر آسیب اشیا تیز و برنده

انجام برخی کارها می‌تواند به‌کلی پارکت چوبی را از بین ببرد. به‌عنوان‌مثال چاقو، برس سیمی، میخ و هر چیز تیز و برنده‌ای به‌شدت به سطح کف‌پوش و پارکت‌های چوبی آسیب می‌زند. این نکته را از یاد نبرید که هیچ‌گاه نباید برای پاک‌کردن کف از برس سیمی استفاده کنید. استفاده از هر نوع فلزی می‌تواند خراش‌های عمیقی را بر روی پارکت ایجاد کند.

نباید مواد غذایی چسبیده شده به کفپوش را با نوک چاقو جدا کنید؛ چراکه در این حالت احتمال خراشیدگی وجود دارد. همچنین ضربه نیز می‌تواند پارکت‌ها را لب پرکرده و شکستگی برخی از تایل‌ها را به همراه داشته باشد. برای مراقبت از پارکت چوبی هنگام اثاث‌کشی باید روی کف ساختمان را با موکت یا کارتن‌های باز شده بپوشانید و از پارکت‌های خود به‌خوبی مراقبت کنید.

مراقبت از پارکت چوبی در برابر آسیب اشیا تیز و برنده

مراقبت از پارکت چوبی با استفاده از جلای چوب یا کف‌پوش‌های چوبی مات

برای حفظ و نگهداری پارکت‌ها، یکی از محصولاتی که توصیه می‌شود جلای چوب است. جلای چوب به کفپوش‌ها ظاهری درخشان می‌بخشد و باعث می‌شود این درخشش برای سال‌های طولانی حفظ گردد. همچنین استفاده از جلای چوب برای پارکت‌های چوبی که در مکان‌هایی مانند سالن و اتاق نشیمن قرار گرفته‌اند، این امکان را می‌دهد تا از پارکت‌های چوبی مراقبت کرده و برای مدت طولانی از این کف‌پوش‌ها استفاده کنید.

جایگزین طبیعی جلای چوب سرکه است. سرکه ویژگی تمیزکننده دارد و می‌توانید آن را برای تمیزکردن سطوح مات به کار ببرید. همچنین برای حفظ ظاهر زیبای پارکت‌های چوبی مات خود و دکوراتیو این کف‌پوش‌ها می‌توانید با خیال راحت از سرکه استفاده کنید.

شرایط نگهداری و مراقبت از پارکت چوبی چگونه است؟

شرایط مناسب برای ماندگاری پارکت، رطوبت نسبی هوای 40 الی 60 درصد و دمای هوای 20 الی 22 درجه سانتی‌گراد است که در این حالت، رطوبت پارکت بین 8 الی 11 درصد خواهد بود. این رطوبت حالت ایده‌آل برای مراقبت از پارکت است که کشیدگی و واکشیدگی چوب به حداقل میزان خود می‌رسد.

درزهای طولی و بعضا نامحسوس در فصل زمستان پدیدار می‌شود و چوب هم گرایش به از دست دادن رطوبت می‌کند که به دلیل گرایش پارکت چوبی به ایجاد تعادل رطوبتی با محیط اطراف است. البته با تغییر فصل و آغاز فصل بهار و تابستان، رطوبت هوا افزایش می‌یابد و این درزها خود به خود ترمیم می‌شوند.

 

شرایط نگهداری و مراقبت از پارکت چوبی چگونه است؟

برای خرید پارکت چوبی باکیفیت به پارس آرای کوهستان مراجعه کنید!

مراقبت از پارکت چوبی سخت نیست و با رعایت چندین نکات ریز می‌توانید طول عمر پارکت خود را افزایش دهید و از این کف‌پوش‌ها به‌خوبی مراقبت کنید. برای مراقبت و نگهداری از پارکت چوبی، باید با راه‌های تمیزکردن این کف‌پوش‌ها اطلاع بیابید و هرگز از مواد شیمیایی برای انجام این کار استفاده نکنید.

به‌منظور حفظ ظاهری زیبا و براق باید به طور منظم پارکت‌ها را تمیز کنید و آن دسته مواد شوینده‌ای را به کار ببرید که به چوب طبیعی آسیب نمی‌رسانند. اگر یکی از تایل‌های پارکت به‌شدت زخمی و یا خراب شده بود می‌توانید به‌راحتی فقط همان تایل را تعویض کنید و جاهای دیگر پارکت را تعمیر نمایید. برای مشاوره و خرید انواع پارکت چوبی می‌توانید به شرکت پارس آرای کوهستان با بیش از 18 سال سابقه مفید مراجعه کنید و جهت دریافت مشاوره از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایید.

 

برچسب ها: