متریال مختلفی برای ساخت روف گاردن به‌کار می‎روند

روف گاردن به فضای سبزی گفته می‌شود که با ترکیب چندی از اجزا در روی بام ساختمان‌ها ساخته و اجرا می‌شود. عمدتا از این نوع بام، به عنوان فضایی سرسبز به صورت خصوصی یا عمومی در زندگی‌های شهری استفاده می‌شود. از جهتی دیگر روف گاردن‌ها به سبب داشتن فضای سبز، موجب کاهش تاثیر آلودگی هوا و دیگر آلودگی‌ها بر محیط زیست خواهند شد. متریال‌های این سازه کاربردی نیز شامل چوب، سیمان، سنگ و موارد این چنینی هستند که از آن‌ها می‌توان به عنوان کفپوش در کف فضای روف گاردن در فضاهای باز و تراس استفاده کرد. در این مطلب، به بررسی انواع متریال ساخت روف گاردن می‌پردازیم.

اصول ساخت روف گاردن
اصول ساخت روف گاردن

 

اصول ساخت روف گاردن و متریال آن

قدم اول قبل از انتخاب متریال ساخت روف گاردن، کسب اطمینان لازم از میزان مقاومت سقفی است که قصد اجرای روف گاردن بر روی آن را داریم. در قدم بعدی باید به سراغ ضد آب کردن سقف رفت تا در دراز مدت از هرگونه نشتی در آن جلوگیری به عمل آورد.

برای اجرای معماری نوین سازه روف گاردن، به متریال‌های خاصی نیاز داریم. در ابتدا برای ساخت روف گاردن، محوطه‎سازی آن باید با استفاده از مصالح و متریال‌های استاندارد و معتبر اجرایی شود. سپس نوبت به چک کردن وضعیت ایزولاسیون بام باغ می‌رسد. این نکته نیز مهم است که در هنگام موقعیت زهکشی و فیلتر و در کنار آن‌ها، لایه‌بندی در بخش سطح زیرین روف گاردن‌ها باید با دقت بالایی انجام شود. همچنین باید سیستم آبیاری آن نیز به صورت اتوماتیک باشد.

جدیدترین متریال‌ ساخت روف گاردن در معماری نوین

انواع مختلفی از متریال ساخت روف گاردن وجود دارند. به عنوان یکی از جدیدترین متریال‌ها برای ساخت این سازه، می‌توان به نیمکت‌های چوبی‌ از جنس ترموود که به صورت ترکیبی با سنگ ساخته‌ می‌شوند، اشاره کرد. همچنین در این راستا می‌توان از حوضچه‌های آب گرم نیز در محیط روف گاردن بهره برد. این حوضچه‌ها طوری طراحی شده اند که می‎توان در کنار آن‌ها از گیاهان استفاده کرده و زیبایی فضا را دو چندان کرد. از طرفی، استفاده از سنگ طبیعی در این نوع طراحی دارای اهمیت بالایی است. چرا که منجر به رشد بهتر گیاهان خواهد شد. پوشش‌های کف این سازه، با توجه به نکاتی از قبیل نکات اقتصادی و نوع عملکردهای مختلف آن، در انواع گوناگونی چون جنس و کاربرد تقسیم بندی می‌گردند. انواع متریال برای کفپوش روف گاردن عبارتند از:

  • چوب ترموود
  • تایل‌های بتنی
  • انواع گوناگونی از سنگ‌ها
  • چمن‌های مدولار یا مصنوعی

چوب ترموود

چوب ترموود یکی از بهترین انواع متریال ساخت روف گاردن است که به‌علت زیبایی و دوام بسیار بالایی که دارد همواره در دسته پرطرفدارترین مصالح ساخت روف گاردن قرار می‌گیرد. استفاده از انواع کفپوش ترموودی و ترکیب آن‌ با سایر آیتم‌هایی همچون گیاهان باعث القای حس طبیعت به افراد می‌شود. در مناطق مرطوب استفاده از چوب ترموود، به‌دلیل مقاومت بالای آن در مقابل عوامل محیطی، بهترین گزینه است. کفپوش ترموود به عنوان یکی از کفپوش‌های چوبی مقاوم و محکم در برابر رطوبت شناخته می‌شود. در صورت نصب کفپوش ترموود، همواره باید تهویه مناسب در زیر کفپوش، وجود داشته باشد.

چوب معمولی، فاقد لایه محافظی در محیط بیرونی است. از این رو، مورد حمله حشرات گوناگون، انواع قارچ‌ها، خطر پوسیدگی، انقباض و انبساط در برابر هر بار تر و خشک شدن قرار خواهد گرفت و عمر مفید آن کاهش خواهد یافت. از این رو، استفاده از ترموود بسیار به‌صرفه‌تر است. چرا که کفپوش‌های چوب معمولی تحت اثر این خطرات، پس از مدتی باید تعویض شوند اما ترموود با مقاومت بالایی که دارد، عمری طولانی نیز خواهد داشت. همچنین ترموود ناپایداری ابعادی در برابر شرایط مختلف جوی چون متورم شدن در هوای دارای رطوبت بالا و خاصیت تجزیه‌پذیری آن با گذشت زمان و با حمله حشرات و آسیب‌های محیطی را ندارد. چوب ترموود تحت فرایند شدید حرارتی و فشار بالا قرار گرفته و همین موضوع باعث از بین رفتن معایب ذاتی موجود در چوب و افزایش مقاومت آن در برابر عوامل مهمی همچون پوسیدگی می‌شود. در طی این فرایند حرارتی، چوب به طور یکدست، قهوه‌ای رنگ می‌شود و عمر آن نیز افزایش خواهد یافت.

چوب ترموود
چوب ترموود

تایل یا کاشی بتنی

تایل‌های بتنی، تایل‌هایی به شکل مستطیل هستند که ترکیبات مختلفی چون بتن در ساختار آن‌ها به‌کار رفته است. روند ساخت این تایل بدین شکل است که ابتدا مواد تشکیل‌دهنده آن را در قالبی مخصوص در ابعاد گوناگون می‌ریزند و بعد از خشک شدن کامل، آن را از قالب خارج می‌کنند. تایل‌های بتنی یکی از محبوب‌ترین انواع متریال ساخت روف گاردن هستند و از بهترین گزینه‌ها برای کفپوش این سازه به‌شمار می‌آیند.

کفپوش سنگی

کفپوش‌های سنگی یکی از زیباترین متریال ساخت روف گاردن هستند که جلو‌ه‌ای طبیعی، زیبا و شیک به محیط آن می‌بخشند. این نوع متریال هیچ گونه غبار و مواد آلوده را به خود جذب نمی‌کنند. این کفپوش‌ها تمامی عایق صوتی و گرمایی خوبی نیستند. از این رو، برای مناطق گرمسیر مورد مناسبی خواهند بود. برای نصب این کفپوش‌ها بر روی سطح، ملات باید به ضخامت بین ۲۰ تا ۲۵ میلیمتری که بر روی سطح بتنی پخش شده باشد.

چمن مصنوعی؛ یکی از پرکاربردترین متریال ساخت روف گاردن

چمن مصنوعی یکی از انواع متریال ساخت روف گاردن است که به عنوان یک جایگزین جذاب و کاربردی برای تراس‌های مسقف و پوشش گیاهی طبیعی در بام سبز شناخته می‌شود. روف گاردن مصنوعی با داشتن متریالی چون چمن، ظاهری طبیعی را به بیننده القا می‌کند. همچنین عدم نیاز به خاک و یا نگهداری زیاد برای حفظ آن و عدم رویش هرگونه علف هرز موجب از مزایای استفاده از این متریال هستند.

القای حس طبیعت در روف گاردن
القای حس طبیعت در روف گاردن

القای حس طبیعت در روف گاردن با بهره‌گیری از متریال طبیعی

روف گاردن‌ها مکانی آرامش‌بخش و زیبا برای گذران وقت هستند. از این رو، برای ایجاد حس آرامش باید از انواعی از مرتیال ساخت روف گاردن استفاده کرد که حس طبیعت را به افراد القا کنند. به همین دلیل، استفاده از متریالی مانند ترموود و ترکیب آن با مصالح سنگی و چمن مصنوعی و همچنین انواع گیاهان فضایی خارق‌العاده در روف گاردن به‌وجود می‌آورد. همچنین همان‌طورکه در این مطلب خواندیم، چوب ترموود به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در مقابل عوامل محیطی دارد، یکی از بهترین متریال ساخت روف گاردن به‌شمار می‌آید. روف گاردن‌ها به‌دلیل قرار گرفتن در فضای باز همواره تحت تاثیر عوامل محیطی مختلف قرار دارند. از این رو، استفاده از متریال مقاوم در برابر این عوامل توصیه می‌شود.

برچسب ها: