چوب ترموود از انواع چوب طبیعی با مقاومت بالاتر است. این چوب به دلیل مقاومت و ماندگاری بالایی که دارد، در بسیاری از مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد.قابلیت بازسازی ترموود سبب می‌شود که شما هر چند مدت یک‌بار، به جای تعویض کامل، سازه را بازسازی کنید. این کار، هم باعث افزایش عمر ترموود می‌شود و هم افزایش مقاومت آن را به همراه دارد.

چوب ترموود چیست؟

برای معرفی چوب ترموود باید بگوییم که در واقع همان چوب طبیعی است که طی یک فرایند حرارتی، ساختار سلولی آن تغییر پیدا می‌کند. در طی این فرایند حرارتی، مقاومت آن بیشتر شده و ظاهر آن زیباتر به نظر می‌رسد. اصلاح چوب طبیعی با حرارت، بر روی ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی آن تاثیر گذاشته و آنها را بهبود می‌یابد. به همین دلیل، برای تولید چوب ترموود، آن را در مجاورت با بخار آب قرار می‌دهند تا رطوبت آن به زیر 6 درصد کاهش پیدا کند.

همان‌طور که اشاره کردیم، چوب ترموود دارای مقاوت بالا و ظاهر بسیار زیبایی است. از این رو، چوب ترموود را برای پارکت، کفپوش، نمای بیرونی و داخلی ساختمان، مبلمان، دکوراسیون داخلی، پله، سونا، استخر، درب و پنجره، آلاچیق و … استفاده می‌کنند.

لایه برداری ترموود
لایه برداری ترموود

مواردی که بازسازی ترموود را به همراه دارد.

از آن جایی که قابلیت بازسازی ترموود وجود دارد، برخی از موارد باعث خرابی در ترموود می‌شود که باید آن را بازسازی کرد. برخی از شرایطی که بازسازی ترموود را به همراه دارد، عبارت‌اند از:

شرایط اقلیمی

شرایط اقلیمی متفاوت در هر منطقه جغرافیایی باعث می‌شود که نوع چوب انتخاب برای آن منطقه نیز تغییر کند. اگر با توجه به شرایط اقلیمی موجود، نوع چوب به درستی انتخاب نشود، بازسازی آن را به همراه خواهد داشت.

نصب غیراستاندارد

نصب غیراستاندارد، یکی از مواردی که به همراه آن باید ترموود بازسازی شود. اگر ترموود به صورت غیراستاندارد نصب شده باشد، برای بازسازی آن باید کل زیر سازی و شاسی کشی آن به طور کل تعویض شود که هزینه نسبتا بالایی را به همراه دارد.

رنگ آمیزی نادرست

برخی از چوب‌های ترموود رنگ آمیزی درستی ندارد. یعنی رنگ آمیزی به طور کامل انجام نشده و تنها وجه رویی و زیری آن رنگ آمیزی دارد. وجه‌های کناری کاملا خام بوده که باعث آسیب به کل سازه می‌شود. برای بازسازی آن باید چوب‌ها به طور کلی مجددا شوند.

کیفیت پایین و نامناسب

کیفیت چوب ترموود در فضای به کارگیری آن بسیار مهم است. به عنوان مثال، چوب ترموود اس (Thermo-s) مناسب برای فضاهای داخلی است و استفاده از آن در فضاهای بیرونی، تنها کیفیت و طول عمر چوب را از بین می‌برد. این استفاده نادرست سبب می‌شود که شما مجبور به بازسازی ترموود شوید.

قابلیت بازسازی ترموود
قابلیت بازسازی ترموود

رنگ غیراستاندارد

رنگ یک مکمل برای ترموود است و استفاده از نوع استاندارد و خوب آن باعث افزایش طول عمر ترموود می‌شود. از این رو، اگر رنگ استفاده شده در رنگ آمیزی ترموود، غیراستاندارد یا اشتباه باشد، باید مجددا بازسازی انجام شود. به عنوان مثال، ترموودی که برای استخر استفاده می‌شود، رنگ مخصوص و ترموودی که برای تراس استفاده می‌شود، رنگ مخصوص دیگری دارد که باید به درستی به کار برده شوند.

مراحل بررسی قابلیت بازسازی ترموود

برای دوام هر چه بیشتر، قابلیت بازسازی ترموود وجود دارد. از این رو، ترموودهایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند، با توجه به میزان آفتاب گیر بودن سازه، معمولا هر 3 سال یک‌بار به بازسازی نیاز دارند. احتمال این که در این مدت زمان، سازه نیاز به شستشو داشته باشد، بالا است ولی نیاز به بازسازی، تنها 3 سال یکبار رخ می‌دهد.

البته، ترموودهایی که به عنوان کفپوش به کار می‌روند، به دلیل، سایش، تابش مستقیم خورشید در زاویه عمود و صدمات بیشتر، هر 6 ماه یکبار به بازسازی و عیب یابی نیاز دارند. کشف ایرادات جزئی در کفپوش‌های ترموود، از بروز هزینه‌های سنگین برای بازسازی و ترمیم کلی جلوگیری می‌کند.

عیب یابی

در این مرحله، کارشناسان ترموود باید به بررسی سازه بپردازند و ایرادات ترموود را کشف کنند. پس از عیب یابی، پیدا کردن راهکار برای رفع ایرادات ترموود نیز ساده‌تر می‌شود. از عواملی که سبب آسیب به ترموود می‌شود، میتوان به تابش نور خورشید و رطوبت در بلند مدت اشاره کرد. این عوامل سبب تغییر رنگ، پوسیدگی، شل شدن، تغییر فرم و … در ترموود می‌شوند.

ارائه راهکار برای بازسازی

برای اصلاح ایرادات جزئی ترموود، راهکارهایی نظیر رنگ کاری، شستشوی نما و برداشتن یک لایه از روی ترموود وجود دارد. کارشناسان پس از بررسی و کشف ایرادات ترموود، یکی از این راهکارها را که قابلیت بازسازی ترموود را ممکن میکند، ارائه می‌دهند.

اجرا

حالا نوبت به مرحله اجرایی برای بازسازی ترموود می‌رسد که در ادامه به مراحل اجرایی آن می‌پردازیم.

مراحل

پس از کشف ایرادات ترموود و ارائه راهکار مناسب برای بازسازی، مرحله اجرایی آغاز می‌شود. مراحل اجرایی برای بازسازی، به راهکار ارائه شده برای بازسازی بستگی دارد.

قابلیت بازسازی ترموود
قابلیت بازسازی ترموود

شستشو

برای شروع بازسازی، سازه باید به طور کامل شسته شود. در این حالت، ایرادات کار بهتر مشخص می‌شود و بازسازی آنها راحت‌تر خواهد بود.

لایه برداری

لایه برداری یا به عبارتی ساب زدن ترموود به دو روش انجام می‌شود. روش اول، به صورت دستی، با سمباده 60 که سمباده سخت است، لایه برداری می‌شود. پس از این مرحله، ترموود یک بافت بدون رنگ به دست می‌آورد. سپس باید با سمباده 120 یا سمباده نرم، سطح ترموود را صیقلی و نرم کرد. در نهایت نیز با کارواش قوی، سطح ترموود شسته می‌شود.

روش دیگر برای ساب زدن، به کمک رنگ برهای شیمیایی انجام می‌شود. این رنگ برها به دلیل ترکیبات حلالی که دارند، رنگ ترموود را از لایه زیرین، به سطح آن می‌آورند. سپس، به کمک محلول شستشو، رنگ‌هایی که به سطح ترموود آمده را پاک می‌کنند. در نهایت نیز با آب فشار قوی، تمام سطح ترموود شسته می‌شود.

رنگ آمیزی

حالا که تمام بافت مرده و رنگ‌های قدیمی ترموود پاک شده و سطح آن کاملا بی رنگ و صیقلی است، باید رنگ آمیزی انجام شود. مرحله رنگ آمیزی شامل دو بخش است. در بخش اول باید قوطی رنگ مورد نظر را 10 الی 15 تکان داده یا هم بزنید. سپس، یک لایه نازک، به کمک دستمال یا قلمو رنگ در جهت بافت ترموود، بر روی آن بزنید. پس از 24 ساعت، بخش دوم را اجرایی کنید.

در بخش دوم رنگ آمیزی، لایه دوم رنگ را بر روی ترموود و تمامی وجه‌های آن بزنید. این کار باعث افزایش ماندگاری و مقاومت ترموود می‌شود. از آن جایی که رنگ به تنهایی نمی‌تواند از ترموود در برابر اشعه UV محافظت کند، پیشنهاد می‌شود که یک لایه لاک محافظ هم بر روی آن بزنید. لاک محافظ در دو نوع شفاف و بی رنگ است که با توجه به سلیقه شخصی، می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

رفع ایرادات جزئی

اگر ایراداتی از قبیل شل شدگی پیچ‌ها، تعویض الوار یا جا به جایی الوار وجود داشت، در این مرحله باید رفع شود.

جمع بندی

این روزها افراد زیادی برای نمای ساختمان یا کفپوش از چوب ترموود استفاده می‌کند. به طور کلی، علاقه به این نوع چوب افزایش یافته است. همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از افراد به دنبال نوع باکیفیت آن با قابلیت بازسازی ترموود باشند. پارس آرای از وارد کنندگان مرغوب‌ترین ترموودها در کشور است.

برچسب ها: