ترموود و چوب پلاست چه فرقی دارند؟

در دنیای ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی، استفاده از مواد طبیعی و مصنوعی باکیفیت کاربرد بسیاری دارد. دو متریالی که این سال‌ها موردتوجه بسیاری از سازندگان و معماران قرار گرفته‌اند، چوب پلاست و ترموود می‌باشند. هر دو محصول برای ساخت انواع سازه‌ها، درب‌ها، پنجره‌ها، آیتم‌های دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها، نمای ساختمان‌ها و کف‌ منازل و مکان‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما هر کدام از این دو متریال ویژگی‌های خاص خود را دارند‌. ما در این مطلب قصد داریم فرق ترموود و چوب پلاست و تعریف هر کدام را برای شما بیان کنیم.

چوب پلاست

معرفی ترموود و چوب پلاست

ترموود نوعی فرآورده چوبی طبیعی است که با استفاده از یک مکانیزم پیشرفته حرارتی تولید می‌شود. این مکانیزم در دماهای بالا (بین ۱۰۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد) باعث اصلاح و تقویت چوب و استحکام و ماندگاری بیشتر آن می‌شود. در روند تولید ترموود از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. علاوه بر این، فرآیند حرارتی ترموود باعث می‌شود که رطوبت و مواد مغذی چوب کاهش یافته و در نتیجه مقاومت آن در برابر عوامل جوی و آفت‌ها افزایش یابد.

چوب پلاست نیز مانند ترموود یک فرآورده چوبی بسیار نوآورانه و جدید اما مصنوعی است که به شکل پروفیل‌های کامپوزیتی تولید می‌شود. این فرآورده حاصل ترکیب میزان معینی از گرانول چوب یا همان پودر چوب و مواد پلیمری است. به‌طورکلی چوب پلاست باهدف ایجاد خصوصیاتی مشابه چوب، اما با مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و آفات به وجود می‌آید و به روش اکستروژن و در ابعاد و قالب‌های متعددی تولید و روانه بازار می‌شود.

فرق ترموود و چوب پلاست؛ مقایسه این دو آیتم

انتخاب بین ترموود و چوب پلاست بستگی به نیازها و اولویت‌های پروژه شما دارد. اگر زیبایی طبیعی و سازگاری با محیط در فضای باز برای شما اهمیت دارد، ترموود انتخاب مناسبی است. اما اگر به دنبال محصولی با نگهداری آسان هستید، چوب پلاست گزینه خوبی خواهد بود. در نهایت، شناخت کامل از ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای پروژه خود بگیرید. اگر می‌خواهید بدانید فرق ترموود و چوب پلاست چیست؟ ما در ادامه به مقایسه ترموود و چوب پلاست می‌پردازیم.

مواد اولیه

ترموود از چوب خالص و طبیعی تشکیل شده است و بدون اضافه‌کردن هیچ ماده شیمیایی تولید می‌شود. درحالی‌که چوب پلاست ترکیبی مصنوعی از پودر چوب، مواد پلاستیکی و چسب است. از انواع چوب طبیعی به کار برده شده در ساخت ترموود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب گردو
  • چوب سرو
  • چوب صنوبر
  • چوب کاج
  • چوب افرا
  • چوب راش

نمای چوبی ترموود

مراقبت و نگهداری

مراقبت و نگهداری ترموود کمی دشوارتر از چوب پلاست می‌باشد. ترموود برای حفظ کیفیت و عمر بیشتر نیاز به مراقبت و نگهداری دوره‌ای و منظم مانند رنگ‌آمیزی یا استفاده از روغن‌های مخصوص جلا دارد. این کار برای جلوگیری از ترک‌خوردگی و رنگ‌پریدگی هر چند سال باید انجام شود. اما چوب پلاست نیاز به نگهداری خاصی ندارد و در صورت لک یا کثیفی به راحتی با آب و صابون تمیز می‌شود.

ظاهر و زیبایی

متریال ترموود در مقایسه با چوب پلاست جذابیت بصری بیشتری دارد. از آن‌ جایی که ترموود یک محصول طبیعی است، ظاهری زیبا و ماهیتی گرم دارد و در دکوراسیون‌های داخلی و محیط‌های طبیعی بسیار پرطرفدار است. در مقابل چوب پلاست در انواع رنگ‌ها و الگوها موجود است و ظاهری شبیه چوب دارد اما از نظر ماهیت و رنگ، ساختاری مصنوعی دارد.

محافظت از محیط زیست

بسیاری از تولیدکنندگان ترموود از چوب‌های پایدار و تأمین‌شده به‌صورت مسئولانه استفاده می‌کنند. همچنین در تولید ترموود از هیچ رنگ یا ماده شیمیایی سمی استفاده نمی‌شود. اما چوب پلاست به دلیل استفاده از پلاستیک، ممکن است از نظر زیست‌محیطی خطراتی را به همراه داشته باشد‌. در نتیجه تولید ترموود آسیب کمتری را به محیط زیست می‌زند.

فرایند تولید

فرآیند تولید ترموود نسبت به چوب پلاست در شرایط حرارتی متفاوت و بالاتری صورت می‌گیرد. تولید ترموود نیازمند فرایند حرارتی خاص و بالایی است که به‌دست‌آوردن خواص مقاومتی و طول عمر را ممکن می‌سازد. در مقابل، چوب پلاست از طریق اکستروژن و ترکیب مستقیم چوب و پلاستیک در حرارت پایین‌تر ایجاد می‌شود.

دوام و عمر

هر دو متریال ترموود و چوب پلاست، محصولاتی مقاوم و مستحکم هستند، اما ترموود به دلیل ساختار طبیعی و تولید در حرارت‌های بالا، در برابر آسیب‌های ناشی از حشرات و قارچ‌ها و همچنین شرایط جوی مقاومت بیشتری دارد. چوب پلاست ممکن است به‌مرورزمان دچار سایش، پوسیدگی و تغییر رنگ شود.

قیمت و هزینه‌های تولید

هزینه‌های تولید محصول چوب پلاست به دلیل فرایندهای ترکیبی می‌تواند موجب افزایش قیمت آن شود. اما ترموود با توجه به نیاز بیشتر به نگهداری و هزینه‌های بلندمدت بالاتر، هزینه‌ها و قیمت بیشتری دارد. با این حال ترموود به دلیل ویژگی‌های مثبت خود مانند مقاومت و طول عمر بیشتر، بسیاری از مصرف‌کنندگان آن را یک سرمایه‌گذاری ارزشمند می‌دانند.

چوب ترموود در ساختمان

چوب‌های ترموود باکیفیت را از پارس آرای کوهستان بخواهید

پارس آرای کوهستان یکی از مجموعه‌های فعال و باسابقه در زمینه واردات و فروش ترموودهای باکیفیت و مرغوب است. تمامی محصولات مجموعه ما از نظر طول عمر و دوام مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرند تا رضایت کامل مشتریان را جلب کنند. شما همچنین می‌توانید طیف گسترده‌ای از ترموودها را در رنگ‌ها، طرح‌ها و ابعاد مختلف از مجموعه ما خریداری کنید. برای خرید محصولات ترموود و یا اجرای پروژه‌های ساخت سازه‌های مختلف با ترموود کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ترموود و چوب پلاست چه تفاوت‌هایی دارند؟

ترموود و چوب پلاست از نظر مواد اولیه، مراقبت و نگهداری، ظاهر و زیبایی، فرآیند تولید، قیمت و هزینه‌ها و همچنین مسائل زیست‌محیطی تفاوت‌هایی دارند‌.

فرآیند ساخت متریال چوب پلاست به چه شکل است؟

چوب پلاست درواقع یک فرآورده چوبی از ترکیب پلاستیک‌های بازیافتی، چوب‌های اصلاح‌شده و مقدار مشخصی چسب است که به شکل پروفیل‌های کامپوزیتی تولید می‌شود.

فرآیند ساخت متریال ترموود چگونه است؟

ترموود نوعی چوب است که با استفاده از فرآیندهای حرارتی تحت شرایط کنترل‌شده، در دماهای بالا تولید می‌شود.

برچسب ها: