با ترموود در سقف شیروانی چوبی، زیبایی نمای ساختمان را دوچندان کنید

سقف شیروانی چوبی، از جمله سقف‌هایی است که استفاده از آن بیشتر در ویلاها و نیز مناطق دارای بارندگی و رطوبت زیاد به چشم می‌خورد. ساختار این سقف‌ها به گونه‌ای است که از دو ضلع شیب‌دار تشکیل می‌شوند. به همین دلیل هم می‌توان آن‌ها را به راحتی از سایر سقف‌ها شناسایی کرد.

ترموود در سقف شیروانی چوبی

بطور کلی در ساخت سقف شیروانی چوبی از مصالح گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها ترموود است. بدلیل اینکه در طول پروسه ساخت ترموود از فرایندهای حرارتی ویژه استفاده می‌کنند، این متریال مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مختلف پیدا می‌کند. این فرایندهایی که بر روی ترموود انجام می‌شوند، علاوه بر خشک کردن چوب، هرگونه جاندار میکروسکوپی درون آن را نیز نابود می‌کند که همین مساله نیز باعث شده امروزه شاهد کاربرد گسترده چوب ترموود در طول مراحل مختلف طراحی و ساخت سقف شیروانی چوبی باشیم.

دلایل انتخاب چوب ترموود برای ساخت سقف شیروانی چوبی

چوب ترموود به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون، در سال‌های اخیر مورد استقبال مردم، طراحان داخلی و به ویژه معماران و طراحان نماهای خارجی در مواردی مانند سقف شیروانی چوبی قرار گرفته است. زیرا با پیشرفت جامعه کنونی و گسترش شهرنشینی، انس با طبیعت می‌تواند یکی از راه‌هایی ایجاد حس آرامش و رهایی از شلوغی‌ها باشد. ترموود به دلیل ظاهر زیبا و طبیعی بودن، حس دلنشین طبیعت را به محیط زندگی شما انتقال داده و می‌تواند فضایی آرام و دلپذیر را برای شما خلق کند.

دلایل انتخاب ترموود برای ساخت سقف شیروانی چوبی عبارتند از:

  • نصب سریع و آسان
  • نگهداری و شستشوی آسان
  • قابلیت جابه‌جایی و انتقال به مکانی دیگر
  • برخورداری از وزن سبک‌تر در مقایسه با چوب معمولی
  • عایق صدا به دلیل نگهداری هوا در منافذ
  • دوام در برابر ساییدگی و آسیب‌های محیطی
  • عایق صدا به دلیل نگهداری هوا درون منافذ
  • مقاوم در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین نفوذ حشرات
  • مقاومت بالا در مقابل آب، آتش، سرما و طوفان (در مقایسه با چوب خام)
  • مقاوم در برابر تغییر ابعاد و دفرمه شدن شکل ظاهری
  • طراحی اکولوژیک (Ecological design) به دلیل تجزیه‎‌پذیر بودن و عدم آسیب به محیط زیست در زمان تخریب

رنگ ترموود چه کاربردی در سقف شیروانی چوبی دارد

یکی از موارد کاربرد چوب ترموود در طراحی و ساخت سقف شیروانی چوبی، رنگ آن است. ترموود به دلیل مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید، در زمان تولید، طی مراحلی از طریق رنگ‌آمیزی مقاوم می‌گردد. در نتیجه ترموودی که طبق استاندارد‍‌ها و مطابق با قوانین تولید شده باشد، نیازی به رنگ و سایر پوشش‌ها برای افزایش دوام نخواهد داشت.

رنگ ترموود
رنگ ترموود

با این وجود، با توجه به سلیقه و طرحی که شما برای ساخت سقف شیروانی چوبی مدنظر دارید، می‌توانید از رنگ‌های استانداردی برای رنگ‌آمیزی ترموود استفاده کنید. قابل ذکر است که استفاده از پوشش‌های استاندارد، جلوه بیشتری به ترموود می‌بخشد.

این نکته را نیز به یاد داشته بشید که پیش از شروع رنگ‌آمیزی حتما دستورالعمل شرکت سازنده را مطالعه نمایید. توجه داشته باشید که در انتخاب نوع رنگ چوب ترمو برای سقف شیروانی چوبی، علاوه بر در نظر گرفتن دستورالعمل شرکت سازنده، به استانداردهای محل زندگی خود نیز توجه کنید.

مزایای استفاده از چوب ترموود در سقف شیروانی چوبی

فرایندهای حرارتی که بر روی ترموود انجام می‌شوند، باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب می‌شوند. به همین دلیل هم بعضی از خصوصیات آن دستخوش تغییر می‌شوند. در ادامه مزایای چوب ترموود که باعث محبوبیت آن شده‌اند را به طور تکمیلی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ترموودی که برای ساخت سقف شیروانی چوبی استفاده می‌شود، ثبات ابعاد دارد

گرمای شدیدی که چوب ترموود در طول مراحل مختلف اصلاح حرارتی دریافت می‌کند، باعث می‌شود تا این چوب‌ها تا عمق هسته خود خشک شوند. به بیانی دیگر تمام رطوبت، شیره و صمغ آن از بین می‌رود. به همین دلیل هم ترموود به تغییرات رطوبتی واکنشی نشان نمی‌دهد و شکل خود را در هر دما و شرایطی به راحتی حفظ می‌کند.

با ترموود، طول عمر استفاده از سقف شیروانی چوبی افزایش پیدا می‌کند

با ترموود، طول عمر استفاده از سقف شیروانی چوبی افزایش پیدا می‌کند

زمانی که چوب‌های ترمو در پروسه تولید خود فرایندهای حرارتی دریافت می‌کنند، طول عمر متوسط آن‌ها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. مدت زمان ماندگاری چوب نیز بستگی به گرمایی دارد که در معرض آن قرار می‌گیرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که هر چقدر دما بالاتر باشد، ترموود نیز طول عمر به مراتب طولانی‌تری خواهد داشت.

خاصیت عایق بودن، ارتقا پیدا می‌کند

چوبی که تحت عملیات حرارتی قرار بگیرد، اصولا بسیار متخلخل‌تر از چوب تصفیه نشده است. این موضوع نیز خواص عایق بودن آن را به شدت ارتقا می‌دهد. به همین دلیل نیز چوب‌های ترمو در مقایسه با چوب‌های غیرترمو تا 30 درصد عایق صوتی و حرارتی بهتری هستند.

چگونگی استفاده از اتصالات برای نصب چوب ترمو در سقف شیروانی چوبی

به طور معمول برای نصب و اتصال چوب‌های ترمو از انواع میخ و پیچ استفاده می‌کنند. در صورتی که از روش سنتی میخ و چکش استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید تا سر میخ از کار بیرون نزند و یا اینکه داخل کار دچار فرورفتگی نشود. البته پیچ‌های قابل استفاده در پروژه‌های مربوط به چوب ترمو مانند سقف شیروانی چوبی، نسبت به میخ بهتر هستند و استحکام بیشتری را نیز ایجاد می‌کنند.

از آنجایی که چوب‌های ترمو را در فضای باز استفاده می‌کنند، به طور معمول هم از پیچ‌های ضدزنگ مانند پیچ استیل یا پیچ گالوانیزه برای اتصال استفاده می‌شود. البته بهتر است رنگ پیچ به رنگ قهوه‌ای باشد. زیرا تقریبا همرنگ چوب است و نمای زیباتری را هم به کار می‌دهد.

ترموود؛ متریالی لوکس و در عین حال کاربردی برای سقف شیروانی

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت در تولید مصالح مختلف، ترموود یکی از مصالح مهندسی شده ساختمانی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر استفاده از آن در مکان‌های مختلف مانند سقف شیروانی چوبی و پروژه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر مورد استقبال هم مردم و هم جامعه معماران و طراحان دکوراسیون قرار گرفته است.

با توجه به تمامی مطالبی که تا به اینجا گفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که ترموود، چوبی با مقاومت بسیار بالا است. ترموود به راحتی در فضاهای مختلف قابل اجرا بوده و حس طبیعی بودن را در پروژه‌هایی مانند سقف شیروانی چوبی برای محیط به ارمغان می‌آورد. از همین رو اگر علاقه‌مند به معماری مدرن با اتمسفری آرامش‌بخش هستید، پیشنهاد می‌کنیم ترموود را در اولویت قرار بدهید. در ضمن، پیش از اجرایی کردن ایده‌های خود حتما با یک متخصص یا طراح مشورت کنید تا بهترین نتیجه ممکن برای شما حاصل شود.

برچسب ها: