ترموود؛ متریالی ایده‌آل برای ساخت سایبان چوبی

سایبان چوبی المانی پرکاربرد در طراحی فضاهای سبز است که امروزه عمدتا بر پایه ترموود ساخته می‌شود. این سازه به‌صورت غیرمسقف و به‌منظور زیبایی و بهره‌مندی از فضایی نیم‌سایه، بر روی تراس‌ها و روف گاردن‌ها، ورودی راهروها و مسیرهای پیاده‌روی احداث می‌شود. ساخت و اجرای سایبان‌های چوبی ترموود با شبکه‌ها و طراحی‌هایی زیبا صورت می‌گیرد. حتی گاهی نیمکت‌های چوبی و مبلمان فضای باز نیز برای لذت بردن از فضای نیم‌سایه در آن‌ها قرار داده می‌شوند. در این مطلب از پارس آرای کوهستان روش ساخت و اجرای سایبان چوبی با ترموود را بررسی می‌کنیم.

ترموود؛ متریالی ایده‌آل برای ساخت سایبان چوبی

مزیت استفاده از ترموود در سایبان چوبی

چوب ترموود، چوبی بسیار مقاوم در برابر گرما و برخی عوامل محیطی است که در طی فرایندی در معرض دمای 230 درجه سانتی گراد در مجاورت آب و گردش هوا قرار می‌گیرد. در فرایند حرارتی که روی ترموود اعمال می‌شود، مغز چوب به دمای بین 185 تا 212 درجه سانتی گراد می‌رسد. این دماها باعث شکستن زنجیره سلولزی، خارج شدن صمغ چوب، تثبیت رطوبت الوار بین 4 تا 6 درصد و از بین رفتن تمامی لارو حشرات و میکروارگانیسم‌ها می‌شوند. به همین دلیل، ترموود گزینه‌ای مناسب برای ساخت سایبان‌های چوبی به‌شمار می‌آید. ترموود به عنوان یک متریال بسیار شیک، توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند.

انواع سایبان‌های چوبی با ترموود

سایبان‌های چوبی پتانسیل طراحی و اجرا در مدل‌های مختلفی را دارند و می‌توان با توجه به فضای مورد نظر در مورد طراحی آن‌ها تصمیم گرفت. خلاقیت و نوآوری در طراحی این سازه‌ها حرف اول را می‌زند و می‌توان آن‌ها را به هر شکلی اجرا کرد. انواع متداولی از طراحی‌های این سازه‌ها وجود دارند که افراد معمولا این نوع طراحی‌ها که در ادامه آمده‌اند را بیشتر از بقیه می‌پسندند:

  • بازویی یا جمع شونده
  • چتری
  • آکاردئونی

روش ساخت سایبان چوبی با ترموود

روش ساخت سایبان چوبی با ترموود

برای ساخت و اجرای سایبان چوبی با ترموود، در صورت قرار گرفتن بر روی زمین باید یک سطح هموار یا یک سکوی سیمانی و در صورت نصب بر روی دیوار یا سقف سطح صافی را برای پیاده‌سازی اسکلت این بنا، در نظر بگیرید. در مرحله بعدی، ساخت اسکلت و ستون‌های این بنا با استفاده از پلیت و رول بولت و قوطی فلزی انجام می‌گیرد. ستون‌ها در روش نصب بر روی زمین به‌صورت صاف بر روی سطح و در صورت نصب بر روی دیوار یا سقف، به‌صورت مورب به آن متصل می‌شوند. پس از اجرای ستون‌ها با چوب ترموود، سقف سایبان چوبی با ترموود باید تیرریزی شود. فواصل بین تیرهای سقف سایبان چوبی می‌تواند به دلخواه باشد و بنا بر طرح مورد نظر کارفرما انتخاب شود.

کاربردهای سایبان چوبی از جنس ترموود

ساخت سایبان چوبی با ترموود، نه تنها المانی زیبا و مهم در طراحی ساختمان به‌شمار می‌آید؛ بلکه به‌عنوان یک آیتم از مبلمان شهری در طراحی فضاهای سبز نیز کاربرد دارد. سایبان چوبی علاوه‌ بر ایجاد زیبایی بصری در نمای ساختمان، موجب شکستن شدت نور خورشید و همچنین کاهش گرما در مناطق گرمسیری می‌شود. همچنین سایبان چوبی از جنس ترموود، کاربردهای مهمی همچون جلوگیری از تابش مستقیم نور به داخل خانه، ایجاد دمای خنک در فضای داخلی خانه و افزایش طول عمر پنجره را نیز دارد. البته از ترموود برای ساخت سایبان چوبی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و پارکینگ‌ها نیز استفاده می‌شود.

مکان هایی که سایبان چوبی با ترموود در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد

سایبان چوبی را می‌توان در مکان‌هایی مانند کناره‌های دیوارها و یا راهروهایی که یک سمت آن دیوار قرار دارد، احداث کرده و از آن برای تنظیم نور ساختمان استفاده کرد. همچنین سایبان چوبی با ترموود می‌تواند در حیاط، بر روی بام، روف گاردن یا در باغ، به‌صورت مسقف یا غیر مسقف ساخته شود. سايبان‌هايي كه برای روي راه باغ‌ها طراحی شده‌اند، عموما به‌منظور ایجاد سایه برای پياده‌روهاي ويلايي و بيشتر براي رویاندن گل و گياه رونده و يا گياه مو كه نمایی زیبا ایجاد می‌کنند، روي آن‌ها ساخته می‌شوند.

استفاده از سایبان چوبی با ترموود برای تزئینات داخل محوطه

استفاده از سایبان چوبی با ترموود برای تزئینات داخل محوطه

سایبان چوبی به‌نوبه خود احساس آرامش و زنده بودن و همچنین صمیمیت خاصی را تداعی می‌کند. همواره می‌توان از لوسترها، پنکه‌های سقفی، سیستم مهپاش و یا سیستم سقف تاشو برای بهبود فضای داخل سایبان چوبی، در صورت تناسب با فضای داخلی آن، استفاده کرد.

با استفاده از سایبان‌های چوبی، می‌توانید فضاهای سبز زیبایی با وجود سایه را خلق کنید که جلوه بصری منحصربه‌فردی داشته باشند. همچنین سایبان چوبی، برای ایجاد فضایی نیمه سایه بر روی تراس‌ها بسیار مناسب است که زیبایی و جلوه خاصی به آن می‌دهد. چوبی بودن سایبان، حس آرامش و زندگانی را برای انسان ایجاد می‌کند. برای مکان‌های شلوغ‌تر، به جای سایبان می‌توان از پرگولا استفاده کرد.

طراحی سایبان چوبی دارای پنل تنظیم نور خورشید

در طراحی سایبان چوبی با ترموود، می‌توان با کار گذاشتن پنل‌های سقفی که قابلیت تنظیم نور خورشید را دارند، بهره‌وری این سازه را چند برابر کرد. فضاهای داخل سایبان چوبی، به گونه‌ای تفکیک شده‌اند تا هم فضای نشیمن و هم فضای باز را برای افراد به‌صورت یکجا فراهم کنند. از این رو، استفاده از پنل‌های تنظیم نور خورشید می‌تواند زیبایی این ترکیب فضاها را چند برابر کند.

در سایبان چوبی، امکان سیم‌کشی تاسیسات الکتریکی درون پنل‌های چوبی وجود دارد. خود این تاسیسات نیز باید در برابر عوامل جوی مقاومت داشته و از خطرات احتمالی در امان باشند. نقشه این سایبان‌ها با توجه به درخواست و نیاز کارفرمایان طراحی می‌شود و قابلیت جای دادن فضا‌های گوناگون را درون خود دارند.

ساخت انواع سایبان چوبی با ترموود

ساخت انواع سایبان چوبی با ترموود توسط مجموعه پارس آرای کوهستان

سایبان چوبی علاوه بر مزایایی که دارد، زیبایی منحصربه‌فردی به محیط می‌بخشد. این سازه به‌ویژه در باغ‌ها و روف گاردن‌ها، باعث زیبایی این فضاها می‌شود و محیطی گرم و صمیمانه برای جمع شدن افراد به دور هم را فراهم می‌کند. اما ساخت سایبان چوبی با ترموود کار هر کسی نیست و طراحی و اجرای آن به تخصص بسیار بالایی نیاز دارد. از این رو، مجموعه پارس آرای کوهستان به‌عنوان مجری انواع سازه‌های چوبی و سایبان‌های ترموود، می‌تواند از صفر تا صد طراحی و اجرای سایه‌بان چوبی شما را برعهده بگیرد. کارشناسان و طراحان مجموعه ما می‌توانند در اسرع وقت، انواع سازه‌های چوبی به‌خصوص سایبان‌ها و پرگولاها را برای محیط مورد نظر شما طراحی و اجرا کنند.

برچسب ها: