به‌کارگیری ترموود در سازه‌های حیاط باعث زیبایی ساختمان می‌شود

چوب همواره یکی از کاربردی‌ترین متریال‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی بوده است. بااین‌حال نیاز به افزایش مقاومت چوب طبیعی باعث ایجاد محصولی به نام ترموود شده است که در ساخت اغلب سازه‌ها از جمله سازه‌ها و آیتم‌های داخل حیاط کاربرد دارد. از جمله این آیتم‌ها و سازه‌ها می‌توان از نیمکت و آلاچیق نام برد. در این مطلب با نکات ساخت سازه‌های ترموود برای حیاط آشنا می‌شویم.

ترموود چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ترموود محصولی نوآورانه است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. احساس نیاز به تولید چنین محصولی، به دلیل مقاومت کم چوب در برابر عوامل محیطی ایجاد شد. دلیل محبوبیت استفاده از چوب ترمو در طراحی دکوراسیون داخلی و ساخت سازه‌ها در محوطه‌های باز، زیبایی و جلوه جذاب این متریال است. ترموود محصولی است که بر اثر فرایندهای حرارتی به‌دست‌آمده است و تمام خصوصیات ظاهری و ماهیتی چوب طبیعی را دارد. با این تفاوت که ترموود مقاومت بی‌نظیری در برابر رطوبت، آتش و حرارت، نفوذ حشرات، ضربه و فشار، آفت چوب، کپک، قارچ و … از خود نشان می‌دهد. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که ترموود جایگزین برخی از مصالح ساختمانی مرسوم شود.

در فرایند حرارتی که باعث افزایش مقاومت چوب شده است از بخار به‌عنوان گاز محافظ استفاده می‌شود تا مقاومت چوب در برابر شکستگی و سایر صدمه‌ها افزایش پیدا کند. در نتیجه این فرایند، محصولی با مقاومت بالا در برابر رطوبت و پوسیدگی تولید می‌شود.

برخی از کاربردهای کلی ترموود عبارت‌اند از:

  • دکوراسیون بیرونی
  • روکش خارجی
  • ساخت سازه‌ها
  • تیغه‌های الوار
  • طراحی محوطه‌های باز و نیمه‌بسته

مزایای ساخت سازه‌های ترموود برای حیاط چیست؟

سازه‌های متنوعی با بهره‌مندی از خصوصیات طبیعی و مقاومتی چوب ترمو ساخته می‌شوند. برخی از سازه‌ها جلوه‌ای خاص و زیبا به حیاط منزل می‌بخشند و زیبایی ساختمان را چندین برابر افزایش می‌دهند. اغلب این سازه‌ها در فضاهای باز اجرا می‌شوند و همواره در معرض شرایط آب‌وهوایی مانند تابش مستقیم خورشید و بارش باران و برف قرار دارند؛ بنابراین لازم است که در ساخت آن‌ها از متریال مقاوم و بادوام ترموود استفاده شود.

همان‌طور که گفته شد، شما می‌توانید با ساخت سازه‌های ترموود برای حیاط، جلوه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد در ساختمان ایجاد کنید. همچنین این سازه‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و راحتی بیشتر ساکنان را به دنبال دارند. همچنین علاوه بر زیبایی و ایجاد فضایی دلپذیر، با سازه‌های ترموود قیمت تمام واحدهای ساختمان افزایش پیدا می‌کند.

در ادامه به برخی از سازه‌های ترموود برای حیاط اشاره می‌کنیم:

  • آلاچیق
  • نمای بیرونی
  • پرگولا
  • کف‌پوش و دکینگ
  • دیوارپوش چوبی حیاط
  • سایبان
  • پله چوبی ورودی به ساختمان
  • باغچه چوبی در حیاط
  • برخی از وسایل بازی کودکان

رایج‌ترین سازه‌های ترموود برای حیاط

ساخت سازه‌های ترموود برای حیاط کاربرد بسیار زیادی در زیبایی ساختمان و راحتی ساکنان دارد. برخی از این سازه‌ها باعث نزدیکی و تعامل بین همسایه‌ها می‌شود و برخی از آن‌ها فضای مناسبی برای بازی و فعالیت‌های کودکان فراهم می‌کنند. به‌طورکلی ساخت این سازه‌ها در حیاط از بهترین ایده‌ها برای ایجاد فضایی شاداب و صمیمانه در آپارتمان است. در ادامه با برخی از بهترین و محبوب‌ترین سازه‌های ترموود در حیاط آشنا می‌شویم.

آلاچیق ترموود

یکی از محبوب‌ترین سازه‌های ترموود برای حیاط آلاچیق است. آلاچیق تأثیر بسیار زیادی در ایجاد فضایی روحیه‌بخش و صمیمانه دارد. شما می‌توانید با اجرای آلاچیق ترموود فضای حیاط و ورودی ساختمان را به زیباترین حالت ممکن دربیاورید. به‌طورکلی امروزه اجرا و ساخت سازه‌های ترموود برای حیاط، دلیل تمایز ساختمان‌ها از یکدیگر است. آلاچیق‌ها معمولاً شامل اتاقک کوچکی به‌منظور ایجاد فضایی مناسب برای نشستن و گذران اوقات فراغت هستند.

این اتاقک شامل سایبان، نرده‌های چوبی محاط، نیمکت‌های چوبی و… می‌شود؛ بنابراین آلاچیق یک سازه کامل است که کاربردهای بسیار زیادی برای ساکنان دارد. لازم به ذکر است که آلاچیق در حیاط معمولاً همواره در معرض نور خورشید قرار دارد. شما می‌توانید با استفاده از ترموود در ساخت این سازه، عمر آلاچیق را افزایش دهید. همچنین برای افزایش زیبایی و مقاومت آلاچیق، می‌توانید ترموود را با رنگ مخصوص رنگ‌آمیزی کنید.

پرگولا ترموود

پرگولا یا سایبان یکی از اصلی‌ترین سازه‌ها در طراحی و ساخت فضایی خاص در حیاط منزل به شمار می‌آید. علاوه بر سازه‌هایی که کاربردهای زیبایی دارند، سازه‌هایی نیز هستند که کار افراد را راحت‌تر می‌کنند و به‌منظور جلوگیری از بروز برخی مشکلات اجرا می‌شوند. از رایج‌ترین کاربردهای پرگولا می‌توان به سایبان خودرو ساکنان، سایبان باغچه حیاط، سایبان ورودی ساختمان، سایبان برای فضای مناسب بازی کودکان و… اشاره کرد. پرگولا معمولاً باتوجه‌به سلیقه افراد در سبک‌های متفاوتی ساخته می‌شود. شما می‌توانید مطابق باسلیقه خود سایبان پرگولا را به‌صورت شیاردار، کامل، توری و… سفارش دهید.

باغچه حیاط ترموود

از مهم‌ترین سازه‌های حیاط که به ایجاد فضایی زیبا کمک می‌کند، می‌توان به باغچه اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد ترموود در برابر آب و رطوبت مقاوم است؛ بنابراین شما می‌توانید از این متریال برای ساخت باغچه حیاط نیز استفاده کنید. باغچه‌های چوبی به دلیل خواص طبیعی، سازگاری زیادی با گیاهان خواهند داشت؛ اما هنگام آبیاری گیاهان احتمال ترک‌خوردگی و پوسیدگی چوب خام وجود دارد. در همین شرایط است که ترموود با مقاومت بالا در برابر آب، ارزش حقیقی خود را به نمایش می‌گذارد.

دیوارپوش و دکینگ ترموود

به دلیل خصوصیات مکانیکی و فیزیکی برتر و مقاومت بالا در برابر رطوبت، تغییرات آب‌وهوایی، تابش خورشید، ضربه و… ترموود از بهترین متریال‌ها برای اجرای دیوارپوش و دکینگ در حیاط ساختمان است. شما می‌توانید با ساخت این سازه‌های ترموود برای حیاط هم جلوه‌ای زیبا ایجاد کنید و هم به استقامت ساختمان بیفزایید. جلوه حیاط ساختمان‌ها، اعتبار، زیبایی داخل خانه، کیفیت مصالح ساختمانی و… را نشان می‌دهد. استفاده از دکینگ و دیوارپوش ترموود برای حیاط نیز زیبایی کم‌نظیری به ساختمان می‌بخشد.

ساخت سازه‌های ترموود برای حیاط با مجموعه پارس آرای کوهستان

چوب به‌عنوان یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در طراحی دکوراسیون و محوطه‌سازی به شمار می‌آید. اما مقاومت کم چوب خام در برابر شرایط محیطی باعث تولید محصولی به‌نام ترموود شده است که در برابر نفوذ حشرات، رطوبت و آب، حرارت، ضربه و فشار، کپک و قارچ و… مقاومت بسیار بالایی دارد. شما می‌توانید با ساخت سازه‌های ترموود برای حیاط، ارزش و زیبایی ساختمان را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

مجموعه پارس آرای کوهستان واردکننده و عرضه‌کننده بهترین ترموودها در ایران است. شما می‌توانید برای کسب آگاهی از شرایط خرید ترموود و ساخت سازه‌ها برای حیاط و سایر محوطه‌ها از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

سؤالات متداول

ترموود برای استفاده در محوطه‌سازی چه مزایایی دارد؟

ترموود در برابر بارش باران، تابش خورشید، نفوذ حشرات، رطوبت و آب، حرارت و آتش و… مقاوم است. همچنین ترموود در اثر تغییرات ناگهانی دچار تغییر ابعاد نمی‌شود. علاوه بر این ترموود بهترین انتخاب برای نماسازی است و با انعطاف زیاد و تنوع بالا اجرا می‌شود.

کاربردهای ترموود چیست؟

از رایج‌ترین کاربردهای ترموود می‌توان به اجرای سونا، دکینگ، نمای ساختمان، ساخت اثاثیه منزل، آلاچیق، پرگولا، کفپوش، دیوارپوش، زیر سقف و… اشاره کرد.

چوب بر اثر چه فرایندی به ترموود تبدیل می‌شود؟

ترموود معمولاً از چوب درختان کاج و زبان‌گنجشک تولید می‌شود. چوب خام بر اثر فرایند ترمودینامیکی تحت حرارت قرار می‌گیرد. این حرارت باعث می‌شود که تمام رطوبت طبیعی و صمغ چوب از بین برود. این مسئله باعث دوری حشرات از چوب، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت، انعطاف‌پذیری و… می‌شود.