محافظت از چوب ترمو در برابر عوامل خارجی با روغن ترموود

ویژگی‌های منحصربه‌فرد ترموود مانند دوام بیولوژیکی بالا، نفوذپذیری پایین، ثبات ابعاد و ظاهر زیبا باعث شده‌اند که این چوب در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها کاربرد گسترده‌ای پیدا کند. همان‌طور که می‌دانید، چوب ترموود طی یک فرایند حرارتی پیشرفته و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود. اما ترموود نیز مانند سایر انواع چوب در برابر عواملی مانند اشعه UV و تغییرات جوی مقاومت چندان بالایی ندارد. به همین علت برای جلوگیری از تخریب چوب و ازبین‌رفتن زیبایی ظاهری آن، از روغن ترموود استفاده می‌کنند. روغن ترموود نوعی پوشش نافذ است که باعث حفظ ظاهر طبیعی چوب می‌شود. در این مطلب با ویژگی‌ها و روش استفاده از این روغن آشنا می‌شویم.

روغن ترموود چیست؟

روغن ترموود در واقع ترکیبی از انواع روغن‌ها و رزین‌های طبیعی است که برای رنگ‌کاری و پوشش‌دهی ترموودها در فضای باز مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روغن ترموود باعث افزایش زیبایی و مقاومت در برابر عواملی مانند هوازدگی، نم‌زدگی و تخریب به دلیل قرارگرفتن در معرض اشعه UV می‌شود. از روغن ترموود برای محافظت از انواع مبلمان باغ، دکینگ، آلاچیق‌ها، کف‌پوش‌ها و… استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های روغن ترموود

با گذر زمان و قرارگرفتن ترموود در معرض تغییرات جوی، آسیب‌هایی به این چوب وارد می‌شود که نمی‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. اما شما می‌توانید با استفاده دوره‌ای از روغن ترموود و اعمال آن بر روی سطح این چوب، آثار مخرب این تغییرات را کاهش دهید و آن‌ها را به تأخیر بیندازید. روغن ترموود با ایجاد یک‌لایه پوششی محافظ در سطح خارجی ترموود، در برابر عوامل مختلف از این چوب محافظت می‌کند. در ادامه با برخی از ویژگی‌های روغن ترموود آشنا می‌شویم.

محافظت از چوب در برابر اشعه UV

اگر ترموود به‌صورت دائمی در معرض تابش نور خورشید و اشعه مضر فرابنفش قرار داشته باشد، به‌مرورزمان ظاهر آن دچار تغییراتی می‌شود. در چوب ماده‌ای به نام لیگنین وجود دارد که وظیفه ایجاد اتصال میان الیاف چوب را بر عهده دارد. این ماده در صورت قرارگرفتن در معرض اشعه UV خورشید از بین می‌رود و باعث تخریب ترموود می‌شود.

روغن ترموود با ایجاد یک‌لایه محافظ روی سطح بیرونی ترموود می‌تواند از این چوب کاربردی در برابر عواملی مانند تابش اشعه UV محافظت کند. در واقع این روغن اشعه‌های خورشید را از روی سطح چوب منعکس می‌کند و اجازه نمی‌دهد که اشعه UV به داخل بافت ترموود نفوذ کند. این امر باعث افزایش دوام چوب می‌شود.

محافظت از ترموود در برابر آثار مخرب رطوبت

رطوبت دشمن اصلی انواع چوب است و می‌تواند به‌راحتی تغییرات مخرب زیادی را در شکل ظاهری و ساختار چوب ایجاد کند. عواملی مانند بارندگی ساختار مولکولی و شیمیایی سطح ترموود را جدا می‌کنند. این امر باعث می‌شود که الیاف سلولزی داخل بافت ترموود به‌مرورزمان فرسوده شده و دچار تغییر رنگ شوند. از طرف دیگر، تغییرات جوی و عواملی مانند هم‌کشیدگی و واگشیدگی نیز می‌توانند باعث ایجاد ترک‌هایی در سطح ترموود شوند و به بافت آن آسیب برسانند.

استفاده از روغن ترموود و اعمال آن بر روی این چوب از نفوذ رطوبت به داخل چوب و افزایش واکشیدگی و هم‌کشیدگی جلوگیری می‌کند. همچنین در صورت ازبین‌رفتن رنگ ترموود در اثر بارندگی، شما می‌توانید با استفاده از روغن‌های ترموود رنگی، سطح این چوب را ترمیم کنید.

سهولت در اجرا و سازگاری با محیط‌زیست

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن ترموود سهولت اعمال آن بر روی سطوح چوبی مختلف است. شما می‌توانید به‌سادگی و با استفاده از یک قلمروی مناسب، روغن ترموود را بر روی سطح چوب اعمال کنید. از طرف دیگر، شما برای ترمیم و استفاده مجدد از روغن ترموود، نیازی به سنباده‌کاری یا استفاده از پرایمر ندارید.

امروزه همه افراد به دنبال استفاده از متریال‌هایی هستند که برای محیط‌زیست و حیوانات هیچ خطری نداشته باشد. روغن ترموود به طور کامل با محیط‌زیست سازگار است و پس از خشک‌شدن برای انسان‌ها، حیوانات و گیاهان موجود در منطقه جغرافیایی شما هیچ خطری ندارد.

چگونه از روغن ترموود استفاده کنیم؟

توجه داشته باشید که روغن ترموود پس از مدتی به ترمیم نیاز دارد. در نتیجه شما باید از این روغن به‌صورت دوره‌ای استفاده کنید تا بتوانید میزان تخریب چوب ترموود را به حداقل مقدار ممکن برسانید. استفاده از روغن ترموود و اعمال آن بر روی سطح موردنظر بسیار ساده است. شما برای انجام این کار به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. می‌توان با استفاده از یک قلمروی مناسب این روغن را روی سطح ترموود اعمال کرد. بهتر است در مراحل اعمال روغن ترموود از لباس کار مناسب و دستکش نیز استفاده کنید تا بتوانید از کثیف‌شدن لباس‌ها و دست‌های خود جلوگیری کنید.

مراحل آماده‌سازی ترموود برای اعمال روغن

در گام اول، شما باید سطح ترموود موردنظر خود را برای اعمال روغن ترموود آماده کنید. برای اعمال روغن ترموود بر روی سطح چوب‌هایی که دارای لاک، وارنیش یا سایر پوشش‌ها هستند، باید ابتدا سطح این چوب‌ها را سنباده‌کاری کرد. همچنین برای اطمینان حاصل‌کردن از روغن‌کاری صحیح و نفوذ روغن به داخل سطح ترموود باید چوب موردنظر را به مدت چند هفته در معرض هوازدگی قرارداد. مدت‌زمان هوازدگی متغیر است و باتوجه‌به نوع چوب تعیین می‌شود.

اعمال روغن بر روی سطح چوب

پس از آماده‌سازی‌های اولیه نوبت به اعمال رنگ بر روی سطح چوب می‌رسد. برای این منظور شما باید سطح ترموود را با استفاده از آب شستشو دهید تا سطح موردنظر از هرگونه آلودگی پاک شود. پس از خشک‌شدن چوب، شما می‌توانید روغن ترموود را با استفاده از یک قلمرو روی سطح ترموود اعمال کنید. درصورتی‌که رنگ ترموود از بین رفته است و قصد ترمیم آن را دارید، می‌توانید از روغن‌های ترموود رنگی استفاده کنید.

خرید روغن ترموود از مجموعه پارس آرای کوهستان

روغن ترموود نوعی پوشش نافذ است که از نفوذ رطوبت و اشعه UV خورشید به داخل چوب جلوگیری می‌کند. به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد روغن ترموود، بسیاری از افراد برای روغن‌کاری سطح ترموود از این روغن استفاده می‌کنند. اگر شما نیز قصد خرید باکیفیت‌ترین روغن ترموود را دارید، می‌توانید این محصول را مجموعه پارس آرای کوهستان خریداری کنید. ما در این مجموعه برای تولید روغن ترموود از مواد اولیه باکیفیت و فرایندهای تولید پیشرفته استفاده می‌کنیم.

برچسب ها: