نگاهی مختصر به روش اجرای نمای ترموود

امروزه بیشتر مهندسان به منظور طراحی فضای بیرونی ساختمان‌ها، از متریال‌هایی استفاده می‌کنند که تداعی‌کننده سبک مدرن در معماری است. همین امر موجب شده تا استفاده از ترموود به عنوان یکی از متریال‌های اجرایی مدرن، مورد توجه قرار بگیرد. آشنایی با روش اجرای نمای ترموود مساله‌ای بسیار مهم است. زیرا چوب ترموود به دلیل ویژگی‌هایی که دارد باعث طبیعی‌تر شدن جلوه ساختمان‌ها می‌شود که همین موضوع به تنهایی توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

نگاهی مختصر به روش اجرای نمای ترموود
نگاهی مختصر به روش اجرای نمای ترموود

روش اجرای نمای ترموود به چه صورت است

ترموود مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها از مغز درختان کاج تولید می‌شود. در روش اجرای نمای ترموود آن قسمت از مغز چوب که حلقه دارد و مدت زمان عمر آن را نشان می‌دهد به دلیل اینکه در مقایسه با سایر سطوح نرم‌تر است، بهتر در بخش زیرسازی قرار می‌گیرد.

روش میخ‌زنی و پیچ در اجرای نما با این متریال

در روش اجرای نمای ترموود از روش میخ‌زنی و پیچ استفاده می‌شود. روش میخ‌زنی با استفاده از ابزار میخ و چکش انجام می‌شود. البته امروزه از تفنگ‌های میخ‌زنی هم برای انجام این امور می‌توان استفاده کرد. موضوعی که در زمان طی کردن این پروسه مهم است، نبود هرگونه برآمدگی میخ از سطح نما است. اما در روش نصب با پیچ، عمدتا از پیچ‌های گالوانیز و استیل استفاده می‌کنند. روش پیچ نسبت به روش میخ‌زنی از استحکام بیشتری برخوردار است. زیرا پیچ باعث برقراری اتصال بین ترموود نما و بخش زیرسازی می‌شود.

فلاشینگ فلزی

در روش اجرای نمای ترموود باید در نقاطی که در و پنجره وجود دارد، از فلاشینگ فلزی استفاده کنیم. هدف از به‌کارگیری این فلاشینگ‌ها، هدایت آب جاری شده روی نما به بخش‌های کناری است که باید فلاشینگ با چوب در حدود یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

روش اجرای نمای ترموود به چه صورت است
روش اجرای نمای ترموود به چه صورت است

نکات مهمی که در زمان نصب بهتر است به آن توجه کنید

همچنین در زمان نصب بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که برای قسمت‌های کناری، بخش ابتدایی و انتهایی اجرای نمای ترموود از درزبندی استفاده نکنید. انجام این کار باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت و همچنین افزایش زمان ماندگاری می‌شود. معمولا چوب‌هایی که در روش اجرای نمای ترموود مورد استفاده قرار می‌گیرند هر چند سال یکبار نیاز به مرمت و روغن‌کاری دارند. به همین دلیل بهتر است این آیتم را برای قسمت‌هایی از ساختمان اجرا کنید که دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد.

در صورت عدم رعایت این نکته ممکن است مجبور شوید هر چند سال یک بار برای ترمیم و روغن‌کاری نمای ساختمان خود از داربست‌های فلزی استفاده کنید. زیرا چوب عنصری است که ممکن است در برابر شرایط جوی مختلف مانند سرما، گرما و تابش نور خورشید تغییر رنگ بدهد که این مساله نهایتا منجر به از دست رفتن زیبایی اولیه نمای ساختمان خواهد شد.

در زمان اجرای فرایند نمای ترموود بهتر است این آیتم‌ها را به شکل منظم بین طبقات کار کنید. در صورتی که قصد دارید برای اطراف پنجره‌ها نیز از این المان استفاده کنید، بهتر است روش اجرای نمای ترموود به گونه‌ای باشد که نقش مکمل را در ساختمان شما ایفا کند.

به‌کارگیری سبک‌های مختلف در روش اجرای نمای ترموود

یکی از سبک‌هایی که در روش اجرای نمای ترموود مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار نیز پرطرفدار می‌باشد، سبک کلاسیک است. در این سبک به شکل عمده از متریال سنگ استفاده می‌شود. سنگ‌ها با استفاده از برش‌های مخصوصی شکل می‌گیرند تا برای استفاده از نماهای کلاسیک، مورد استفاده قرار بگیرند.

در صورتی که قصد دارید نمایی مدرن برای سازه انتخاب کنید، می‌توانید به صورت همزمان از چند متریال استفاده کنید. قطعا یکی از همین متریال‌ها، چوب ترموود خواهد بود. لازم به ذکر است که چوب ترموود دارای خصوصیت انعطاف در برش است و این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا قطعات آن را به شکل شکسته مستقیم و یا به صورت منحتی در اجرای نما به کار ببرید.

از همین رو در روش اجرای نمای ترموود، انتخاب استایل مدرن راحت‌تر است. سبک دیگری که می‌توانید برای اجرای نمای ترموود به کار بگیرید، سبک ترکیبی است که مانند سبک مدرن از چند متریال برای طراحی و اجرای نمای استفاده می‌شود.

به‌کارگیری سبک‌های مختلف در روش اجرای نمای ترموود
به‌کارگیری سبک‌های مختلف در روش اجرای نمای ترموود

وجود هارمونی میان متریال چوب ترموود با دیگر متریال‌ها

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در روش اجرای نمای ترموود به آن توجه کنید، وجود هارمونی میان متریال چوب ترموود با دیگر متریال‌ها در طراحی نما است. به عنوان مثال در صورتی که شما برای نما از سنگ سفید استفاده می‌کنید، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای رنگ ترموود، قهوه‌ای روشن و یا تیره است. از طرفی رنگ دودی و خاکستری هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. اما شایان ذکر است که ایجاد این هماهنگی بصری در اجرا از وظایف اصلی طراحان نما است و آن‌ها باید در این زمینه از دانش و تجربه تخصصی بهره‌مند باشند.

موقعیت دیگری را در نظر بگیرید که یکی از متریال‌ها شیشه و یا آجر است. در این شرایط به شما توصیه می‌کنیم که برای چوب ترموود خود رنگ روشن را در نظر داشته باشید. زیرا رنگی که برای آجر نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور معمول قرمز و یا قهوه‌ای است. در صورتی که شما در این مورد رنگ روشن را در نظر بگیرید، کنتراست و هماهنگی بیشتری را می‌توانید برای بیننده ایجاد کنید.

در این رابطه خواندن مقاله “چرا انتخاب رنگ پارکت بسیار مهم می باشد؟ ” میتواند مفید باشد !

وجود هارمونی میان متریال چوب ترموود با دیگر متریال‌ها
وجود هارمونی میان متریال چوب ترموود با دیگر متریال‌ها

استفاده از ترموود در اجرای نما؛ زیبایی، مقاومت بالا و طراحی آسان

به صورت کلی بیشتر متریال‌هایی که برای نمای بیرونی ساختمان‌ها مورد استفاه قرار می‌گیرند تحت تاثیر اشعه فرانبفش خورشید هستند. در این بین چوب ترموود به دلیل  این که در فرایند تولید آن از رنگ‌هایی مخصوص استفاده می‌شود، به هیج عنوان در این زمینه مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. با در نظر گرفتن تمامی مطالبی که گفته شد، به نظر می‌رسد در روش اجرای نما با استفاده از ترموود، افراد آزادی عمل بسیار زیادی در انتخاب سبک مورد علاقه خود و همچنین کمترین نگرانی را از بابت آسیب دیدن این متریال در طول زمان خواهند داشت.

گروه مهندسی پارس آرای کوهستان یک مرجع معتبر در زمینه طراحی نما با استفاده از چوب‌های ترموود است. هدف پارس آرای کوهستان ایجاد زیبایی در بناها و ساختمان‌های کشورمان است و در این راه از هر وسیله‌ای برای ایجاد حس اطمینان برای کارفرمایان فروگذار نخواهد بود. این مجموعه مصمم به استفاده از آخرین متدهای طراحی و سبک‌های نوآورانه با به‌کارگیری تیمی از مهندسان و تکنسین‌های جوان است.

برچسب ها: