بازسازی ترمووود با رنگ‌کاری، نقش مهمی در بهبود خواص این چوب دارد

یکی از متریال‌های کلیدی در صنعت ساخت‌وساز، ترمووود است. زیرا از این محصول به شکل گسترده برای اجرای پروژه‌های مختلف دکوراسیون داخلی و خارجی استفاده می‌کنند. اما مانند هر مصالح ساختمانی دیگری چوب ترمووود نیز بعد از گذشت مدتی ممکن است بعضی از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود را از دست بدهد. به همین خاطر کارشناسان ترمیم رنگ ترمووود را توصیه می‌کنند. ترمیم رنگ ترمووودها به دو دلیل عمده یعنی افزایش زیبایی و تقویت چوب انجام می‌شود. در این مطلب نکات مرتبط با ترمیم رنگ ترمووود آموزش داده می‌شود.

رنگ‌های متداول برای بازسازی ترمووود، رنگ‌های روغنی و بر پایه آب هستند

برای رنگ‌آمیزی اولیه چوب‌های ترمووود از برخی رنگ‌های خاص استفاده می‌کنند. برای بازسازی آن‌ها هم مجدداً از همین رنگ‌ها کمک می‌گیرند. دو مورد از رایج‌ترین رنگ‌های مورداستفاده برای بازسازی رنگ ترمووود، رنگ‌های روغنی و رنگ‌های بر پایه آب هستند.

رنگ‌روغنی ترمووود رنگی شفاف و بی‌رنگ است

رنگ‌های روغنی جزو رنگ‌های شفاف هستند. به این معنا که لایه‌ای شفاف و بی‌رنگ بر روی ترمووود ایجاد می‌کنند. هدف از به‌کارگیری این رنگ‌ها، ایجاد لایه‌ای مراقبتی بر روی چوب است. نه دادن رنگ به آن. رنگ‌های روغنی علاوه بر اینکه برای رنگ‌آمیزی ترمووود مورداستفاده قرار می‌گیرد برای احیای آن نیز کاربرد دارد. این دسته از رنگ‌ها مقاومت ترمووود را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند.

رنگ‌های بر پایه آب تنوع زیادی دارند و ظاهری زیبا به ترمووود می‌دهند

رنگ‌های بر پایه آب دارای تنوع زیادی هستند و ظاهر رنگی و زیبایی را به ترمووود هدیه می‎‌کنند. متخصصان علاوه بر اینکه این رنگ را در ابتدا برای این چوب استفاده می‌کنند، برای احیا و بازسازی ترمووود هم مجدداً به سراغ آن می‌روند. ممکن است به‌تدریج، ترمووود دچار اثرات منفی مثل رنگ‌پریدگی شود؛ بنابراین در این زمان نیاز به رنگ‌کاری داشته و باید بازسازی آن با استفاده از رنگ‌های پایه آب انجام شود.

در بازسازی رنگ ترمووود هر مرحله‌ی اهمیت خود را دارد

به‌طورکلی باید گفت که مراحل بازسازی رنگ و ترمیم چوب ترمووود چندان پیچیده و طولانی نیست. اما توجه داشته باشید که تمامی این مراحل باید به‌دقت انجام شوند تا نتیجه نهایی مطلوب باشد. در ادامه این بخش به‌صورت مختصر به مراحل تعمیر و بازسازی رنگ این چوب می‌پردازیم.

در روش فیزیکی بازسازی رنگ ترمووود، سطح چوب به طور کامل لایه‌برداری می‌شود

در روش فیزیکی بازسازی رنگ چوب ترمووود عملیات لایه‌برداری از سطح چوب و با استفاده از دو دستگاه سنباده پوست و لرزان، در دو تا سه مرحله انجام می‌شود؛ در این مرحله به کمک سنباده‌های زبر مانند 80 تا شماره‌های نرم‌تر مانند 220 یا 400 و یا بالاتر بسته به نوع پروژه، سطح چوب یا ترمووود کاملاً لایه‌برداری و تمیز می‌شود.

پس از اینکه رنگ قبلی از سطح چوب پاک شد، با استفاده از سمباده نرم سطح چوب پولیش می‌شود و پس از آن با استفاده از یک دستگاه کارواش فشارقوی براده‌های باقیمانده از سطح چوب برداشته شده و آماده رنگ‌آمیزی می‌شود. باتوجه‌به نوع پروژه ممکن است رنگ‌آمیزی طی یک یا دو مرحله انجام شود. همچنین بعد از رنگ‌کاری نیاز به استفاده از لاک محافظ چوب می‌باشد.

لایه‌برداری سطح ترمووود با استفاده از رنگ‌برها

در روش دوم ترمیم رنگ ترمووود، لایه‌برداری از سطح این محصول با استفاده از رنگ‌برها انجام می‌شود. رنگ‌ربها مواد شیمیایی اسیدی و بازی هستند که می‌توانند پیوندهای شیمیایی رنگ با سطح زیرین را شکسته و به‌سادگی رنگ را درون خود حل کرده و از روی سطوح پاک کنند. این مواد هم می‌توانند تک‌جزئی یا دوجزئی باشند. توجه داشته باشید که درصد بالایی از برندهای تولیدکننده تخصصی رنگ چوب‌های ترمووود، در سبد محصولات خود انواع این رنگ‌برها را با کاربردهای متنوع به مشتریان عرضه می‌کنند.

با روش رنگ‌بری شیمیایی، پیگمنت‌های رنگ قبلی از عمق به سطح ترمووود می‌آیند

در روش رنگ‌بری شیمیایی با استفاده از مواد رنگ‌بر بعد از آغشته‌سازی سطح ترمووود به ماده رنگ‌بر باتوجه‌به دمای محیط، پیگمنت‌های رنگ قبلی از عمق به سطح ترمووود می‌آیند. این فرایند نیز باتوجه‌به دمای محیط از یک تا چند ساعت ممکن است طول بکشد. بعد از اینکه رنگ به‌صورت کامل به سطح آمد، به کمک محلول‌های شستشو کل اجزای رنگ از روی سطح شسته شده و بعد از آن کل کار با استفاده از آب فشارقوی شستشو داده می‌شود.

هدف از انجام این کار، آماده‌سازی رنگ جدید است. خوب است بدانید که استفاده از روش شیمایی برای بازسازی رنگ ترمووود هزینه بالاتری را در مقایسه با روش فیزیکی دارد. اما برای ترمیم و بازسازی هر چه‌بهتر رنگ ترمووود بهتر است که از این روش استفاده شود؛ زیرا می‌تواند بدون آسیب‌زدن به بافت و سطح چوب ترمووود، بازسازی و ترمیم رنگ را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

برای بازسازی رنگ ترمووود چه نکاتی باید رعایت شوند؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای بازسازی رنگ ترمووود به سراغ رنگ‌هایی باکیفیت بالا بروید. تجربه نشان داده رنگ‌های برندهای معروف، علاوه بر اینکه اعتبار بیشتری دارند، کیفیت آن‌ها نیز به‌مراتب بالاتر است. به همین خاطر استفاده از آن‌ها برای بازسازی، نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این موضوع، لازم است تا نکته دیگری را هم مدنظر قرار دهید.

شما باید برای بازسازی و ترمیم رنگ ترمووود، حتماً از یک متخصص کمک بگیرید. درصورتی‌که خود تخصص کافی در این زمینه ندارید، بهتر است دست به رنگ نشوید. در این صورت، هم زحماتتان به هدررفته و هزینه‌ای هم که بابت خرید رنگ صرف کرده بودید از بین می‌رود. همان‌طور که در جریان هستید، ترمووود یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین گونه‎های چوب به شمار می‌آید. به همین دلیل برای اینکه مانع از تخریب این چوب شوید، باید نهایت دقت را در زمان بازسازی و ترمیم رنگ ترمووود به خرج دهید.

در پارس آرای کوهستان ترمیم رنگ ترمووود به شکل تخصصی انجام می‌شود

بازسازی رنگ ترمووود، امری تخصصی است. به همین دلیل دغدغه بسیاری از افراد این است که عملیان ترمیم را ترمووود را باید به دست چه کسی سپرد. مجموعه پارس آرای کوهستان با بهره‌مندی از کادری باتجربه، مجری تعمیر ترمو و ترمیم رنگ آن در زمانی کوتاه و باکیفیت بالا می‌باشد. برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی دررابطه‌با بازسازی ترمووود، می‌توانید با مشاوران مجموعه ما در تماس باشید.

برچسب ها: