دستگاه‌های برش و ساخت ترموود، ساده ولی کارآمد هستند

ترموود یکی از بهترین متریال‌ها برای طراحی نما و دکوراسیون داخلی است. به دلیل مقاومت و پایداری در برابر شرایط سخت محیطی در بسیاری از پروژه‌هایی که نیاز به چوب با استحکام بالا دارند، از ترموود استفاده می‌شود. برای تولید ترموود مراحل مختلفی طی می‌شود و دستگاه‌های مختلفی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم به معرفی دستگاه‌های برش و ساخت ترموود بپردازیم.

مراحل تولید و دستگاه‌های برش و ساخت ترموود

در کارخانه‌های تولید ترموود، ماده اولیه یعنی چوب طی چهار مرحله به ترموود تبدیل می‌شود. روش عملیات حرارتی چوب برای اولین‌بار در کشور فنلاند مورداستفاده قرار گرفت. در واقع اتحادیه بین‌المللی ترموود که مقر آن در کشور فنلاند است صاحب‌امتیاز این فناوری می‌باشد. عموماً ترموود از گونه‌های مختلف درختان کاج، صنوبر، توس، زبان گنجشک، کاج رادیاتا و توسکا تهیه می‌شود. در ادامه به مراحل تولید و همین‌طور معرفی دستگاه‌های برش و ساخت ترموود می‌پردازیم.

مرحله برش و خشک‌کردن چوب

ابتدا چوب درختان مخصوص ترموود که معمولاً درختان پرورشی هستند، توسط دستگاه‌های چوب‌بری، برش داده می‌شوند. سپس این چوب‌ها سایز می‌شوند و در ادامه آنها را در کوره‌های مخصوص ترموود قرار می‌دهند. در این مرحله گرما و بخاردهی توسط کوره انجام می‌شود دمای چوب به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این افزایش دما به‌تدریج بیشتر می‌شود، تا جایی که دمای چوب به ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و تحت شرایط خاص گرمایی قرار داده می‌شود. این کار باعث خشک‌شدن چوب و کاهش رطوبت آن خواهد شد.

شاید این سؤال برای شما مطرح شود که کوره برای جلوگیری از ترک‌خوردن چوب از چه روشی استفاده می‌کند؟ پاسخ بسیار ساده است: بخار آب. در واقع در این مرحله افزایش دمای چوب با کمک بخار آب انجام می‌شود. انجام این کار از واکنش‌های شیمیایی درون‌چوب جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب، در پایان این فرایند رطوبت درون‌چوب به صفر می‌رسد. البته ترموود هنوز به محصول نهایی تبدیل نشده است. برای تولید محصول مرغوب، باید سه مرحله اصلی دیگر نیز بادقت طی شوند.

مرحله خارج‌کردن رطوبت و مواد مغذی از چوب

پس از مرحله خشک‌شدن چوب، در مرحله بعدی نیز دمای کوره ترموود افزایش داده می‌شود و به 180 درجه تا 220 درجه سانتیگراد می‌رسد. لازم به ذکر است که این میزان از حرارت به استاندارد ترموود بستگی دارد. برای رادیاتور و قسمت‌های ایمنی دستگاه استانداردهایی تعریف شده است. در این مرحله نیز حرارت‌دهی با استفاده از بخار آب انجام می‌شود. چوب بسته به کاربردی که دارد بین ۲ الی ۳ ساعت در این دما و شرایط باقی می‌ماند.

در این حالت، تمام قسمت‌های چوب تا مرکز آن به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید. این کار باعث می‌شود تا تمامی رزین، صمغ و رطوبت چوب خارج شود و میزان آن به صفر برسد. همچنین به دلیل دمای بالایی که چوب در این مرحله تحمل می‌کند، تقریباً همه جانداران میکروسکوپی، قارچ‌ها و حشرات موجود در آن از بین می‌روند.

باتوجه‌به اینکه درون دستگاه اختلاف دمای زیادی با محیط دارد، مرحله‌ای نیز به نام هوادهی وجود دارد که این کار با استفاده از یک دستگاه مخصوص انجام می‌شود. این مرحله باعث خنک‌شدن محصول می‌شود تا از ترک‌خوردن ترموود جلوگیری شود. لازم به توضیح است ازآنجاکه در طی این فرایند چوب کاملاً خشک می‌شود، یک مرحله اضافی نیز وجود دارد که در طی آن رطوبت چوب به ۵ تا ۷ درصد می‌رسد.

به‌این‌ترتیب در زمان نصب ترموود، این محصول به‌راحتی نمی‌شکند. مرحله هوادهی می‌تواند بین ۵ تا ۱۵ ساعت متغیر باشد. اگر دستگاه کوره بتواند این مرحله را به‌درستی انجام دهد، ترموود نهایی بسیار باکیفیت خواهد بود و حتی کارکردن با آن نیز بسیار راحت است.

کوره؛ یکی از دستگاه‌های مربوط به برش و ساخت ترموود

خط تولید ترموود باتوجه‌به طول چوب‌ها در طول 6.5 متر و با دهنه‌ای با لوله‌های مختلف ساخته می‌شود. این خط تولید از اجزای بسیار مهمی مانند لوله‌های مانیسمان، لوله‌های آتش‌خوار، مشعل، فشارسنج و دماسنج متناسب با دمای دستگاه، شیر اطمینان و تابلو برق تشکیل می‌شود.

در این قسمت از معرفی دستگاه‌های برش و ساخت ترموود، به بررسی کوره یا اصطلاحاً دستگاه ترموود می‌پردازیم. کوره‌های ترموود برای حجم‌های مختلف و گونه‌های چوب متداول برای ترموود ساخته می‌شود. تمام عملیات دستگاه خط تولید ترموود به‌صورت خودکار و تحت‌نظر اپراتور انجام می‌شود. انواع کوره یا اصطلاحاً دستگاه ترموود بر اساس حجم خروجی چوب عبارت‌اند از:

  • کوره 6 مترمکعب
  • کوره 12 مترمکعب
  • کوره 18 مترمکعب

مرحله رطوبت‌دهی و خنک‌کردن چوب

در مرحله رطوبت‌دهی و خنک‌کردن چوب، هم‌زمان با کاهش دمای کوره، چوب آرام‌آرام سرد می‌شود تا دمای آن به 100 درجه سانتیگراد برسد. در ادامه با استفاده از بخار و پاشش آب‌روی چوب، دمای آن را به دمای محیط می‌رسانند. سپس دمای چوب به 80 تا 90 درجه سانتیگراد می‌رسد و چوب دوباره رطوبت جذب می‌کند. بنابر استاندارد، رطوبت نهایی چوب باید 4 تا 7 درصد باشد.

در این مرحله تمام باکتری‌های مضر داخل چوب و موادی که باعث تغییر شکل چوب می‌شوند، از بین خواهند رفت. به‌این‌ترتیب یک چوب جدید با قابلیت‌های مطلوب به نام ترموود به وجود می‌آید. همچنین چوب در مقابل سرما، گرما، بارندگی، رطوبت، حشرات و هرگونه تغییر شکل در محیط‌های بیرونی و داخلی، از مقاومت لازم برخوردار می‌شود.

مرحله چهارم برش در ابعاد استاندارد

اگر شکل‌دهی چوب به‌درستی انجام شده باشد، پس از برش دچار تغییر شکل نخواهد شد. ازآنجاکه ترموود بدون رزین است، نیروی موردنیاز برای برش کم می‌شود و طول عمر تجهیزات برش نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی از تجهیزاتی که برای معرفی دستگاه‌های برش و ساخت ترموود باید به آن اشاره کنیم، دستگاه برش در مرحله پایانی تولید ترموود است. این دستگاه برش، مشابه دستگاهی است که در مراحل اولیه برای برش چوب از آن استفاده شده بود و یک دستگاه چوب‌بری نامیده می‌شود.

وجود گردوغبار تنها مشکلی است که در هنگام برش‌زدن چوب وجود دارد. به دلیل اینکه ترموود رطوبت بسیار پایینی دارد و خاک‌اره آن نیز بسیار ریز است، به‌راحتی در محیط پخش می‌شود. به همین خاطر، برای خارج‌کردن گردوخاک اره ترموود از تجهیزات مناسبی استفاده می‌شود که از شرایط آب‌بندی بسیار خوبی برخوردار هستند.

خرید ترموود استاندارد و باکیفیت از پارس آرای کوهستان

در این مطلب به معرفی دستگاه‌های برش و ساخت ترموود پرداختیم. ترموود متریالی است که پایه آن یک نوع چوب مخصوص است و با حرارت‌دهی از طریق بخار آب و سپس خنک‌کردن و برش‌دادن، به محصول نهایی تبدیل می‌شود. شرکت پارس آرای کوهستان شرکت پیشرو در عرضه ترموود در ایران است. ما در پارس آرای کوهستان باتوجه‌به پروژه شما و بودجه‌ای که برای این کار اختصاص داده‌اید، بهترین راهکار ممکن را ارائه می‌دهیم. برای اطلاعات بیشتر درباره ترموود و دستگاه‌های برش و ساخت این متریال، لطفاً با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

برای برش ترموود از چه دستگاهی استفاده می‌شود؟

برای برش ترموود، از دستگاه چوب‌بری استفاده می‌شود تا چوب در ابعاد استاندارد برش داده شود.

جهت حرارت دادن به ترموود از چه دستگاهی استفاده می‌شود؟

برای حرارت دادن به ترموود از کوره‌های مخصوص استفاده می‌شود که بسته به حجم خط تولید، می‌توانند ظرفیت‌های مختلفی داشته باشند.

جهت خارج‌کردن گردوخاک اره ترموود در هنگام برش چه کاری انجام می‌شود؟

برای خارج کردن گرد و خاک اره ترموود از تجهیزات مناسبی استفاده می‌شود که از آب‌بندی خوبی برخوردار هستند.

برچسب ها: