ترموود خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بی‌نظیری دارد

ترموود متریالی مرغوب است که در اغلب بخش‌های دکوراسیون داخلی و بیرونی مورداستفاده قرار می‌گیرد. خصوصیات ویژه ترموود آن را به یکی از بهترین و مقاوم‌ترین متریال‌ها تبدیل کرده است. مقاومت بالا در برابر ضربه، رطوبت، حرارت و… برخی از ویژگی‌های برتر ترموود نسبت به سایر متریال‌ها هستند. شکل ظاهری ترموود، رنگ، بو، جرم، چگالی یا دانسیته و میزان رطوبت برخی از خصوصیات فیزیکی ترموود هستند که در کاربرد آن در دکوراسیون تأثیر زیادی می‌گذارند. خصوصیات مکانیکی این متریال نیز شامل مقاومت مکانیکی آن می‌شود. در این مطلب خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ترموود را بررسی می‌کنیم.

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی انواع چوب ترموود

چوب‌های ترموود انواع مختلفی دارند. تفاوت محصولات چوب ترمو، به علت تفاوت درختانی است که از چوب آن‌ها برای تولید ترموود استفاده می‌شود. به‌طورکلی چوب‌های ترموود در دودسته نرم‌چوب و سخت‌چوب قرار می‌گیرند. در ادامه با این دو مدل ترموود بیشتر آشنا می‌شویم.

خصوصیات ترموود نرم‌چوب

ترموود نرم‌چوب اغلب با چوب درختان سوزنی‌برگ تولید می‌شوند و به آن‌ها ترمو پاین (Thermo Pine) نیز گفته می‌شود. لغت ترمو به فرایند ترمودینامیکی اشاره دارد که ترموود در اثر آن تولید می‌شود و لغت پاین به معنای درخت کاج است. زادگاه متریال ترموود کشور فنلاند است و بهترین چوب‌های کاج نیز در این کشور تولید می‌شوند. ترموود نرم‌چوب به علت بافت نرم‌چوب درختان سوزنی‌برگ، به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین چوب‌ها در تولید ترموود شناخته می‌شود؛ بنابراین خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ترموود نرم‌چوب نسبت به ترموود سخت‌چوب متفاوت است.

در ادامه با برخی از ویژگی‌های چوب‌های نرم در تولید ترموود آشنا می‌شویم:

  • درختان نرم‌چوب معمولاً دارای بافت نرم‌تر و منعطف‌تری هستند؛ اما این مسئله مطلق نیست. برای مثال چوب درخت بالسا که جزو درختان سخت‌چوب است، آرایش نرم و منعطفی دارد
  • نصب ترموود نرم‌چوب راحت‌تر است
  • مقاومت چوب نرم در برابر ضربه و فشار کمتر است
  • چوب‌های نرم ارزان‌تر هستند
  • تراکم چوب‌های نرم کمتر است
  • چوب‌های نرم سبک‌تر هستند
  • ترموودی که از چوب‌های نرم تولید شده‌اند، زیباتر است
  • میزان آنیسته چوب‌های نرم کمتر است
  • کاربرد چوب نرم در طراحی دکوراسیون بیشتر است
  • رشد درختان نرم‌چوب سریع‌تر است

خصوصیات ترموود سخت‌چوب

ترموود سخت‌چوب عموماً از درخت‌های سخت‌چوب به دست می‌آید که‌برگ‌های پهنی دارند. به ترموود سخت‌چوب، ترمو اش (Thermo Ash) نیز گفته می‌شود. لغت اَش به معنای درخت زبان‌گنجشک است که یکی از متداول‌ترین درختان پهن‌برگ در تولید ترموود به شمار می‌آید. این درختان برخلاف درختان سوزنی‌برگ همیشه‌بهار نیستند و فصل زمستان زمان برگ‌ریزی آ‌ن‌ها است. چوب این درختان برای تولید ترموود بسیار مناسب است. این درختان دارای چوب‌هایی بافاصله مولکولی کم هستند که در نهایت باعث می‌شود که ترموود دانسیته کمتری در رنگ داشته باشد. همچنین این درختان به علت نداشتن گره‌های مرکزی، بافت منحصربه‌فرد و زیبایی دارند.

در ادامه برخی از ویژگی‌های ترموود سخت‌چوب را بررسی می‌کنیم:

  • سرعت رشد درختان سخت‌چوب آهسته‌تر است؛ بنابراین باید قوانین قطع اصولی آن‌ها رعایت کرد
  • چوب‌های سخت گران‌تر هستند
  • تراکم چوب‌های سخت بیشتر است
  • چوب‌های سخت سنگین‌تر هستند
  • نصب ترموود سخت‌چوب، دشوارتر است
  • مقاومت چوب‌های سخت در برابر آتش بیشتر است
  • مقاومت چوب سخت در برابر ضربه و فشار بیشتر است

ویژگی‌های اساسی چوب ترموود

ترموود نسبت به چوب معمولی و خام تفاوت‌های زیادی دارد. برای مثال این متریال نسبت به نمونه‌های طبیعی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آتش، ضربه، فشار و… دارند. همچنین ترموود دارای خصوصیات فیزیکی منحصربه‌فردی است که با استفاده از آن می‌توان زیبایی دکوراسیون داخلی و بیرونی را افزایش داد. خصوصیات مکانیکی نیز به مقاومت مکانیکی ترموود برای استفاده در برخی بخش‌های دکوراسیون مانند درب‌های نمای ساختمان، مبلمان، میز و صندلی، درب‌ها در دکوراسیون داخلی، پنجره و… اشاره دارد. در ادامه با خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ترموود نرم‌چوب و سخت‌چوب بیشتر آشنا می‌شویم.

خصوصیات فیزیکی ترموود

چوب یک ماده طبیعی و بیولوژیک است. همان‌طور که دو موجود زنده هرگز کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، خصوصیات فیزیکی دوشاخه درخت نیز با یکدیگر تفاوت دارند؛ بنابراین دو الوار ترموود با یکدیگر یکسان نیستند و دارای خصوصیات فیزیکی منحصربه‌فرد هستند. اغلب سلول‌های چوب ترموود به شکل لوله‌های بلند و باریک هستند که در جهت موازی با ساقه درخت قرار دارند. ترموود سخت‌چوب که از درختان پهن‌برگ به‌دست‌آمده است، نسبت به ترموود نرم‌چوب سلول‌های متنوع‌تری دارد؛ بنابراین در ترموود سخت‌چوب سلول‌های متنوعی وجود دارند که هر کدام مسئولیت بیولوژیک خاص خود را دارند. اما در ترموود نرم‌چوب تنوع سلولی کمتری وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین این سلول‌ها تراکئید نام دارد.

خصوصیات مکانیکی یا مقاومت مکانیکی ترموود

به‌طورکلی می‌توان خصوصیات مکانیکی تمام چوب‌ها مانند ترموود را با میزان دانسیته آن‌ها سنجید. به اولین مرحله فرایند ترمودینامیکی، تیمار حرارتی می‌گویند. دانسیته چوب پس از تیمار حرارتی کاهش پیدا می‌کند. به‌طورکلی مقاومت مکانیکی چوب پس از فرایند حرارتی افزایش پیدا می‌کند. همچنین خصوصیات برتر مکانیکی ترموود، باعث می‌شود که ماندگاری و طول عمر این محصول افزایش پیدا کند و از کیفیت بالاتری برخوردار باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که دوام بیولوژیکی این محصول بسیار بالا است و عمر مفید آن چندبرابر بیشتر از چوب خام و معمولی می‌باشد.

راهکارهای مؤثر برای ارتقای خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ترموود

ترمو کردن چوب یکی از راهکارهای مؤثر برای افزایش مقاومت چوب است. روش‌های مختلفی برای افزایش مقاومت ترموود نیز وجود دارند؛ زیرا در برخی شرایط مقاومت ترموود کاهش پیدا می‌کند. برای مثال ترموود در برابر اشعه UV خورشید بی‌دفاع است. چوب ترمو به‌مرورزمان در اثر اشعه  UV تغییر رنگ می‌دهد. برای جلوگیری ازاین‌قبیل مشکلات و ارتقای خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ترموود، می‌توانید از رنگ‌ها و روغن‌های مخصوص ترموود استفاده کنید. این مواد محافظ به‌عنوان پوشش روی سطح ترموود قرار می‌گیرند و مقاومت این متریال را در برابر رطوبت، آتش، اشعه UV، حشرات چوب‌خوار و … افزایش می‌دهند.

خرید ترموود باکیفیت از مجموعه پارس آرای کوهستان

فرایند ترمودینامیکی یک روش مؤثر برای افزایش مقاومت چوب است. در این روش از چوب درختان سخت‌چوب و نرم‌چوب استفاده می‌شود. ترموود که در اثر فرایندهای حرارتی روی چوب‌ درختان کاج، زبان‌گنجشک، صنوبر، بلوط، سرو، افرا و… به دست می‌آید، مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع شرایط محیطی و طبیعی دارد. خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ترموود مانند زیبایی و جلای طبیعی، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر رطوبت و… باعث شده است که این متریال به محبوبیت فراوانی دست پیدا کند. مجموعه پارس آرای کوهستان، واردکننده و عرضه‌کننده ترموود اورجینال است. شما می‌توانید با تماس به کارشناسان ما در این مجموعه یا از طریق سایت، سفارش خود را برای خرید ترموود باکیفیت ثبت کنید.

سؤالات متداول

ترموود در برابر چه شرایطی مقاوم است؟

ترموود در برابر رطوبت، آتش، نفوذ حشرات، آفت چوب، فشار، ضربه، آلودگی، ویروس و میکروب، قارچ، کپک‌زدگی، ترک‌خوردگی و… مقاومت بالایی دارد.

ترموود چه کاربردهایی دارد؟

از ترموود می‌توان در اغلب بخش‌های دکوراسیون داخلی و خارجی مانند ساخت سونا، اثاثیه خانه، مبلمان، تخت خواب، پنجره، دیوارپوش، کف‌پوش، سقف، دکینگ استخر، دکوراسیون سرویس بهداشتی، نمای ساختمان، درب‌های ساختمان و… استفاده کرد.

برچسب ها: